Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Legend of Kyrandia - pohádkový svět

  12:00aktualizováno  11. ledna 2:53
Westwoodovská série Legend of Kyrandia si určitě zaslouží titul jednoho z klasických zástupců adventurního žánru. Její první díl obeznamující nás s královstvím Kyrandie a jeho osudem zkoušenými obyvateli vyšel v roce 1992 a předpokládám, že nejen pro mě se stal legendou.

Legend of Kyrandia

První díl westwoodovské ságy z roku 1992, který později následovaly ještě další dva, je pro mě osobně jednou z her, které stály na úplném počátku mojí herní kariéry. Skrze tituly jako Manic Mansion, Leisure Suit Larry nebo právě Legend of Kyrandia jsem poprvé pochopila, co může být na počítačových hrách tak úžasného, že u nich někdo dobrovolně tráví několik hodin denně. Kyrandia má totiž vlastní živý svět, do kterého když nakouknete, nebudete chtít odejít, dokud se nepřesvědčíte, že všichni jeho hodní obyvatelé jsou v bezpečí a ti zlí odpočívají ve vězení nebo na hřbitově.

Do příběhu se vnoříme ve chvíli, kdy starý mudrc Kallak dostane nečekanou návštěvu - padoucha všech padouchů řečeného Malcolma, který si libuje ve žlutofialovém klaunském oděvu a třírohé čepici s rolničkami. Návštěva se bohužel nevyvine zrovna nejlépe, Malcolm je čerstvě na svobodě a roupama neví, co by vyvedl dřív, takže nakonec promění staříka v kámen a zmizí. Teprve poté přichází na scénu Brandon - titulní postava celé hry a hrdina, jehož budete celým kyrandijským dobrodružstvím provázet. Zděšen nejnovější chladnou podobou svého Legend of Kyrandia dědečka se Brandon nejprve musí vyrovnat s nastalou situací a teprve potom se může vydat na pouť, na jejímž konci má stát nejen pohyblivý dědeček, ale hlavně zneškodněný Malcolm a šťastná celá Kyrandie.

Jakmile skrze osobu Brandona pochopíte, že další průběh věcí spočívá jen na vás, můžete začít provádět klasické úkony, které všichni adventurníci prováděli už tisíckrát - nejdřív proklikáte celou místnost tak, aby vám ani jeden předmět nezůstal skryt, pak posbíráte kořist (dopis, pila, drahokam a jablko) a když jste si jistí, že v místnosti už nezbylo nic zajímavého, co jste ještě neměli v rukou, můžete se přesunout do další obrazovky a celý postup zopakovat znova od začátku. V Kyrandii se totiž kurzor nemění podle toho, zda s ním ukazujete na aktivní či pasivní předmět, takže to, zda lze něco sebrat nebo ne, zjistíte jen tím, že na to kliknete. Interface hry je vůbec velmi jednoduchý, nejste zatěžování žádnými možnostmi jako "sebrat", "použít", "obléct" nebo "sníst", ale všechny předměty se dají upotřebit pouze jedním způsobem, který není třeba konkrétně znát. Inventář má přesně deset políček a většinu hry bývá zaplněný - především různobarevnými drahokamy, ale i věcmi, které vám nikdy k ničemu nebudou. O něco složitějším rozptýlením je čtyřdílný Legend of Kyrandia amulet, jehož jednotlivé části musíte během hry nejprve oživit, než budete moci využít jejich magických schopností.

Postavy, se kterými se setkáváte, jsou vesměs klasickými pohádkovými archetypy - Brynn, která vás rozluštěním neviditelného Kallakova vzkazu nasměruje tak, abyste získali kouzelný amulet; popletený kouzelník Darm žijící ve své chatrči obtočený fialovým drakem Brandywinem, bez nějž by vám nebyl schopen říct ani to, jak se jmenuje; půvabná čarodějka Zanthia, která sice ve svém obrovském kotli vyváří místo magických lektvarů své vlastní prádlo, ale zato vám jako první odhalí pravdu o vás i vašich rodičích a samozřejmě úhlavní nepřítel Malcolm ukrývající své nepěkné ego za maskou věčného zlomyslníka a popichovatele osudu ຯ ti všichni spoluvytvářejí prostředí, v němž není nouze ani o humor, ale ani o vážné dějové zvraty.

I přes svoji letitost se Kyrandia může pyšnit grafikou, která sice na první pohled není nikterak úchvatná, ale při podrobnějším zkoumání zjistíte, že dokáže zobrazit téměř všechno, co je třeba. Uzdravená vrba, skrz jejíž husté větvoví prosvítají sluneční paprsky, Legend of Kyrandia kopečky mechu, které opravdu vypadají měkce a nadýchaně, kmeny stromů pokreslené stíny, jeskyní labyrint vyvedený v modro-červeno-fialových barvách - člověku se zdá až neuvěřitelné, co s tehdejšími možnostmi westwoodovští kouzelníci dokázali. Teprve teď po letech jsem si všimla, že Brynn v klášteře vytváří na podlaze dokonce odlesk své vlastní postavy a oheň hořící na jednom ze stojanů se odráží na lesklém povrchu vedlejšího sloupu!

Obtížnost není nijak přehnaně vysoká - postavy vám našeptávají, kam byste asi tak teď měli jít a nenechávají vás tak na pochybách o tom, co dělat dál. Problémy můžou nastat spíš s tím, JAK toho docílit, protože osobně musím říct, že ne všechna řešení úkolů bych označila za logická, nicméně nemůžu vyloučit to, že mi v těchto případech mohla uniknout nějaká souvislost. K záludnostem hry patří i fakt, že v jejích pohádkově krásných krajinkách můžete několikrát zemřít (například na otravu hadím jedem, utonutím v řece, sežráním obrovskou bahenní žábou nebo dokonce přeříznutím na dvě půlky), takže pozor na to, kam strkáte svůj všetečný nos. Bloudicí pasáže, kdy procházíte lesnaté porosty tam a zpátky, abyste odkryli všechna jejich tajemství, sice nejsou zrovna esencí zábavnosti a do velké míry se podílejí na délce hry, ale zas tak otravné, jak to možná zní, to není.

Legend of Kyrandia

Kyrandia je typickou lineární záležitostí - musíte nejprve rozlousknout aktuální úkol, než je vám dovoleno přistoupit k nějakému dalšímu. Variabilita je ve hře zastoupena pouze některými předměty, které se generují náhodně na různých místech, takže není možné s jistotou říct, kde přesně je najdete. Pasáží, do nichž jsou nějakým způsobem zapracované logické prvky, se ve hře najde dost - počínaje skládáním drahokamů do oltáře, přes míchání lektvarů až po komplikovaný průchod jeskyní, v kterémžto případě dojde dokonce i na techniku mapování na čtverečkovaný papír.

O délce hry se pak můžete přesvědčit okouknutím návodu, takže v tomto směru není, nač si stěžovat. Kyrandia má sice i své stinnější stránky (kromě těch uvedených třeba ještě to, že přestože se Brandon nijak výrazně neloudá, jeho pohyb vám při častém procházení lesem tam a zpátky bude nepochybně připadat k uzoufání pomalý), ale její epický fantasy příběh je dost poutavý na to, aby jste se po dohrání prvního dílu začali pídit po druhém.

Autor:


Témata: hřbitov, Humor, Žába


Nejčtenější

Shadow Warrior (PS4)
Stáhněte si nového Shadow Warriora zdarma. Ale pospěšte si, čas běží

Nabídka, která se neodmítá. Vynikající akční hra z roku 2013 je po omezenou dobu k mání zdarma v internetovém obchodě Humble Bundle. Nepromeškejte tuto...  celý článek

Antihrdinové
Hrdina, nebo padouch? Vybíráme nejlepší herní antihrdiny

Během herní historie jsme měli možnost zahrát si za spoustu hlavních postav, které z nekonečné řady klasických klaďasů nějakým způsobem vybočovaly. Podívejme...  celý článek

Call of Duty: WW2 - Zombie Mode
Notně krvavý trailer představuje Zombie Mode pro Call of Duty: WW2

Kombinace druhé světové války a zombies snad ani nemůže dopadnout špatně, přesto je první trailer na oblíbený Zombie Mode pro letošní Call of Duty ještě lepší,...  celý článek

Splatoon 2
Fantastická týmovka, která se obejde bez krve. Recenze Splatoon 2

V týmové akci Splatoon nejde jen o přesnou mušku, ale i taktiku související s přebarvováním herní plochy. Druhý díl, který vychází exkluzivně na Switch, je...  celý článek

Destiny 2
Beta sci-fi Destiny 2 nabízí epickou filmovou podívanou. První dojmy

V právě probíhající betě k chystané sci-fi střílečce Destiny 2 si hráči mohou vyzkoušet příběhovou kampaň, kooperativní misi, nebo bojování v arénách. Hra...  celý článek

Další z rubriky

New 2DS XL
Jde to i bez 3D a za dobrou cenu. Test New 2DS XL

Po propadáku 2DS přichází další verze, tentokrát povedená. Kapesní konzole New 2DS XL sice postrádá stereoskopické 3D, je však levnější a lehčí, což u...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Hackeři znechutili nezávislé vývojáře, svoji hru raději opustili

Více než čtyři roky fungovala unikátní nezávislá hra Moirai, než ji autoři letos kvůli hackerským útokům uzavřeli. Titul přitom vytvářeli amatérští nadšenci a...  celý článek

Videohra Alice: Madness Returns
S žádostmi o pokračování už mě neotravujte, vzkazuje vývojář fanouškům

Slavný vývojář American McGee apeluje na fanoušky her vzniklých na motivy Alenky v říši divů, aby ho již nadále nebombardovali žádostmi o další pokračování....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.