Doba pokročila. Minulé století se neslo ve znamení urbanistických strategií, ale ruku na srdce – není na člověka třetího tisíciletí nějaké pozemské město poněkud fádní? Proč nezačít stavět někde jinde. Pro začátek třeba na Měsíci v nové hře od Anarchy Enterprises.
Herní princip Luny je prostý. NASA konečně dorazí na Měsíc a začne jej jakž takž komerčně využívat. Vy dostanete k ruce tým poradců a jasný úkol – postavit základnu a zajistit, aby vydělávala. Je tedy jen na vás, zda zvolíte cestu Kolbena s Daňkem a vybudujete fungující průmysl s továrnami plnými robotů, nebo po vzoru Walta Dysneye postavíte obrovský zábavní a sportovní komplex. Fanoušci Star Treku zfanatizovaní propagandou NASA zase pokryjí celý povrch Měsíce radioteleskopy s vědeckými centry a budou žít z patentových a licenčních výnosů. Dobrá, teď jsem vám nastínil kolonizaci Měsíce jako jednoduchou záležitost, ale opak je pravdou. Nejprve musíte vybudovat zázemí pro obyvatele – nafukovací ubytovny, elektrárny, generátory vody a kyslíku. To stojí peníze. Pak je nutné všechny budovy propojit hermetickými chodbami. To stojí další peníze. Přidat komunikační střediska a přistávací rampu. Další peníze v trapu. Pak postavíte milostivě za těžký peníz jednu těžební stanici. Ale ne tak rychle – než začnete obchodovat, potřebujete ještě pěkně drahý skladový terminál. Jenže nejsou lidi na jeho obsluhu, musíte postavit další ubytovny a podpůrné systémy. Další peníze fuč. Když konečně vytěžíte svůj první náklad uranu, dostanete za něj jen mizernou almužnu, která sotva pokryje náklady na provoz stanice. Říkáte, že průmyslem cesta nevede? No prosím, jen si zkuste postavit golfové hřiště nebo teleskop – levnější to nebude. Propracovaný ekonomický model Luny slibuje ve třech kampaních skutečně drastické zážitky.
Jestli mne něco na Luně zaujalo, tak jsou to katastrofy. Od zdánlivě nevinného výpadku elektřiny, který uvrhne část stanice do tmy, mrazu nebo nesnesitelného vedra (záleží, zda je budova ve stínu či na sluníčku), přes vážnější poruchy zásobování kyslíkem nebo vodou (ta voda by ještě šla – holt se kolonisté nebudou chvíli umývat, ale nedostatek kyslíku jaksi neobalamutíte náhradní surovinou) až po naprosté masakry ve stylu meteorického roje, sluneční erupce (moje žhavá favoritka), „měsícotřesení“ (zdá se, že to s tou tektonickou nečinností nebude zas až tak horké), teroristického útoku, popřípadě návštěvy vetřelců. Katastrofy jsou prostě fajn - základna si vesele prosperuje, když tu najednou přiletí sprška kamenů odkudsi z prostoru mezi Marsem a Jupiterem, proděraví několik tunelů a rozbije biodómy generující kyslík. Šťastnější půlka základny se udusí, ta méně šťastná pak pozná pocit zfetovaného horníka z filmu Outland (ano, toho z úvodní scény, kterému vyprchá vzduch ze skafandru).
Luna se bude pyšnit celkem fešným 3D kabátem – krajina i budovy mají být detailně vymodelovány (blikající světýlka přistávacích ramp, unikající odpad z těžebních závodů), celou scénou půjde libovolně rotovat, procházet a zoomovat. Nasvícení bude odpovídat momentální sluneční „náladě“ – žádné atmosférické změkčování světla se nekoná, a tak si erupce prožijete pěkně natvrdo. Kromě samotného hraní vás animované meziscény zatáhnou i do děje plného záhad, intrik, ale i legrace (ale jak říkám, nejvíc se nasmějete u katastrof). Autoři slibují i více než hodinu ambientní elektronické muziky.
Uvidíme, jak se vývojářům z Anarchy Enterprises hra povede. Mohu-li soudit z betaverze, můžeme se těšit na skvělou zábavu plnou dolování uranu, návštěvy muzeí vetřelecké kultury, desetikilometrových golfových „drajvů“ a tisícovek udušených kolonistů (já vím, že jsem morbidní, ale mě ty vesmírné katastrofy prostě fascinují)...
P.S.: Mám problém. S jedním kolegou z jistého nejmenovaného „prestižního magazínu počítačových her“ jsme vedli dlouho do noci debatu o tom, co se skutečně stane s člověkem, který je vystavený vesmírnému vakuu bez skafandru. Může nám někdo kvalifikovaně pomoci? Odpovědi stačí napsat dolů do diskuse...