Project Sylpheed – barevný vesmír

  12:00
RPG hry od Square Enix bývají v maximálním pořádku, ale cokoliv jiného, to zavání přinejmenším průšvihem. Proto jsme ke hře Project Sylpheed přistupovali maximálně opatrně.

Project Sylpheed Stalo se již obecně známou pravdou, že pokud se Square Enix pustí do čehokoliv jiného než RPG, končí to nezřídka katastrofálně, přinejmenším pak pěknou ostudou – příklady nalezneme třeba zde a nebo tady. Proto tedy byla na místě maximální opatrnost v tu ránu, co jsme zjistili, že za Project Sylpheed stojí právě tato firma, přičemž jsme si matně pamatovali, že něco s podobným názvem jsme již někdy viděli a byla to pravděpodobně retro 2D střílečka s raketkou letící zleva doprava. Hned vzápětí nás ale čekala dvě překvapení.

Tím prvním bylo, že jde o vesmírnou střílečku vyvedenou kompletně ve 3D a tím druhým pak to, že se to překvapivě dá i hrát, přičemž po nějakém odehraném čase jsme zjistili, že nechybělo mnoho a mohlo se ve výsledku jednat o velmi slušný počin. Dokonce se v jednom ohledu jedná o poměrně výjimečný kousek, z něhož by si podobné tituly mohly brát příklad. Ale pěkně popořádku. Project Sylpheed

Prvním průšvihem ovšem je, že hra je značně nepřehledná.

Asi nikoho nepřekvapí, že Square Enix klade velký důraz na příběh. Ten zdejší sice není nikterak komplikovaný, ale na to, že se jedná jen o „bezduchou“ střílečku, je složitý možná až příliš. Ostatně, je třeba chlapsky přiznat, že až na začátku druhé mise jsme teprve pochopili, že člověk, kterého všichni naývají Katana, je vlastně ústřední postava, za niž se zde hraje :-). Děj se točí okolo kolonizace nových planet, přičemž několik kolonií se vzbouřilo proti nadvládě Země, čímž je dán podnět k vesmírnému konfliktu. Katana a jeho partička jsou na počátku hry mezi bojovými piloty nováčky (jak taky jinak, že?), přičemž na druhé straně jejich bývalý spolužák z akademie Margras Mason, jenž se na stranu nepřátel přidá poté, co byla za podivných okolností zničena jeho domovská planeta. Jasně, není to žádná brutální epika, ale pro potřeby této hry slouží tento příběh více než dobře, zvláště, když je mezi misemi servírován poměrně Project Sylpheed poutavými střihovými sekvencemi, takže vás zdejší story dokáže u hry udržet prakticky od samého začátku.

A zaujmout dokáže i samotná hratelnost, jelikož tvůrci se nechtěli spokojit pouze s fádním střílením, a tak vaše bitevní lodě opatřili několika zajímavými funkcemi, které ale bohužel ve výsledku nefungují tak, jak by mohly. Samozřejmostí jsou různé typy zbraní, ale zajímavá nám přišla například nutnost být u svého cíle v potřebné vzdálenosti, aby bylo možné ho vůbec zaměřit, takže je potřeba se poměrně dost promyšleně pohybovat prostorem. K tomu vám slouží i možnost syper-rychlého přesunu, při němž ale nelze měnit směr, takže i když se to na první pohled nemusí zdát, zdejší akce není tak bezduchá, jak vypadá a občas, typicky v časové tísni, je skutečně alespoň částečně potřeba si ujasnit, jak budete postupovat. To všechno ale samozřejmě v hodně vysokém tempu.

Na začátku hry to člověk ještě zvládne, protože má tendenci si myslet, že se časem do hry dostane.

Project Sylpheed Prvním průšvihem ovšem je, že hra je značně nepřehledná. Na obrazovce se to jen míhá nejrůznějšími čárami, ukazateli, výbuchy a kdoví, čím vším ještě, a občas je i v pokročilejších fázích hry, kdy si na to již zvyknete, docela obtížné se správně zorientovat. Často totiž zjistíte, že cíl, který jste měli v hledáčku, někam zmizel, aniž byste tušili, kdy a jak se to vlastně stalo. Na druhou stranu to ale velmi dobře evokuje atmosféru starých 2D stříleček, z nichž Sylpheed vyšel. Druhým závažným problémem pak je skutečnost, že po čase začíná být hra velmi jednotvárná a spíše než samotné hraní vás začnou zajímat příběhové animace mezi misemi. Tvůrci si rovněž neodpustili klišé v podobě různých typů misí, přičemž zejména námi již roky proklínané mise obranné a eskortní jsou zde naprosto nesmyslné. Jistě, ve výsledku jde tak jako tak o to, vystřílet všechno, co se hýbe, ale problém nastává již ve druhé misi, kdy máte chránit nějakou loď. Jelikož se ale jedná teprve o druho misi, tak vůbec nemáte ponětí, co vlastně máte chránit, jelikož mnohdy ještě ani nemáte moc šajnu, kdo všechno je v té změti nepřítel, takže budete střílet do všeho možného, ale objekt ochrany s největší pravděpodobností padne. Během hraní sice slyšíte i vidíte pokyny kolegů, ale věřte, že většinou Project Sylpheed budete rádi, když budete vnímat alespoň vizuální podněty a na vyhodnocování rad a rozkazů vám zkrátka nezbyde kapacita.

Na začátku hry to člověk ještě zvládne, protože má tendenci si myslet, že se časem do hry dostane, ale i když je to pravda, tak stejně časem dojde k tomu, že vás hraní postupně bude přestávat bavit, na čemž mimo jiné nese pochopitelně svůj podíl i zvyšující se obtížnost. A přitom nechybělo mnoho. Jak se říká, méně je někdy více, a zde to platí do puntíku. Pokud by si hra odpustila nejrůzněji „modifikované“ mise, jako například ty eskortní, určitě by jí to prospělo. V kombinaci s líbivým a netradičním vizuálním zpracováním by se jednalo o velmi chytlavou záležitost. Pokud byste totiž ve změti všech možných objektů a efektů měli pouze vyhledávat cíle, bylo by to bez problému, ale pokud máte ještě zkoumat, která loď je v tom zmatku vlastně vaše a zda se k ní náhodou neblíží nepřátelksá letka, dojdete k názoru, že to příliš dobře není možné. Takto vás tedy sice hra dokáže chytit poměrně rychle, ale bohužel stejně rychle vás zase dokáže pustit, což je rozhodně škoda.

Odkazy klasiky

jak jsme se zmínili již v hlavním textu, hře Project Sylpheed se velmi dobře podařilo uchopit starou klasiku (na Mega-CD od Segy se první Silpheed ojevil už v roce 1986) a převést ji do moderního hávu, takže i zde je například možné vypálit několik střel najednou a podobně. Zatímco ve starých střílečkách jste ale nějaké to vylepšení získali až po sebrání příslušného power-upu, zde se tak děje v hangáru, přičemž zmíněné vypálení více střel najednou je zde od samotného začátku, stačí jen déle držet tlačítko pro zaměření cílů v případě, že jich v dostřelové vzdálenosti máte před sebou několik. Pokud jsou navíc cíle ještě „vhodně“ rozmístěny, rozletí se samonaváděcí střely do úhledného vějířku – přesně jako kdysi dávno ve 2D klasikách.

Klady a zápory

Plus Vysoce akční
Plus Neotřelé grafické zpracování
Plus Skvěle zvládnutý převod 2D hry do 3D
Plus Příběh dokáže udržet

Mínus Jakékoliv jiné než útočné mise jsou méně zábavné
Mínus Mnohdy nepřehledné grafické zpracování
Mínus Časem sklouzává do streotypu
Mínus Někdy se to všechno dá stíhat jen s obtížemi

Technické zpracování je na slušné úrovni a to i přesto, že modely lodí jsou evidentně poměrně jednoduché. Okolní vesmír je ale vykreslen značně zodpovědně a přestože asi v reálu nehýří takovými barvami jako ve hře, je radost na něj pohledět. A nakonec i všemožné výbuchy nebo efekty letítích střel se sem hodí naprosto skvěle a dotvářejí povedený vizuální celek. Zvuky sestávají z klasických výbuchů a svištění všemožných raket a laserů a dabing rovněz nepůsobí odbytě. Škoda tedy je, že to dohromady netvoří celek, jenž by člověka dokázal i přes jednoduchý koncept opravdu udržet až do konce.

Každopádně ale tomuto titulu nelze upřít jednu věc, z níž by si ostatní mohli vzít příklad. Jedná se o to, že kdyby takto dopadl každý převod staré klasiky do moderního kabátu, bylo by na světě mnohem veseleji. Project Sylpheed bohužel selhává v jednotlivostech, ale základ je naprosto zdravý a dokáže předvést jak hru shopnou důstojné existence v dnešní době, tak zcela jasný odkaz na původní retro kousky. Naproti tomu všechny ty nové Contry nebo Final Fighty jsou prostě k ničemu víceméně kompletně a třetí rozměr s sebou evidentně vláčejí jako nějaké nutné břemeno.

Project Sylpheed
Výrobce/Vydavatel Square Enix/Microsoft
Platforma Xbox 360
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: 128 kB
Verdikt: Nechybělo mnoho a mohla to být dost slušná střílečka, která by se sice líbila jen ukrutným akčním maniakům, ale alespoň to.
Hodnocení: 65% (info)

  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...