Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Locomotion – vrátil se král?

  12:00aktualizováno  10:13
Nová hra Chrise Sawyera by se klidně mohla jmenovat Transport Tycoon 2. Povedlo se slavnému vývojáři oživit zašlou slávu klasiky budovatelských strategií a opět na dlouhé hodiny uchvátit všechny hráče?
71

Locomotion

Platforma: PC
Výrobce: Chris Sawyer

Herní karta

Locomotion Chris Sawyer byl a je považován za jednoho z největších géniů herního průmyslu. Po dobu své aktivní činnosti nevytvořil mnoho titulů, ale jména dvou z nich stačí k tomu, aby byl obdivován a oslavován až do smrti. Transport a Rollercoaster Tycoony byly oba ve své době převratnou a nevídanou zábavou, představily řadu unikátních mechanismů a položily základ specifické odnoži budovatelských strategií. Zatímco sláva druhého jmenovaného byla brzy degradována nemastným neslaným pokračováním a ještě horšími datadisky, Transport Tycoon zůstával jako zářný příklad k téměř úplné dokonalosti vypiplaného díla. Jeho Deluxe verze obsahovala vše, co si virtuální dopravci mohli přát, a přitom byla přístupná a jednoduše hratelná. Časem zapracovala i nostalgie, která z TTD udělala doslova a do písmene herní legendu. Teprve nedávno se němečtí vývojáři z Ebensee Studio,

Srovnání grafiky

Zdálo by se, že ve srování vizuální stránky musí jednoznačně vyjít vítězně titul nejnovější, tj. Locomotion. Podívejte se ale po řadě na tři následující obrázky…
Transport Tycoon Tenhle pochází z Transport Tycoonu. Rok výroby 1995 – na tehdejší dobu neuvěřitelně detailní grafika, která se přitom hýbala i na průměrných počítačích více než slušně.
Simutrans Tohle je pro změnu freewarový Simutrans z roku 2000. Grafika je původnímu TT velmi podobná, hra představuje jen mírně upravený interface a některé textury byly upraveny. Ovšem hra je ke stažení zdarma…
Locomotion A poslední obrázek pochází z Locomotion, komeční hry z podzimu 2004. Za těch bezmála deset let mohla urazit i delší cestu, co říkáte?

potažmo JoWoodu, pokusili pohřbít klasiku v propasti času vlastním Transport Giantem. Jak ukazují recenze (třeba jako tahle, v níž Ondřej Mirtes TG přisoudil 70% spíše z milosti), zdaleka se to nepodařilo. Ani volně šířitelné klony se svými vylepšeními v interface (krásným příkladem je pravidelně vylepšovaný původem německý Simutrans) nedosáhly dostatečné kvality a všeobecné proslulosti. I to bylo důvodem, proč všechna preview dnes recenzovaného titulu svorně tvrdila: jen Chris Sawyer sám může překonat svůj stín a přinést hru ještě lepší.

Locomotion Locomotion je skutečně přímým pokračováním Transport Tycoonu, jakkoliv název může mást (ostatně rozebrání titulů, které kdy stejné značky využívaly, nabízí jedna z tabulek okolo tohoto textu). Proč Chris Sawyer, potažmo jeho vydavatel Atari, nevyužili známého jména, zůstává záhadou, ale budiž. Důležitější než nápis na krabici je totiž hra samotná. Povedlo se vzkřísit slávu prvního dílu? Na první pohled k tomu má Locomotion všechny předpoklady, neboť základy herních principů byly víceméně zachovány a dokonce ještě obohaceny. Opět tedy lze obecně říci, že se hráči stávají majiteli společnosti, jež se pokouší vydělat co nejvíce na přepravě lidí či zboží z místa na místo, a to na všechny myslitelné způsoby.

Tramvaje - nová krev

Locomotion - tramvaj
Novou krví v pomyslných žilách herního obsahu Locomotion je zejména zbrusu nový dopravní prostředek – tramvaje. Ty je výhodně stavět zejména ve městech, jejich koleje mohou ležet i na již postavených silnicích (a dokonce se to předpokládá, i když je samozřejmě možné vést tramvajovou trať i mezi blízkými městy). Jedná se o výhodnější variantu autobusů na kratší vzdálenosti, s vlakovou dopravou se však tramvaje svou výhodností měřit nemohou…

Vše se odehrává na mnoha různých, podle reality stvořených i náhodně generovaných mapách, kde hráči táhnou mezi městy, továrnami a zdroji surovin silnice, železnice, tramvajové tratě, lodní trasy či letadlová spojení, aby tak nechali pořádně nabobtnat částku na osobním kontě a zároveň pomohli industriálnímu i populačnímu rozvoji regionu.

Nejprve k nabídce scénářů. Ty jsou rozděleny podle obtížnosti a najdou se mezi nimi jak úkoly velmi přesně zadané (zajistit tolik a tolik procent přepravy v dané oblasti do určitého roku) a odehrávají se na víceméně podle reality vystavěných mapách (Velká Británie, nejrůznější části Ameriky, švýcarské Alpy a další), tak i scénáře volnější a náhodně generované. Zde nastává jistá nedomyšlenost – ačkoliv se Locomotion tváří, že poskytuje i Sandbox mód, není tomu docela tak. Nelze totiž u náhodně generovaných scénářů nastavit výchozí podmínky a přizpůsobit si ji tak obrazu svému. Nezbývá tedy, než se ponořit do zákoutí editoru scénářů a vytvořit si takový, Locomotion kde bude co nejvíce nastavení určováno náhodou před spuštěním. Je to ale zbytečně zdlouhavá operace, když přitom stačilo oddělit scénáře pro „jen tak“ hraní od těch s přesně definovanými úkoly a prostředím. Pro ty, kdo si oblíbili styl původního Transport Tycoonu, bude jistě dobrou zprávou, že ani úkolové scénáře nejsou příliš svazující a řadu z nich (samozřejmě zejména ty nižších obtížností) lze hrát podobným stylem jako Sandbox mód. Už jen to, že jsou všechny přístupné hned od začátku, ukazuje, že tady o nějaký dějově zaštítěný postup vpřed prostě nešlo – a není to špatně.

Prvním krokem v nově spuštěném scénáři je vytvoření profilu firmy. Fanoušci TTD jistě ocení, že ani tentokrát nechybí možnost volby z mnoha obličejů a hra opět podle pozice firmy v dopravím průmyslu Locomotion vylepšuje její sídlo z původní plechové budky až k luxusnímu paláci. Dále následuje pečlivý průzkum situace a stavba prvních tratí. Města lze spojovat silnicemi a železnicí, pro dopravu přímo v nich se nejlépe hodí tramvaje, ze hry trochu vypadávají autobusy, na delší vzdálenosti se vyplatí i pro přepravu pasažérů vlaky a později dojde i na letadla. Více vydělat lze zejména zpočátku na přepravě nákladů surovin a zboží. To funguje podle přesně daných řetězců, takže je třeba vždy od zdroje (tj. například farma, důl, ropný vrt) převézt základní surovinu do zpracovatelského závodu (např. ocelárna), vyrobený polotovar ke konečnému zpracování (továrna) a získané zboží ke spotřebitelům (město). Na těžké a objemné náklady se nejlépe hodí železniční a lodní přeprava, využít lze ale opět i roztomilých náklaďáčků. Příjemné je, že podle toho, jak hráč spojuje určitá místa na mapě a převáží suroviny se rozvíjejí města a vznikají i zanikají průmyslové závody – vidět vlastní vliv na situaci v dané lokalitě je něco, čeho se člověk málokdy nabaží.

Locomotion: jiná klasika

Loco-Motion (1981) Locomotion není název, který by se na monitorech objevoval poprvé. Už roku 1981 jím Konami nazvalo svůj logický rychlík pro konzoli Atari 2600 VCS. Cílem hry tehdy bylo postavit vláčku trať z předpřipravených dílů tak, aby nikde nevykolejil a úspěšně projel předepsanou dráhu. Podobného principu později využila řada dalších, v poněkud pozměněné podobě ho například najdeme v Pipe-Manii, kde se pro změnu staví potrubí pro pohodlný průtok vody, či z doby nedávné v reklamní hříčce týmu Pop Top Software, kterou vydali při příležitosti dokončení Railroad Tycoonu 3 (stahovat můžete z Plných her).
Loco-Motion (1982) O rok později se o úspěch se stejným námětem a dokonce i názvem pokusila firma Mattel Electronics. Byl to jejich pokus, jak oživit knihovnu her na svém systému Intellivision, skončil však k jejich velké smůle krachem. Těsně před nimi totiž vydali Activision velice podobnou hru s několika novými prvky. ||||33209">Happy Trails způsobily jednak předčasné vydání mattelovské Locomotion a také komerční neúspěch, navíc Konami se odmítlo s vydavatelem vydařeného klonu soudit o autorská práva.
Locomotion (1992) V roce 1992 ho dále využil tým Prestige pro svou velkou amigáckou klasiku. Tato Locomotion je logickým rychlíkem, v němž hráči musí vhodným přehazováním výhybek dovést vždy určitý počet vlaků do cíle. Postupem času jsou scény stále komplikovanější a vlaků je více, takže obtížnost roste geometrickou řadou. Vynikající VGA grafika učinila ze hry jednu z nejlepších ve svém žánru.

Zatím by se zdálo, že se Transport Tycoon dočkal ještě mírně vylepšeného klonu od Velkého mistra a na místě jsou tedy bujaré oslavy a dlouhatánské noční pařby. Jenže jakmile se hráč pokusí postavit první železnici, narazí na závažný problém. Chris Sawyer evidentně nebyl spokojen se způsobem ovládání, a tak zcela překopal systém, jakým se tratě pokládají. Ten je udělán stejně jako u Rollercoaster Tycoonu (kde takto hráči dávají dohromady horské dráhy). Tedy jinak řečeno – není na výběr z mnoha částí, ale je třeba vždy určit směr, kam bude trať vedena, sklon a řadu dalších parametrů, načež se dílek kliknutím do mapy umístí. Pokud je krajina víceméně rovná, není to problém, ovšem jakmile dojde na přechod hor, je výstavba tímto způsobem úmorná, nepřehledná a frustrující. Další nepříjemnou věcí je špatná orientace v zatáčkách – hra jich zejména u železnice nabízí velký počet typů, což je sice příjemné, na druhou stranu má ale hráč jen málokdy přesnou představu, kde po jejím umístění skončí. Nelze tedy například tratě na delší vzdálenost stavět pouhým táhnutím myši, ale je nutné místo toho třeba dvacetkrát kliknout. Zkrátka a dobře, tady se autor příliš nevyznamenal…

Stavění má ještě řadu dalších problémů, na které se přijde při delším hraní. Pokud se na stejné silnici objeví tramvaj i autobus, velice často se zaseknou Locomotion a situace je často řešitelná jen manuálním přemístěním jednoho z nich. Velice obtížné je vytváření složitějších křižovatek a přejezdů, nepříjemnou chybkou byly obdařeny i semafory. Tam platí, že vozidlo čekající u semaforu se po určité době otočí a putuje po trati nazpátek, takže pokud má vlak před sebou několik po sobě jdoucích přejezdů se světly, může se snadno stát, že do své cílové stanice nikdy nedojede. Na druhou stranu – ovládání bylo mírně zlepšeno v jiných oblastech. Zadávání trati je teď přehlednější. Poněkud překvapí fakt, že není nutné (a vlastně ani možné) stavět žádná depa. Dopravní prostředek umístěný na silnici či železnici mezi dvěma zastávkami bude pendlovat automaticky mezi nimi, nastavování waypointů je taktéž přehledné a zjednodušené. Opět se lze obklopit celou řadou oken a získat řadu informací z různých zdrojů – statistiky profitu podle vozidel, reputaci ve městech, převozu z jednotlivých zastávek a tak dále a tak dále. Jenže co je to platné, když se člověk tolik navzteká už u samotného stavění…

Editor scénářů

Locomotion – editor scénářů
Snadno a rychle umožňuje Locomotion vytvořit si vlastní scénář. Nejprve si hráči nastaví něco málo základních podmínek, nechají vygenerovat krajinu (je tu i možnost tvořit ji vždy náhodně při spuštění scénáře, taktéž není problém ji nechat předělat, pokud se zrovna nelíbí) podle zadaných parametrů o povrchu, vegetaci, osídlení, industrializaci a řadě dalších ukazatelů. Následně hráči nastaví úkoly, jichž bude muset magnát v nově stvořeném světě dosáhnout, a počítačové oponenty, kteří mu v tom budou bránit – a práce je hotova.

Co se herních prvků týče, Locomotion je podstatně bohatší než původní Transport Tycoon. Locomotion Najde se v něm více surovinných řetězců, větší počet různých objektů na mapě, ale hlavně i více dopravních prostředků, které jsou zpracovány podle reálných vzorů. Hráči si procházejí časovými obdobími od začátku 20. století s primitivními autobusy a vlaky, až po moderní dobu a nechybí ani některé vozy budoucnosti. Na druhou stranu ovšem zůstává rozum stát nad přístupem, jaký Chris Sawyer už podruhé v krátké době zvolil k vizuálnímu zpracování. Hra totiž běží stále ještě na technologii Rollercoaster Tycoonu 2, což sice sráží hardwarové nároky na minimální míru, ovšem zároveň to způsobuje, že v některých částech vypadá Locomotion hůře než volně šířitelné klony TTD. Ano, stále je roztomilé pozorovat bafající vláček na trati a dívat se, jak ve městech přibývají a zlepšují se budovy, pěkná je i implementace střídání ročních období, ale člověk se nemůže zbavit dojmu, že doba už přece jen trochu pokročila a 3D má i svoje výhody. Teď jistě někteří militantní zastánci izometrického pohledu na věc nebudou souhlasit, ale Locomotion prostě a jednoduše JE zastaralá – a dokonce i ve dvou rozměrech se dají vytvořit o poznání hezčí sprity i animace (a stejně tak lze říci, že i 3D může být přehledné a roztomilé, jakkoliv může způsobit problémy v oblasti hardwarových požadavků).

Něco pro fandy originálu: TTDX Patch a TTD Open

Pro fanoušky originální hry bude jistě dobrou zprávou, že nejenže neupadla v zapomnění, ale fanoušky je stále opečovávána a vylepšována. První zajímavostí, kterou se vyplatí alespoň vyzkoušet, je TTDX Patch, který umožňuje celou řadu nových aktivit. Na této stránce najdou zájemci jejich přesný a screenshoty zdokumentovaný popis i odkaz ke stažení.
O třídu výš pak stojí TTD Open – volně šířitelný klon, jenž využívá originální grafiku Transport Tycoonu. Z hlavních novinek stojí za zmínku možnost vysokých rozlišení, širší možnosti stavění či třeba budování v zapauzované hře, což neumožňuje ani Locomotion. Opět další informace a download nabídne kvalitně vedená TT fansite.

Locomotion Locomotion má i některé další nezanedbatelné chyby. Je například záhadou, proč stále není možné tvořit tratě a nová vozidla v zastaveném čase. To je běžná záležitost u většiny budovatelských strategií a minimálně v Sandbox scénářích by se jistě jistě uplatnila. Jiná je situace u multiplayeru a ve chvíli, kdy na scénu vstoupí počítačoví oponenti, nicméně přesto by bylo mnohem příjemnější moci si trať vytvořit dopředu v klidu a pohodlí s tím, že by pak bylo nutné nějaký ten čas počkat, než se reálně dostaví. Ovšem na druhou stranu pochválit lze umělou inteligencí počítačových oponentů a zmínku v plusové části recenze si jistě zaslouží i tradičně výborná hudba, která je dostatečně výrazná, aby si ji hráči zapamatovali a čas od času pohvizdovali, přitom ale neruší soustředění.

Verdikt: Locomotion je zkrátka hra spíše rozporuplná. Ačkoliv má stále jisté, obtížně popsatelné kouzlo, nelze nevidět její četné chyby v oblasti interface a celkovou zastaralost provedení. Je lepší než nemastný neslaný Transport Giant, ale k dokonalému nástupci klasiky má pořád dost daleko.

Další názor (Dimitrios Vlasakudis)
Osobně považuji Transport Tycoon s TTDX Patchem za jednu z nejlepších a nejhratelnějších počítačových her vůbec. Locomotion se však kvalitám TT nepřibližuje ani náhodou. I samotné technické zpracování je horší než v původním TT. Nejde jen o grafiku, ale i o zvuky, které autoři prostě odfláknuli. Locomotion je rovněž nepoměrně chudší co do podrobnosti různých tabulek a informací. Chybí například graf s přehledem závislosti ceny převozu zboží na době přepravy. Podobně dopadlo ovládání samotné; nejlepším fórkem je bourání vlastních tramvajových kolejí, které funguje jen za té podmínky, že člověk vybagruje všechna okolní políčka, a tedy klidně i čtvrtinu města. Locomotion je i přesto jakž takž zábavnou hrou, přeci jen samotný koncept je prostě geniální. Stojí ale za to zapřemýšlet, jestli není lepší vyzkoušet původní Transport Tycoon s TTDX Patchem a bavit se u téže hry daleko víc...
Hodnocení: 60%

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

71 %

Čtenáři

83 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 382 čtenářů



Nejčtenější

Prince of Persia
Jak vznikal legendární Prince of Persia: čtyři roky bez výplaty

Z dnešního pohledu už nemusí být zřejmé, že animace v Prince of Persia v roce 1989 představovaly grafickou špičku. Celý Prince of Persia byl progresivní hrou,...  celý článek

StarCraft: Remastered
StarCraft: Remastered je skutečností, vyjde v létě na PC a Mac

Strategická legenda StarCraft se dočká po necelých dvaceti letech od vydání modernizovaného kabátku, a to včetně datadisku Brood War.  celý článek

Mass Effect: Andromeda
Krabici s ME: Andromedou si v Británii na PC koupil jen zlomek hráčů

Sci-fi Mass Effect: Andromeda je v Británii nejprodávanější krabicovou hrou uplynulého týdne. PC verzi si však z obchodu odneslo jen minimum hráčů.   celý článek

Vikings: Wolves of Midgard
RECENZE: Vikings: Wolves of Midgard je poctivá slovenská diablovka

Akční hra na hrdiny ze staré školy s vikinskou tematikou? To zní jako splněný sen. I když výsledek úplně snový není.   celý článek

The Keep
RECENZE: Český The Keep je vydařený dungeon ze staré školy. A nestojí moc

Čekání se vyplatilo. Po třech letech vyšla upravená a vylepšená PC verze krokovacího dungeonu The Keep. A hraje se jedna báseň.   celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.