Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty

  12:00aktualizováno  24. listopadu 1:45
Pokud si zakoupíte pro PS2 robotickou akci s názvem Zone of the Enders, budete příjemně potěšeni. Neboť spolu s hrou tu naleznete i hratelné demo velice očekávané hry, jejíž předchůdce sklidil na PSX řadu uznání. Ano, budete si moci zahrát Metal Gear Solid 2!

Metal Gear Solid 2

Z titulní obrazovky můžete vstoupit do nabídky, v níž naleznete jakési připomenutí předchozího příběhu MGS (pro PSX) v čistě textové podobě. Dále tu máme výborný tutorial, ze kterého je zřejmé, že se vyjma úchvatné grafické stránky změnily dost výrazně i pohybové možnosti hlavní postavy. A nakonec samozřejmě hra, kde lze vybrat až z pěti dostupných obtížností. Většinou si pak ještě můžete zvolit, kdy chcete mít radar na obrazovce (kupříkladu vždy - i během poplachu) a nyní už nezbývá, než vstoupit do děje. Hlavní hrdina Solid Snake se před našimi zraky dostává po seskoku ve stylu bungee-jumping na tanker plovoucí pod mostem. Toto plavidlo má skrývat rozestavěnou alternativu dalšího Metal Gearu - tentokráte se má jednat o pokročilejší Metal Gear Rex. Mocně prší. Blesky křižují oblohu. Řeka, po níž pluje naše loď, zažívá neklidnou noc plnou vzdouvajících se černých vln. Všechno tohle vypadá nesmírně působivě a to tím spíše, když sledujete jednotlivé kapky, jak končí svou pouť na palubě lodi či jak se rozstřikují při nárazu o jednotlivé postavy. Snake přes codec (malá vysílačka pro spojení s okolním světem) hned zkraje začíná rozmlouvat s Otaconem. Připravte se na japonskou řeč s anglickými titulky, což poskytuje výjimečný zážitek. Jsem jenom zvědav, zdali spolupracovníci našeho hrdiny dokáží být skrze codec stejně pohotoví jako v minulosti, kdy vám téměř za každé situace něco zajímavého řekli. Otacon v tomto směru zatím výrazně nezklamal. Snake se znovu musí pokusit o infiltraci daným objektem a zjistit pravý stav věcí. Ještě než naň dojde řada, je celá loď nečekaně napadena ruskými vojáky, kteří zmasakrují zdejší námořní jednotku a rychle obsadí plavidlo. Prvotní úkol se nyní začíná jevit daleko obtížněji.

Základní schéma hry zůstalo totožné, byť se vše odehrává v plně 3D polygonovém prostředí. To znamená schovávat se před zraky bdělých strážných, procházet stíny za zády vojáků, při případné konfrontaci použít co možná nejtišší metodu pacifikace protivníka. Součástí herní Metal Gear Solid 2 obrazovky je radar, jenž zohledňuje pohyb nepřátelských elementů a úhel jejich momentálního pohledu. Na radaru jste zachyceni i vy jako Solid Snake, pokud zvolíte režim vlastního pohledu (v němž se bohužel nemůžete pohybovat), je tento akt zviditelněn na radaru a pro větší přehled je zde naznačen směr, jakým se díváte. Ono pohybovat se v tomto členitém prostředí není hlavně zpočátku vůbec jednoduché. Kamera totiž nenabízí vždy zcela žádaný úhel pohledu, manuální korekce zde pohříchu není a tak vše musíte dohánět avizovanou first-person perspektivou. Nicméně po chvíli si zvyknete. Nechybí výtečná možnost přistoupení ke zdi, k níž se přitisknete, abyste se posléze podél ní opatrně posunuli až k jejímu okraji, kde vám kamera vzápětí zprostředkuje nesmírně efektní záběr na dění za rohem. Během kradmých úkroků u zdi můžete konečně provádět pomocí pravého analogu i něco málo kejklů s kamerou. Osobně bych pro akci "přitisknutí se ke zdi" obětoval speciální tlačítko, neboť třebaže je vyvolání uvedené aktivity velice intuitivní - jenom zvolení vhodného směru pomocí směrového kříže či levého analogu, občas přijdou chvíle, kdy tato akce není právě dvakrát žádoucí. U zdi se nyní naprosto pohodově přesouváte za pomoci tlačítek L a R příslušným směrem, ale pozor - stejná tlačítka pak aktivují novinku, jíž je vykouknutí zpoza rohu a následné obhlédnutí okolí a situace! Jinak opravdu skvělé. Při chůzi resp. běhu vnímáte některé drobné maličkosti, jako jsou kruhy na vodě v kalužích, jimiž proběhnete, či následně vaše mokré šlápoty na zemi. Nemluvě o vámi vyvolaném stínu, jenž vás na některých místech může ošklivě zradit …

Při kontaktu s protivníkem používá Snake nové combo, sled úderů pěstí zakončený efektní otočkou s kopem je dostatečně výmluvný. Pakliže se dostanete za záda vašeho oponenta, můžete ho chytit pod krkem a využít jej jako eventuelní štít proti ostatním vojákům nebo mu prostě nemilosrdně rovnou zlomit vaz. Pokud ho překvapíte se zbraní v ruce, může se vám vzdát. A Metal Gear Solid 2když ho začnete trápit tím, že si zaměřujete jednotlivé partie jeho těla, začne se voják silně otřásat strachy, přičemž z něj takto může leccos vypadnout (tady se mají na mysli spíše náboje apod.) (upřesnění bylo na místě, při otřásání strachy by člověk mohl čekat ledacos - by editor :-). Jestliže vojáka zasáhnete třeba uspávací šipkou, po jeho pádu na zem se objeví charakteristická ikona ZZzz… symbolizující jeho hluboký spánek. Nyní jej můžete odtáhnout na méně frekventované místo, navíc z něho můžete opětovně "vyždímat" nějaké užitečné předměty. S informačními ikonami se to má stejně jako v minulosti. Otazník nad hlavou hlídkujícího vojáka celkem jasně naznačuje, že se mu něco nezdálo, ale nedokázal objevit příčinu svého znepokojení. S AI (umělou inteligencí) je to přitom trochu komplikované. Některé prvky byly poněkud zarážející. Ležím na schodech, když v tom na ně vstoupí strážný. Stojí takříkajíc na mé hlavě, ale přesto mne nevidí. Nebo jiný příklad. Vyvolám poplach, přiběhnou dva vojáci, jeden z nich mne střelí do prsou a Snake se roztáhne na zemi jak široký, tak dlouhý. Vojáci odbíhají?! Postavím se na nohy a juch, zase přibíhají. Samozřejmě, neplatí to vždy a všude. Jiná ukázka. Schovávám se v panice před další skupinou vojáků při znovu vyvolaném poplachu do plechové skříňky. Malým průzorem vyhlížím ven a sleduji dva vojáky, jak prohledávají, mimochodem velice příkladně, celý prostor. K této ošemetné situaci ještě důležitá připomínka. V tomto případě totiž, vyjma limitovaného vidění ze skříňky, máte možnost nastalou akci shlédnout také z pohledu kamery umístěné v místnosti. Ta vám pak ukazuje zmenšený obrázek probíhající akce v rohu vaší obrazovky, což je zcela mimořádný nápad. Ale to není vše. Představte si, že stojíte za zdí a přichází strážný. Náhle zpozorní a vy si můžete ve stejný moment povšimnout malého okna v rohu obrazovky, které zobrazuje jeho znepokojující pohled, odhalující část vašeho těla vykukujícího zpoza rohu. Opravdu vynikající moment!

K dalším činnostem patří možná interakce s prostředím, která se v tomto demu omezovala zejména na otevírání dveří, ale také možnost přeskočit brdlení a zde zůstat po limitovaný čas zavěšený nad hlavami/pod nohami svých oponentů. Zkusmo jsem si zastřílel v lodním baru Metal Gear Solid 2 do lihovin a fyzikální model rozbíjení lahví byl výborný, stejně jako výsledný efekt mé snahy o rozstřelení skleněné výplně. Zajímavostí budiž likvidace venkovního osvětlení hlavně v tom kontextu, že v interiérech se mi už tak dobře nevedlo. Důležitějším aspektem je však možnost rozstřelení potrubí (či hasicích přístrojů), z něhož unikající horká pára dokázala zneprovozuschopnit přicházející stráž. Kulky sice nezanechávají stopy ve zdi a palubní okna jsou po mém ataku bez jediného škrábance, ale upřímně, jedná se jen o dekorativní excesy.

Při běhu dokáže Snake provést velice efektní kotoul, který se před případným oponentem stává i navýsost efektivní záležitostí, neboť jej takto dokážete rychle srazit k zemi. Nechybí oblíbené klepání na zeď za účelem přivolání pozornosti, přelézaní objektů a zábradlí, plazení se a už zmiňovaný pohled z vlastních očí, ve kterém můžete velice přesně zacílit a zneškodnit protivníka jednou dobře mířenou ranou do hlavy. V tomto režimu se navíc můžete krýt za různými překážkami - přikrčit se či se odklonit doleva nebo doprava, což do značné míry připomíná styl použitý ve hře Syphon Filter. Ano, konečně i v MGS můžete střílet zpoza rohu s patřičným krytím a střet se závěrečným bosem tohoto dema bude právě o tom. Mimochodem, jakkoli nemám hlavní bose rád, musím vám říci, že tento střelecký souboj je prostě skvěle akčně zpracovaným koncertem, navíc s mimořádnou choreografií vstupní příběhové sekvence. Pokud vás vojáci citelně zraní, můžete začít krvácet a při postupu vpřed za sebou zanecháváte charakteristickou stopu. Abyste někde nezkolabovali, je nutno najít a použít potřebný předmět pro zastavení krvácení - kdepak jsme to už viděli? Animace pohybů sice nejsou úplně top-notch, ale momenty, kdy odtahujete zpacifikovaného protivníka do bezpečí či když jej - bezvládně ležícího na zemi - Solid opatrně překračuje, jsou výborné. Nechybí tu známé sbírání propriet, které jsou prezentovány formou volně levitujících bedniček. Jednotlivé předměty, jakož i vojáci, se bohužel generují stále dokola, což není přesně to, co bych tu čekal - na druhou stranu musíte být stále v pohotovosti. Ze získaných předmětů v tomto demu musím připomenout velmi legrační motiv schovávání se v papírové krabici! Jinak tu Metal Gear Solid 2 máte standardní Chaff a Stun granáty na dočasné ochromení kamer (ale též rádiového spojení mezi vojáky, přičemž takto dotyčný nemůže přivolat posilu) resp. strážných, novinkou pak může být senzor, jenž vám v případě blízkosti lidského elementu dává vibrační impuls v závislosti na vaší vzdálenosti od daného subjektu. Samozřejmě, výše uvedený výčet mohu doplnit o nevtíravé hudební motivy, podrobné 3D grafické zpracování (včetně 3D obličejové části během rozmluvy skrze codec), které se ještě více než dříve blíží významu slova interaktivní film. Prostě paráda …

Rozdíl mezi obtížnostmi je markantní. Zatímco v té nejjednodušší máte hodnotu života dlouhou takřka přes půl obrazovky, v nejobtížnější vás čeká úplná nudle. V nejtěžší obtížnosti je infiltrace lodí založena pouze na stealth umění, jakmile vás kdokoli spatří, hra resp. demo končí. Také přístup do útrob lodi tu je zásadně omezen a to nemluvím o radaru, na nějž tady prostě nemáte nárok. Zkrátka tohle bude jen pro trpělivé a velice zdatné hráče. V demoverzi trvající cca 10 minut (pokud víte kudy tudy) si to cestu k vašemu srdci ale jistě najde.

Co říci nakonec. Krátké demo je natolik impresivní, že ho můžete hrát hodiny a třebas i celé dny. Je totiž přese všechno nesmírně přitažlivé, třebaže má některé drobné vady na kráse - nezapomeňme však, že se nejedná o konečnou a plnou verzi. Zde si připomeňme, že série MGS začala už v roce 1987 na konzole MSX potažmo NES, ale celosvětové popularity dosáhla až díky PSX inkarnaci, které se doteď celosvětově odprodalo přes 5 miliónů kopií. Hideo Kojima sice uvedl, že se má jednat o poslední díl série, ale znáte to přísloví: Nikdy neříkej nikdy. Každopádně, MGS2 bude téměř jistě obrovská pecka, jež je konečně ukázkou důstojné programátorské práce pro konzole nové generace (PS2, Xbox).

Autor:
  • Nejčtenější

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

magazín 30. 4. 2024 28

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

novinky 29. 4. 2024 25

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

novinky 29. 4. 2024 10

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

novinky 27. 4. 2024 4

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

magazín 1. 5. 2024 7

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

novinky 2. 5. 2024 3

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

magazín 1. 5. 2024 7

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Sedm letošních komiksových filmů a seriálů, které by měly stát za to

magazín 1. 5. 2024 0

Premium Videoherní a komiksový svět jsou svým způsobem bratranci a není výjimečné, že lidé, kteří milují...

Nový herní seriál od tvůrců Life is Strange nás vrátí do devadesátek

novinky 30. 4. 2024 7

Tvůrci milované série Life is Strange se ve své příští hře Lost Records: Bloom & Rage vrátí k...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...