Free Realms

Free Realms

Lidé, co si hrají na hrdiny, mají psychické problémy

  • 149
Vědci mají k dispozici 60 TB dat o hráčích EverQuestu II a došli k prvním závěrům. Někoho naštvou.

Mezi miliony hráčů online her na hrdiny, kteří jsou většinou spokojení, věkem dospělí a sociálně vyspělí, se pohybuje přibližně pět procent lidí, kteří jsou na tom psychologicky mnohem hůře než ostatní.

Podle vědců, kteří zkoumají 60 terabajtů dat se záznamem všech akcí všech hráčů EverQuestu 2 za celou dobu jeho provozu, tyto psychicky mírně narušené jedince spojuje jedna záliba: věnují se důkladnému hraní rolí svých virtuálních hrdinů. „Patří do okrajových skupin, etnických, náboženských či sexuálních menšin. Vedoucí projektu Dmitri Williams tvrdí, že online hry tito lidé využívají jako způsob, jak se se svou jinakostí vyrovnat.

EverQuestDoposud nevídaný projekt představila minulý týden Americká asociace pro pokroky ve vědě. Díky spoluprácí se Sony získala skupina akademických vědců přístup ke kompletním logům EverQuestu 2 za celou dobu od jeho spuštění. I vědce zvyklé na práci s obrovskými objemy dat překvapilo množství údajů, které mají k dispozici.

Šedesát terabajtů textových informací o akcích více než 400 000 hráčů je takové množství, že by na jejich vytištění nejspíše nestačily ani všechny amazonské pralesy. Na jejich zpracování pak nestačí ani obvyklé metody pro práci s velkými vzorky sociologických dat.

Vědci z dat zkoumají nejrůznější záležitosti, kromě standardních demografických údajů o věku a pohlaví nebo četnosti různých akcí je zajímá třeba zkoumání obtížnosti jednotlivých potvor ve hře nebo měření nárůstů zkušeností.  Kromě toho, k užitku Sony, chtějí vědci zjistit, jak například zrušení předplatného jednoho hráče ovlivní ostatní lidi, se kterými ve hře komunikoval.  Sociologové zkoumají také to, jak hráči hledají sobě podobné podle zájmů, fyzické blízkosti nebo komunikaci mezi lidmi, kteří sdílejí společné přátele. 

Protože práci se 60 TB dat nezvládá snad žádný databázový nástroj, pracují vědci zatím s menšími množinami dat. Tak třeba ze zkoumání záznamů 3000 amerických hráčů z jediného týdne vyplynulo, že více než dva tisíce hrálo ve skupině a 2500 z nich s dalšími hráči uzavřelo obchod. Výsledky zároveň ukázaly, že hráči stále častěji místo klasické textové komunikace ve hrách používají hlasovou komunikaci – množství sociálních interakcí totiž neodpovídá množství vyměněných vzkazů mezi hráči. 

EverQuest IIVědce mimochodem překvapil vliv pohlaví hráčů na sociální vazby ve hře. Ženy se podle zjištění vyhýbají interakcím s ostatními a preferují sólo hraní. Velký vliv na společnou hru mají i časové rozdíly, stačí hodinový časový posun a lidé z různých časových pásem se spolu příliš bavit nebudou. Ještě větší efekt má geografická vzdálenost mezi hráči.

Lidé, kteří bydlí do deseti kilometrů od sebe, mají pětkrát větší pravděpodobnost, že budou hrát ve skupině. Vědci na základě těchto údajů vydedukovali to, co sami hráči dobře vědí – nejlépe se čas v online světech tráví s lidmi, které známe z reálného života. A ještě k ženám – starší dámy podle údajů z logů EQ2 patří mezi nejoddanější hráče, ale milé dámy v rámci studie nahlásily, že hrají v průměru o tři hodiny týdně méně, než kolik ve hře skutečně strávily. I muži krátili svůj čas strávený ve hře, ale jen o hodinu. 

Aion – NCSoft se při zveřejnění finančních výsledků za čtvrté čtvrtletí a celý fiskální rok 2008 soustředil ze všeho nejvíce na nové želízko v ohni s názvem Aion. Hra, která se v západní mutaci zatím testuje, zaznamenala úspěch v mateřské Koreji a NCSoft očekává, že se stane druhou Lineage. Ve výsledcích zato není moc slov o hře Tabula Rasa, i když něco přece jen – na tržbách firmy se končící TR podílela pěti procenty, naopak nejúspěšnější Lineage II firmě přinesla 42 % tržeb a první Lineage dalších 29 procent, celých 71 procent příjmů tak stojí na jedné herní licenci a dvou titulech. Nadějný Aion dostupný pouze v Koreji se pak chvíli po startu na příjmech podílel kulatými deseti procenty.

Tabula RasaZajímavé je také to, jak je NCSoft úspěšný v různých regionech. Více než polovina příjmů firmy pramení z domovské scény v Koreji, to asi nikoho nepřekvapí. Dalších 19 procent příjmů míří do kasičky NCSoftu z Japonska a dvanáct procent posílají Američané.

Ptáte se, kde je Evropa? Z pohledu NCSoftu v loji, na příjmech firmy se celý kontinent podílí pouhými třemi procenty. Více, celých pět procent, NCSoft dostává z licenčních poplatků. Není divu, že  NCSoft změnil politiku a sloučil své evropské ústředí s americkým. Přitom došlo k přesunu moci od lidí spojených s Richardem Garriottem do rukou ředitelů Arena.net. 

Anarchy Online – Sedm let stará a stále zraje jako víno, taková je Anarchy Online. Další stupínek kvality má přinést rozšíření nazvané Legacy of the Xan, který se soustředí hlavně na obsah pro hráče na nejvyšších úrovních. V obalu tvořeném legendou o dávné rase Xan přináší rozšíření o spoustu questů (misí) a nové herní oblasti v právě objeveném „archeologickém“ nalezišti na planetě Rubi-ka.

Anarchy OnlineV balíčku budou dvě velké herní lokace, každá s vlastní příběhovou linií, překvapivě spojenou se současným stavem planety, na které hráči bojují s vetřelci a zároveň s Prašnou brigádou. Součástí přídavného balíčku jsou samozřejmě nové typy nepřátel, nové předměty, nové zbraně i skupinové instance včetně dvanáctimužného raidu. To vše za 20 extrémně drahých eur pro nové hráče a za polovic pro skutečné veterány. A už 19. února.

Free Realms – Dětská MMORPG od Sony už zná sovu cenu a má určené datum vydání. PC verze multiplatformního titulu by měla přijít už v dubnu, verze pro PlayStation 3 má ale zpoždění a její start je zatím neurčitě přislíben na podzim letošního roku. Free RealmsDobrou zprávou ale je, že základní verze hry bude k dispozici bezplatně. Na druhou stranu je nešťastnou skutečností, že FR bude nabízet nákup virtuálních předmětů za reálné peníze, což vzhledem k cílové skupině, tedy dětem a teenagerům, působí jako pěkná podpásovka pro rodiče.

Až v redakci slyšíme to škemrání: „Mamííí ale já ten růžovej pásek s bárbínama vážně potřebuju, bez něj budu nemožná!“ A aby toho nebylo málo, budou rodiče muset vytáhnout měsíčně 6 babek za to, aby se jejich ratolesti dostaly do několika herních oblastí, které budou bezplatným „sockám“ uzavřené.

World of WarCraft - Blizzard včera zveřejnil více informací o nové raid instanci Ulduar, kterou nabídne v obsahovém patchi 3.1. Ulduar jsme si blíže představili včera zde.