Madden 2002 - hlavou zeď (ne)prorazíš

• 3
Americký fotbal je sportem, který v Evropě sice již má jakous takous tradici, nicméně pro našince je tohle odvětví jevem veskrze neznámým. Obecné povědomí nám ve většině případů velí nazírat na americké sporty jako na zábavnou show pro pobavení diváckých mas. Sportovní hodnota těchto disciplín nám ovšem zůstává téměř absolutně skryta.
Madden NFL 2002

Stalo se už nepsaným pravidlem začínat recenze her z dílen sportovních gigantů EA Sports nějakým obvyklým klišé o tom, jací že to vlastně jsou herní obři a jak dominují hernímu trhu svými sportovními sériemi. Takže mě prosím na okamžik omluvte, já si mezitím vyřeším dilema, zda začít také tak nebo poněkud jinak, a potom vám dám vědět.

…………………….

Anebo si dovolím začít prostě tím, co mi přijde na mysl a laskavý čtenář si to jistě už zvládne nějakým způsobem svépomocně přebrat. Nuže:
Milé děti, jak jistě víte, firma EA Sports má na herním trhu zcela výjimečné postavení. Tak by to mohlo vypadat z pohledu hráče PC her, nicméně my - konzolisté - lišky ryšavé, o tom samozřejmě víme svoje, neboť téměř ve všech sportovních odvětvích (respektive jejich virtuálních zpracováních) mají produkty této firmy na videoherním kolbišti více než solidní konkurenci. Ovšem i toto naše povědomí je (a to si přiznejme) vcelku notně pokřiveno zeměpisnými souřadnicemi našich domovů. Známe tedy sérii NHL, možná ještě bližší jsou nám hry s titulkem FIFA, dokonce i každý nový díl NBA Live ještě zaregistrujeme. Je ovšem velká škoda, že prakticky naprostá neprodejnost her ztvárňujících simulace takzvaných amerických sportů zabraňuje vážnějšímu přílivu těchto kousků do našich končin (výjimkou potvrzující pravidlo jsou různé variace na wrestling). Jistě, prakticky každý v naší zemi ví, co znamená ofsajd, zakázané uvolnění nebo body-check, což se o výrazech jako kupříkladu "squeeze" nebo "3rd(jeeee, vono to neumí horni indexy:-() and long" rozhodně říci nedá. Přesto je to dle mého soudu převeliká škoda Madden NFL 2002 a hned teď se dozvíte proč. Narozdíl od evropského, potažmo středoevropského herního publika, jsou hráči v Severní Americe (a to si opět přiznejme) daleko koupěschopnější. A co že z toho má vyplývat? Jednoduše to, že na americkém trhu je mnohem větší konkurence a snaha uspět se vyplácí mnohem více než v Evropě. Takže narozdíl od takové NHL, vedle níž v Evropě moc konkurentů nebojuje, v typicky amerických sportech má (bohužel zatím pouze na americkém trhu) EA Sports konkurenci více než zdatnou, neboť minimálně jednu baseballovou hru má doma, troufám si říci, každý hráč. Velmi obdobná situace panuje s americkým fotbálkem, takže je nasnadě, že se u EA musejí pěkně otáčet, aby nebyli rozválcováni konkurencí. Jak se jim otáčení podařilo pro tuto sezónu v jejich prestižní sérii Madden (ovšem pouze z pohledu středoevropana, jenž bohužel nemá valné možnosti srovnání), byste se měli už konečně začínat dozvídat, jelikož mě jímá podezření, že můj rozvláčný úvod se blíží ke konci.

Americký fotbal je veskrze zvláštní hra. Na každé straně se jedenáct maškar v helmách a chráničích snaží vzájemně posrážet k zemi a k tomu všemu se tam motá jakýsi šišatý míč, který navíc ani není tak velký jako tradiční meruna na rugby. Maškary se během deseti sekund servou, pak se deset minut promenádují po hřišti, povídají si a potom všechno zase nanovo. Ano, pěkně úpadkovou zábavu to ti Američané mají, mohlo by se na první pohled zdát. Ve skutečnosti je tento sport (zdá se mi, že právě přichází osvětové okénko) disciplínou skutečně trénovaných mnohostranných atletů, kdy prckové menší 185 centimetrů tady nemají pražádnou šanci uspět. Téměř dvoumetroví hromotluci jsou nuceni prohánět se po stoyardovém hřišti rychlostí Madden NFL 2002 geparda a s ohebností úhoře, což rozhodně není jen tak samosebou a kdo někdy viděl pohyb Honzy Kollera v okolí soupeřova vápna (takže vlastně všichni :-) mi jistě dá za pravdu. Navíc je potřeba skrz mřížované hledí helmy mít dokonalý přehled o všem co se v době, kdy je míč ve hře, děje. Účel všeho toho snažení je veskrze jednoduchý. Je potřeba dopravit míč do soupeřovy (a teď ale opravdu nevím, jak to říci česky) řekněme domácí zóny (pro ty, kteří už americký fotbal někdy viděli, jedná se o získání onoho "touchdownu"). Útočící družstvo má čtyři pokusy na to, aby postoupilo o deset yardů kupředu. Pakliže se to podaří, získává další čtyři pokusy na dalších deset yardů. K dispozici je zde pouze jediná přihrávka, takže když některý z hráčů zpracuje přihrávku od quarterbacka (to je jediný člověk v mančaftu, který může při běžících hodinách hrací šiškou házet), musí pak už běžet co mu nohy stačí a kličkovat jako zajíc, dokud jej soupeři nesloží k zemi. Jestliže i v tomto případě zůstává míč pod kontrolou útočníka, znamená to posun útočícího družstva na kótu, na kterou se podařilo míč dostat, v opačném případě se hra vrací do místa předchozí rozehrávky. Takže v domnění, že toto by mohlo pro úplně první pokusy s Madden 2002 stačit k tomu, abyste alespoň zhruba tušili, co a proč se na hřišti děje, dovoluji si tímto ukončit osvětové okénko a konečně se začít věnovat hře samotné:-).

Tradičně první co na každé hře uvidíte je samozřejmě intro, pokud tedy je přítomno. V tomto případě přítomno jest a musím říci, že je velmi zajímavé. Ani ne tak nějakými grafickými orgiemi (je ztvárněno v enginu hry) jako spíš hudebním doprovodem. Kdo by čekal, že sestřih tvrdých srážek a akčních průniků bude doprovázen nějakým drsným nářezem (btw. skladba "Ace of spades" u THPS3 mě skutečně pobavila), byl by na velkém omylu. Zní zde lehký hip-hop speciálně Madden NFL 2002 složený pro účely této hry (nesetkáváme se tedy s licencí některého známého šlágru) a dodává tak titulu již od prvních okamžiků zvláštní punc originality a výjimečnosti. Po jeho odeznění je vám v hlavní obrazovce nabídnuto klasické menu obsahující vedle klasických položek jako Season, Quick Game nebo obligátních Options několik vcelku zajímavých možností. Je tady možnost zahrát si takzvanou EAsy Play, kdy je celá hra zjednodušena do ovládání v podstatě pouze dvěma tlačítky a máte tak příležitost více si zažít různé herní situace a sledovat hru, respektive veškeré dění na hrací ploše (zejména tedy pohyb soupeřů) v mnohem širším spektru nežli v klasickém módu, kdy se musíte docela rychle rozhodovat mezi různými herními strategiemi a máte co dělat se sledováním vašich vlastních běžců. Pro úplné začátečníky je zde skvěle provedený Trainingový mód, na němž by nebylo v zásadě nic zvláštního, nebýt jedné “maličkosti“. Narozdíl od takové FIFY, kdy střílíte třeba penalty stále dokola dokud vás to nepřestane bavit, zde jste hrou docela solidně vedeni. Máte na výběr z několika útočných formací (rozestavení vašich hráčů před útokem) a s každou formací si můžete vyzkoušet tři (rovněž přednastavené) strategie postupu. Při výběru každé z nich vám hlas samotného Johna Maddena vysvětlí, v čem jsou přednosti toho kterého rozestavení a při jakých příležitostech je vhodné jej použít. Samosebou, že na vás John nespustí česky, ale i jazykoví anarchisté patrně pochopí, o co jde, protože výklad je doplněn typickým čáráním šipek po hřišti a následně vám počítač sám danou situaci předvede. Tento režim nemohu jinak než doporučit také proto, že se v něm naučíte docela solidně časovat okamžik přihrávky a sledovat předpokládanou trajektorii běžců (Recievers) a zadáků, zejména tedy half-backa a full-backa (quarter-back toho většinou moc nenaběhá). Na závěr si ještě dovolím malou poznámku v tom smyslu, že až si prohlédnete postavení zmíněných “běhacích“ zadáků, budete asi překvapeni tím, že podle názvů Madden NFL 2002 jejich postů by měli stát pravděpodobně naopak (vzhledem k pozici q-b), ale myslím že asi nemá valného smyslu pátrat po tom, proč. Prostě to tak je :-).

Posledním zajímavým módem je takzvaný “2 Minutes Drill“, kdy jste na dvě minuty vrženi přímo do hry a účelem je, abych tak řekl, “uhrát co nejvíce“. Za různě dlouhé přihrávky, postupy běžců, touchdowny, úspěšné kopy (míčem do “branky“, nikoliv kopačkami do soupeřů), za neprostupnou obranu a za mnoho dalších věcí jste adekvátně bodováni a ti bystřejší z vás již jistě tuší, že jde o to, získat těchto bodů co nejvíce. Podle mého názoru jde o velice zajímavou alternativu klasického pojetí amerického fotbalu, škoda jen, že se takto nedá hrát například celý zápas nebo alespoň jedna čtvrtina (pro poměrů neznalé sportovce podotýkám, že zápas se sestává ze čtyř čtvrtin, jejichž délku si samozřejmě v rámci tohoto titulu lze nastavit).

Hlavním režimem je ovšem, jak jinak, Season. Na výběr máte pochopitelně ze všech teamů hrajících v letošní sezóně americkou NFL. Pro účely ostatních herních módů je zde k dispozici navíc i několik evropských klubů a samozřejmostí jsou i All-Stars výběry. Stejnou samozřejmostí jsou licence na všechna klubová loga, znaky, dresy a jména hráčů, což u EA Sports snad už ani nelze jinak.

A jak to vypadá s hratelností? Přiznejme si, že naprosto výtečně. Zpočátku, než se vám americký fotbal jako takový dostane pod kůži, budete mít asi docela problém v celkem šibeničním časovém limitu zvolit některou ze strategií hry (měl jsem s tím totiž občas problém i když jsem věděl, co Madden NFL 2002 chci hrát, ale nemohl to zpočátku najít). Proto si za pár chvil dovolím malý instruktážní odstaveček, který vám snad usnadní počáteční orientaci ve hře. Před rozehrávkou si nejprve pomocí D-padu vyberete formaci, do níž chcete vaše borce rozestavit, k čemuž vám dopomáhá i schématické znázornění této formace. Poté dostanete na výběr z herních strategií, jež jsou obvyklé (netvrdím tedy, že tam jsou všechny, které kdy byly v reálu zahrány, nicméně i tak jich tam je více než dost) pro dané rozestavění. Toto je opět podpořeno schématickým znázorněním, tentokráte i s pohybem hráčů v ideálním případě. Zde je nutno podotknout, že zdaleka ne všechny situace se podaří ideálně provést. Soupeři nejsou žádná ořezávátka a po hřišti neběhají jen tak do počtu, ale i při nejnižší obtížnosti reagují na vzniklé situace velmi inteligentně. Ne vždy se vám také podaří správně načasovat přihrávku a pokud ano, pak stále ještě není vyhráno, protože i běžec, jemuž házíte, je pouze člověk (respektive jeho videoherní ztvárnění) a není tedy neomylný a čas od času mu míč z rukou vypadne. Všechny tyto situace jsou ale dle mého soudu namixovány velmi přesně, čímž se autorům podařilo v tomto bodě dosáhnout vpravdě televizního zážitku ze hry, kdy stejně jako v televizním (rozuměno reálném) utkání se nadějete jednoho, dvou dlouhých průniků, několika milimetrově přesných pasů přes polovinu hřiště a spousty usilovného přetlačování o každý yard. Proto musím konstatovat, že se Madden 2002 skutečně velmi blíží tomu, co můžeme vidět na zahraničních televizních kanálech. Tedy je realismem jak simulace herních situací a zejména jejich četností (zdravíme tvůrce FIFA 2001, kdy téměř všechny góly padaly o centru a nůžkami), tak i schopností a atributů hráčů. Skutečně je znatelně cítit, když jeden z vašich běžců má kupříkladu lepší výskok než druhý, kdy tento má tím pádem menší úspěšnost při zpracování míče, ale umí zase třeba rychleji běhat a tím pádem na sebe vázat více obránců.

Madden NFL 2002

Dokud to mám ještě v paměti, pokusím se vám nyní doporučit do začátku několik herních situací, pro případ, že byste se nakonec přeci jen rozhodli tento výtečný sportovní titul vyzkoušet. Stejně jako v případě hráčských postů zatím nepátrejte, proč se ta která formace či situace jmenuje tak jak jmenuje, částečně to zjistíte časem. V útoku se mi v hloubi pole, nebo blízko vlastního gólového území, velmi osvědčila formace “Strong-I”, která dává dobrou příležitost k poměrně jistým hodům na vzdálenosti přesahující oněch deset yardů a nezřídka se povede i docela významný posun běžce s míčem. Samozřejmě je zde i možnost přihrávky vzad a následný průnik zadáka, nicméně tyto varianty se mi nijak významně neosvědčily. Pakliže se nějakým způsobem “doštracháte” až k soupeřově gólové zóně (řekněme blíže než tři yardy), pak doporučuji rozvinout rojnici nazvanou “Goal Line” a využít velmi sympatické strategie “QB Sneak”, kdy quarter-back nepřihrává, ale sám se pokouší projít středem, respektive proskočit do soupeřovi oblasti. Po získání touchdownu máte podle pravidel ještě nárok na získání bonusového bodíku z rozehrávky na gólové čáře. V drtivé většině případů se zahrává kop ze země, kdy je potřeba nasměrovat míč do horní části (nad břevno) onoho háčka stojícího za hřištěm. K tomuto se proklikáte sestavením formace “Special teams” a volbou “Field Goal”. Stejně jako v každém kolektivním sportu je základem úspěchu řádná obrana. Tady bych doporučil pro většinu situací v poli zvolit formaci “4-3” a hráče rozpohybovat podle schématu “Under 4”. Pakliže soupeři nepovolíte natřikráte překonat desetiyardovou metu, bude tento pravděpodobně odkopávat míč co nejdále, zde se tedy staví “Special Teams”, blízko vaší bráněné oblasti potom opět “Goal Line”.

Madden NFL 2002

Až dosud by se mohlo zdát, že máme tu čest s naprosto dokonalou sportovní simulací. Bohužel tomu ale tak není, takže se nyní pojďme užít házení nějakého toho bláta. Největší výhradu bych měl k ovládání. Není nikterak tragické ani složité, ale mohlo by být rozhodně lepší. Naprosto nepochopitelná je pro mě skutečnost, že v útoku slouží ke sprintu zcela jiné tlačítko než pokud bráníte a sprintujete za unikajícím hráčem. Hra tak (pravděpodobně proto) využívá všechna tlačítka na ovladači včetně L3/R3(!). Druhou vadou na kráse ovládání bych spatřoval v tom, že přepínání mezi hráči v obranné činnosti taktéž není tak úplně košér. Když soupeřův zadák vyšle dlouhý pas, čekal bych, že si tlačítkem aktivuji hráče, který je nejblíže cíli přihrávky. Bohužel i v tomto případě se hra drží předprogramovaného schématu a přepne vás na hráče, jenž je v daném okamžiku nejblíže míči. Proto musíte s přepnutím chvíli otálet, přičemž soupeřův běžec může za onu dobu co čekáte (a než k němu poté přiběhnete) uběhnout docela významnou vzdálenost (což mohou být třeba jen dva yardy, ale i ty se počítají). Naopak značnou výhodou ovládání je jeho celková koncepce. Při výběru strategie jsou u šipek znázorňujících předpokládaný pohyb hráčů nakresleny i symboly tlačítek. Dojdete tedy k názoru, že pravděpodobně nejlepší bude například poslat míč na běžce označeného ve schématu kolečkem, takže po rozehrání stisknete ve správný okamžik kolečko a míč bude směřovat požadovaným směrem. Jednoduché, účelné, ale rozhodně nikterak automatické a nároky na hráče nekladoucí. Naopak. Dost často bude váš favorit pokryt obranou a pak nebudete při překotném vymýšlení náhradního plánu často vědět, kde vám ostatní tlačítka na ovladači stojí :-).

Madden NFL 2002

Další pro mě překvapivé nesrovnalosti se vyskytují u technického zpracování. Grafika je velmi slušná a propracovaná. Hráči se pohybují jako živí, ale pouze do té doby, než se rozeběhne Replay. Tam se všichni pohybují jako roboti Emilové ovládaní loutkařskými drátky. Kapitolkou samou pro sebe jsou pak detailní záběry na dlouho letící přihrávky. Ano, na míči jsou vidět švy i protiskluzové zdrsnění, ale pak se najednou ozve zvuk dopadu do dlaní a teprve pak na obrazovku doslova přibliknou ony dlaně a začne se objevovat celý běžec. Prostě hrůza. Docela reálně bych si dokázal i představit nějaké jiné mimoherní prostřihy (například na tribuny, roztleskávačky a podobné křoví) než jen záběry na hráče klusající na střídačku a zpět, případně na gestikulujícího trenéra. Navíc jsem nabyl dojmu, že pro tváře všech quarter-backů ve hře byl použit jediný model a mění se pouze textury.

O moc lépe nedopadlo ani zvukové ztvárnění. Zvuky sice odpovídají realitě a komentář není nejhorší, ale čekal bych něco pestřejšího, než jen prosté odříkání sestavených formací a ohlášení fáze postupu. Docela krutým lajdáctvím pak zavání skutečnost, že například v situaci “3rd and 8” (zbývá vám osm yardů k postupu a chystáte se na třetí pokus) zahlásí komentátor “2nd and 7“. Naprogramovat přiřazení příslušného zvukového souboru k vygenerované číslovce bych docela pravděpodobně zvládl i já sám (a to už je co říci), takže prostě tento kiks opravdu nedokážu pochopit.

Madden NFL 2002

Naštěstí tyto “závady” nemají nejmenší vliv na samotnou hratelnost, která je vpravdě excelentní. V této hře se uplatní jak vaše taktické schopnosti (”přečíst“ soupeřovy silné stránky, slabiny a vybrat netradiční strategii a postavení a soupeře tak překvapit) stejně jako postřeh a rychlá reakce (sledovat, kdo je zrovna volný a podle toho přihrát, také není nikterak jednoduché). Navíc se dočkáte skutečně vynikajícího realistického převedení amerického fotbalu do digitální podoby. Nebýt lehce těžkopádného ovládání, bylo by hodnocení minimálně o pět bodíků vyšší. Pokud by navíc nedocházelo k relativně častým “pochybením“ technického rázu, nezdráhal bych se přidat rovnou desítku procent navíc. Tato hra je totiž ze všech titulů od EA Sports, které jsem kdy hrál, první, v níž herní úroveň zcela jasně válcuje spektakulární technické zpracování a nesnaží se tedy hráče navnadit pouze na třpytivé pozlátko. Pokud vás tedy láká silný a kvalitní zážitek ze samotného hraní, je Madden 2002 jasná volba. Na našem trhu ovšem bohužel v podstatě jediná :-/.
Děkuji za pozornost.

Madden NFL 2002
Výrobce/Vydavatel EA Sports/EA Games