Nový díl oblíbené herní série postaví hlavní hrdinku Laru Croft před další problém - tentokráte jde o snahu záhadného kultu o znovuoživení jejich pána, s jehož kročejemi má na zem přijít destrukce a chaos. A nikdo menší než naše půvabná archeoložka jim zkříží plány a následně musí věci uvést do pořádku. A když to nejde po dobrém...
Další vystoupení řady Tomb Raider na handheldech se tentokráte obléklo do modernějšího hávu. Po dvou předchozích dobrodružstvích na GameBoy Color, v nichž se Lara pohybovala striktně ve 2D, tu máme najednou nový rozměr, anžto se The Prophecy odestává v sympatické a líbivé izometrické perspektivě. Nicméně protože Lara tak, jak je jí ostatně vlastní, bude znovu hodně často přeskakovat mezi platformami, musím vám s politováním sdělit, že něco není tak úplně v pořádku. Osobně se mi izometrický pohled na dění velice líbí, ale mám za to, že uvedené zpracování není právě ideální pro tento typ her. A to z jednoduchého důvodu - ztrácíte tu totiž klíčové povědomí o prostoru, bude vám dělat problém rozlišit, co je výše a co níže, pročež právě z tohoto důvodu v nejnovějším Tomb Raiderovi příležitostně hodně lacino umřete. Výsledkem je opakování dané úrovně úplně od jejího začátku, což je sice nepříjemné, ale sluší se říci, že až na výjimky nebudí zdejší rozloha levelů (jichž je však požehnaně) nějakou velkou hrůzu, dokonce tu párkrát narazíme na směšně krátké kapitoly. Z toho důvodu asi nemrzí absence mapky, co však sem autoři rozhodně mohli implementovat je nějaká alternativa pohledu, která se přitom jednoduše nabízí skrze stisknuté akční tlačítko B a k tomu směrový kříž pro rozhlížení se v daném obraze - tohle by vám v několika případech určitě vytrhlo trn z paty. Ale tvůrci se opravdu snaží, takže povětšinou, když aktivujete nějaký ten spínač ve zdi, vám dají jasně na vědomí, co se stalo nebo právě děje. Ve druhém případě mám na mysli oblíbené "časovky", kdy je potřeba něco udělat nebo někam doběhnout v nepříjemném časovém limitu.
Tomb Raider byl vždy synonymem pro kvalitní hudební doprovod, pročež musím říci, že zde se sází spíše na přirozené zvuky okolního prostředí - např. kročejů, praskání ohně či jakéhosi "šumu", což je nicméně vydařený tah a stylově to dokresluje atmosféru zdejších lokací, v nichž vedle neustálého skákání a přelézání narazíte i na spoustu spínačů, pastí se špičatými hroty a dotěrné nepřátele, kam patří zejména kostlivci vyzbrojení sečnými zbraněmi a štíty a hlavně mágové, jejichž umně vyvolaný fireball představuje jedno z největších nebezpečí, jež tu na vás číhají. Samozřejmě, že mu lze čelit pomocí vašeho inventáře, v němž se schraňují nalezené medikamenty a také průraznější střelivo, kde si pak o své využití povětšinou samy říkají rychlopalné UZI. Celé to však má jednu velkou pihu na kráse. Nelze se v průběhu hry uložit - funguje tu password systém. Budiž. Nicméně vámi nasbíraný potenciál uzdravovaček a střeliva vyjde vniveč v okamžiku, kdy je po vás veta a level začínáte odznovu. Passwordy jsou pevně dané a vůbec nezohledňují váš dosavadní úspěšný postup hrou, takže až dejme tomu ve třetí úrovni bídně zahynete, váš inventář se okamžitě ztenčí na nezbytné minimum defaultně stanovené autory, což je poněkud nespravedlivé. Stejně tomu tak je, pokud snad vypnete hru a pak se k ní později vrátíte. Na druhou stranu se v jednotlivých levelech povaluje spousta materiálu pro sebrání, čímž se má ostrá výhrada do jisté míry otupuje.
Rozhodně tu nechci tvrdit, že nový Tomb Raider je špatná hra. Milovníky "archeologických průzkumů" zcela jistě zaujme. Ale je to poněkud na jedno brdo. Stejně jako shora připomenuté GBC inkarnace se i zde s postupujícím časem dostavuje tak trochu nuda,
protože de facto stále děláte to samé, jenom v pozvolna se obměňujících kulisách.
Objevil se nový nepřítel? S pomocí jinak výborného auto zaměřovacího systému si s ním tedy rychle poradíte. Tlačítko ve zdi vám otevře jedny dveře, přeskákat mezi plošinkami, dlouhou chodbou nakonec a další tlačítko. Druhé dveře otevřené, ale tohle jsou ty na začátku, takže pádíte zpátky. Další tlačítko a další otevřené dveře, přeskákat, tlačítko, nepřítel - likvidace, tlačítko, přeskákat... Po pár hodinách hraní vám to přijde jako zabitý potenciál. K tomu několik ošklivých míst, kde jenom systémem pokus omyl zjistíte, jak se dá s problémem úspěšně naložit. A něco nehezkých okamžiků, kdy díky špatnému přehledu v oblasti skáčete do záhuby a ani o tom do poslední chvíle nevíte...
Pravda, tvůrci leckdy přicházejí s vítaným oživením - několik málo puzzlů, pravidelný posun příběhového scénáře skrze krátké textové dialogy, či řada inteligentních zjednodušení pohybové fáze (např. automatické chycení se okrajů platforem), kde jinak registrujeme i sprint, který je v kombinaci se skokem doslova a do písmene nutností pro překonání určitých kritických lokací. Leč to je pořád málo.
Jak bych to tedy shrnul. Pěkně se na to dívá, pár hodin se to i příjemně hraje. Ale je to zbytečně repetetivní a občas lehce nepřehledné, což není dobrá vizitka. Ale což, přes výše citované chyby je to stále slušná gamesa, která může zkrátit čas při čekání na únorové vydání Tomb Raidera pro PS2!
Nakonec snad jen pozvání do naší malé screenshotové galerie.
Lara Croft Tomb Raider: The Prophecy | ||||||
| ||||||
| ||||||
| ||||||
|