Kung-fu pandy a mniši. Vše o pokračování nejúspěšnější on-line hry

  • 70
Kung-fu pandy, Asií inspirovaná exotická místa či nový systém uzpůsobení herní postavy. To jsou jen některá z lákadel nadcházejícího rozšíření Mists of Pandaria pro nejúspěšnější západní on-line hru na hrdiny World of WarCraft.

Pečlivě jsme analyzovali všechny dostupné informace a prohlášení vývojářů, kteří odhalují směr, jímž se má jejich nejúspěšnější hra ubírat.

Rozšíření Mists of Pandaria je v pořadí čtvrté, předcházely mu Burning Crusade, Wrath of Lich King a Cataclysm.

World of WarCraft, který má na svědomí studio Blizzard, zahájil provoz v roce 2004 v Americe, do Evropy dorazil v únoru 2005. Od té doby sedí na trůnu nejpopulárnější západní on-line hry na hrdiny.

Jazykový koutek

Psát o on-line hrách na hrdiny představuje zásadní problém. Hráči žánru mezi sebou v rámci hry komunikují specifickým jazykem, který vychází z (komolení) anglických slovíček. Ta jsou ale natolik zažitá, že překlad do češtiny nemusí vždy dávat smysl.

Pokusil jsem se o kompromis: psát srozumitelně jak pro fanoušky žánru, tak ty, kteří řady vyznavačů on-line her na hrdiny případně rozšíří.

První body se věnují rozšíření Mists of Pandaria obecně, pozdější více reflektují změny v herní mechanice.

1. Nová rasa pandaren

Mists of Pandaria

Vývojáři představili novou hratelnou rasu pandaren, jejíž unikátnost spočívá v tom, že je společná po všechny. Teprve na desáté úrovni hráče čeká rozhodnutí, ke které straně konfliktu se připojí.

"Hráči poptávali pandareny ve World of WarCraft prakticky od spuštění hry," vysvětluje Mike Morhaime, výkonný ředitel a spoluzakladatel společnosti Blizzard.

"Pandareni jsou velmi silně inspirovaní Asií," upřesňuje vývojář Greg Street, který zastává pozici hlavního systémového designéra.

2. Nové povolání: mnich

World of WarCraft: Mists of Pandaria

Současných devět hratelných povolání rozšíří mnich. Postava zastane všechny tři herní role: zraňování, léčení i takzvané tankování, kdy na sebe postava strhává pozornost všech nepřátel, a chrání tak zbytek týmu.

A jaký je rozdíl oproti jiným povoláním? "Mnich nemá, prozatím, auto-attack, který je unikátní pro všechny melee povolání," vysvětluje Greg Street. "Z neherního hlediska je nejvíc viditelná změna v počtu animací, které postava mnicha má."

Mnich používá energii čchi a tři různé postoje (stance), které reflektují jeho roli. Vývojáři prozkoumávají mechaniky známé z jiných her. Mnich například v roli léčitele rozmístí po zemi sošky, které léčí v okamžiku, kdy mnich začne bouchat do nepřítele. V léčitelském postoji mnich používá manu.

3. Maximální úroveň se zvyšuje na 90

Maximální úroveň se zvýší ze současných 85 na 90. Pokud se ptáte, jestli hráči vymění nejlepší výbavu dosaženou v aktuálním rozšíření dříve, než dosáhnou 90, odpověď zní (podle očekávání) ano. Vývojáři dodávají, že v budoucnu rozpoznají všechny dosažené úspěchy hráče, takže s novým rozšířením není vše ztraceno. Jestli ale hráče nějakým způsobem odmění, zatím není zřejmé.

4. Předělaný systém talentů

World of WarCraft: Mists of Pandaria

V současné době si hráči u každého povolání vyberou specializaci, ke které náleží košatý strom rozšiřujících vlastností, tzv. talenty. Nově si hráči na úrovni deset vyberou specializaci, ale talentový strom bude pro všechny stejný.

Počet talentů se značně zredukuje: každých 15 úrovní si hráč vybere jednu ze tří dovedností, která by měla zásadním způsobem ovlivnit jeho herní styl. Vývojáři slibují, že volby budou hodně obtížné. Cílem je oprostit se od talentů, které byly v podstatě "povinné", a víc se zaměřit na variabilitu herních stylů.

5. Nebezpeční mazlíčci

Od vydání hry doprovázejí hráče mazlíčci: ať už v podobě kočky, veverky, hada či slizu. Fakticky plní pouze okrasnou funkci, ale mezi hráči se těší značné oblibě. V rozšíření Mists of Pandaria se mazlíčci pustí do boje v okamžiku, kdy je proti sobě hráči vyšlou.

World of WarCraft: Mists of Pandaria
World of WarCraft: Mists of Pandaria
World of WarCraft: Mists of Pandaria

Každý z mazlíčků nabídne unikátní set dovedností a objeví se i nový způsob, jak vzácné mazlíčky získat: můžete si je najít. Nejdřív je ale musíte porazit v bitvě s vaším aktuálním mazlíčkem, teprve poté rozšíří vaší kolekci. Mazlíčci mají vlastní zkušenosti a úrovně, bitvy probíhají na kola. Tým tvoří tři mazlíčci a najít soupeře by mělo být rychlé. Mluvil zde někdo o Pokémonech?

6. Scénáře

World of WarCraft: Mists of Pandaria

Scénáře nabídnou úkoly pro různě veliké skupinky hráčů (PvE – player vs. environment). Vývojáři uvádí jako příklad obranu před skupinkou nepřátel či nutnost v první fází pobít pětadvacet monster.

Dále hovoří, že by se rádi pustili do PvE bitevních polí, kde nepřátele představují počítačem ovládané postavy. To znamená, že by hráči nejprve museli zabít určitý počet vojáků, zničit několik věží, kasárna a nakonec zabít generála.

Důležitá je informace, že nezáleží na složení skupinky, tj. scénáře nevyžadují tradiční set rolí. To také znamená, že přihlášení do scénáře, které funguje stejně jako přihlášení do instance, bude okamžité. Na druhou stranu přihlásit se do scénářů půjde pouze na předem daných místech v herním světě, kde se daný scénář odehrává, ne z měst.

7. Výzvy v instancích

World of WarCraft: Mists of Pandaria

Výzvy se týkají nových instancí pro pět hráčů. Soupeří o to, aby instanci pokořili v co nejlepším čase. Platí jednoduché pravidlo: čím rychleji to zmáknou, tím lepší bude odměna (založená zejména na vzhledu). Skupina může získat jednu ze tří medailí: zlatou, stříbrnou a bronzovou. Výzva přitom není automatická, ale volí se před začátkem. Jde totiž o to, že v případě výzvy hrají všichni s přidělenou a nikoliv vlastní výbavou – tj. všichni mají stejné šance.

8. Pandy rády jí a vaří

Každou rasu definuje unikátní set schopností. U pandarenů to jsou:
Epicurean: zvyšuje účinky (navýšené hodnoty) snědeného jídla o 100 procent
Gourmand: schopnost vaření zvýšená o 15
Inner peace: tzv. odpočinkový bonus, při němž postavy získávají zkušenosti rychleji, trvá u pand dvakrát déle
Bouncy: zranění způsobené pádem je o 50 procent menší
Quaking palm: útok, který protivníka uspí na tři sekundy

9. Devět nových instancí

zdroj: www.youtube.com

Mists of Pandaria nabídne při startu devět instancí, přičemž šest z nich leží v Pandarii. V heroické obtížnosti se vrátí staré instance pro nízké úrovně Scholomance a Scarlet Monastery (dvě části).

10. Tři raidy

Rozšíření nabídne hned při startu tři raidy, tři stupně obtížnosti (raid finder, normal, heroic) a obsáhne dvě nové nepřátelské rasy: mogu a mantid. Vrátí se i dříve populární bossové, kteří nejsou v instanci, ale křižují herní svět.

11. Omezené létání

Vývojáři rozhodli, že v nových zónách půjde létat až na maximální, tedy devadesáté úrovni. Důvod? Zajímavější úkoly. Vývojáři nechtějí, aby hráči přiletěli přímo k bossovi, zabili ho a zase odletěli.

Zajímavě zní úkoly, které poskytnou očarování (buff) například na celý den, přičemž kořist (loot) se zobrazí pouze lidem s tímto očarováním. Obecně se vývojáři chtějí zaměřit na to, aby hra na maximální úrovni nabídla co nejvíce činností pro široké spektrum hráčů.

Nově půjde získat takzvané hrdinské body (VP – Valor Points) nejen z instancí, ale i plněním denních úkolů (daily quests).

12. Kutálení

zdroj: www.youtube.com

Snaha vývojářů je, aby každé povolání disponovalo svébytnou dovedností (jako je například death grip u death knighta). U pandarenů je to kotoul, tedy způsob, jak daným směrem rychle překonat určitou vzdálenost.

"Kotoul je něco jako kombinace dovedností Charge u válečníka a Blink u mága. Na rozdíl od nich lze kotoul použit do stran i dozadu. Vypadá to skvěle vidět postavu, zejména pandarena, pohybovat se tímto způsobem. Je to velká zábava," hýří nadšením vývojář Greg Street.

13. Hráč proti hráči

Chystají se tři nová bitevní pole (Stranglethorn Diamond Mines, Valley of Power a Azshara Crater) a jedna aréna (Tol'vir Proving Grounds). První jmenované je eskortní, v druhém držení objektu přidává body. Počet získávaných bodů se přitom odvíjí i od místa, kde se hráč schová.

14. Útoky na města? Dnes téměř nemožné, ale budou

Zajímavost

Pandareni se původně měli ve hře objevit už v rozšíření Burning Crusade z roku 2007.

Mists of Pandaria

Počítačem ovládané postavy, které hlídají města, jsou v současné době až příliš silné. Často potlačí útok znepřátelené frakce ještě dříve, než vůbec začne. Datadisk slibuje změnu.

"Tohle je problém současné hry, víme o něm a plánujeme to v Mists of Pandaria změnit. Chceme podpořit boje po herním světě (world PvP), nikoliv z nich udělat hru pro počítačem ovládané strážce, kteří vás jednou ranou sundají. Je to hlavní důvod, proč jsme se rozhodli hráče v Pandarii soustředit do dvou oddělených měst, namísto jednoho společného," vysvětlují vývojáři.

15. Tauren mnichem a panda zlodějem

Mnichy, mistry bojových umění, se mohou stát následující rasy: pandareni, trpaslíci, lidé, blood elfové, night elfové, draenei, gnomové, taureni, nemrtví, orkové a trolové. V případě hry za pandareny budou k dispozici tato povolání: mnich, mág, zloděj, bojovník, lovec, kněz a šaman.

16. Jak na Pandarii?

Nový kontinent se hráčům zpřístupní skrze několik krátkých úkolů ve městech Orgrimmar a Stormwind. "Zkusili jsme tyhle úkoly udělat co nejkratší, aby se hráči mohli přesunout na nový kontinent co nejrychleji," upřesňují vývojáři.

17. Mohou pandareni komunikovat s pandareny z druhé frakce?

Ne.

18. Kde přesně Pandaria v Azerothu leží?

Pandaria leží na jihu Azerothu. V podstatě je to protiklad Northrendu.

19. Panda na zádech želvy

O dopravním prostředku, na kterém se budou pandareni po světe pohybovat, zatím není definitivně rozhodnuto. "Stále na tom pracujeme. Želva je ale asi zatím náš favorit," říkají vývojáři.

20. Velikost Pandarie v porovnání s předchozími kontinenty

zdroj: www.youtube.com

"Zóny jsou celkem velké, možná větší, když vezmeme v potaz, že létat v nich půjde až na úrovni 90," říkají vývojáři. "Kdybych měl hádat, řekl bych, že velikost Pandarie si můžete představit jako kombinaci všech pěti zón 80 – 85 v Cataclysm."

21. Resilience

Vývojáři jsou spokojeni s vlastností resilience, která při bojích mezi hráči snižuje obdržená zranění. Nově rozšíří základní vlastnosti a zvýší se trochu pokaždé, když hráč postoupí o úroveň. Vývojáři tím usnadní vstup začínajícím hráčů k PvP (player vs. player) obsahu, tedy zejména do bitevních polí a arén.

22. Střílíme na dálku

Vývojáři odstranili u povolání lovce jeho minimální útočnou vzdálenost a zároveň odebrali slot pro zbraň na blízko. Ostatním povoláním odebrali slot pro zbraň na dálku. Hůlka se například v terminologii hry stane zbraní do jedné ruky. Taktéž relikvie (Relics) mizí. Ostatní povolání, která využívala zbraní na dálku, budou házet svojí zbraní na blízko.

23. Zloděj a jedy

Vývojáři předělají systém jedů. Hráči hrající za zloděje dosud stojí před rozhodnutím, jestli udělí víc zranění (DPS), nebo budou mít lepší kontrolu nad situací (control). Nově se nemusí bát, že volbou "kontrolního" jedu utrpí jejich schopnost udělovat zranění. Předělaný bude i systém používaní zdrojů o warlocků.

24. Vývoj gildy

Vývojáři počítají s vývojem gildy, jedna z úrovní například zlevní kosmetickou úpravu předmětů (transmogrification).

25. Jaké předměty mnich používá?

Mnich využívá dostupných předmětů ve hře, konkrétně těch z kůže (leather). Hlavní zbraní jsou pěsti, zbraně do jedné ruky, hole a halapartny. Mnich nepoužívá štít.

26. Kdy rozšíření vyjde?

Oficiální datum zatím nebylo oznámeno. Počítá se ale, že zhruba v polovině roku 2012.