Ilustrační obrázek | foto: Wargaming.net

Praotec her: nový obchodní model je jen módní výstřelek. Má to spočítané

  • 18
Podle autora prvního on-line světa není model ke hraní zdarma dlouhodobě udržitelný. Richard Bartle to tvrdí s přesvědčením, že hráči eventuelně rozpoznají psychologické triky konceptu a svazující je údajně i pro vývojáře.

Bartle proto říká, že se čas tohoto obchodního modelu jednou naplní a přestane být populární. Prohlásil to na vývojářské konferenci v britském městě Brighton, a vyvolal tak diskusi s obhájcem modelu a herním konzultantem Nicholasem Lovellem.

Bartle věří, že model ke hraní zdarma je skvělým způsobem, jak vydělávat peníze. Přesto ho vnímá jako módní trend, který nepřežije. "Začne se vytrácet, protože hráči rozpoznají, kdy přichází čas je podojit. A přestanou hrát." Vývojář také upozorňuje, že veliké množství peněz je ochotno utrácet jen malé procento hráčů a o ty bojuje příliš titulů.

Podle Bartleho názoru se také bude proměňovat typ her, se kterými lidé chtějí trávit čas. "Čím více her hrajete, tím sofistikovanější obsah budete vyžadovat. A když chcete propracovanější hry, bude nadstavba modelu ke hraní zdarma čím dál tím větší problém."

Navíc říká, že současné využití konceptu je nepředvídatelné. Hra po vás může chtít posbírat osmnáct předmětů a teprve při sedmnáctém zjistíte, že na osmnáctý musíte čekat dlouho, nebo za něj musíte zaplatit.

"Dokud nedojde k normalizaci, kdy víme, za co budeme platit, bude to Divoký západ. A to může trvat pár let," říká Bartle.

Nicholas Lovell mu však odporuje a tvrdí, že řešení těchto problémů je pro herní průmysl jen otázkou času. Věří, že řada titulů bude stále umožňovat útratu značného množství peněz. Ale manipulativní postupy prý vymizí.

"Přestanou fungovat věci, co původně šly proti hráčům. Lidé budou volit prostřednictvím peněženky a pozornosti," tvrdí Lovell.

"Podle mého názoru model ke hraní zdarma zvětšuje trh, protože tam není vstupní finanční bariéra. Tvůrcům to umožňuje vyvíjet hry i nadále. A neřekl bych, že to zemře. Herní průmysl je nesmírně inovativní a důvodem, proč jsme v první linii ve vydělávání peněz z digitálního obsahu, když všechna ostatní média umírají, je láska k technologii. Milujeme změnu a zbožňujeme experimentování a ladění," věří Lovell.

Richard Bartle je spolutvůrcem hry MUD1 z roku 1978 a autorem hráčské typologie, se kterou se v herním průmyslu dodnes pracuje.