Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Liath

  11:15aktualizováno  9. července 2001 5:31
Liath
Liath
Tak tahle kráska, to je prosím slečna knihovnice.
Liath
Myslím, že podobnou čtyřrukou osobu jsem viděl v Mortal Kombatu.
Liath
Vždy, když si vzpomenu na Leeche, vidím před očima podobnou postavu...
Liath
Elfí královna Lia.
Liath
Sotva jsem tuhle slečnu stačil zachránit, už ji zase někdo unesl.
Liath
Dovolte abych Vám představil hlavního padoucha hry.

"Jak by se Vám líbilo dostat se do neznámého světa a vůbec nevědět co tam máte dělat? Takhle přesně se totiž budete cítit v nové ruské adventůrce..."

Ještě dříve než se pustím do samotné recenze, chtěl bych se vám všem omluvit za to, že můžete tento článek číst až nyní. Tuhle hru mám na stole už téměř 2 měsíce, ale k jejímu dohrání jsem se dostal teprve před několika dny. Ne snad kvůli tomu že by hra byla nějak obtížná nebo rozsáhlá, ale jednoduše jsem ji neustále odkládal do šuplíku... sám už nevím proč. Ale teď jsem ji dohrál a recenze je konečně zde, nakonec dřív než hra v distribuci :o).

Obrovské adventurní sucho táhnoucí se od vydání Quest For Glory 5, pokropené deštíkem slušného Dreamlandu a pár kapkami podprůměrných Beavisem & Buttheadem a Rockyho Horrorem, teď dostává opět trochu milostivé tekutiny a to ve formě adventurky Liath. Hned na začátek však musím poznamenat, že té tekutiny není zase tak mnoho, protože Liath není opravdu žádný zázrak, nicméně ani nějaká "průměrná záležitost". Je to prostě docela povedená věcička, hlavně pro milovníky fantazy prostředí a kvalitní renderované grafiky. Ale nepředbíhejme...

V přístavu řádí zuřivý námořník, který mi nechce dovolit opustit zemi

O firmě Amber, která tuhle gamesu vyprodukovala, jsem v životě neslyšel. Vše mi ale bylo jasné po shlédnutí kreditů hry, kde se to hemžilo samým Alexejem nebo Ivanovem. Tahle hra totiž pochází z Ruska a můžu vám říct, že mě to upřímě překvapilo. Hra je totiž po technické stránce velmi kvalitní a od našich východních skorosousedů bych takový projekt vůbec nečekal. Ovšem na Liathovi je na první pohled znát, čemu dávali autoři ve hře přednost. Zcela jednoznačně to bylo technické zpracování. Příběh a to ostatní trošičku zaostává. Proč?

Protože dějová linie hry je velmi... řekl bych zvláštní. Začátek bych ještě pochopil, to když je hlavní hrdina Chris zavolán do země Azeretus svou přítelkyní. Když však dorazí do její laboratoře, zjišťuje zajímavé věci. Tak za prvé - přítelkyně je pryč. No a za druhé - království Azeretus je velmi podivná země, zřejmě zakletá, ve které se zastavil čas a něco, nebo lépe řečeno všechno, není v pořádku. Chris se potom dostane do zajetí no a jakmile se sám osvobodí, vrhne se do pátrání. Ale neví co má hledat, proč se tu vlastně objevil no a konečně ani přesně neví, co je tohle vůbec za země. Nicméně nyní je i on její součástí a musí se se vším porvat. Ale s čím vlastně?

V dutině tohoto stromu sídlí mocné Driády

S podobnou nevědomostí jsme se již mohli setkat ve hře Sanitaruim (1998), ale tam to bylo o něčem jiném. V Liathu není zpočátku nic co by vás táhlo kupředu. Až později se od různých lidí dozvíte něco o téhle zemi, třeba to, že čeká na člověka, který by vše vrátil do původní podoby - čekají na Liatha. No a vám pomalu začne docházet, že zřejmě právě vám je určeno být tím Liathem a zachránit své přátele i celou zemi. To ale není vše. I nadále budete při svém putování narážet na spoustu nelogičností, ale o tom až posléze.

Liath je veskrze fantazy pohádková hra. Svým prostředím a taky trochu i dějem mi vzdáleně připomíná dva roky starou gamesu Fable. Kromě samotného příběhu nastiňuje pohádkouvou atmosféru ze všeho nejvíc grafika pozadí. Navštívíte mnoho zajímavých lokací (strom s Driádami, čarodějku Cogannu nebo několikero hradů a zámků), které vypadají skutečně nádherně. Ovšem místo klasické ručně kreslené grafiky, se kterou se setkáváme nejčastěji právě u her s pohádkovou a fantazy tématikou, zde naleznete všechno pouze a jedině renderované. Ale jak! Takovouhle krásu jsem u renderovaných her snad ještě neviděl. Veškeré lokace jsou vymodelovány do nejmenšího detailu a jsou nádherně barevně vykresleny. Zde nemá cenu všechno zdlouhavě popisovat, mrkněte se na obrázky.

Jak sami vidíte, grafika ve hře je úžasná

Při svém putování po zemi Azeretus se samozřejmě setkáte s různými postavami, se kterými můžete komunikovat. Bohužel je škoda, že postav není mnoho (asi jen 20), navíc žádná toho až tak moc nenamluví, takže si ve hře moc "nepokecáte". Přesto, že jsou všechny postavy 3D, to ani nepoznáte, protože se vůlbec nepohybují a jen tupě stojí na místě. Tedy jediná postava, která udělá těch pár kroků, je zcela logicky hlavní hrdina Chris. Jeho chůze i veškerá další činnost je naprosto plynulá a realistická. Měl bych pouze jednu výtku, a to když chce Chris změnit směr chůze, vždy se zastaví, natočí se daným směrem a teprve potom pokračuje dál. Na některých složitých lokacích je to skutečně peklo, než se tím svým neustálým "robotickým" natáčením někam dostane.

Na dokreslení pohádkové atmosféry hry působí blahodárně i ostatní technické faktory hry, a to především velmi jemná a líbezná hudba, která je hrána převážně na různé strunové nástroje. Nesmějí samozřejmě chybět ani zvukové efekty, kterých je zde opravdu požehnaně - počínaje Chrisovými šlápotami a konče šuměním větru.

Zedník co stavěl tenhle hrad, musel být určitě pod vlivem... snad alkoholu

Liath je mezi adventurami v jisté věci opravdu originální. Samozřejmě že jako vždy chodíte po lokacích, mluvíte s lidmi, sbíráte předměty a používáte je, ale mimo to můžete také kouzlit! Jako začínající kouzelník (to jsem vám zapoměl říci, že je Chris kouzelnický učeň) máte u sebe zpočátku asi 10 a ke konci kolem 20 kouzel, se kterými můžete například telepaticky utrhnout vzdálený předmět, chodit po vodě, vytvářet energii a nebo někoho zlikvidovat/uzdravit. Se všemi kouzly zacházíte stejně jako s obyčejnými předměty - jsou uloženy ve svém vlastním inventáři a stačí jen kliknou na ikonku "USE".

Opravdu velmi zajímavě je řešeno ovládání hry. Celkově se dá mluvit o sytému několika grafických menu, která se po kliknutí okamžitě objeví a dají vám na výběr z několika možných činností. Pokud tedy kliknete na jějaký předmět nebo osobu, grafika ztmavne a přes celou obrazovku se objeví obkrouhlé munu s ikonkami pro funkce jako "seber", "mluv", "použij předmět/kouzlo", "prozkoumej" atd. I když se zdá tento systém jako velmi krkolomný, zvyknete si na něj a později se mu v podstatě nedá co vytknout.

Mapa země s asi 20 lokacemi, po kterých se budete pohybovat

Například při rozhovoru se obličej nebo část těla dané postavy zvětší přes celou obrazovku a vy máte na výběr z několika málo témat, o kterých prohodíte vždy pouze několik málo slov. Dabing hry je na průměrné úrovni a k dispozici jsou zde i titulky.

Snad jedinou vážnou výtku bych měl k inventáři. Ten je sice zpracován vcelku přehledně, nicméně použité a tudíž již zbytečné předměty z něj nemizí, takže ke konci hry ho máte doslova přecpaný a zabere to nějaký ten čas než se přes tu kupu věcí překlikáte k předmětu, který zrovna potřebujete.

Co se obtížnosti týče, zpočátku je Liath docela jednoduchý a sestává se pouze z průchodu spoustou lokací, mluvení se všemi lidmi a sbíráním předmětů. Později se již přitvrzuje a dochází na řadu spousta mnohdy i nelogických problémů. Autoři si zřejmě byli vědomi, že na některé nelogičnosti nelze téměř přijít, a tak udělali to nejhorší co mohli - zabudovali do hry podrobný Hint systém. Tato propracovaná nápověda vám řekne doslova všechno a nic. Vede vás celou hru za ručičku a radí vám s kým a o čem si máte promluvit a kde, co a jak sebrat nebo použít (pokud to ovšem chcete vědět, samozřejmě). Nicméně když jsem já asi v 80 % hry (v Liathu je zabudovaný indikátor, který vám ukazuje, jak daleko jste se dostali) tvrdě zatuhnul, nebyl mi ani Hint systém schopný poradit - neustále mě odkazoval na jistou činnost, kterou jsem už dávno provedl. Takže ať už chtěli autoři dosáhnout čehokoliv, nepodařilo se jim z toho lautr nic - pořádně poradit to nedokáže a spíš to celou hru sráží až na samé dno hratelnosti.

LIATH
Výrobce: Amber
Distributor: Project 2
Minimální konfigurace: Pentium 133, 32 MB RAM, 4xCD ROM, WIN 95/98/2000
Doporučená konfigurace: Pentium 166, 32 MB RAM, 8xCD ROM
3D karty: ne
Multiplayer: ne
Verdikt: Po delší době konečně jedna docela slušná adventurka, která dokáže trochu zpříjemnit už hodně dlouhé čekání na nějakou velkolepou dobrodružnou hru.
Hodnocení 7/10
Top 5 Adventure '99
Quest for Glory 5 - Dragon Fire 9/10
Dreamland: Final Solution 8/10
LIATH 7/10
POLDA 6/10
ARGO 6/10

Liath ode mě dostává 7/10. Slabých 7/10, protože onen nedomyšlený děj hry a hlavně ta pitomá všudypřítomná nápověda udělaly svoje. Na druhou stranu je zde skvělá grafika a ozvučení, které vytvářejí působivou atmosféru hry... Takže jsem udělal kompromis. Musím ale říci, že z celkového pohledu je Liath docela vydařená adventurka a v dnešní na adventury "hojné" době ji mohu pouze doporučit. Nicméně zanedlouho můžeme očekávat příchod několika dalších projektů (Horké Léto 2 a Ve stínu Havrana v češtině a hlavně toužebně očekávaný Discworld Noir), takže zvažte, jestli je tohle ta pravá hra pro vás a jestli se nevyplatí si raději počkat. Stejně mám ten dojem, že se u nás Liath zatím ani nedistribuuje...

Autor:


Témata: dabing, Havrani


Nejčtenější

Age of Empires 4
Skvělá zpráva, Microsoft oznámil Age of Empires 4

Přání fanoušků byla vyslyšena. Microsoft oživuje legendární značku historických strategií, jejíž poslední díl vyšel již před dlouhými 12 lety.  celý článek

Mass Effect: Andromeda
Je to oficiální. Žádný další příběhový přídavek pro Andromedu nebude

To, o čem se dosud jen neoficiálně šeptalo, je nyní potvrzené. Mass Effect: Andromeda opravdu nedostane žádný další přídavek do hry jednoho hráče.   celý článek

Dark Souls 3
Ovládá hry taneční podložkou, volantem a banány. A je v tom fakt dobrý

Jako by série Dark Souls nebyla dost obtížná sama o sobě, rozhodl se ji youtuber ATwerkingYoshi pokořit pouze pomocí taneční podložky.  celý článek

Star Wars Battlefront II
Podívejte se na nové trailery Battlefront 2 a Assassin’s Creed: Origins

U příležitosti právě započatého Gamescomu dostaly dvě z nejočekávanějších her současnosti nové trailery. A oba vypadají fantasticky.   celý článek

Project Scorpio
Seznam her, které využijí výkonu Xboxu One X. Je jich přes sto

Xbox One X bude na nějaký čas nejvýkonnější konzole na světě. Prodávat se začne 7. listopadu za 13 490 korun a níže můžete nahlédnout do seznamu her, které...  celý článek

Další z rubriky

Strafe
RECENZE: Střílečka Strafe vám spočítá, kolik krve jste prolili

Současná doba přeje odvážným experimentům. Strafe se možná na první pohled jako jeden takový netváří, ale pod maskou retro akční hry se skrývá nečekaná...  celý článek

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Jak se s Death Knighty změnil Hearthstone? První dojmy

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.