Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praotec her: nový obchodní model je jen módní výstřelek. Má to spočítané

  14:01aktualizováno  14:01
Podle autora prvního on-line světa není model ke hraní zdarma dlouhodobě udržitelný. Richard Bartle to tvrdí s přesvědčením, že hráči eventuelně rozpoznají psychologické triky konceptu a svazující je údajně i pro vývojáře.

Ilustrační obrázek | foto: Wargaming.net

Bartle proto říká, že se čas tohoto obchodního modelu jednou naplní a přestane být populární. Prohlásil to na vývojářské konferenci v britském městě Brighton, a vyvolal tak diskusi s obhájcem modelu a herním konzultantem Nicholasem Lovellem.

Bartle věří, že model ke hraní zdarma je skvělým způsobem, jak vydělávat peníze. Přesto ho vnímá jako módní trend, který nepřežije. "Začne se vytrácet, protože hráči rozpoznají, kdy přichází čas je podojit. A přestanou hrát." Vývojář také upozorňuje, že veliké množství peněz je ochotno utrácet jen malé procento hráčů a o ty bojuje příliš titulů.

Podle Bartleho názoru se také bude proměňovat typ her, se kterými lidé chtějí trávit čas. "Čím více her hrajete, tím sofistikovanější obsah budete vyžadovat. A když chcete propracovanější hry, bude nadstavba modelu ke hraní zdarma čím dál tím větší problém."

Navíc říká, že současné využití konceptu je nepředvídatelné. Hra po vás může chtít posbírat osmnáct předmětů a teprve při sedmnáctém zjistíte, že na osmnáctý musíte čekat dlouho, nebo za něj musíte zaplatit.

"Dokud nedojde k normalizaci, kdy víme, za co budeme platit, bude to Divoký západ. A to může trvat pár let," říká Bartle.

Nicholas Lovell mu však odporuje a tvrdí, že řešení těchto problémů je pro herní průmysl jen otázkou času. Věří, že řada titulů bude stále umožňovat útratu značného množství peněz. Ale manipulativní postupy prý vymizí.

"Přestanou fungovat věci, co původně šly proti hráčům. Lidé budou volit prostřednictvím peněženky a pozornosti," tvrdí Lovell.

"Podle mého názoru model ke hraní zdarma zvětšuje trh, protože tam není vstupní finanční bariéra. Tvůrcům to umožňuje vyvíjet hry i nadále. A neřekl bych, že to zemře. Herní průmysl je nesmírně inovativní a důvodem, proč jsme v první linii ve vydělávání peněz z digitálního obsahu, když všechna ostatní média umírají, je láska k technologii. Milujeme změnu a zbožňujeme experimentování a ladění," věří Lovell.

Richard Bartle je spolutvůrcem hry MUD1 z roku 1978 a autorem hráčské typologie, se kterou se v herním průmyslu dodnes pracuje.

Autor:




Nejčtenější

Outlast (PlayStation 4)
Co budete hrát o víkendu?

Prozraďte, na které hry se chystáte o víkendu. Pustíte se do něčeho nového, nebo rozehrajete nějakou klasiku?  celý článek

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Vanquish (PC)
Kvůli chybě je hra Vanquish tím těžší, čím rychlejší máte počítač

Akce Vanquish vyšla po sedmi letech na PC a zatím sklízí samou chválu. Obsahuje však zrádnou chybu, díky níž hráč dostává více zranění, pokud mu hra jede...  celý článek

Bojovka Dead or Alive se proslavila především svými sexy bojovnicemi.
Když se DLC vymknou z rukou. Virtuální obsah za desítky tisíc korun

Balíčky s přídavným obsahem sice pro spuštění hry nejsou nutné, často však přidávají spoustu lákavého obsahu. V extrémních případech vás ale mohou přijít až na...  celý článek

Forza Horizon 3: Hot Wheels
RECENZE: Ve Forze Horizon 3: Hot Wheels si zajezdíte v angličácích

Umění přídavného obsahu spočívá v tom, že se známé věci z originální hry obohatí o něco nového a nevídaného. Jako ve Forza Horizon 3: Hot Wheels.  celý článek

Další z rubriky

Get Even
Vydání hry Get Even odloženo kvůli pondělnímu teroristickému útoku

Kvůli respektu k obětem bombového útoku na koncertě Ariany Grande se o měsíc odkládá vydání již zcela hotové hry Get Even. Její zápletka totiž vzdáleně může...  celý článek

Outlast (PlayStation 4)
Co budete hrát o víkendu?

Prozraďte, na které hry se chystáte o víkendu. Pustíte se do něčeho nového, nebo rozehrajete nějakou klasiku?  celý článek

WipEout: Omega Collection
Ohlášený soundtrack k WipEoutu vám vylepší pátek

Sony zveřejnilo soundtrack k futuristickým závodům Wipeout, který potěší všechny milovníky elektronické hudby.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.