Rozklad a zničení, smrt na každém kroku, obrazy absolutní a neodvolatelné zkázy, která pokračuje už beze smyslu. Také vás takové prostředí přitahuje jako plamen svíčky noční můru? Můžete být spokojeni, protože jak to tak vypadá, mnoho her z next-gen systémů jde tímto směrem, směrem, který by rozhodně potěšil srdce největšího génia hrůzy a zmaru, H. P. Lovecrafta. Herním světem jako kdyby se hnala fenomenální tsunami, která na svém vrcholu nese světy, ve kterých by nikdo z nás sice nechtěl žít, ale které konečně narušují zažitou nudu her naprosto fádního realismu. Ať už je to důsledek snahy ukázat na nových systémech něco unikátního nebo o prostou shodu okolností, není nutné nad tím příliš přemýšlet, ale zato se těšit na vytržení ze stereotypu.
Můžeme vidět fantastickou stavbu mostu, o který vede boj armáda tří tisíc bojovníků.
Řeč je o hrách Gears of War, Resistance: Fall of Man, Lost Odyssey, ale hlavně o jedním z nejočekávanějších počinů na PlayStation 3, dosud tajeném projektu Lair. Pro všechny tyto hry je společné, že v jejich světech se nemusíte bát toho, že byste pošlapali květinky. Žádné v nich nerostou. Nemusíte mít strach ze znečištění řek, protože pokud tu nějaké tečou, jsou tvořeny maximálně žhavou lávou. Domy jsou buď v troskách, nebo je tvoří taková architektura, že člověk nežije v iluzích ohledně obyvatel. Tyto světy všechny spojuje ona kouzelná depresivní atmosféra, která z nich vyzařuje. Atmosféra, která páchne rozkladem a krví, ohněm a dýmem, zkázou a šílenstvím. Na designu pracují skuteční mistři, kteří mají fantazie na rozdávání, ne tupci, kteří okopírují do počítačů okolní realitu a mají pocit, jací jsou stvořitelé světa. Vytvořit svět, ze kterého běhá mráz po zádech a zároveň je i není podobný něčemu okolo nás, je mistrovství. Stejně tak je to s monstry. Musí být děsivá, ale ne přehnaně, Pyramid Head ze Silent Hillu 2 byl geniálně prostý a přesto z něj člověk dostával tik do všech končetin.Většinu z titulů jsme si již probrali a těšíme se na ně, nyní se Factor 5 konečně ukázal na Tokyo Game Show s hratelným Lairem a můžeme shrnout naše dojmy. Předesílám, že jsem se smířil s tím, že Sony šlápla Factoru 5 na krk okovanou botou, a firma tak představila setsakra raný build hry, kterou čeká mnoho optimalizací a úprav. Ale na druhou stranu, když si vybavím první videa z MotorStormu a srovnám je s těmi, která byla předvedena jako poslední, pokrok je neuvěřitelný. A to Evolution nesahá Factoru 5 ani po kotníky.
Ovládání je parádní. Jen natáčíte nový DualShock a přesně podle jeho pohybů se řídí drak.
Pochopím, když se mnou nebudete souhlasit s nadšením z Lairu. To nadšení se totiž týká jeho předpokládané finální podoby. Nicméně už teď mě zaujal design. Je to tak, jak tvůrci oznámili. Umírající svět skal a temné oblohy, svět, kde tečou rudé řeky lávy, kde se na skaliskách u moře tyčí vůči pochmurné obloze obrovské hrady, svět, kde spolu bojují gigantické pozemní a vzdušné armády. Zatím mi svět Lairu trochu připomíná Mordor ze třetího dílu Pána prstenů, nedá se snad říct, že by tu byla jasná inspirace, ale atmosféra dýchá z obojího podobná.Problém je v tom, že hratelná verze, která byla předvedená na Tokyo Game Show, pochází z tak rané verze hry, že kdybych to měl k něčemu přirovnat, tak k prvním realtime MotorStorm videím, ze kterých milovníci původního renderu opravdu nadšeni nebyli. Ovšem dva měsíce před vypuštěním MotorStorm vypadá skvostně. Videa, která z Lairu mohl hráč vidět (tedy pokud nepatřil mezi šťastlivce na TGS), jsou ještě ke všemu pouze braná kamerou z televizní obrazovky, což samozřejmě detailům příliš nepřidá.
Přesto můžeme vidět fantastickou stavbu mostu, o který vede boj armáda tří tisíc bojovníků (tedy tvrdí to alespoň šéf Factoru 5), nad nímž se vznáší desítky draků, bojujících firebaly mezi sebou, draků, řízených obrněnci, kteří občas sebevražedně skáčou na hřbety létajících oblud svých protivníků, aby je zabili a srazili dolů. Fantasticky vypadají také ty momenty, kdy drápy draka strhnou protivníka ze sedla, nebo když draci na pozemní bitevní scénu přinesou ve spárech obří monstrum jako podporu. Dračí křídla jsou dokonalá, živá a pohled na lučištníky, jak zoufale pálí desítky šípů proti útočícím drakům, kterým tyto probodávají blány křídel, bere dech.
Fantastické skoky z vlastního draka na nepřátelského, které byly představeny už v traileru z letošní E3, se autorům podařily.
Dech berou i nádherné HDR efekty na detailních brněních každého ze stovek vojáků, na stavbách, detaily konstrukce mostu i budov okolo něj, mořských vln a hlavně samotných draků. Moment, kdy drak přistane mezi pěchotu a použije zuby, aby zchladil válečné nadšení armády, také stojí za shlédnutí. Na designu brnění pilotů draků, monster samotných a pochopitelně veškerých staveb zapracovali mistři. Pochmurná atmosféra zcela cizího světa je parádní, zvláště pod temnou oblohou. Jsem zvědav, zda v této hře budou také jasná rána a slunečno, ale silně o tom pochybuji.Ovládání je parádní. Jen natáčíte nový DualShock a přesně podle jeho pohybů se řídí drak. Můžete v klidu zapomenout na analogové páčky, které jsou oproti klávesnici sice geniální pro řízení letadel, ale s možností řídit draka tak, jako kdybyste v rukách vlastně drželi jeho otěže, s tím se to opravdu měřit nedá. Zatím mi trochu vadí, že drak zatáčí okamžitě, jeho pohybům chybí ona velebnost pro taková monstra typická, autoři by si měli vzít více inspirace z koně Agra, tolik známého z PS2 megahitu Shadow of The Colossus. Také mi nesedne ono metání ohně, připadáte si opravdu jako v tradičním arkádovém simulátoru stíhačky.
Factor 5 slibuje příběh, děj, žádné přihlouplé hraní "splň tu a tu misi, nestarej se o to proč", což samozřejmě bude vítané. Epický rozměr by hře přidal. Zatím ale vládne spokojenost. Rozloha 50x50 km nabízí slušný prostor, zatím bez informací, jak různorodé terény se ve hře budou nacházet. Fantastické skoky z vlastního draka na nepřátelského, které byly představeny už v traileru z letošní E3, se autorům podařily, jsem zvědav, jak bude probíhat boj na tělech draků, nedá mi to nevzpomenout na zmíněný Shadow of The Colossus. Factor 5 má šanci stvořit nejenom vizuální legendu. Stačí dopilovat pohyby draků, vytvořit působivý děj a je tu unikátní megahit, který plně využije nejen PS3 hardware ale i gyroskopický ovladač. O grafiku se opravdu není třeba bát i tato "pre-alfa verze" je působivá. Prý se dočkáme hry na jaře 2007. Dočkáme se i nové legendy?
Index očekávání 90 %