LEGO Soccer Mania - kostky útočí!

12:00aktualizováno  12:10
Mistrovství světa ve fotbale právě skončilo, a to by v tom byl bug, aby se také v počítačovém světě neobjevil nějaký fotbalový simulátor. Tento však nechává jakékoliv pokusy o seriózní simulaci za sebou ve prospěch zábavnosti a samozřejmě značky LEGO. Chcete vidět jak hrají fotbal panáčci bez ohebných kolen?

LEGO Soccer Mania

Zkusme společně zapřemýšlet. Který z fenoménů určených převážně pro ty menší, dosud nebyl pořádně proprán světem počítačových her. Disneyův Mickey Mouse? Ten se objevil již ve slavné éře videoher. Pokémon? Ale jděte, vždyť právě Pokémon je jedno z nejzdařilejších RPG na Game-Boy. Po vyloučení několika dalších desítek jmen se nám před zraky objeví nápis, složený z množství hranatých kostiček. LEGO. Kdo by někdy nedržel v ruce byť jen jedinou kostičku této bezesporu skvělé stavebnice? A nebylo by to Electronics Arts, kdyby se z masivního zázemí, které mezi lidmi bezpochyby LEGO má, nepokusilo vyždímat co nejvíce nazelenalých papírků. A protože právě vyvrcholilo mistrovství světa, máme tu další LEGO titul, tentokrát nesoucí se ve fotbalovém duchu.

Soccer Mania je však spíše než o fotbalovou simulací, hrou, v níž je kladen důraz na jednoduchost a zábavu. Nenajdeme zde téměř žádné z řady fotbalových pravidel, není zde tedy potřeba ani rozhodčího. Ten je sice přítomen, ale jeho role je více než symbolická, odpískává pouze začátek, poločas a konec zápasu, jinak se vám jen permanentně plete pod nohy, ehm, tedy vlastně pod hráče. Celé hřiště neohraničuje LEGO Soccer Mania autová čára, nýbrž silové pole, které má hru co nejvíce zjednodušit a přiblížit ji dětskému publiku. To však ostře kontrastuje s faktem, že například podkopnutí hráče je na denním pořádku a žádné udělování červených karet se zde nekoná. Hmm, výchovné...

Po sice nic neříkajícím, ale hezkém intru, následuje výběr stylu hry. K dispozici je buď klasický zápas, kdy jsou vám náhodně přiděleny dva týmy, které proti sobě budou hrát. Následuje exhibice, v níž si vyberete dva z dostupných týmů. Pro menší hráče je asi nejzajímavější volbou "příběhový" mód. Ten sestává z třiadvaceti zápasů, z nichž čtyři slouží spíše k rozcvičení a až u následujících se začne rozmotávat... emm, zápletka. Příběh, vyprávěný pomocí komentovaných statických obrázků, doopravdy tvoří pouze nutné zlo mezi jednotlivými zápasy, ale na rozdíl od sérií FIFA je zde alespoň něco. Vše začíná předáváním poháru za odehrané čtyři zápasy, když tu se objeví superpadouch jménem Brickster, pohár ukradne a než se všechny válcové hlavy vzpamatují, už si to uhání po hranaté silnici ve svém hranatém sporťáku. Na vás tedy je během sedmi dalších zápasů najít Bricksterův úkryt. Ten však v kritický okamžik odlétá raketoplánem kamsi do hlubin kosmu a váš tým je pověřen úkolem obstarat si jednotlivé LEGO Soccer Mania součástky na stavbu vesmírné lodi, což je náplní šesti dalších matchů. Poslední čtyři pak tvoří finále. Zdá se vám to úchylné? Mě také, ale zkuste vymyslet něco lepšího ke sportovní hře, navíc určené pro malé děti. Předposledním módem je tzv. Skill Zone, kde jste s jedním z vybraných hráčů postaveni před nejrůznější překážky a cílem je ve stanoveném čase tyto překážky proběhnout. A definitivně poslední volbou je LEGO Cup, v němž si vyberete jednu zemi (Česká republika tradičně chybí) a s tou postupně vyhráváte šampionát.

Licence LEGA se odrazila především v designu celé hry. Hřiště jsou tak lemována umělohmotnými rekvizitami složenými z kostiček a samotní hráči vypadají přesně tak, jak je známe ze stavebnic. To přineslo největší problém - panáci nemají kolenní klouby. Záhy se však přesvědčíte, že fotbal se dá bez kolen hrát poměrně bez problémů a houpavé poskakování postaviček jen přispívá k humorné náladě hry. I když se v příběhovém módu střídá jen několik prostředí (město, Divoký západ, středověk, Antarktida, opuštěný ostrov, středisko NASA, pirátská loď a podobně), je každé hřiště unikátní, ať už co se týče rozlohy, nebo tvaru(!). Stejně zvláštní jsou i týmy soupeřů. Na pirátské lodi budete bojovat proti kostlivcům, na divokém západě LEGO Soccer Mania proti kovbojům a ve středověku proti rytířům. Z poražených týmů si po zápase můžete poskládat družstvo vlastní, o čítající pět hráčů plus brankáře. Každému hráči jsou přiřazeny statistiky jako rychlost, střelba, kličkování a chytání gólů. Proto z počátku, kdy jsou tyto statistiky nízké, připadá hra poněkud pomalá a nezáživná, když se ale prokoušete několika prvními zápasy a obtížnost nastavíte alespoň na medium, nepřítel se dostane k vaší brance coby dup a hra je o poznání svižnější. Aby se zvýraznila akční stránka hry, povalují se na hřišti nejrůznější powerupy a bonusy. Zahrajeme si tak třeba s míčem proměněným v syčící bombu nebo se meruna rovnou promění v raketku, která si to zamíří do soupeřovy branky.

Technická stránka je na úrovni současného standardu, grafika neoplývá složitostí modelů, ale naopak pestrými barvami a stavebnicovým vzhledem navozuje příjemnou atmosféru, k níž přispívá i hudební doprovod. Ten tvoří několik jednoduchých, ale nevtíravých melodií, které se mění spolu s prostředím. Ovládání je řešeno buď gamepadem/joystickem nebo klávesnicí za použití směrových šipek pro pohyb a šesti kláves pro přihrávku, střelbu, kličku, výkop, aktivaci powerupu a změnu hráče. Multiplayer je podporován pouze na jednom počítači, kdy hráči mohou hrát buď proti sobě nebo oba v jednom týmu.

LEGO Soccer Mania

Tím jsem splnil recenzentskou povinnost a celou hru vám popsal. Jak se ale Soccer Mania doopravdy hraje? Musím říci, že překvapivě dobře. Nepřipoutá vás sice na celé dny k monitoru, ale jisté odreagování od všeho toho střílení a přemýšlení poskytne. Nutno podotknout, že se skutečně nemůže rovnat s FIFOU a jinými "vážně" zaměřenými simulátory, ale malým dětem, nezmlsaným přesnými pravidly a realistickým zpracováním, může posloužit docela dobře. Pokud bych však byl postaven před regál, kde by vedle sebe stály LEGO Soccer Mania a opravdová stavebnice LEGO, spíše bych volil druhou možnost. Stavebnice vám vydrží o poznání déle, nabízí více možností a navíc při, že jejím skládáním můžete jednoduše zabít čas, jež netrávíte u počítače :o).

LEGO Soccer Mania
Výrobce: LEGO software
Vydavatel: Electronics Arts