Zřejmě nemá nikomu ze znalých pařmenů smysl představovat herní sérii The Elder Scrolls, která brázdí herní vody již hezkou řádku let. Zkušení vývojáři firmy Bethesda Softworks měli možnost v předlouhé anabázi kvalitních RPG předvést svůj kumšt a díky nim se leckterý fanoušek tohoto žánru mohl snadno stát hrdinou v příbězích, v nichž se pouze vyvolení mohou utkat v boji s rozličnými monstry ve světě zla, teroru či politických intrik.
Devítka povolání, mezi nimiž nechybí Barbar, Zloděj či Bojový mág, nabízí dostatečné množství variability, přičemž je dále doplněna o upřesnění rasy, která zvolenému povolání dodá specifické výhody.
Hru The Elder Scrolls Travels: Shadowkey, určenou pro platformu N-Gage, mají na svědomí týmy s názvy Vir2L Studios a TKO. Druhý jmenovaný je vcelku známým seskupením, stojícím mimo jiné i za nedávno vypuštěným GoldenEye: Rogue Agent. První jmenovaná firma zas tak známá není. Specializuje se v současnosti zejména na zajištění online podpory produktů již zmíněné Bethesdy Softworks, očividně však zatím není nijak významnou součástí herního světa a této klasifikaci odpovídá i kvalita její produkce. V nepočetném výběru videoher určených pro mobilní telefony se nenajde žádný „best of“ kousek, který by rozvířil hladinu zájmu širšího publika, byť se firma dočkala několika ocenění na letošní E3. I proto by nebylo správné jen tak od pasu kritizovat hru, jejíž potenciál neprošel podrobnější analýzou. Nuže jaká je tedy N-Gage verze The Elder Scrolls Travels: Shadowkey?Po spuštění hry a proběhnuvší sadě reklamních shotů je hráč informován o aktuální, pro svět nepříznivé situaci formou několika statických obrázků, doplněných texty. Po obdržení těchto základních informací, které nastíní dějovou zápletku a úlohu budoucího hrdiny v rozběhnutém mechanismu okolního dění již nic nebrání tomu, abychom se mohli ponořit do herní nabídky. Menu ve své podstatě neskrývá žádný význačný prvek, takže odkliknutí položky „New game“ je více než žádoucí. V prvopočátku je úsilí hráčovo směřováno na volbu charakteristik hlavní postavy, do jejíž role se prostřednictvím hry má přenést. Devítka povolání, mezi nimiž nechybí klasický Barbar, Zloděj či Bojový mág, nabízí dostatečné množství variability, přičemž je dále doplněna o upřesnění rasy, která zvolenému povolání dodá specifické výhody, například bonus v útoku, lepší obranu či zvýšení obchodnického umu. Poté již zbývá vybrat si mezi mužskou a ženskou tváří, určit tímto způsobem své pohlaví, pojmenovat stvořeného hrdinu, resp. hrdinku a hurá do hry.
Tento nedostatek, nesoucí s sebou syndrom zpomalených reakcí na okolní dění, se negativně projevuje zejména ve chvílích boje, kdy byste, v roli hrdiny, oprávněně očekávali možnost rychlé akce.
V úvodní lokaci, malé a těsné komůrce, patrně skrytě zajásáte nad first-person zobrazením, jež je ve hře aplikováno. Potěší i účelný inventář, nepostradatelný u tohoto typu hry, který působí veskrze příjemně. Zorientovat se v něm vám nebude činit velkých potíží. Aktuální rozložení akčních kláves umožňuje nejen rychlou volbu potřebného předmětu, ale také snadné vyvolání automapy. Vhodně jsou nakonfigurována i tlačítka pro pohyb postavy a nechybí ani možnost změny jejich nastavení.Z uvedených informací byste mohli nabýt dojmu, že hratelnost TESTS je vzorovým příkladem pro konkurenci, avšak euforie se vytratí hned po několika úvodních pohybech, při nichž se budete snažit sebrat z blízkého stolu dýku, léčivý lektvar a první kouzelný svitek. Pohyby postavy – jak zjistíte – jsou velmi pomalé. Ne, že by se hrdina pohyboval jako šnek, ale otáčení těla podél vertikální či horizontální osy trvá opravdu dlouho. Tento nedostatek, nesoucí s sebou syndrom zpomalených reakcí na okolní dění, se negativně projevuje zejména ve chvílích boje, kdy byste, v roli hrdiny, oprávněně očekávali možnost rychlé akce. Naplno si takto získaný handicap uvědomíte už při prvním questu, jehož náplní je – stejně jako v prastarém Baldurs Gate 2 – vyčištění obchodníkova domu od nezvaných krysích návštěvníků. Při absolvování zmíněného úkolu zjistíte, že sklonění se k zemi, nezbytná to věc při souboji s nižšími protivníky, trvá vskutku nehorázně dlouho a prakticky znemožňuje rychlejší obranu před útočícími liliputy. Frustrace z omezené mobility hlavní postavy se ponese hrou až k jejímu závěru, což logicky snižuje hratelnost jinak velmi přitažlivého titulu.
|
Bez ohledu na rozsáhlost hry a potenciál, který skrývá žánr RPG, jde v tomto případě o průměrnou hru, která vás zajisté neupoutá na víc, než na pár okamžiků. Nezmění na tom nic ani poměrně zajímavý příběh, ani možnost kooperativního multiplayeru až ve čtyřech hráčích přes bluetooth, ani přítomnost jinak přitažlivých, známých herních lokací (např. Crypt of the Heart) a ani možnosti stažení zbraní či kouzel v rozhraní N-Gage Areny. Snad se v budoucnu dočkáme lepšího remaku některého z dílů populární série. Doufejme, že tentokrát ale v podání vývojářského týmu, který ve výsledku kvalitativně dosáhne alespoň úrovně nedávno recenzovaného Requiem of Hell.
The Elder Scrolls Travels: Shadowkey | ||||
| ||||
| ||||
| ||||
|