Ilustrační obrázek z reklamy na konzoli Xbox One

Ilustrační obrázek z reklamy na konzoli Xbox One | foto: Bonusweb.cz

Placené recenze musí být označené, říká organizace ochraňující spotřebitele

  • 1
Že Microsoft platil za neoznačenou reklamu, vyplulo na povrch již loni. Letos v září však YouTube kanál Machinima pod nátlakem americké organizace Federal Trade Commission přislíbil změnit podmínky fungování. Propagace ve videích tak nyní musí být vždy jasně označená.

Machinima totiž v minulosti uzavřela dohodu s Microsoftem a na kanálu se objevila videa vyzdvihující konzoli Xbox One ještě před jejím uvedením do prodeje.

Záznamy vytvořila dvojice nezávislých autorů a Machinima prvnímu z nich vyplatila 15 tisíc dolarů a druhý obdržel 30 tisíc dolarů. Videa následně nashromáždila 250 tisíc a 730 tisíc přehrání.

Ředitelka úřadu pro ochranu spotřebitelů Jessica Richová k záležitosti prohlásila: „Když lidé na internetu vidí vyzdvihovaný produkt, mají právo vědět, jestli jde o autentický názor, či marketingové lákadlo.“

Nepřiznaná propagační kampaň přitom pokračovala ještě akcí, ve které Machinima dalším tvůrcům přislíbila vyplatit jeden dolar za každých tisíc přehrání až do výše 25 tisíc. Vznikala tak reklamní videa, o kterých se diváci domnívali, že jsou to skutečné názory jejich autorů (čtěte více).

Machinima proto do budoucna musí uvádět existující vztahy mezi propagátorem a společností, která daný produkt vyrábí. A v případě, že na sjednání kampaně dojde, musí dohlížet na korektní označování videí jako propagačních záznamů.

Federal Trade Commission (FTC) se však zabývala i rolí společností Microsoft a Starcom. Reklama totiž byla určená právě pro produkt Microsoftu a Starcom pro firmu zajišťoval publicitu. FTC však dospěla k závěru, že šlo o ojedinělý případ, který neodráží taktiku společností. Firmy navíc obratem zjednaly nápravu situace.


Témata: Xbox, Xbox One