Lost Vikings - opravdové orgie hratelnosti

Zlí jazykové tvrdí, že s tou opěvovanou hratelností starých legend to ve skutečnosti nebylo tak slavné. Opovážím se tvrdit, že kdyby autoři hře Lost Vikings mírně vylepšili grafický a zvukový kabát, šla by i dnes na odbyt jako čerstvé housky.
Lost Vikings

Zlí jazykové tvrdí, že s tou opěvovanou hratelností starých legend to ve skutečnosti nebylo tak slavné. Opovážím se tvrdit, že kdyby autoři hře Lost Vikings mírně vylepšili grafický a zvukový kabát a na krabici drze připsali minimální požadavky Celeron 400 MHz, 128 MB RAM, šla by i dnes na odbyt jako čerstvé housky.

Kromě toho by museli tvůrci vyvolat samozřejmě mediální povyk a zdůrazňovat, jak je jejich hra úžasná a multimediální. Pak by už nezbývalo, než uspořádat menší raut, pozvat na něj renomované redaktory herních časopisů a zpít je do němoty skotským bahnem (tím mám na mysli whisky). Fenomenální comeback hry Lost Vikings by tak byl zaručen.

Zdůrazňuji, že Lost Vikings ja natolik kvalitní titul, že nemá žádný z výše zmíněných prostředků propagace zapotřebí. Logická dvourozměrná hra o putování třech vikingů chytla snad každého, komu se dostala do rukou, včetně mé mladší sestry, která jinak počítač používá výhradně coby psací stroj a většinu času tone v románech klasiků či v učebnicích .

Lost Vikings

Je pomalu pravidlem, že každá, byť sebepitomější hra, má příběh. To platí i pro Lost Vikings. Žili byli v jedné malebné vísce tři statní Vikingové - Erik, Olaf a Baelog. Přes den získávali ekologickým způsobem výživnou stravu (lovili), v noci se věnovali svým krásným plavovlasým ženám. Bohužel, jedné noci nastala v jejich životech drastická změna, když je vcucla do svých útrob mimozemská kosmická loď. Na vině byla zrůda jménem Tomator, která si zvolila trojku Vikingů jako ideální exponáty druhu homo sapiens do své sbírky vycpanin (podobnost mezi Tomatorem a Predatorem je čistě náhodná). Vikingové jsou však odhodláni nedat svou kůži lacino a spatřit opět svou rodnou vesnici. Za tím účelem se musí probít pětatřiceti levely plnými nepřátelské fauny a rafinovaných pastí. Ale jak známo odvážnému štěstí přeje a pokud hráč disponuje kromě odvahy i trpělivostí a chytrou hlavičkou, Vikingové po několika dnech tuhé pařby opět spatří cestičku k domovu.

Lost Vikings byli snad první logickou hrou, která v plné dokonalosti rozvinula koncept několika členů skupiny, z nichž každý má určité speciální schopnosti, a kteří si musí navzájem pomáhat, Lost Vikings aby se dopracovali ke konci levelu. Štíhlý rudovousý Erik je výborný skokan a kromě toho svou tvrdou nordickou lebznou může rozbíjet zdi, aniž by to jakkoliv uškodilo jeho inteligenci. Olaf je rozfašný Viking při těle, který disponuje kulatým štítem. Ten může být jednak použit coby univerzální obrana proti nepřátelům či samostřílům všeho druhu, jednak coby řiditelný padák, s kterým Olaf plachtí do daleka. A konečně může štít ve vytyčené poloze sloužit i jako skokánek pro Erika. Poslední Viking - Baelog - je tvrdošíjný bojovník, který, pokud zrovna nemá nic na práci, permanentně ukazuje hráči své bicáky a tricáky. Baelog zajišťuje ochranu svých soudruhů buďto prostřednictvím meče nebo s pomocí luku. Zásoba šípů je nevyčerpatelná, takže život nepřátel lze zhasínat do aleluja. Kromě toho může dobře mířený šíp spustit jinak nedostupné tlačítko.

Obrovská spousta hádanek, hlavolamů, pastí a úkolů, které lze takovéto trojici postavit do cesty, je nasnadě. Nutno však dodat, že logické myšlení se mísí s trochou akce - bez rychlých prstíků a trochy té primitivní taktiky se hráč neobejde. Své vykutálené hrdiny pozoruje hráč dvourozměrně a bokorysně. Toto názorné vysvětlení je určeno především mladším hráčům, kteří už zapomínají, že hry nemusí být jen ve třech rozměrech.

Lost Vikings

Nechci čtenářům nic nalhávat: Lost Vikings oplývali VGA grafikou v rozlišení 320x200, hudební doprovod sestával z několika mála krátkých syntezátorových skladeb a po celu dobu neuslyšel hráč jediné teplé lidské slovo - hra nebyla namluvena. Co byste také chtěli, když celý program zabírá pouze 1,5 MB na harddisku? Na druhou stranu jsem po návratu k Lost Vikings pro účely této recenze zjistil, že díky technické primitivnosti promíšené s esenciální hratelností pookřávám. Lost Vikings v hrubém rozlišení opravdu vypadají jako HRA, ani stopy po nějaké obsesivní snaze podsouvat hráči druhou realitu. Jednoduché, ale s nadšením a perfekcionismem poskládané skladbičky mi vyhovují více než orchestrální kreace dneška a co se týče teplého lidského slova, už mi pomalu začíná lézt na nervy, když na mě z obrazovky mluví každý pařez. Co se týče faktu, že Vikingové zabírají jen 1,5 MB, vystačí si s PC386, 2MB RAM, a přesto jsou suprovou hrou, jedná se o vskutku trestuhodnou skutečnost. Jakpak by k tomu výrobci hardwaru přišli, kdyby takovéhle nenáročné hry dělal každý, takže by hráči neběhali každého půlroku pro novou výkonnější sestavu? Manažéři by páchali sebevraždy, pracující by byli vyhozeni na dlažbu, burzovní index NASDAQ by se položil a technický pokrok by šel k čertu, což by zasadilo strašlivou ránu celosvětové globalizaci. Proto buďme všichni rádi, že takové skvělé nenáročné hry už nikdo nedělá.