Je tomu asi tak měsíc, co se na internetu začal ve všech pádech skloňovat bizarní název Linger in Shadows. Tato slova totiž doprovázela velmi zajímavé video, o kterém nebylo nic bližšího známé. Tedy mimo skutečnosti, že pochází z dílny polské demoscény a jde o projekt pro PS3. Hra? Techdemo? Spekulace jsou nyní u konce. Linger není techdemo. Není to ani hra. Není to 3D počítačový film. Je to cosi, co spojuje všechny zmíněné žánry dohromady v bizarním snovém světě. Snovém světě, který je zároveň i pokusem o jakési zvláštní nové digitální umění.
Linger in Shadows
Když si Linger in Shadows pustíte, je to podle zkušeností redaktorů gamesradaru jako když sledujete cutscénu ve hře. Je renderovaná v reálném čase. Díváte se například na záběr chapadlovitého monstra, pak pohled sklouzne na psa, připomínajícího baseta. Následuje záběr na pandu, sedící na vstupu do tunelu, okolo stojí mrakodrapy a na nejvyšším místě se nachází podivná řecká svatyně. Dává to smysl? Ne. Protože sen smysl dávat nemá. A Linger je ze všeho nejvíc právě jakýmsi snem. Oč jde se nedozvíte. Tak je tomu ostatně v každém snu a nejinak je tomu i v tomto počítačovém. Ale o smysl tady nejde, má jít o dojem. Dojem z tvorby něčeho zvláštního. Neobvyklého. Uměleckého.
Řekli jsme si, že Linger in Shadows spojuje veškeré prvky technologického dema, animace, ale zároveň jde o interaktivní produkt. Takže zatímco sledujete scény neskutečna, které se mihají na obrazovce, stačí zmáčknout tlačítko X a čas se zastaví. V lokaci, kde se právě nacházíte, pak můžete stisknout trojúhelník a analogovými tlačítky pohybovat kamerou podle chuti. Vzpomínáte si na unikátní PS2 hru Shadow of The Colossus? Podobná možnost byla u tamních enginových animací. Zatímco probíhaly, mohli jste si libovolně natáčet kameru i zoomovat. Jaká je ale motivace pro prohlížení světa v Linger in Shadows? Prostá. Sledujete možná zrod nového umění.
Po nějaké době době Linger in Shadows zdánlivě končí. A právě pro to klíčové slůvko ZDÁNLIVĚ se potulujete po jeho povrchu, abyste odemkli další jeho utajená pokračování. A je na vás, abyste našli klíčové body během probíhající animace které vás zavedou daleko dále do jeho světa a odhalí vám více z jeho snů. Důvod, proč to dělat je prostý. Milujete bizarní svět? Pokud ano, pak jste vítáni. Polský nápad má totiž hlubší podtext. Vytvořit živý obraz. Digitální umění, chcete -li. Něco, na co se díváte a prožíváte emoce. Ale nejen pasivně díváte. Stejně jako u sochy rozhodujete sami, ze kterého úhlu. S tím rozdílem, že zde nikdy nevíte, kdy jste dílo vlastně shlédli celé. Neměli jsme možnost si s Linger in Shadows zatím pohrát, ale věříme, že nadšení gamesradaru je opodstatněné. Nový druh umění tu chybí. Zvláště když vzejde z neustále opovrhovaného světa počítačových her.