Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Gran Turismo 3 A-spec: beze slov

  12:00
Nový přírůstek do nedávno ještě dvoučlenné rodinky automobilových simulátorů s názvem Gran Turismo měl na PlayStation 2 vyjít již před více než jedním rokem pod názvem Gran Turismo 2001 a mělo jít toliko o převedení GT2 na nový hardware. Nyní se však setkáváme s plnohodnotným třetím dílem. Jak tedy lidé v Polyphony Digital využili onen zmíněný čas navíc?

BonusWeb HIT Gran Turismo 3

Tak nám konečně vydali nové Gran Turismo. Ovšem nutno říci, že slovo "konečně" není zase až tak na místě, protože předchozí dva díly mnohému hráči poskytují dostatek zábavy až do dnešních dnů. Ale vzhledem k tomu, že původně mělo být zde recenzované pokračování na světě už přes jeden rok (uvažovalo se o launchovém vydání společně s PS2 v Japonsku), můžeme být skutečně rádi, že tu "konečně" je.

V Polyphony Digital, jak je již zmíněno v perexu, si sice dali lehce na čas, ale výsledek jejich snahy je více než chvalitebný. Máme tady tak opravdu plnohodnotný třetí díl série GT namísto původně plánovaného čehosi, co bylo v zásadě pouze převedením Gran Turisma 2 do lepší grafiky v prostředí výkonnějšího hardwaru PlayStation 2. Takže skočme do závodního overallu, natáhněme nehořlavou kuklu, pod paži helmu se závodnickými rukavicemi a namiřme si to na startovní rošt. Startmaršál už rozvážně přechází po šachovnici.

Tato recenze by se v kostce vešla do nadpisu a závěrečného hodnocení. Vše, co je mezitím, je v podstatě zbytečné, protože první díl GT způsobil takovou menší revoluci nejen na PlayStation, ale na poli videoher obecně. Hra nabízela neuvěřitelnou rozsáhlost vozového parku a v kombinaci s herním systémem bylo dosaženo kolosální životnosti. Navíc přišla s grafikou, která byla tehdy považována za téměř absolutní vrchol možností PlayStationu. Uvedený titul byl na hrací skříňce od Sony později překonán pouze svým přímým následovníkem (jedině na Dreamcastu máme silného soupeře v podobě Metropolis Street Racer, kterýžto však boduje zejména lepší grafikou). A nyní přichází Gran Turismo 3 !

Gran Turismo 3

V GT3 se setkáte se starým dobrým a osvědčeným systémem hry, kdy se účastí v závodech snažíte vydělat co nejvíce peněz na nové vozy, případně jejich různá vylepšení. Čeká na vás přes sedmdesát závodních podniků rozdělených do čtyř kategorií - tzv. ligy: začátečnická, amatérská, profesionální a rallye. První tři zmíněné se samozřejmě liší jak obtížností tak výší odměn za úspěchy v závodech. Jednotlivé závodní podniky se sestávají z několika dílčích závodů, jejichž počet se pohybuje od tří výše. I zde se jezdí buď série jednotlivých závodů nebo jsou tyto závody svázány bodovacím systémem a usilujete o vítězství nejen v jednotlivých kláních, ale i v celé sérii. Za vítězství ve všech závodech daného podniku, respektive za vítězství v celé sérii, jsou udělovány bonusy v podobě nových vozů, případně sympatických finančních injekcí. Tolik tedy suchý úvod do hry, který jsem ale vytvořil víceméně z povinnosti, aby si někdo nemyslel, že Slunce zítra nevyjde nebo že se třeba Gran Turismo 3 dalo cestou Micro Machines. Takže zatím tedy netřeba propadat panice. A sešlápnout spojku a motor do otáček. Pět sekund do startu.

První co vás na hře zaujme, některým včetně mě to může dokonce vytrhnout spodní čelist, je grafika. Stane se to v tom okamžiku, kdy při sledování intro filmečku zjistíte, že už se nejedná o filmeček ale prezentaci enginu hry. V tu ránu si uvědomíte, že na vyrenderované bouráky koukáte už asi dost dlouho a přechod od prvních filmových snímků jste vlastně ani nepostřehli. Na zpracování menu v zásadě není co zkazit (i když některé hry mi budou vehementně oponovat, taktně nebudu jmenovat), takže se pojďme konečně projet. Světla zhasla. Start!

Gran Turismo 3

Při první jízdě zjistíte, že intro nikterak nelhalo a že hra vypadá prostě nádherně. Vozy jsou vymodelovány velice věrně a jejich pohyb nezůstává pozadu, nicméně to samé se nedá stoprocentně říci o okolí tratí. Mám na mysli zejména naprosto vylidněné boxy, kde občas postává jeden spritový mechanik, a diváckou kulisu. Diváci totiž někdy skutečně vypadají, jako by byli namalováni pro divadelní kulisy.
Za povšimnutí jistě stojí počítání nasvícení a stínů vašeho vozu, stejně jako jeho naklánění v zatáčkách, smyky a zvednutý prach od kol, pokud se dostanete mimo asfalt. Tady jsem poprvé měl pocit, že se od kol skutečně práší a že mě tvůrci nelakují pouze jednoduchou podmínkou typu "if auto_mimo_trat then draw prach_za_kolem", tedy že onen soubor zvířených částic není ztvárněn jen jedním efektem. Musím ale poznamenat, že co se týče závodů rallye, kde se jezdí po nezpevněných tratích, je vidět, že ani prášení v GT3 není dokonalé :-). Co však za dokonalé považuji, je celkový dojem. Když v GT3 jedete s autem po silnici, vypadá to, jako že skutečně jede auto po silnici (překvapivě :-), a ne jako když otáčíte modelem auta a někdo pod ním posouvá tapetu se silnicí a okolním prostředím. Vše vypadá velmi plasticky a uceleně, jelikož byla věnována potřebná péče nejenom detailům automobilů.

Vynikající je ztvárnění slunečního svitu. Prosvítání slunce mezi větvemi stromů kolem trati bere dech a vizuální zážitek, kdy jedete v podvečer po okruhu a nízko položené slunce stínohrou zvýrazňuje na silnici i nepatrné pruhy od pokladače asfaltu, ani nejde popsat. Nádhera. Gran Turismo 3 Jedinou výtku ke grafickému zpracování bych měl při smycích. Když se vám podaří klouzat s autem ve velké rychlosti (a zas takový problém to není) po asfaltové dráze, začne se vám, jak je ostatně zcela normální, kouřit od pneumatik. Bohužel tento kouř je v některých momentech vykreslen tak, že ve mě vyvolal vzpomínky na šestnáctibitovou grafiku a byl to také jeden z momentů, kdy jsem nemohl uvěřit vlastním očím:-).

Jelikož není všechno zlato, co se třpytí, a GT3 se třpytí, až zrak přechází, bude potřeba se podívat i pod grafické pozlátko. Na tomto místě však asi zklamu několik notorických rýpalů, protože i pod povrchem najdou jakostní kov, zejména v podobě hratelnosti. Ta je kombinací dobrého ovládání, gentlemanských soupeřů a vhodné míry fyzikálního realismu. Fyzika automobilů je velice výstižná, ale nikoli pedantsky přesná. Asi každý si v autoškole vyslechl poznámku, že auto se řídí především vlastním zadkem. Jelikož se však ke GT3 ještě nedodávají force-feedback sedačky (podle serveru www.wildduck.com by však čtvrý díl mělo být možné zakoupit jako bundle i se sedačkou), nebyl fyzikální model vybroušen do úplných detailů, což je jedině dobře. Přesto máte velice často pocit, že jízdu cítíte, i když sedíte na židli z kuchyně a držíte DualShock. Pokud si totiž nastavíte kameru dozadu nad vaše autíčko, vidíte v zatáčkách i ty nejmenší záchvěvy vašeho miláčka a podle toho pak uzpůsobíte jízdu. Na vaše povely reaguje auto podle toho, jaký má výkon, typ pohonu, poháněnou nápravu, umístění motoru, pneumatiky a dle mnoha dalších faktorů.

Gran Turismo 3

K pocitu sounáležitosti s vozem navíc přispívají i takové maličkosti, jako třeba velmi jemné chvění ovladače při prudké akceleraci s lehkým vozítkem. Na výborné hratelnosti se podílejí i nanejvýš féroví soupeři, kteří jezdí velice tvrdě, ale přitom naprosto čistě, takže nemusíte mít strach, že vás budou agresivně vytlačovat ze trati nebo blokovat za každou cenu. Navíc bojují i mezi sebou a dochází mezi nimi ke kolizím, takže určitě nezávodíte proti neporazitelným supermanům jako v některých jiných hrách. Příjemné je, že zejména v nejlehčí úrovni na vás i "trošku počkají", pokud jste se dostali do problémů. Takže, přestože jde o "the real driving simulator", závod rozhodně nekončí po kolizi v první zatáčce, a to ani při vyšší obtížnosti. Na druhou stranu ale nepropadejte nadšení, že budete okamžitě šampióny. Vyjezdit první místo není nikterak jednoduché ani v začátečnické lize, zvláště pokud máte stejně výkonné nebo horší auto než soupeři. Ti totiž sice nejezdí jako bohové, ale jde jim to opravdu dobře. Proto musíte buď vyladit svůj vůz nebo zkusit jezdit co nejlépe. Volba ideální stopy se v případě podobných výkonů vozů ukazuje jako maximální nutnost. Kdo to však zvládne, má k vítězství mnohem blíže a věřte, že až budete s malinkým Suzuki Alto držet v závodě čtyřkolek po celou dobu za zády ambiciózní Audi TT, budete adrenalin prostoupený vaším krevním oběhem i potit.

Gran Turismo 3

Při hraní GT3 jsem poprvé měl pocit, že trať, kterou vidím na obrazovce, můžu relativně rychle projet už napoprvé. Prvně jsem totiž jakž takž dokázal odhadnout poloměr a délku blížící se zatáčky a nemusel se tak učit úplně celou trať zpaměti. Samozřejmě, že zákruty schované za horizontem nebo utopené mezi mantinely městských okruhů se vyplatí mít alespoň trochu uložené v hlavě, ale mnohé jdou skutečně projet podle pohledu. Závody jsou pak hratelnější, protože nemusíte mít nabiflovaný průjezd tratí a mnohem pružněji přizpůsobíte svou jízdu tomu, že například někoho předjíždíte nebo naopak útok soupeře odrážíte.

V důsledku všech výše uvedených skutečností se Gran Turismo 3 stalo první hrou, která mě bavila, i když jsem prohrával. Opravdu. Pokud totiž na GT3 narazí nějaký alespoň trochu soudný hráč, nemůže své porážky na nikoho svádět. Co se týče mě osobně, věděl jsem vždy, proč jsem daný závod nevyhrál. Navíc je tady vždycky ta možnost navštívit Tuning Center a svého miláčka dostat do lepší kondice. Ovšem na některých velmi klikatých okruzích vám nepomůže ani závodní Ford Mustang, pokud dostatečně dobře nezvládnete průjezd všemi zatáčkami, včasné brždění a neukvapenou akceleraci. Je to skutečně jen na vás.

Pokud se vám však přesto nedaří, nic vám nebrání (kromě výše vašeho konta :-) zkusit si svůj vůz vyladit. K dispozici je několik úrovní ladění motoru, odpružení, sportovní brzdy, kontrolní chip, nepřeberné množství pneumatik, chladiče, spojky, převodovky a další díly a úpravy. Za všechno se samozřejmě platí, takže pokud chcete mít svůj New Beetle maximálně odlehčený, pod jeho kapotou kolem čtyřset koní a závodní převodovku, obutí ze superměkkých závodních slicků, bude vám to chviličku trvat. Gran Turismo 3 Ovšem nic není nemožné, takže si časem vyděláte i na to. Je to zároveň jedna z možných cest, jak hrou postupovat. Prostě se neženete za novými a novými vítězstvími, ale jezdíte tak, abyste si vydělali na co nejlepší úpravy vašeho oblíbeného vozítka, jež vám v nevyladěné podobě třeba stojí v garáži. Navíc relativně nízké gáže v poměru k cenám nových úprav a komponent jsou dostatečně motivujícím faktorem k tomu, abyste závodili opravdu zodpovědně a snažili se vždy dojet co nejlépe, přičemž dalším plusem je, že jste nuceni utkávat se i se silnějšími soupeři a snažíte se je porazit čistým jízdním projevem a ne výkonem a top speed v cílové rovince.

Pakliže se však rozhodnete upravit si své oblíbené auto, potom se můžete kochat dynamikou jízdy maximálně vyladěného vozu a zvukem jeho motoru. Zvuky jsou mimochodem rovněž na velice solidní úrovni, zejména co se týče motorů, jak vašeho tak soupeřů. Velice zajímavé je poslouchat změny ve zvuku motoru po nějaké úpravě v Tuning Center.
Ke hře hraje velice příjemná doprovodná hudba, která je žánrově poměrně pestrá a zdánlivě ještě dodává GT3 na rychlosti. Co se týče interpretů doprovodných songů - sice jsem o nikom z nich v životě neslyšel, ale vzhledem k tomu, že v jedné písni je možné zaslechnout i Iggyho Popa, tak asi o nějaká velká béčka nepůjde :-).

Vzhledem k tomu, že nic není dokonalé, musím se zmínit o několika málo chybkách tohoto titulu. Zaprvé se mi nelíbilo, že boxy jsou skutečně jako po vymření. S boxy souvisí i druhá výtka. Při zastávce nejde měnit "set-up" vozu. Je jasné, že změnit celé nastavení není otázkou několika vteřin, ale při kvalifikaci se to v jisté omezené míře děje snad ve všech automobilových disciplínách. Ale to už možná zavání hnidopišstvím. Méně omluvitelný je však fakt, že hra nabízí pouze dva, slovy dva, pohledy na váš vůz při jízdě (krome replaye, samozřejmě)!! Takže si můžete vybrat toliko z pohledu zevnitř vozu a zpoza něj. Samozřejmě, jinak stylizované záběry jsou povětšinou nepoužitelné, ale myslím, že za vozem mohly být na výběr alespoň dvě kamery, položené v různých výškách, aby se hráč mohl rozhodnout, která mu více vyhovuje.

Jak to tedy shrnout? Asi jste pochopili, že Gran Turismo 3 A-spec je opravdu výjimečná hra, a to nejen na závodním poli, přestože není dokonalá. Ale ruku na srdce, co je dokonalé? Osobně nemám ve zvyku vypouštět bezhlavě velkohubá prohlášení, ale pokud tady řeknu, že jde o nejlepší závodní hru současnosti, určitě se nespálím. Nicméně i s nejlepšími hrami je potřeba mít uzavřené účty. Takže: bodík za prázdné boxy, bodík za chybějící "setup" v pit lane a dva bodíky za pouhé dvě kamery, přestože jsou obě přehledné a dobře umístěné. Pokud by ale tomuto titulu přišlo líto, že není dokonalý, snad ho utěší Tip Bonuswebu. Děkuji za pozornost.

Gran Turismo 3: A-spec
Výrobce/Vydavatel Polyphony Digital/Sony
Platforma PlayStation 2
Multiplayer: ano, 2 hráči (splitscreen)/ 6 hráčů (i-Link)
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ano
Paměťová karta: ano, 260kB (minimum)
Verdikt: Nejlepší závodní hra všech dob bez rozdílu vah ... ehm ... tedy vlastně platforem.
Hodnocení: 96%

  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky

Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...