Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Terorismus, sex i „rasismus“. Mapujeme nejkontroverznější herní kauzy

aktualizováno 
Kontroverzní momenty v počítačových hrách nejsou ničím novým. V následujícím článku jsme se však zaměřili na nejznámější kauzy z generace her pro PlayStation 3, Xbox 360 a tehdejší PC.

Romance a erotiky se nebojí například ani série Zaklínač. Na pranýř se však dostala mírnější sci-fi sága Mass Effect, ať už kvůli vylhanému obvinění nebo lesbické scéně. Na obrázku je čarodějka Triss, podle čtenářů Bonuswebu nejkrásnější herní hrdinka.

Sexuální scéna v Mass Effectu

Sci-fi hra na hrdiny Mass Effect vyšla v roce 2007 a okamžitě dobyla srdce fanoušků sci-fi a příběhových her na hrdiny. Fantasticky promyšlený svět, postavy, zápletka a řada zajímavých voleb hře vynášely oslavné recenze i vysoká prodejní čísla. Díky své popularitě se hra bohužel dostala do zaměřovače i senzacechtivých médií, jímž v Americe kraluje nechvalně proslulé zpravodajství Fox News.

Mass Effect 3

Mass Effect

V reportáži svérázně nazvané „Sexbox“ tak herní publicista Geoff Keighley marně vyvracel obvinění, že hra obsahuje plnou grafickou nahotu a je prodávána dětem a teenagerům. Mladí muži díky této hře prý „vidí ženy jako objekt touhy, jako atraktivní těla. Ženy nejsou ve hře ceněny za nic jiného než jejich sexualitu. A je to muž, který si v této hře si může vybrat, s kolika ženami chce být.“ Autorka těchto výroků, „populární psycholožka“ Cooper Lawrencová se v reportáži na otázku, zda hru vůbec hrála, jen pobaveně zasmála a odvětila samozřejmé: „Ne.“

Brzy zjistila, co dokáže dav rozzuřených hráčů s pomocí internetu. Její kniha „The Cult of Perfection“ byla na Amazonu zasypána negativními recenzemi, kde často nechyběla zmínka o tom, že kritik knihu sice nečetl, což ale nikterak nevadí. Uvedení věcí na pravou míru požadovala i vydavatelská společnost EA. Lawrencová se nakonec v rozhovoru pro New York Times za své výroky omluvila s tím, že více sexu viděla i v seriálu Ztracení a vycházela z chybných informací, jež jí byly sděleny jinou osobou.

„Rasismus“ v Resident Evil 5

Kontroverze se nevyhnula ani další značce, jejíž věhlas překročil hranice herní branže, a totiž pátému dílu série Resident Evil. Ten se odehrával v Africe a hlavní hrdina, běloch Chris Redfield se v ní s africkou kolegyní Shevou potýkal s inteligentnější formou zombií. Háček byl v tom, že většinu nepřátel představovali celkem logicky černoši. Již po vypuštění traileru hry protestoval redaktor amerického magazínu Newsweek N’Grai Croal s tím, že scény v něm obsažené „korespondují s klasicky rasistickými obrazy.“ 

Znepokojení vyjádřil i herní redaktor Dan Whitehead v článku pro britskou verzi webového magazínu Eurogamer. Ten se pozastavoval nad tím, že někteří nepřátelé ve hře jsou příliš inteligentní, dokážou řídit vozidlo či používat palné zbraně. A nejde tedy vlastně o zombíky.

Resident Evil 5

Resident Evil 5

Výsledný dojem tak podle Whiteheada působí tak, že „krvežíznivé barbarství jaksi k Africe automaticky patří.“ Na zlověstnou krvelačnost afrických „ne-zombií“ poukazovala podobně i autorka Bonnie Rubergová z portálu The Vilage Voice.

Resident Evil 5
Resident Evil 5
Resident Evil 5

Resident Evil 5

Sociální antropolog Glenn Bowman z Univerity v Kentu, kterého oslovil portál VideoGamer.com naopak oponoval s tím, že podobný přístup vede ke konsenzu, že „nemůžete mít černošské postavy, co nahánějí strach.“ Hru obhajoval i jeden z jejích černošských dabérů TJ Storm v rozhovoru pro Los Angeles Times: „Resident Evil 4 se odehrával ve Španělsku, takže tam byly španělské zombie. Teď jsme v Africe. A víte co? Jsou tam africké zombie.“

Masakr civilistů v Call of Duty: Modern Warfare 2

Mise „No Russian“ se vzhledem k popularitě série Call of Duty stala možná nejkontroverznějším elementem celé minulé generace konzolí. Hráč v kůži tajného agenta má za úkol po boku ruských ultranacionalistů vystřílet moskevské letiště plné bezbranných cestujících.

Modern Warfare 2
Modern Warfare 2

Call of Duty: Modern Warfare 2

Na konci úrovně je hráč sám zastřelen strůjcem útoku Vladimirem Makarovem a jeho tělo na místě činu má sloužit jako důkaz toho, že za masakrem stojí Američané. Na začátku úrovně tak s těžkým kulometem pálíte do křičícího davu nebo do postav plazících se po podlaze ve vlastní krvi.

Hra vás sice hned při spuštění poněkud alibisticky upozorní, že někdy v průběhu příběhu nastane situace „jen pro otrlé“ a nabídne vám kontroverzní část přeskočit, tuto vágní možnost však nezvolil snad nikdo. Během masakru sice nemusíte mačkat spoušť, jste však nuceni přihlížet, jak civilisty střílejí ostatní členové vašeho komanda. Ostatně v německé nebo japonské verzi vede zabití civilisty k ukončení hry. Z té ruské pak byla úroveň vyjmuta úplně.

Vladimir Makarov ze série MW

Vladimir Makarov ze série MW

Call of Duty: Modern Warfare 2

Call of Duty: Modern Warfare 2

Designér levelu „No Russian“ (stejně jako legendární černobylské „All Ghillied Up“ úrovně z prvního Modern Warfare) Mohammed Alavi v rozhovoru pro herní server Kotaku prohlásil, že hlavním cílem tvůrců bylo „vysvětlit, proč Rusko napadne USA, vytvořit emocionální spojení hráče k Makarovovi a docílit toho pamětihodným a vtahujícím způsobem.“ Scéna byla ještě o více než rok později dávána do souvislosti se sebevražedným útokem na moskevské letiště Domodedovo z ledna 2011.

Hraní za Taliban v Medal of Honor

Vzkříšená klasika Medal of Honor z roku 2010 zavedla hráče místo druhé světové války do současného Afghánistánu, kde spojenecké jednotky válčily s Talibanem. Proti hře se zdvihla vlna nevole především kvůli multiplayerové části. Jako tomu u podobných titulů bývá zvykem, hra vás přiřadila do jednoho ze dvou válčících týmů. Háček byl samozřejmě v tom, že v případě Medal of Honor proti sobě stáli Američané a Taliban.

Medal of Honor
medal_kauza_medal02
Medal of Honor

Medal of Honor (2010)

Hru odsoudila řada válečných veteránů i politiků, mimo jiné dánský nebo kanadský ministr obrany. Tvůrci se bránili poukazováním na skutečnost, že aby jejich hra fungovala, někdo za Taliban zkrátka hrát musí.

Amanda Taggartová z PR oddělení vydavatelské firmy EA pro AOL News argumentovala: „Většina z nás to tak dělá od sedmi let. Když je někdo policista, jiný musí být zloděj. Někdo musí být pirát, někdo musí být mimozemšťan. V Medal of Honor někdo musí být z Talibanu.“

Medal of Honor
Medal of Honor
Medal of Honor

Medal of Honor (2010)

Frakce byla nakonec čistě v rámci síťové hry přejmenována na „nepřátelské síly“ (ang. opposing force). Že toto řešení kritiky příliš neuklidnilo, dosvědčuje skutečnost, že hra byla na amerických vojenských základnách zakázána. To je obzvláště paradoxní vzhledem k tomu, že kampaň hry působila jako pocta právě americkým vojákům

Zabíjení velryb v Assassin’s Creed 4

Brzy po uveřejnění prvního traileru k Assassin’s Creed 4: Black Flag se ozvalo sdružení pro ochranu zvířat s názvem PETA. Té vadilo, že pirátská hra glorifikuje lovení velryb. Její člen Matt Bruce v rozhovoru pro server Polygon vyjádřil politování, že podobná praktika nebude ve hře znázorněna realisticky. Hráč tak nemá před očima hodinové trápení velryby pobodané od mnoha harpun či její porcování zaživa.

Assassins Creed 4

Assassins Creed 4: Black Flag

PR manažer Ubisoftu Stone Chin počínání autorů bránil s tím, že ve studiu se snaží o zachycení zlaté éry pirátství: „Neschvalujeme nelegální velrybářství, stejně jako pirátský, nehygienický životní styl, drancování, unášení lodí nebo přehnanou opileckou zhýralost.“

Assassin’s Creed 4 Black Flag
Assassins Creed 4

Assassin’s Creed 4: Black Flag

PETu následně kritizoval ve svém pořadu Annoyed Gamer i herní žurnalista Marcus Beer. Ten se organizaci posmíval, že ocenila jako hru roku Fable 2, přestože jedna z trofejí ve hře nesla název „Nakopávač kuřat“.

Urážlivá trofej v God of War: Ascention

Kontroverze se nevyhnula ani poslednímu dílu playstationové akční exkluzivity God of War: Ascention, kde je hlavní hrdina pronásledován bohyněmi pomsty. Řecký antihrdina Kratos po lítém boji jednu z těchto nadpřirozených bytostí v klasické „dorážecí“ scéně brutálně zmasakruje. Vzápětí je však lapen ostatními bohyněmi, které mu slibují krutou pomstu. Krata na poslední chvíli zachrání jeho spojenec Orkos. Po skončení filmečku hráč obdrží trofej pojmenovanou „Bros before Hoes“ (v anglickém slangu „bráchové před děvkami“).

God of War: Ascension

God of War: Ascension

Na vysvětlení uveďme, že rčení se objevilo například v seriálech Kancl nebo Jak jsem poznal vaši matku a naznačuje, že přátelství mezi muži by nemělo ustoupit pletkám s ženami. Scénu jako misogynickou kritizoval v recenzi hry pro Rev3Games i známý herní žurnalista a fanoušek série Adam Sessler.

God of War: Ascention
God of War: Ascension

God of War: Ascention

Kritických hlasů bylo více, a tvůrci ze Sony Santa Monica tak nakonec trofej přejmenovali na „Bros before Foes“ (bráchové před nepřáteli). „Jsme nekonečně oddáni tomu, abychom zajistili, že naše komunita si plně užije zážitky, které pro ně tým vytvořil. Proto jsme ohlasy vyslyšeli a trofej změnili,“ sdělili autoři hernímu serveru Joystiq.

Scéna mučení v Grand Theft Auto 5

Série městských akcí Grand Theft Auto je samozřejmě věčnou studnicí kontroverze a její údajná škodlivost se rozebírá s příchodem každého nového dílu. V pětce asi největší poprask vzbudila scéna mučení, kdy hráč v kůži psychopata Trevora používal různé brutální techniky, aby z oběti získal požadované informace. Došlo tak například na trhání zubů, mlácení francouzským klíčem nebo simulované topení. Nešlo o neinteraktivní filmeček, hráč se musel na mučení podílet.

GTA 5

GTA 5

Proti scéně se vyslovila například britská asociace učitelů a přednášejících (ATL), Amnesty International nebo britský labourista Keith Vaz. Scéna byla kritizována dokonce i v recenzi na serveru Gamespot.

Mezi ohlasy „zvenčí“ však zazníval i nečekaně střízlivý tón: „ATL nechce zakázat tyto hry nebo je cenzurovat. Chceme jen, aby si rodiče byli vědomi, že malé děti vidí tyto věci,“ prohlásila například prezidentka lektorské asociace Alison Sherrattová.

Labourista Vaz zase tvrdil: „Je důležité, aby herní průmysl učinil kroky, aby plně informoval veřejnost o míře extrémního obsahu.“ A dodal: „Odpovědnost také leží u rodičů, aby zajistili, že se jejich děti k těmto typům her nedostanou, dokud to nebude vhodné.“

Návrat starého známého ze čtvrtého dílu
Grand Theft Auto V pro PC
Grand Theft Auto 5 - PC verze

GTA 5







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.