Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Lara Croft Tomb Raider: The Prophecy

  12:00
Lara Croft se vrací a ještě než se nám představí na výkonnějším hardwaru, můžeme otestovat její formu na kapesním přístroji GameBoy Advance. Takže na nic nečekejte, protože je před vámi další dobrodružství, ve kterém bude asi nejznámější archeoložka na světě opět dovedně balancovat na hraně života a smrti.

Tomb Raider: The Prophecy

Nový díl oblíbené herní série postaví hlavní hrdinku Laru Croft před další problém - tentokráte jde o snahu záhadného kultu o znovuoživení jejich pána, s jehož kročejemi má na zem přijít destrukce a chaos. A nikdo menší než naše půvabná archeoložka jim zkříží plány a následně musí věci uvést do pořádku. A když to nejde po dobrém...

Další vystoupení řady Tomb Raider na handheldech se tentokráte obléklo do modernějšího hávu. Po dvou předchozích dobrodružstvích na GameBoy Color, v nichž se Lara pohybovala striktně ve 2D, tu máme najednou nový rozměr, anžto se The Prophecy odestává v sympatické a líbivé izometrické perspektivě. Nicméně protože Lara tak, jak je jí ostatně vlastní, bude znovu hodně často přeskakovat mezi platformami, musím vám s politováním sdělit, že něco není tak úplně v pořádku. Osobně se mi izometrický pohled na dění velice líbí, ale mám za to, že uvedené zpracování není právě ideální pro Tomb Raider: The Prophecy tento typ her. A to z jednoduchého důvodu - ztrácíte tu totiž klíčové povědomí o prostoru, bude vám dělat problém rozlišit, co je výše a co níže, pročež právě z tohoto důvodu v nejnovějším Tomb Raiderovi příležitostně hodně lacino umřete. Výsledkem je opakování dané úrovně úplně od jejího začátku, což je sice nepříjemné, ale sluší se říci, že až na výjimky nebudí zdejší rozloha levelů (jichž je však požehnaně) nějakou velkou hrůzu, dokonce tu párkrát narazíme na směšně krátké kapitoly. Z toho důvodu asi nemrzí absence mapky, co však sem autoři rozhodně mohli implementovat je nějaká alternativa pohledu, která se přitom jednoduše nabízí skrze stisknuté akční tlačítko B a k tomu směrový kříž pro rozhlížení se v daném obraze - tohle by vám v několika případech určitě vytrhlo trn z paty. Ale tvůrci se opravdu snaží, takže povětšinou, když aktivujete nějaký ten spínač ve zdi, vám dají jasně na vědomí, co se stalo nebo právě děje. Ve druhém případě mám na mysli oblíbené Tomb Raider: The Prophecy "časovky", kdy je potřeba něco udělat nebo někam doběhnout v nepříjemném časovém limitu.

Tomb Raider byl vždy synonymem pro kvalitní hudební doprovod, pročež musím říci, že zde se sází spíše na přirozené zvuky okolního prostředí - např. kročejů, praskání ohně či jakéhosi "šumu", což je nicméně vydařený tah a stylově to dokresluje atmosféru zdejších lokací, v nichž vedle neustálého skákání a přelézání narazíte i na spoustu spínačů, pastí se špičatými hroty a dotěrné nepřátele, kam patří zejména kostlivci vyzbrojení sečnými zbraněmi a štíty a hlavně mágové, jejichž umně vyvolaný fireball představuje jedno z největších nebezpečí, jež tu na vás číhají. Samozřejmě, že mu lze čelit pomocí vašeho inventáře, v němž se schraňují nalezené medikamenty a také průraznější střelivo, kde si pak o své využití povětšinou samy říkají rychlopalné UZI. Celé to však má jednu velkou pihu na kráse. Nelze se v průběhu hry uložit - funguje tu password Tomb Raider: The Prophecy systém. Budiž. Nicméně vámi nasbíraný potenciál uzdravovaček a střeliva vyjde vniveč v okamžiku, kdy je po vás veta a level začínáte odznovu. Passwordy jsou pevně dané a vůbec nezohledňují váš dosavadní úspěšný postup hrou, takže až dejme tomu ve třetí úrovni bídně zahynete, váš inventář se okamžitě ztenčí na nezbytné minimum defaultně stanovené autory, což je poněkud nespravedlivé. Stejně tomu tak je, pokud snad vypnete hru a pak se k ní později vrátíte. Na druhou stranu se v jednotlivých levelech povaluje spousta materiálu pro sebrání, čímž se má ostrá výhrada do jisté míry otupuje.

Rozhodně tu nechci tvrdit, že nový Tomb Raider je špatná hra. Milovníky "archeologických průzkumů" zcela jistě zaujme. Ale je to poněkud na jedno brdo. Stejně jako shora připomenuté GBC inkarnace se i zde s postupujícím časem dostavuje tak trochu nuda, Tomb Raider: The Prophecy protože de facto stále děláte to samé, jenom v pozvolna se obměňujících kulisách.
Objevil se nový nepřítel? S pomocí jinak výborného auto zaměřovacího systému si s ním tedy rychle poradíte. Tlačítko ve zdi vám otevře jedny dveře, přeskákat mezi plošinkami, dlouhou chodbou nakonec a další tlačítko. Druhé dveře otevřené, ale tohle jsou ty na začátku, takže pádíte zpátky. Další tlačítko a další otevřené dveře, přeskákat, tlačítko, nepřítel - likvidace, tlačítko, přeskákat... Po pár hodinách hraní vám to přijde jako zabitý potenciál. K tomu několik ošklivých míst, kde jenom systémem pokus omyl zjistíte, jak se dá s problémem úspěšně naložit. A něco nehezkých okamžiků, kdy díky špatnému přehledu v oblasti skáčete do záhuby a ani o tom do poslední chvíle nevíte...

Pravda, tvůrci leckdy přicházejí s vítaným oživením - několik málo puzzlů, pravidelný posun příběhového scénáře skrze krátké textové dialogy, či řada inteligentních zjednodušení pohybové fáze (např. automatické chycení se okrajů platforem), kde jinak registrujeme i sprint, který je v kombinaci se skokem doslova a do písmene nutností pro překonání určitých kritických lokací. Leč to je pořád málo.

Jak bych to tedy shrnul. Pěkně se na to dívá, pár hodin se to i příjemně hraje. Ale je to zbytečně repetetivní a občas lehce nepřehledné, což není dobrá vizitka. Ale což, přes výše citované chyby je to stále slušná gamesa, která může zkrátit čas při čekání na únorové vydání Tomb Raidera pro PS2!

Nakonec snad jen pozvání do naší malé screenshotové galerie.

Lara Croft Tomb Raider: The Prophecy
Výrobce/Distributor Ubi Soft
Platforma GameBoy Advance
Vibrace: ne
Ukládání pozic: ne, passwordy
Multiplayer: ne
Verdikt: Tohle dobrodružství Lary Croft ztrácí po čase švih díky slabé invenci tvůrců.
Hodnocení: 60% (info)

Autor:
  • Nejčtenější

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Sedm letošních komiksových filmů a seriálů, které by měly stát za to

Premium Videoherní a komiksový svět jsou svým způsobem bratranci a není výjimečné, že lidé, kteří milují...

Nový herní seriál od tvůrců Life is Strange nás vrátí do devadesátek

Tvůrci milované série Life is Strange se ve své příští hře Lost Records: Bloom & Rage vrátí k...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...