Legendární vytrvalostní závod 24 Hours Le Mans je pravidelně již po několik desetiletí nejprestižnějším svátkem pro příznivce sportovních prototypů. Více než 13 kilometrů dlouhý závodní okruh se na několik dní v roce zaplní tísícovkami motoristických fandů, kteří napjatě sledují vyčerpávající závod trvající jeden den a jednu noc. Překvapivě dlouho tuto licenci nikdo nevyužil, a tak se francouzský producent Infogrames rozhodl tyto závody přenést na naše obrazovky a monitory. 24 Hours Le Mans totiž vyšel postupně na PC, Playstation a Dreamcast. Jeho další verze se připravuje také na Playstation 2, která bere za svůj vzor právě variantu pro Dreamcast. Na počítač a Playstation tuto hru vyvíjel anglický tým Eutechnyx, kdežto pro Segu Dreamcast se výroby ujalo přímo vývojářské studio Infogrames z Austrálie. Změna výrobce evidentně prospěla, protože verze pro Dreamcast je ze všech tří nejpovedenější.
Základní nabídka režimů a voleb byla od varianty pro ostatní platformy mírně změněna. První možnost, kterou jistě vyzkoušíte, je závod s časem. Je ovšem pojat trošku jinak, než je obvyklé. Na každý okruh je vypsán nejlepší čas. Když tento limit pokoříte, dostanete za odměnu bonusový vůz. Rychlý závod je koncipován podobně. V případě vašeho vítězství v některém ze závodů se vám zpřístupní další skryté okruhy, a pokud se vám podaří dojet na prvním místě ve všech závodech tohoto režimu, tak získáte podobně jako u předešlé volby bonusový automobil. Podstatně zábavnější je dvojice dalších režimů. První, u kterého strávíte delší čas, je šampionát. Je rozdělen na osm závodních tříd, od základního Rookie GT až po obtížné Super Enduro nebo Winter Challenge. Začínáte prvním seriálem Rookie GT, který je složen ze tří závodů. Když se vám podaří vyhrát, odemkne se další třída Pro GT, každá se specifickými závodními vozy, které jsou samozřejmě silnější a výkonější. A tak můžete závodit až do vítězství v poslední, osmé kategorii. Za každý vyhraný seriál se vám zase zpřístupní dvojice nadupaných vozů. Taktéž nechybí možnost zazávodit si s kamarády na rozdělené obrazovce. Podobně jako v ostatních režimech, i v hlavním režimu Le Mans můžete za umístění získat až pět sportovních monopostů. Je patrné, že tvůrci pojali hru velmi progresivně, takže v každé z částí tohoto závodního titulu za svou píli získáváte nové vozy a odemknou se vám další okruhy. Doplním, že pro každý jednotlivý závod si lze navolit povětrnostní podmínky.
Úpravě a ladění automobilů však tvůrci moc pozornosti nevěnovali, před závodem si pouze navolíte, zda vám bude realisticky ubývat palivo a budou se opotřebovávat pneumatiky. Dále si nastavíte přítlak zadního křídla, typ obutí a volbu manuální nebo automatické převodovky.
Díky oficiální licenci závodu v Le Mans je hlavní pozornost věnována této soutěži. I tak ale tvůrci převedli do hry mimo autentického okruhu v Le Mans, který délkou přes 13 kilometrů vydá za několik ostatních, i dalších devět tratí. Všechny jsou přesnými kopiemi svých skutečných obrazů, takže se projedete po anglickém Doningtonu, japonské Suzuce a kupodivu také na našem domácím okruhu v Brně! Ve skutečnosti je tratí jen šest, protože většina je rozdělena na několik částí, které se pak jedou odděleně pro každý závod. Některé tratě se jedou za denního světla, jiné zase při soumraku s rozsvícenými světlomety. Co se ušetřilo na okruzích, bylo jistě vloženo do nabídky automobilů. Celkem jich je ve hře 44 ve dvou závodních kategoriích: GT a sportovních prototypech. Na začátku je vozů na výběr poskrovnu, v průběhu hraní potom lze získat i opravdové skvosty v podobě vítězných speciálů některých ročníků Le Mans. Taktéž vozy jsou jako okruhy licencovány, takže věrně odpovídají skutečnosti. Naleznete tu slavná jména jako Porsche, Mercedes-Benz nebo Panoz.
Největší lahůdkou pro herní maniaky je právě hlavní část hry, tedy vlastní závod 24 Hours Le Mans. Pro skalní příznivce je připravena porce v podobě realistické doby trvání závodu. To znamená, že pojedete, stejně jako ve skutečnosti, plných dvacetčtyři hodin. Ovšem málokdo z nás to vydrží celé najednou, vždyť i při reálném závodě se jezdci střídají. Proto vždy, když zajedete do depa pro výměnu pneumatik, doplnění paliva, nebo nastavení vozu, si můžete svou pozici uložit na paměťovou kartu. Pro ostatní hráče tu je možnost zajetí soutěže za směšných deset nebo třicet minut, popřípadě za jednu nebo šest hodin. Před závodem si jistě řádně osaháte svůj vůz ve cvičebních kolech a zvolíte taktiku pro zastávky v boxech. Pak již přichází kvalifikace, kde už začíná jít do tuhého. Na zajetí dobrého času, který vás v rozsáhlém startovním poli postrčí na přední místo při startu, máte jen dvě kola, a to je dost málo, protože časy soupeřů jsou docela nízké. Hlavní závod se pak jede systémem letmého startu. Vozy vjíždějí na trať přesně úderem šestnácté hodiny, aby závod dokončily o dvacetčtyři hodin později. Soupeří s vámi dalších 23 vozů, které jsou velmi dokonale vymodelovány. To, že je vidět na jezdce do kokpitu, je už známá věc, ale množství vizuálních efektů použitých na autech a ve hře je úžasné. Automobily v noci a za šera skvěle svítí, stejně jako osvětlení okruhu. Budovy a tribuny kolem trati za tmy také svítí. Karoserie jsou plné odlesků sluníčka a okolí se na nich skvěle zrcadlí. Rožhavené kotouče brzd uvidíte i ve dne a dokonce po dešti je patrné, jak křídla vozů rozčesávají vlhký vzduch. Grafika a prezentace je tak skvělá, že řidičům je vidět na obličej, i když mají přilbu a sedí uvnitř kabiny, u které rozeznáte i takový detail, jako otevřené okénko na řidičově straně. Taktéž, když vjedete mimo trať, povrch se krásně zvíří a za deště vozy rozrážejí vodní film na vozovce, kde rozeznáte jednotlivé kapky, jak odskakují od silnice. Když vjedete do písku, tak po vás zůstanou vyjeté koleje a v příštím kole jsou jasně vidět. Nesmím opomenout ani plameny šlehající z výfuků. Po každé jízdě si pak prohlédnete závod v opakování, kde si můžete volit z několika zajímavých úhlů kamer. Replay ale nelze uložit. V kontextu s perfektním provedením aut je podivné, že při zajetí do boxů tvůrci zapomněli na mechaniky, takže váš vůz je v depu při výměně pneumatik osamocen. Taktéž není vidět poškození vozu po kolizích.
Okruhy jsou také velmi detailně a fotorealisticky provedeny. Na jednom vaši pozornost přitáhnou funkční větrné mlýny, u dalšího zase vzduch roztáčejí konventory větrné elektrárny. Vůbec nejhezčí jsou pak jízdy za soumraku, kdy se obloha nádherně zbarví do červena a trať se ozáří svými lampami. Dojem pak ještě umocňuje skutečně proměnlivé počasí. Nejenže se při jízdě střídá den s nocí, ale ještě vás může potkat lehký deštík nebo přeháňka, či nedej bože bouřka s lijákem. Prezentace a grafické ztvárnění okruhů i aut je jedno z nejlepších, co bylo zatím nejen na Dreamcast vytvořeno.
Při jízdě sice chybí komentář, který by stejně měl význam pouze v delších variantách závodu, zato vás diváci kolem trati pěkně hlučně doprovázejí a občas zaslechnete i klakson nebo trubku. Hra využívá i známého fyzikálního efektu, kdy s blížícím se zdrojem zvuku jeho intenzita vzrůstá, aby pak s rostoucí vzdáleností opět utichla. Nejlépe je to znát na tribunách, kde přesně lokalizujete hlučné diváky na okruhu. Zvuk motorů je také na slušné úrovni a dá se říci, že každý vůz je trošku jinak slyšet. Automobily se vesměs chovají realisticky, některé budete mít hned zažité, třeba Porsche, jiné jako Chrysler se budete muset naučit řídit postupně.
Škoda, že při nastavení obtížnosti, které jsou ve hře tři, se vám automaticky aktivuje, popřípadě vypíná brzdový asistent a řidičské pomůcky. Jejich oddělené zapínání by bylo více praktické.
Dreamcast nám začíná být pěkně silný v závodních simulátorech. Ke kvalitním titulům jako Metropolis Street Racer, Sega GT nebo novým Tokyo Highway Challenge 2 přibyl i plnokrevný simulátor sportovních prototypů. 24 Hours Le Mans je rozsahem jednoduchou, ale pojetím náročnou automobilovou hrou, která má ze svých bratříčků pro ostatní platformy nejlepší prezentaci i grafické ztvárnění a zaujme zejména dlouhotrvajícím režimem hlavního závodu.
24 Hours Le Mans | ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
|