Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Okuste šílenství v psychedelickém hororu Layers of Fear

aktualizováno 
Hororová jednohubka Layers of Fear o šíleném malíři působí jako procházka domem hrůzy na špatném tripu.
65

Layers of Fear

Platforma: PlayStation 4
Výrobce: BL - Logic

  • Neustále se měnící prostředí
  • Několik dobrých nápadů
  • Neodpovídající cena
  • Není možné zemřít
  • Spousta klišé

Do výraznějších slev, které srazí cenu alespoň na polovinu, to bez Layers of Fear ještě vydržíte. I kdyby to mělo být až na Vánoce. Příštího roku.

Herní karta
Layers of Fear (PS4)

Layers of Fear (PS4)

Málokterou nezávislou hru doprovází při vydání takový poprask jako dnes recenzované dílo dosud neznámých polských vývojářů Blooper Team. Když totiž svojí tehdy ještě nedokončenou hru vyvěsili v rámci předběžného přístupu služby Steam Greenlight, dočkali se takřka stoprocentní podpory. To vyvolalo efekt sněhové koule a Layers of Fear byl najednou plný internet.

Znamená to tedy, že před sebou máme takřka dokonalé dílo a nový mezník ve vnímání interaktivních hororů? Ne, znamená to pouze, že se nezávislým tvůrcům neměří stejným metrem a vzniklý úspěch je spíše jen souběhem šťastných náhod.

Král je nahý

Layers of Fear (PS4)

Layers of Fear (PS4)

Jestli něčím hra bezesporu vyděsí, tak je to jeden z nejhorších poměrů výkon/cena, s jakým jsme se kdy setkali - 550 Kč za dvě hodiny i s pauzou na kafe a vyčurání opravdu není trend, kterým by se dle mého měly hry vydávat, natož ty nezávislé, u nichž chybí ostatní produkční hodnoty. Tím mám na mysli výpravu, příběh, grafiku nebo propracovanou hratelnost.

To, co nám autoři totiž naservírovali, není nic jiného než klasický „simulátor chození“ podpořený béčkovou zápletkou, přičemž pointu vytušíte dlouho před polovinou příběhu. Pokud bych si to měl zjednodušit přirovnáním, tak nejblíže to má asi ke Gone Home nebo Vanishing of Ethan Carter, pokud bychom od prvního odmysleli skvělý scénář a od druhého nápadité hádanky. Ale budiž, u hororu jsou důležitější faktory rozhodující o jeho úspěchu, přičemž tím nejdůležitějším je zřejmě atmosféra. Zjednodušeně řečeno, budeme se bát?

Co vás nezabije, to vás nevyděsí

Layers of Fear (PS4)

Layers of Fear (PS4)

V herním průmyslu dlouho platila rovnice, že když chcete někoho vyděsit, musíte ho doslova utopit v krvi, vyhřezlých vnitřnostech a rozlámaných kostech. Layers of Fear mají u mě několik procent k dobru za to, že se na to snaží jít jinak, nicméně jim musím minimálně dvojnásobek strhnout za to, že se jim to naprosto nedaří.

Ne, nechci dělat machra, který se ničeho nebojí, naopak. Zeptejte se mé ženy, jak vypadám během hraní Evil Within, a takový Outlast jsem po hodině s rozklepanýma rukama raději úplně vzdal. Layers of Fear jsem hrál v noci, se sluchátky na uších a sice jsem se párkrát lekl, nějaký trvalejší pocit strachu se ovšem nedostavil.

Může za to zcela nepochopitelné designové rozhodnutí, které hráči neumožňuje zemřít! Jakmile si uvědomíte, že vám všecky ty bouchající dveře, podivné zvuky za vašimi zády, pokroucené hračky a další tradiční hororové propriety nemůžou nic udělat, je veškerá atmosféra úplně v tahu.

Layers of Fear (PS4)

Layers of Fear (PS4)

Neříkám, že ve správném hororu musí číhat smrt za každým rohem, ale ten pocit, že zrovna za tímhle už to konečně musí přijít, vám sebeoriginálněji navržené prostředí nenahradí. Proč myslíte, že si režiséři hororů vybírají především neznámé herce? Protože kdybyste šli na film třeba s Leonardem di Capriem, můžete si být jistí, že se dožije alespoň poloviny filmu, takže se o něj nebudete bát. Jedině snad, že byste tedy mohli ubližovat jeho blízkým... což zde bohužel už ze samotného principu fungovat nemůže.

Psychedelie na druhou

Layers of Fear (PS4)

Layers of Fear (PS4)

Přesto si hra nezaslouží skončit v propadlišti dějin a možná na ni jednou budeme vzpomínat jako na jedinečného pionýra. V čem totiž vyloženě exceluje, je práce s okolním prostředím. To, co zpočátku vypadá jako obyčejný dům, se po chvíli začne nezadržitelně měnit, a to způsobem, který totálně popírá všechny zákonitosti času a prostoru.

Místnosti se bortí před očima a cesta zpátky nikdy není možná, protože místo pokoje, který jste právě stejnými dveřmi opustili, je zničehonic dlouhá chodba. Nebo zeď. Logiku ani smysl v tom nehledejte a jen se nechte unášet. Hra je totiž paradoxně totální koridor, ze kterého, ač to nevypadá, nejde nikam uhnout.

Samotná myšlenka nahlédnutí do malířovy pokroucené mysli, zůstává ale trestuhodně nevyužitá, uchvátí jen „zremixování“ několika slavných obrazů v čele se slavnou Dámou s hranostajem. Je škoda, že autoři takovou psychedelii a hrátky s realitou vyplýtvali na tuctový horor, který neděsí. Mám pocit, že z celého konceptu šlo vytřískat daleko víc.

Abych to nějak shrnul, tak do výraznějších slev, které srazí cenu alespoň na polovinu, to bez Layers of Fear ještě vydržíte. I kdyby to mělo být až na Vánoce. Příštího roku.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

65 %

Čtenáři

67 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 53 čtenářů



Nejčtenější

Call of Duty: WW2 - Zombie Mode
Notně krvavý trailer představuje Zombie Mode pro Call of Duty: WW2

Kombinace druhé světové války a zombies snad ani nemůže dopadnout špatně, přesto je první trailer na oblíbený Zombie Mode pro letošní Call of Duty ještě lepší,...  celý článek

Odhalení sochy na počest videoherní série Dragon Quest v japonském Sumotu.
V Japonsku postavili sochu slizu na počest oblíbené hry

Hra Dragon Quest zaznamenala miliony prodaných kopií, teď se jí však dostalo další cti, když jí v japonském městě Sumoto nechali vztyčit sochu.  celý článek

Game of Thrones
Využijte velkou slevu na Hru o Trůny a další interaktivní seriály

Interaktivní seriály na motivy Hry o Trůny, Živých Mrtvých nebo Minecraftu jsou nyní v obchodě Humle Bundle k mání za zlomek původní ceny.  celý článek

Splatoon 2
Fantastická týmovka, která se obejde bez krve. Recenze Splatoon 2

V týmové akci Splatoon nejde jen o přesnou mušku, ale i taktiku související s přebarvováním herní plochy. Druhý díl, který vychází exkluzivně na Switch, je...  celý článek

Logo UbiSoftu
Osmdesát procent tržeb Ubisoftu za první čtvrtletí je z digitálu

Ubisoft zveřejnil první čtvrtletní zprávu fiskálního roku 2017-2018, tedy finanční výsledky za tři měsíce, končící 30. června. A nevede se mu špatně.   celý článek

Další z rubriky

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Blackwood Crossing
RECENZE: Blackwood Crossing vypadá jako špičkový animák od Pixaru

Dětství sourozenců Finna a Scarlett bylo poznamenané tak dramatickými událostmi, že navždy změnily chod jejich životů. Celý Blackwood Crossing je jejich...  celý článek

Sniper: Ghost Warrior 3
RECENZE: Sniper: Ghost Warrior 3 se příliš veze na vlně zájmu

Série Sniper: Ghost Warrior se vždy řadila spíše mezi ty, od kterých se toho očekávalo méně. Mezi vydáním druhého dílu a tím současným však uběhly čtyři roky a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.