Nebývalý boom Pána prstenů po uvedení třetí části filmu sice pomalu opadá, nicméně půjde o proces pomalý, poněvadž různé podněty jej budou ještě nějaký ten čas živit. Pomineme-li knižní vydání s poněkud laciným zlatým písmem na obalu, herní kartičky, rozšířenou a sběratelskou DVD verzi, musíme chtě nechtě zamířit i k počítačovým hrám. EA drží tu "správnou" licenci, tudíž jejich hry můžou a samozřejmě maximálně využívají postaviček a videí z celé filmové trilogie. Na PC se chystá monumentální real-time strategie, na konzole zase neméně zajímavé RPG s tahovými souboji. Nám se podařilo získat betaverzi právě zmíněného RPG a samozřejmě se s vámi podělíme o získané zkušenosti.
Prostředí dobrodružné části totiž zprostředkovává nádhernou, v některých okamžicích vpravdě monumentální podívanou, kterou podporují porůznu rozseté artefakty Středozemě.
O úvodní animaci se opět postarala jedna z pasáží filmu, kterou chmurným hlasem komentuje filmový Gandalf. Ostatně s těmito střihy se setkáme prakticky na každém kroku, poněvadž doprovázejí téměř všechny příběhové události. Celkově tedy téměř 200 vstupů. Drobný šok může způsobit – alespoň těm, kteří zatím o LotR: Third Age nic nevědí – fakt, že nehrajeme za profláknuté hrdiny knížek a filmů, ale úplně jiné postavy. Někoho možná zamrzí, že si nezahraje za oblíbeného Legolase v podání Orlando Blooma (tato věta nemá pozitivní, negativní, ani ironické zabarvení :), nicméně od autorů to byl velmi rozumný a chytrý krok správným směrem. Proč? Známé postavy jsou již z předchozích "řeží" poněkud zprofanované, stejně tak události jimiž projdou. Volbou jiných postav autoři získávají více prostoru pro manévrování – jistě, kráčíme ve šlépějích společenstva, ale zůstává moment překvapení a samozřejmě se objevují i pro hru vítané nové lokace, postavy.Jednou z hlavních postav se stává Berethor, bojovník Gondoru. Na cestě jej přepadnou přisluhovači Saurona, kterým by možná i podlehl, kdyby se na scéně neobjevila pohledná elfka Idrial. Družinu po několika dalších lapáliích doplní lovec Elegost, houževnatý trpaslík Hadhod a další. Zůstávají tak zachovány archetypy postav – bijec, střelec, kouzelník... Příběh mimo zmíněných video sekvencí slepují i in-game scény tvořené především dialogem mezi družinou. Řeší se i obvyklé "kudy dál" či "můžeme mu věřit". V těchto scénách lze zapnout titulky, zatímco ve filmových scénách se musíme spolehnout pouze na svoji schopnost porozumět mluvené angličtině – třeba se to ale ještě do plné verze změní.
|
Popisovat všechny schopnosti by zabralo opravdu moře času, vedle klasických útoků s dodatečným efektem, léčením, zvyšováním morálky či brnění se dočkáme i povolávání příšer či pokročilých kouzel.
Autoři souboje popisují jako "innovative turn-based battle system", což tentokrát patří do sféry PR, poněvadž kdo někdy hrál Final Fantasy, bude se cítit jako doma. Naše postavy jsou definovány různými atributy – základními vlastnostmi (síla, mystika...), brněním, počtem životů a akčními body. Bojovník je dále utvářen bojovými technikami, které se průběžně učí tím, že používá ty přidružené. Sfér schopností existuje více – je pak jen na hráči, jestli se bude snažit rozvíjet všechny, nebo se vydá pouze některými cestami, ve kterých za kratší čas postoupí k účinnějším. Počet technik jde do desítek, což je silný motivační faktor ve hře. Vedle toho si hrdiny ověšujeme lepšími brněními, helmami, prsteny či magickými kameny; počítá se i s dispozicemi vůči živlům a elementům. Zkrátka, s tímhle si autoři vyhráli.Vlastní souboje probíhají na tahy. V pravém horním rohu obrazovky ikonky postaviček určují, kdo je právě na řadě. Hráč pak pouze volí z plejády dostupných útoků a dovedností – a právě ty stojí akční body. Pouze základní útok je zdarma. A čeho že se dočkáme? Popisovat všechny schopnosti by zabralo opravdu moře času, vedle klasických útoků s dodatečným efektem, léčením, zvyšováním morálky či brnění se dočkáme i povolávání příšer či pokročilých kouzel. Vše tradičně doprovází příslušný atmosférický grafický efekt. K nejzábavnějším duelům patří samozřejmě unikátní příšery se svými vlastními bojovými strategiemi – tahle část se vyvedla na výbornou.
Každého většinou zajímá systém ukládání – ten se v našem případě drží záchytných bodů, které jsou umístěny na rozumných místech a poměrně často. Troufnu si odhadnout i herní dobu – ta je na normální hru slušná, na RPG slabší: zhruba 20 hodin čisté hry (do toho nepočítáme dobu strávenou opakováním těžkých soubojů). Jak z toho ven? LotR: Third Age se zatím tváří jako příjemná hratelná záležitost, která je určena pro masy. Nečekejte hardcore RPG s herní dobou okolo 60 hodin, ale pokud se vám líbil film, chcete se kochat pěknou grafikou, nechat se unést nádhernou hudbou a pobavit se zábavnými souboji v přímočaře nalinkované hře, LotR: Third Age se vám bude určitě líbit. Na recenzi finální verze si ale ještě pár týdnů počkáme.