GTA 4

Letos vyšlo více než tisíc her. Herní průmysl se přesto propadá

  • 45
Odolnost videoher vůči krizi se nepotvrdila, hry se prodávaly méně. Nejhůře dopadla hudební mánie. Beatles neBeatles.

Na rok 2009 nebude spousta lidí vzpomínat v dobrém. Týká se to i herního světa, který přes původní sebevědomá prohlášení svých bossů utržil také pěkné šrámy.

GTA 4

Aktuální finanční krize se ostatně dotkla snad všech oborů, o kterých se tvrdilo, že se jich výkyvy finančních trhů netýkají. Potíže s odbytem mají výrobci lihovin, tabákové koncerny, energetičtí giganti a nakonec i prostitutky v českém pohraničí. Ale přestože i herní firmy propouštěly a z mapy mizela celá vývojová studia, i letos padaly rekordy.

Je jisté, že se letos nepodaří překonat loňský obrat herního průmyslu. Podle čísel zahrnujících leden až listopad spadl jen v USA, kde jsou čísla nejpřesnější a nejlépe dostupná, herní průmysl meziročně o 12 procent. Prodeje her pak propadly o desetinu.

To nezní až tak dramaticky, ale ve skutečnosti se hráči uskrovňují mnohem více. Za rok totiž vzrostl počet hráčů (opět jen v USA) o 16 milionů. I tak ale hry i nadále zastiňují v objemu utracených peněz hudební i filmový průmysl. Za lístky do kina letos Američané utratí jen něco přes 10 miliard dolarů, polovinu toho, co za hry. Pro filmový průmysl to bude rekordní rok.

Rekord má na triku i herní průmysl. Do maloobchodního prodeje se dostalo 1099 videoher, to je o sedm více než v loňském roce. Toto číslo samo o sobě ale moc neznamená. A pokud něco, tak to, že na každou vydanou hru připadá méně prodaných kusů a utržených dolarů.

Největší nárůst herního portfolia zaznamenalo Nintendo, a to u konzole Wii i u kapesní platformy Nintendo DS. PlayStation 3 a Xbox 360 zaznamenaly v počtu krabicových her stagnaci. Samotní vydavatelé ale mají s velkým počtem videoher na trhu problém. Nemají totiž k dispozici dostatek místa v regálech. Zvláště, když několik her zabere spoustu prominentních pozic v policích.

Podle analytiků se zhruba padesát her udrží celý rok v obchodech. Jde o prodejní evergreeny, které zahrnují online World of Warcrat, střílečku Call of Duty, cvičení Wii Fit nebo městskou akci Grand Theft Auto.

Na průměrné či podprůměrné hry zbývá místa málo a na pultech zůstávají třeba jen dva týdny, než se odporoučí do výprodejového koše a pak zmizí z prodeje úplně. Tento zavedený koloběh života videoher může narušit, a částečně už narušuje, pouze digitální distribuce.

O prodloužení životnosti her přitom nejde pouze v případě serveru Good Old Games, který nabízí i hry staré dvacet let. Tituly, které dávno nejdou sehnat v běžných prodejnách, včetně internetových nákupních center, nabízí i Steam nebo Metaboli. V následujících letech důležitost digitální distribuce jen poroste. A to samozřejmě nejen v oblasti PC her, ale hlavně na konzolích, pro které jsou propracované online služby naprostou nutností.

Konec hudebního šílenství

Na propadu herního trhu se nejvíce podílely hudební hry, které byly doposud dojnou krávou pro všechny články potravního řetězce. Samozřejmě kromě hráčů. Ti za hudební hry většinou platili několikanásobek ceny běžných titulů. Rock Band i Guitar Hero v plné verzi s mikrofonem, kytarou a sadou bicích totiž stojí přes sto dolarů (v česku kolem 4000 korun).

Možná i vlivem omezených rodinných rozpočtů se letos prodeje hudebních her, ať už s nástroji či bez nich, propadly o desítky procent. Oproti 1,4 miliardy dolarů, které hudební hry vynesly loni, se letos počítá s obratem 700 milionů dolarů, tedy s polovinou.

Beatles: Rock Band

Letošní rok přitom měl být tím nejúspěšnějším. Na trh se dostala hudební hra s písněmi Beatles, nový plnohodnotný díl Guitar Hero a úplná novinka: DJ Hero s plastovým gramofonem a unikátními mixy populárních autorů elektronické hudby. Ale ani to nepomohlo.

Beatles: Rock Band odhady analytiků zklamala asi nejméně. Prodalo se jí o 20 procent méně, než se čekalo. Guitar Hero 5 prodal jen třetinu kopií ve srovnání s Guitar Hero III a DJ Hero měl podle odhadů prodat 1,6 milionu kusů, ale k naplnění tohoto přání vydavatele mu chybí celý milion prodaných kusů.

I v případě úpadku prodejů hudebních her v obchodech hraje svou roli digitální distribuce. Prostřednictvím online služeb vydavatelé Rock Band i Guitar Hero nabízejí každý týden nové a nové skladby. Hráči tak nemají důvod kupovat si nové plné hry, přestože nabízejí lepší poměr mezi cenou a počtem skladeb.

Majitelé Rockband 1 nebo 2 mají přístup ke knihovně, která obsahuje více než 1000 skladeb, takže proč si kupovat hru, ve které bude třeba polovina "odpadu"? Sázkou na jistotu pro vydavatele tak i v následujícím desetiletí nejspíše budou hry s vojenskou tematikou. Ano, mluvíme hlavně o fenomenálním úspěchu Call of Duty/Modern Warfare.