Legenda - bude další českou legendou?

  12:00
České realtimové strategie – to není nic nového. Když jde ale o pokračování známého freewareu Poselství trůnu, které je navíc produkováno firmou vydávající časopis Pevnost, znamená to, že nejde o ledajaký titul. Studio Fenix Teamu jsme navštívili a přinášíme pohled do návrhářského doupěte společně s obrázky, videem a postřehy ze hry.

LegendaTypicky tmavá místnost poskytuje životní prostor čtyřčlennému návrhářskému týmu Fenix Team, kterému se splnil sen vývojářských amatérů: vymysleli strategii Poselství trůnu (zde ke stažení), tehdy freewareovou záležitost, a po menším váhání padl návrh na vytvoření pokračování a dokonce se objevil producent. "To bylo před dvěma lety, seděli jsme v hospodě a tam nás napadlo udělat pokračování," říká neoficiální mluvčí týmu Jan Mrkvička. O rok později se na internetových stránkách objevuje optimistická zpráva: chodí nám první panáček. "Pracoval jsem jako programátor účetnictví, tady Martin “KillWer” Černoch byl ve Fotolabu a nikoho z nás nenapadlo, že se staneme placenými vývojáři." S nástupem producenta v květnu 2002 skončilo renderování a programování ve volném čase a Fenix Team obsadil místnost hned vedle redakce nového fantasy časopisu Pevnost. Pro fantasy hru je takové prostředí jako živná půda. Legenda se od jednoduchého Poselství trůnu liší stejně jako jablko od banánu, oboje je ovoce, ale tvar i chuť mají jinou. "Myslíme, že v rámci českého trhu stavíme konkurence schopný produkt. Distribuce v Polsku a lokalizace pro anglický a německý trh je plánována již dnes. Máme proto co dělat," směje se Mrkvička a dodává, že v říjnu by měla Legenda spatřit světlo světaLegenda na veletrhu Invex (jen hratelné demo, nikoliv plná hra). Čtenáři BonusWebu se mohli s videem a obrázky ze hry seznámit minulý týden, nyní je na čase podívat se pod pokličku, přímo do...

...do hrnce!
"Nejsme českým Warcraftem ani kopií Heroes of Might & Magic," zdůrazňuje Mrkvička a dotýká se tak problému českého trhu, kde mimo profesionální studia vzniká málo původních nápadů. Pro strategickou hru není příběh tak důležitý, proto se v Legendě objeví obvyklé expanzivní problémy motivované rasistickou nesnášenlivostí mezi lidmi, barbary, trpaslíky a elfy. Scénář je podán dialogy dvou postav, ale jak návrháři svorně prohlašují, není jeho čtení pro hru směrodatné, ačkoliv prohlubuje atmosféru. V první sérii misí hráč dostane pod ruku krále vypráskaného ze svého království, který na oplátku hodlá napráskat barbarům. Druhá kampaň kontinuálně navazuje a umístí krále do války dvou lidských panovníků, ovšem pořádný fantasy kopanec přijde až v třetí kampani. “Kde je jeden z lidských generálů vyhnán a přeběhne k trpaslíkům. Následně se rozpoutá mezi nimi a lidmi válka.“ V předposlední kampani se objeví lidé s rozvinutou křesťanskou společností a konečně v páté sérii se hráč vžije do Legendarole elfů. Poslední série také přináší nejvíce misí - celých sedm. “Misí, v tom běžně chápaném slova smyslu, je málo, zato jsou komplikované a vystačí na několik hodin.“ Herní čas není vyplýtván pouze strategickým plánováním, na své si přijdou přátelé RPG a dobrodružnějšího stylu života, stejně jako attilové mezi námi.

Hrdinové a sedláci
Namísto kumulování ohromné armády a následného masového vyhlazení nepřítele, fungují v Legendě jako úderné jednotky hrdinové. S podobným přístupem jsme se mohli setkat ve Warlords a Heroes of Might & Magic. “Hráč bude vlastníkem vesnice, kterou pomalu buduje. V hospodě najímá hrdiny, které posléze posílá do kasáren, kde vycvičí vojáky a stanou se jejich veliteli,“ popisuje Mrkvička ideu válečného umění. Maximální počet vojáků v jedné skupině je pouze dvanáct a obvyklé jednotky obsahují čtyři až šest osob a budou přímo zobrazeny vedle velitele, nikoliv “schovány“ do jeho grafické reprezentace. Smrt hrdiny, pakliže jeho přežití není kruciální pro dokončení mise, je definitivní a neodvolatelná, po jeho zániku nelze jeho duši vykoupit nebo reinkarnovat s postihy. Samotní vojáci jsou záležitostí spíše pro hravé slečinky, než pro teoretické vojevůdce - Legendapersonalizace každého z nich si zakládá na definování používané zbraně, zbroje a štítu. Zvolená bitevní konfigurace se promítá do útočného a obranného čísla vojáka a do celkových nákladů.

Kde je boj, tam je krev
V okamžiku bitvy se engine přepne z realtimeového do tahového systému a hráč taktizuje se svými vojáky, dokud mají pohybové body - pak je řada na nepříteli. Samotný herní terén, jako jsou kopce, úžlabiny nebo náspy, neovlivňuje výsledky bitvy, zaujme snad jen pravidelné střídání dne a noci ovlivňující viditelnost. “Když jsem vymýšlel souboje, vzpomněl jsem si na Battle Realms a geniální tahové X-Com,“ vzpomíná Mrkvička a okamžitě dodává, že inspirace zůstává inspirací a nikoliv kopírováním. Jak hrdinové, tak vojáci sbírají zkušenosti a přecházejí mezi jednotlivými misemi. Tak zůstává zachována kontinualita v rámci každé kampaně. “Levelování u vojáků na základě vítězství probíhá automaticky a hráči jím nejsou zatěžováni, u hrdinů si sám hráč zvolí směr, ve kterém chce hrdinu zlepšit.“ Má to být ten slibovaný RPG prvek? Kdepak! Ve hře je mnohem víc: questy. V rámci jedné mise získávají hrdinové dobrodružné úkoly. “Například hrdina musí zavraždit velitele barbarů v jeho Legendapaláci,“ předvádí Mrkvička a spouští editor questů. Podotýkám, že vypadá jako parcely v SimCity 2000. “Nejsi první, koho to napadlo,“ odpovídá Fenix Team jako jeden muž. Vstup do questu pozastaví strategické operace a přiblíží herní plochu o polovinu, samotný úhel pohledu však zůstane nezměněn a hráč vede své hrdiny chodbami paláců.

Ekonomika a magicka
“Nebudeme nutit hráče chodit do lesa pro suchý chleba nebo těžit omezené surovinové zdroje, když můžeme vše sjednotit do jednoduchého daňového modelu,“ tvrdí návrháři s rozhodným výrazem. Je to skutečně lehké: civilní stavby se automaticky staví, hráč určuje výstavbu pouze důležitých budov a do státní pokladny plynou daně a s nimi souvisí i spokojenost obyvatelstva: jsou-li spokojeni, přirozeně přibývají a plní pokladnici a naopak, nejsou-li spokojeni, je království na mizině - to je odpozorované z reality. Ekonomické balancování poskytuje hlavní příjem, ale vedlejšák si sem tam odkroutí bohové, když mají potřebu vykonat zázrak. Zázrak urychlí výstavbu, znásobí populaci a tak podobně, ale není závislý na hráčových akcích - je tak náhodný, že není dobré s ním počítat jako s jistou věcí. LegendaA budou katastrofy? “Máme dojem, že jednotlivé potyčky budou samy o sobě dost katastrofální, takže bonusové epidemie nebo kalamity jsme nepřidávali.“ Systém vynalézání kouzel směřuje od těch jednodušších až k těm nejtěžším a nejničivějším, tedy nic nového.

Summa technologiae
Jak titulek napovídá, jde o vypsání čistě technických záležitostí. Celý engine pracuje s fixní kamerou v rozlišení 800*600 nebo 1024*768, přičemž herní plochu přibližuje v soubojích a questech. Zoom se dá samozřejmě nastavit manuálně. Modely světa připravovali grafici v 3D Studiu MAX a zejména budovy vypadají opravdu roztomile. Obětiště barbarů zaujme každého, stejně jako křehká architektura elfů nebo tíživé ticho lidských chrámů. Stávající modely hrdinů a vojáků nebyly v době naší návštěvy ve studiu definitivní, stejně jako úprava interfacu. Zato hudba, připravená mosteckou kapelou PWC, zněla v elektronikou zabarveném rockovém tempu a v kombinaci s fantasy prostředím snad nebude příliš rušivá.

LegendaJak to bude do budoucna, vyjde hra s velkou slávou a najednou bude ticho po pěšině? “Uvidíme, jak se bude Legenda prodávat, podle toho vyrobíme nebo nevyrobíme další datadisky.“ Síťová hra je také velkým otazníkem, ale návrháři rozumně uznávají, že bez podpory alespoň lokální sítě je hra předem odsouzená. Vzhledem k podvojnosti enginu zatím není možné zapojit do jedné seance čtyři hráče najednou, reálně se proto rýsuje možnost hry dvou hráčů. Členy Fenix Teamu čeká daleko větší práce, než je vylaďování internetové hry: podle hrubého odhadu je hra dokončena ze sedmdesáti či osmdesáti procent a Invex se nezadržitelně blíží. Naše dojmy jsou přesto pozitivní, hra sice předvádí “čecháčkovskou“ grafiku, ale zároveň obsahuje systém strategie, RPG a questování pro inteligentnější hráče. Pouhé vlastenectví legendu z Legendy neudělá, doufejme proto, že se jí zalíbí i na počítačích řadových hráčů.

Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky

Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...