Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Legenda - česká fantasy strategie

  12:00
Česká fantasy RTS Legenda: Poselství trůnu 2 měla vyjít už začátkem roku. Na negativní ohlasy však tvůrci zaregovali ročním prodloužením prací. Podařilo se jim opravit všechny chyby a vytvořit kvalitní hru? Dozvíte se v první nezávislé recenzi…

Legenda Poselství trůnu 2. Tak zněl původně název dnes recenzované fantasy realtimovky Legenda od českého studia Fenix Team. Jednalo se o pokračování poměrně dobře přijaté freewarové strategie – a při vší úctě k autorům i faktu, že se jedná o exkluzivní recenzi, je třeba si hned na začátek postesknout, že kdyby to tak zůstalo, bylo by to pro všechny lepší. Jenže projektu se ujal distributor DXT Computers, tým se rozšířil a zprofesionalizoval, hru výrazně rozšířil a zlepšil a rozhodl se vydat jako plnohodnotný komerční produkt a specifickou konkurenci Warcraftu III a dalším. Přibližně na přelomu zimy a jara letošního roku se přejmenovaná Legenda dostala do finální fáze. V papírových časopisech už pomalu začaly vycházet recenze, nicméně negativní ohlasy hráčů nakonec autory přiměly k poměrně dlouhému, takřka ročnímu odkladu. Během této doby prý zapracovali na vizuálním zpracování, umělé inteligenci i game designu a takřka úplně vychytali bugy. Co je na tom pravdy ukázala finální verze, jež se na redakčním stole zjevila zhruba před týdnem.

Legenda Floskuloidní příběh i hratelnost
Jako floskuli označujeme ustálené slovní spojení, jež nadužíváním ztrácí své kouzlo a pomalu, ale jistě se z něj vytrácí i původní význam. Legenda je v mnohém typicky floskuloidní hra. Ve srovnání s nedávno recenzovanou Válkou o prsten se však připodobňuje spíše ke druhému dílu Warcraftu, zatímco zmíněná hra týmu Liquid Entertainment bere plnými doušky inspiraci z trojky a Age of Mythology. Kampaň rozdělená do šesti kapitol postupně představí jednotlivé, nijak výrazně se lišící, rasy, jež v konfliktu vystupují, počínaje barbary či lidmi, až po trpaslíky a elfy. Archetypální charaktery typu vzbouřeného otroka, intriky a pikle kující černokněžnice či moudrého, mladého a charismatického krále nechybí, takže zdánlivě je o zábavu postaráno. Jenže ona floskulovitost a zároveň chabý vypravěčský styl dělají z příběhu kampaně spíše frašku. Namísto slušivých videí á la Blizzard před každou misí pouze vypravěč suše přečte flák textu, kvalitu animací v enginu hry pak shazuje totální nedostatek framů u animací už tak dost směšných postaviček. Kapitola sama pro sebe je pak dabing, neboť zejména u barbarských otroků je čemu se smát. Rádoby tvrdý a drsný hlas Korgana a jeho hlášky "Smrt křesťanům!" či "Cítím vítr ve vlasech!" (schopen pronést i v nejhlubších katakombách), jež si neodpustí při žádném příkazu, který přijme, dokáže společně s až matrixoidní frázovitostí a honosností vět, jež jsou mu vkládány do úst, rozřehtat i nejpomalejšího fantasy fanatika. Takhle tedy inspirace Pánem prstenů (propagovaná na krabici hry) rozhodně vypadat nemá…

Legenda Natěž, postav, vyrob, zabij
Většina misí má v zásadě tuto strukturu, i když autorům nelze upřít snahu o jejich proložení až diablovskými procházeními kobek či příběhověji orientovanými úkoly. Nicméně stále to nestačí, game design špičkových realtime strategií je už někde úplně jinde. Srovnání s Empires či Age of Mythology co do variability a atraktivity úkolů nesnese Legenda ani v nejmenším. Schéma těžby surovin (každá rasa se stará o dvě, jednou je zlato, druhou pak specificky různé další – železná ruda, dřevo, kosti…), výstavby budov, výroby jednotek a boje je narušeno a vylepšeno jen minimálně. Hráč musí zvyšovat populační limit budováním ubytovacích budov, mezi mírovými stavbami se pak nacházejí ještě ekonomické záležitosti typu tržiště a těžební stavby. Vojenská část stromu pak nabízí několik rekrutovacích zařízení, plus nezbytné vylepšovací budovy, kde se vynalézají zbraně a vyvíjejí kouzla. Budovy je možné upgradovat, zlepšovat jejich zdivo, bránit palisádami a věžemi, zkrátka a dobře – nic, co by už nebylo viděno mnohokrát dříve. Příjemné je, že grafický vzhled se i v rámci jedné kategorie liší a i stejné budovy různých ras vypadají značně odlišně.

Legenda Udělej si sám
Prakticky jediný zajímavý hratelnostní prvek nabízí Legenda při tvorbě vlastních jednotek. V kovárně se totiž nevynalézají jen klasické upgrady, které zvýší brnění či útok všem bojovníkům bez rozdílu. Vymýšlejí se zde i různé zbraně – počínaje sekerou, přes různé druhy mečů, palcáty, až po palice, kyje a další "vymoženosti". V budově tábora je pak možné přidat do repertoáru kasáren vlastní jednotku a vybavit ji dle uvážení jednoruční či obouruční zbraní, brněním a štítem. Je to sice velmi omezená možnost, přesto však potěší, i když bohužel znamená, že se od sebe lidské jednotky moc neliší a často není na první pohled vůbec poznat, zda jde o lučištníka, sekerníka či kušníka (slovo, které infiltrovalo českou pařanskou veřejnost… :o). Naštěstí vše zpestřují jednotky speciální, vznikající jednak stavbou určitých budov, jednak využitím povolávacícj kouzel. Pak je jejich trvanlivost omezena ubývající magenergií, přesto jde ale o účinnou pomoc. Sortu speciálních jednotek pak zastupují hrdinové, v poslední době často využívané koření realtimových strategií. Mají výrazně více životů než normální jednotky, získávají nové schopnosti výměnou za zkušenostní body a ovlivňují okolní jednotky dle své specializace. Jejich smrt navíc neznamená vždy konec mise – za určitou částku je lze zregenerovat na hřbitově – a tak jsou pro šarvátky skutečně využitelní.

Legenda Proč, proboha, proč?
Člověk by čekal, že rok navíc autoři využijí k tomu, aby poněkud výrazněji pohnuli s grafickým zpracováním. Hra však bohužel vypadá stejně beznadějně jako únorové betaverze. Samy sprity budov nejsou špatné, jednotky však trpí akutním nedostatkem detailů a stylizace, jejich animace, u nichž by framy na prstech jedné ruky spočítal i průměrně zmrzačený dřevorubec, jsou pak naprosto zoufalé. O kvalitě dabingu už řeč byla, hudba je slušná, avšak nijak výjimečná. A když už proprat neduhy Legendy, tak pořádně. Trpí totiž i řadou chyb technického rázu, jejichž přítomnost je vzhledem k průtahům s vydáním těžko pochopitelná. Kupříkladu se jí nevyhnulo několik bugů, kdy stačí přijít k místu cut-scény v herním enginu se špatnou postavou a celá hra se zasekne tak dokonale, že řešením je jedině nahrát uloženou pozici. Takových chyb je sice minimum, program sám je ale zřejmě špatně optimalizovaný a neumí si poradit s pohybem byť jen trochu vyššího (řádově desítky) počtu jednotek. Zejména na delší vzdálenost neuvěřitelně dlouho počítá, kudy vlastně bojovníci půjdou, a pak je posílá pěkně po jednom ve frontě, ideální na postupnou porážku obrannými silami nepřítele. Poslat třicetičlennou armádu přes půl mapy si hráč časem velmi rychle rozmyslí, neboť to znamená nejprve minutu čekat, než jednotkám docvakne, kudy se vlastně mají vydat. Pathfinding je skutečně ostudně nedořešen. O umělé inteligenci též nějaké velké ódy pět nelze. Je fakt, že globální strategická AI nepřítele ve skirmishi je vcelku slušná (byť nijak výjimečná) a dokáže překvapit. Nicméně na nižší úrovni jednotek je AI příliš pasivní a dělá chyby. Klasicky nechává jednotku stát na místě, i když je ostřelována nepřátelskými lučištníky, problematické je i zapojení se do boje jednotek, které stojí poblíž vřavy a koukají se jejím směrem.

Legenda Multiplayer to zachrání
Čeští vývojáři mají ve zvyku provázet recenzní kopie též spoustou dobře míněných rad a upozornění, aby náhodou časopisy něco nepřehlédly nebo si špatně nevyložily. Multiplayer měl být dle slov tvůrců Legendy něčím opravdu výjimečným, co pozvedne kvalitu celé hry o třídu výš. Jenže: ani po několika partiích to hra v praxi jednoduše nedokázala předvést. Rozdíly mezi rasami neznamenají zde rozdíly v taktice, odpadají sice problémy s umělou inteligencí, nicméně pathfinding zlobí i zde a oproti králům síťového hraní (Warcraft 3, Command & Conquer: Generals, Age of Mythology) je Legenda výrazně pomalejší, výrazně méně variabilní co do strategických možností – a výrazně nudnější. Ve výsledku tak Legenda ani při přimhouření obou očí není ničím víc, než lehce podprůměrnou fantasy realtimovkou, která se špičce žánru nejenže nepřibližuje, ona se o to ani nesnaží. Nenabízí v podstatě žádné inovativní prvky v hratelnosti a její audiovizuální zpracování je zastaralé. Téměř roční práce tak vyšly v podstatě nazmar. Ještě jednou: tahle hra měla vyjít jako freeware. Pak by Fenix Team všichni oslavovali. Takhle dojde možná k pravému opaku. Zaslouženě.

Legenda
Minimum: CPU 400 MHz, 64 MB RAM
Optimum: CPU 800 MHz, 128 MB RAM
Multiplayer: ano
Další informace: screenshoty / video
Výrobce/distributor: Fenix Team / DXT Computers
Distributor v ČR: DXT Computers
Oficiální stránka: homepage
Verdikt: Zklamání. Podprůměrná fantasy RTS.
Hodnocení: 42%
Autor:
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čeští Warhorse slibují brzké oznámení nové hry. Co by to tak asi mohlo být?

Více než šest let od vydání nejvýznamnější české hry posledních let Kingdom Come: Deliverance...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

Digitální láska. Kdo jsou nejzajímavější videoherní milenci

Premium Láska je prý něco, po čem touží spousta z nás. A očividně není řeč jen o reálných osobách, ale...

Vrací se Rayman, ale zase ne tak, jak bychom si přáli

Série Rayman patří k těm nejlepším hopsačkám vůbec, nový díl je ovšem v nedohlednu. Letos se chystá...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...