Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Korejský Aion není pro každého

  0:01aktualizováno  0:01
Roztáhněte křídla a vzlétněte společně s námi k výšinám magického světa lákavé korejské onlineovky.
70

Aion: The Tower of Eternity

Platforma: PC
Výrobce: NCSoft

  • grafika, hudba, animace, styl
  • fungující ekonomika
  • plachtění a létání
  • spousta světlých momentů bez grindu
  • stereotypní grind
  • nedostatek úkolů
  • málo obsahu pro opakované hraní
  • přeslazení Elyosané

Kvalitní MMORPG, jež osloví pouze skalní fanoušky, kteří se nenechají odradit stereotypním grindováním.

Herní karta

Na konci září loňského roku došlo k otevření dalšího virtuálního světa, který dále rozšířil již tak početnou skupinu masivně-multiplayerových online her na hrdiny (MMORPG). Malebné prostředí fantastického Aionu škádlilo příznivce tohoto herního žánru již drahnou dobu před vydáním a spousta nadšenců, kteří se zúčastnili uzavřeného betatestování, pěla na nový kousek od korejského NCsoftu oslavné ódy.

AionJak už jsme si však v průběhu předchozích let zvykli, ani v mnoha ohledech odladěný Aion, který již nějaký ten pátek slavil úspěchy mezi východními hráči, nedokázal srazit na kolena miliónový World of Warcraft.

Internetem cloumaly plamenné hádky a nadšenci z obou bloků se do sebe v diskuzích tradičně pouštěli jako divá zvěř. Kvalitu MMORPG ale naštěstí neurčuje, kolik předplatitelů dokáže hra "ukrást" neustále skloňované legendě z dílen Blizzardu. Aion nabízí velkou porci zábavy, ale voňavý a naparáděný pokrm neosloví zdaleka každého hráče.

AionPřestože vývojáři z NCsoftu vzali řadu osvědčených prvků z předchozích MMORPG titulů a snažili se je dovést k dokonalosti, aby hráče během virtuálních seancí co nejméně frustrovali, zapomněli na jednu velmi zásadní věc, kterou je samotný obsah.

Pokud tedy do Aionu vstoupíte, dříve nebo později se připravte na bolestivý políček v podobě nudného a zcela nepochopitelného grindu (repetetivní zabíjení monster). A přitom stačilo tak málo: přidat více herních úkolů, popřípadě urychlit levelování na vyšších úrovních, aby hra nespadla do bahna bezmyšlenkovité likvidace stále stejných nepřátel.

AionŘekněte sýýýr!
Ale vezmeme to pěkně popořádku. Aion se odehrává ve světě Atreia, rozervaném na dvě části (Elysea a Asmodae) a obývaném dvěma hratelnými rasami (Elyos a Asmodians). Ty si jdou vzájemně po krku a zároveň mají společného nepřítele, prastaré Balaury (NPC), žijící v nestabilním prostoru Propasti (Abyss).

Na stejném serveru lze vytvořit pouze příslušníky jedné rasy, přičemž autory vyzdvihované PvPvE (player vs. player vs. environment) boje probíhají především na území Abyss. Přestože andělští Elyosané pravidelně navštěvují i domovinu temných Asmodianů, kteří v odvážných výpravách na nepřátelské území rozhodně nezůstávají pozadu, domovské lokace obou znesvářených ras slouží především ke klasickému PvE dobrodružství, ať už jde o soukromé nebo skupinové výpravy.

AionA jelikož Elysea ani Asmodae nejsou v měřítkách MMORPG nijak rozsáhlé a během questování zavítáte takřka do všech koutů virtuálního světa, při opakovaném hraní za stejnou stranu jste bohužel nuceni provádět opět ty samé úkoly bez výrazných změn, což rozhodně nepotěší.

Je tedy lepší zradit vlastní rasu a při druhém hraní přejít na opačnou stranu barikády. Pro některé virtuální dobrodruhy ale může být problém již samotná hra za Elyosany, kteří jsou ztělesněním dobra, až na výjimky se tváří jako medové koláčky a často si libují v pestrobarevných šatičkách.

Tvorba postavy je naštěstí velmi propracovaná a dává hráčům volnou ruku, ale i přesto z mnohých tváří doslova čiší přinejmenším narcismus, říznutý bisexuální orientací. Aion svůj původ asijský rozhodně nezapře a před koupí hry byste s tím určitě měli počítat. Ne každý se dokáže sžít s hrdinkou s obrovskou mašlí na zádech, srdíčkovými náušnicemi a nevinným úsměvem šestileté holčičky.

AionKaždý svého štěstí strůjcem
Co se nabídky povolání týče, Aion nikterak nevybočuje z průměru a nabízí role, na které jsme zvyklí již dlouhá léta.

Na začátku si vyberete ze čtyř základních zaměření (Warrior, Scout, Mage, Priest) a po splnění základní linie příběhových questů v počáteční "newbie" zóně se při přesunu do hlavního města (Elysea - Sanctum, Asmodae - Pandaemonium) dočkáte kolem 10. levelu dalšího větvení. V početné skladbě Gladiator + Templar (Warrior), Assassin + Ranger (Scout), Sorcerer + Spiritmaster (Mage) a Cleric + Chanter (Priest) samozřejmě nechybí žádné základní role, na které je třeba brát zřetel při skládání životaschopné družiny. Záleží tedy jen na vás, zda převezmete úlohu oplátovaného tanka a necháte se mydlit pro dobro slabších jedinců nebo sáhnete třeba po magii.

AionStejně jako ve většině MMORPG i zde ovšem platí, že léčitelé mají při shánění party nejmenší problémy, což přijde vhod v případě plnění skupinových příběhových úkolů, kterých postupem času přibývá.

Ani v Aionu se občas nevyhnete zdlouhavému shánění bojové družiny, vyšperkovanému provokativním odpojením klíčových hráčů v průběhu akce. A vzhledem k tomu, že osamělé výlety do PvPvE prostředí Propasti jsou v herní špičce sebevražedné, je třeba shánět skutečně dobrou guildu (legii) se spoluhráči, na které se můžete spolehnout. Budete-li soukromničit, můžete se předem rozloučit s mnoha zajímavými příběhovými misemi.

AionJe libo trochu grindu?
Ostatně, o úkolech se rozpovídáme trochu podrobněji. Jde totiž většinou o questy, které posouvají kupředu děj a jsou doprovázeny krátkými animacemi v enginu hry. S podobným provedením jste se mohli setkat třeba v případě MMO Guild Wars, která před lety vyšla rovněž pod taktovkou NCsoftu.

Jde rozhodně o vítané zpestření, ale mnohem více bychom ocenili, kdyby autoři přidali na kvantitě úkolů, kterých je na některých levelech žalostně málo a postupně se musíte stále častěji uchylovat ke grindu. Vývojáři o tomto problému moc dobře vědí, ale místo aby jej řešili přidáním obyčejných kousků ve stylu "zabij xy a přijď si pro odměnu a další úkol", raději pořádají občasné víkendy s velkým bonusem nárůstu zkušeností do 35. úrovně. Nejsme si jistí, zda s touto strategií mají u západních hráčů šanci na úspěch. U nás rozhodně nezabodovali.

AionVe hře nechybí ani tradiční sběr surovin a řemeslná výroba (tzv. craft). V obou případech jste odměňováni drobným přídělem do velkého hrnce se zkušenostními body a zároveň zvyšujete samotný používaný skill.

Suroviny můžete sbírat na zemi i ve vzduchu a craft probíhá u speciálních stolů ve výrobních čtvrtích hlavních měst. Nejde o nic výjimečného, ale díky pracovním příkazům se můžete posouvat bez nutnosti plýtvání vlastními nasbíranými surovinami.

Stačí vybrat recept, naházet suroviny do jednoho pytle a sledovat postavu při práci. Odměnou za zdlouhavou lopotu, které se při této činnosti nevyhnete takřka v žádném MMORPG, budiž skutečně kvalitní výbava, srovnatelná s předměty, jež padají z nepřátel při běžném questování.

AionVzhůru k výškám
Aion byl dlouhou dobu před vydáním vyzdvihován pro možnost létání. Jakmile je postava na 10. úrovni přijata mezi nesmrtelné Daevy, získává možnost roztáhnout křídla a vzlétnout do oblak.

Ovšem ve chvíli, kdy zjistíte, že v rámci dvou hlavních kontinentů můžete vzlétnout pouze v určitých omezených lokacích a nejvíce se vyřádíte až v Propasti, prvotní nadšení trochu opadne. Do Abyss poprvé nahlédnete až na 25. levelu a jak jsme již zmiňovali, budete muset dávat dobrý pozor na hráče znepřátelené rasy. S ohledem na časové omezení pohybu ve vzduchu je létání zprvu především na efekt a pro sběr vzdušných surovin. V PvE lokacích se časem naučíte plachtit, což vám pomůže dosti zkrátit dobu na cestách při questování, pokud zrovna nelze využít speciálních teleportačních nebo cestovních postav.

AionHra běží na CryEnginu, lokace jsou pestré a mnohé jsou vytvořeny s takovým citem, až doslova berou dech. S tím jde ruku v ruce i velmi kvalitní zpracování samotných postav či nepřátel, jež díky skvělé fantazii autorů a úchvatným animacím ve virtuálním světě doslova ožívají.

I když hra patří mezi nejlépe vypadající MMORPG současnosti, je dostatečně plynulá a servíruje úchvatnou podívanou i na starších strojích. Vyzdvihnout musíme i rychlé načítání, díky kterému nebudete při teleportování obtěžováni dlouhým čekáním. Na své si ostatně přijdou i příznivci kvalitní hudby, soundtrack se povedl.

AionDlouhá cesta za štěstím
Aion má úrovňový strop na padesátce, a než se k němu dopracujete, čeká vás strastiplná cesta. Počáteční lokace nabízí spoustu zábavy, ale množství zkušeností, potřebných k dosažení další úrovně, postupně nepříjemně stoupá a s tím přímo úměrně ubývá nabízených questů.

Přestože autoři servírují příjemný, částečně volně konfigurovatelný interface, a mají v zásobě spoustu lákadel, jež hráče udržují online co nejdéle, právě nedostatek úkolů je jedním z největších problémů, sužujících Atreiu mnohem více než krvežízniví Balauři.

AionSamotné boje jsou poměrně zábavné, i když jde opět o klasické klikání na ikonky, okořeněné řetězovým spojováním vybraných útoků. Za zmínku rozhodně stojí tzv. Divine Points, doplňující tradiční body zdraví a many.

Čím déle se potýkáte s nepřáteli, tím více roste hodnota těchto božských bodů, vaše postava získává na síle a má možnost použít speciální schopnosti či útoky. Jakmile hrdina/hrdinka zemře nebo hru opustíte, ukazatel DP se automaticky vynuluje a můžete začínat pěkně nanovo. Obecně tedy platí, že s nasyslenou zásobou Divine Points se Aion opouští jen těžko, což je rozhodně trefa do černého.

AionProti gustu žádný dišputát
Nakonec nelze nevzpomenout ani další vychytávky, mezi které patří třeba praktické přetváření (tzv. remodelling) většiny zbraní a brnění.

Pokud si nějakou věc oblíbíte pro její sexy vzhled (a že jich ve hře je skutečně požehnaně!), můžete jej za patřičný obnos zachovat a přenést do něj vlastnosti lepšího, ale na pohled ošklivějšího kousku. Většinu předmětů lze dále vylepšovat speciálními kameny (klasické socketování) a třešničkou na dortu jsou tzv. Stigma Stones a Titles, které můžete přiřazovat k postavě a získávat bonusy k základním vlastnostem.

AionAion rozhodně má co nabídnout a každý hráč si musí určit, zda právě tato skladba vyhovuje jeho představám o kvalitní MMORPG, jež mu zprostředkuje desítky a stovky hodin zábavy.

Nutno podotknout, že placené zábavy, jelikož za návštěvu tohoto fantastického virtuálního světa musí odvádět pravidelné měsíční poplatky. Bez nich bychom narůstající grind ještě skousli a do hry se občas rádi vraceli, ale na trhu jsou jiné placené tituly, které jsou po stránce klasického questování podstatně vyladěnější a ve výsledku zábavnější. Aion tedy zdaleka není MMORPG pro masy, což však nemusí být na škodu.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

70 %

Čtenáři

78 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 399 čtenářů



Nejčtenější

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech, slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Cosplay Chun-Li, jedna z nejikoničtějších postav série Street Fighter
Fanouškům připadala herní postava příliš ošklivá, autoři ji předělali

Postava bojovnice Chun-Li byla v bojovce Marvel vs. Capcom: Infinity tak ošklivá, že ji museli autoři v nejnovějším patchi znovu vymodelovat obličej.  celý článek

Kingdome Come: Deliverance
Nový trailer na Kingdom Come poodhaluje příběh a létají v něm výkaly

Nová ukázka z historického RPG ukazuje násilný přechod hlavního hrdiny z bezstarostného mládí do dospělosti.   celý článek

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Další z rubriky

Warhammer 40 000: Dawn of War 3
RECENZE: Warhammer 40 000: Dawn of War 3 je velkým šlápnutím vedle

Pokud se mohli vývojáři z Relic Entertainment něčím chlubit, tak tím, že jejich realtimové strategie patří k naprosté špičce žánru a při jejich koupi...  celý článek

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Syberia 3 (PC)
RECENZE: Na výrobě Syberie 3 se až příliš šetřilo

Třetí Syberia se předchozím hrám série nevyrovná. Dolů ji táhne především technické zpracování a minimalistický příběh. Přesto by si ji opravdoví fandové mohli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.