Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Le Mans: 24 hodin závodů na PC

  12:01aktualizováno  9. července 2001 5:31
Se závodem 24 hodin Le Mans jsem se poprvé blíže seznámil někdy v 1977. To běžel v kinech známý film Le Mans se Stevem McQuinem v hlavní roli. Byl to pro mě opravdový zážitek, jaký ve mně nezanechal od té doby snad žádný film. Tajil se mi při něm dech a v krizových situacích jsem cítil srdce až v krku...

Le MansSe závodem 24 hodin Le Mans jsem se poprvé blíže seznámil někdy v 1977. To běžel v kinech známý film Le Mans se Stevem McQuinem v hlavní roli. Byl to pro mě opravdový zážitek, který ve mně nezanechal od té doby snad žádný film. Tajil se mi při něm dech a v krizových situacích jsem cítil srdce až v krku. Od té doby pro mě byly sportovní prototypy čili "placky" nejkrásnější auta vůbec a jsou dodnes, i když se dnes věnuji více formulím. V loňském roce mě celkem příjemně překvapilo vydání hry Sports Car GT, nesplnila však zcela moje očekávání. Když jsem se ale dozvěděl, že má vyjít hra s názvem mého oblíbeného filmu, měl jsem obrovskou, ba přímo dětinskou radost. Čekání nebralo konce až do dnů nedávno minulých, kdy jsem se Le Mans konečně dočkal a nainstaloval je na svůj počítač.

Le MansPo spuštění hry se mi promítlo nádherné úvodní intro a s klidným svědomím mohu říct, že jsem nic podobného neviděl. Možná k tomu také přispěla nově nainstalovaná karta Voodoo 3. Po přehrání intra se objeví velmi skromné ale pěkné menu. Poté, co jsem si důkladně prohlédl nabídku, jsem samozřejmě vnikl do nastavení, kde jsem si upravil rozlišení na 1024x768 s maximálními detaily a vrhnul jsem se na volant. Po nastavení jeho citlivosti jsem začal s jeho konfigurací. Když už jsem si nastavil vše potřebné k jízdě, chtěl jsem nastavit také zapínání světla, přepínání pohledů... a tady jsem narazil. Vzhledem k tomu, že nepatřím mezi majitele šílených volantů, na nichž je 10 různých tlačítek, byl jsem v koncích. Máte-li totiž nastavený jako hlavní ovladač volant, nelze si nastavit tyhle funkční tlačítka na klávesnici. Musel jsem se chtě nechtě smířit s tím, že zapínat světla budu řadící pákou, kterou nepoužívám, protože mám řazení pod volantem.

Výběr samotných závodů není příliš rozsáhlý, spíše mi připadá, že výrobci vymysleli hru se závodem Le Mans a potom tam přidělali další omáčku, Championship a Arcade, aby toho nebylo žalostně málo. V nabídce Arcade si lze vybrat jednu ze tří možností. První je Chalenge. Vyberete si jedno auto ze tří skupin GT1, GT2, prototypů a jdete rovnýma nohama do závodu. Váš úkol je jediný - závodit a vyhrávat. Další možnost je Time attack. Po startu vám začíná honička s časem. Odpočítává se vám čas až do určitého Check pointu, který když projedete v časovém limitu, připíší se další vteřiny a vy pokračujete do dalšího check pointu. Když to však nestihnete v limitu, skončíte podivným způsobem. Z neznámého důvodu vám začne vaše auto hořet. Divný přístup programátorů, ale budiž. Poslední volbou je Practice. Jednoduše řečeno trénink a seznámení s tratí. Le Mans Vyberete si jedno z dvanácti aut a tratí. Potom pilujete svoje řidičské umění k dokonalosti. Jestli pojedete za sucha, v dešti nebo bouřce a zda dáte přednost jízdě ve dne nebo v noci záleží jen na vás a vaší volbě. Celý arcade mod se jezdí bez jakéhokoliv nastavování auta, volby se dějí bez návštěvy depa. Arcade mod je prostě vhodný ty, kteří se nechtějí zatěžovat nastavováním.

Druhá možnost je Championship. Je rozdělena na Endurance a Sprint. V téhle nabídce se zobrazí terminál a na něm si máte možnost vybrat jeden ze dvou týmů, za který budete začínat jezdit. Je to celkem jedno, který si vyberete, protože obě auta jsou outsideři. V Endurance se vám ještě nabídne volba rozšířeného nastavení auta. Když jsem se na tuhle volbu podíval, bylo mi jasné, že je tahle hra určena široké hráčské veřejnosti. Endurance totiž umoňuje také volbu pneumatik, citlivosti řízení, automatické převodovky, pomocníka při brždění, množství paliva... Když si všechno nastavíte, zajedete si kvalifikaci a potom už rychle na start. I když jsem v každém závodě vyhrával, ve kvalifikaci jsem byl nejlépe na dvanáctém místě. Pokud si dáte volbu amatér, nemusíte kvalifikaci vůbec jezdit, protože se dá lehce vyhrát i z posledního místa. Teď přišel ten okamžik, kdy začínáte jezdit a sbírat cenné body do mistrovství. Pokud splníte očekávání a budete vítězit, dostanete zcela jistě na konci sezóny nabídku od lepšího týmu, kde dostanete k dispozici silnější vůz, se kterým budete snáz vyhrávat. V opačném případě to bude konec vaší mizerné kariéře. Další sezónu se kolotoč opakuje až do chvíle, kdy stanete na samém vrcholu.

Poslední volba, kterou vám představím, je Le Mans. Postup je je zde podobný jako s Championship, jen cíl je jednoznačný - vyhrát závod 24 hodin Le Mans. Le Mans A vězte, že pokud vám to síly dovolí, můžete jezdit opravdu celých 24 hodin. Ovšem pro většinu z vás je zde připravena komprese času. Váš závod potom může trvat 12min, 24min, 1h, 2h, nebo plných 24hodin. Myslím že těch 24 hodin je spíše jen kvůli reklamě, aby firmu nemohl někdo napadnout, že se ve hře 24 hodin Le Mans nedá jet 24 hodin. Během celého cyklu se plynule mění den i noc. Tolik tedy popis hry a teď je nejvyšší čas se začít věnovat hře trochu detailněji.

Grafika Le Mans v žádném případě neoslňuje ničím převratným, ale je celkem pěkná a jednoduchá. Když projíždíte okruh je všechno plynulé a na žádné závažnější problémy jsem nenarazil. Jediné, co proti ní hovoří, je snad jen to, že nachlup stejnou grafiku má hra Monaco RS2, které vyšlo již před dvěma lety. Ze zkušenosti však vím, že tahle grafika úplně stačí, protože když jedete závod a plně se soustředíte, není čas kontrolovat, jak vypadá krajina. Tam totiž každý zlomek sekundy může způsobit vylétnutí z tratě. Grafika aut je na standardní úrovni dnešních simulátorů. Když do toho ale zamícháte také různé druhořadé hry, je tato grafika na úrovni vysoké.

Co se týká pohledů, jsou celkem tři a mě osobně chybí pohled z kokpitu vozu. Při závodu samotném jste pravidelně informováni o průběhu závodu. Shora pozvolna sjíždí informační tabule kde se zobrazuje pořadí jezdců a vaše umístění. V pravém dolní rohu máte informaci o otáčkách motoru a momentálně zařazeném rychlostním stupni, spolu se stavem paliva. Obrazovka je přehledná a nic zde nepůsobí rušivě.

Le MansKdyž jsem přidal plyn, trochu jsem se polekal zvuku motoru, který je vskutku zvláštní. Jsem zvyklý řadit podle otáček motoru, ale zde to moc nejde. Zvuk motoru je takový zamlžený, až vám splývají nízké i vysoké otáčky a opravdu rozpoznat, kdy zařadit, je dost těžké. Jediná možnost jak zařadit je sledovat otáčkoměr a nebo čekat do chvíle, kdy auto jede na víc než maximální otáčky, protože potom vydává motor podivný "prdivý" zvuk.

Zařadil jsem jedničku a s protáčejícími koly jsem vystartoval k prvnímu okruhu. Brzy jsem zjistil že je velmi důležité je nastavení citlivosti volantu, aby se auto nechovalo na silnici moc divoce. Potom už není problém udržet auto na trati i při vysokých rychlostech. V zatáčkách totiž sedí docela dobře a když se dostanete do smyku, dá se celkem dobře zvládnout. Aby jste se však do hodin dostali, to už musíte brát zatáčku na plný plyn. Pokud máte nějaké zkušenosti se simulátory nebude problém po odjetí několika kol se s tratí seznámit natolik, aby jste mohli pomýšlet o vítězství. Když patříte mezi zkušenější jezdce, tak si raději hned zapněte volbu Profesional.

Fyzikální model auta nebudu komentovat, protože se jedná o simulátor z řady "arkádovitých" a zde se na fyziku tolik nehledí. Důležité je, aby se auto dobře ovládalo, nemuselo se moc nastavovat a vy jste mohli začít hned jezdit. A právě toto Le Mans 24 hours splňuje na 100%.

LeMans 24 hours
Výrobce: Eutechnyx
Distributor: Infogrames/OnTime Solutions
Minimální konfigurace: P 233, Win 95/98, 32 MB RAM, 8xCD-ROM, 3D karta 4MB,  DirectX 6
Doporučená konfigurace: PII 333, 64 MB RAM, 24xCD-ROM, 3D akcelerátor 16 MB
3D karty: Direct 3D
Multiplayer: ne
Ovládání: klávesnice, joystik, volant s FF
Verdikt: Dobrý arkádový simulátor s absencí nějakého nápadu 
Hodnocení 77%

Autor:




Nejčtenější

Uncharted: The Lost Legacy
RECENZE: Uncharted Lost Legacy je dámská jízda ve velkém stylu

Voda je mokrá, drogy špatné a Uncharted je jednou z nejlepších her vůbec. Nic se na tom nemění ani v novém přídavku Lost Legacy, kde ikonického Nathana Drakea...  celý článek

Kingdome Come: Deliverance
Nový trailer na Kingdome Come poodhaluje příběh a létají v něm výkaly

Nová ukázka z historického RPG ukazuje násilný přechod hlavního hrdiny z bezstarostného mládí do dospělosti.   celý článek

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Fishing Planet
VIDEO: Simulátor rybaření aspiruje na nejlepší trailer roku

V podání autorů chystané hry Fishing Planet vypadá rybaření napínavěji než většina současných stříleček. Volume doprava!  celý článek

Další z rubriky

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Sniper: Ghost Warrior 3
RECENZE: Sniper: Ghost Warrior 3 se příliš veze na vlně zájmu

Série Sniper: Ghost Warrior se vždy řadila spíše mezi ty, od kterých se toho očekávalo méně. Mezi vydáním druhého dílu a tím současným však uběhly čtyři roky a...  celý článek

Soutěž: Vyhrajte zásobu dobrot pro nejmenší
Soutěž: Vyhrajte zásobu dobrot pro nejmenší

Chcete svému drobečkovi zpestřit jídelníček? Soutěžte o balíček plný dobrot.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.