Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Mafia II aneb jak to tenkrát bylo a farmaření po česku

Letošní ročník Game Developers Session (GDS) byl vůči veřejnosti vstřícný. Témata přednášek i jejich obsah nebyly nadmíru technické a uspokojily i laiky. Akci dominovaly časové posuny, přijít proto na konkrétní přednášku bylo téměř nemožné.

Jarek Kolář z 2K Czech vysvětlil, proč byl rok 2005 pro druhou Mafii, léta očekávanou českou hru, velmi bolestný. Přibližně v hodině nás provedl celou historií vývoje. Malá společnost Hammerware představila sympatickou simulaci farmaření nazvanou Family Farm. A také jsme se dozvěděli, že Evropská unie sice některým vývojářům poskytne dotace, jejich titul však nesmí být umělecký či "propagovat násilí".

Máme rádi české

V učebně Matematicko-fyzikální fakulty UK, kde akce probíhala, mohlo být ráno před půl desátou zhruba šedesát lidí. Program uvedla studie o českém herním průmyslu, která bohužel nenabídla příliš zajímavých informací.

Studii vypracovalo občanské sdružení České hry a vyplynulo z ní, že herní trh měl za loňský rok celkový obrat 1,8 miliardy korun (včetně prodaných konzolí). Autoři odhadovali podíl ČR na 950 milionů korun.

Za zmínku stojí prodej českých titulů. Ty zabírají přibližně 2 % trhu a na celkové tržbě se podílí z pěti procent.

Závěr studie uvádí: "Nyní se však český herní průmysl ocitá na rozcestí, kdy zahraniční konkurence významně posiluje, zatímco v České republice chybí nejen finanční podpora ze strany komerčních investorů a veřejných zdrojů, ale také podpora vzdělávání a záštita oborových organizací."

Česká republika též patří mezi devět z padesáti evropských zemí, které nemají vlastní podpůrný program pro vývoj her.

GDS 2010

Střílečku nepodpoříme

Následovala dvojice přednášek o podpoře herního vývoje v Evropě. Vývojáři z fondů Evropské unie mohou čerpat až 50 % celkového rozpočtu (maximálně 150 000 eur), což zejména u středoškolských návštěvníků akce vyvolalo viditelné nadšení.

Přednášející Daniela Stehlíková však upozornila, že dotace není možné dostat na hru, která "podporuje násilí či například drogy". Výjimkou jsou tituly, kde je násilí opodstatněné (kupříkladu u her k filmům).

Jako FarmVille jen vypadá

Z tohoto fondu čerpali čeští vývojáři ze společnosti Hammerware. Vytvářejí simulaci farmaření, která dle autorů vychází z řady žánrových klasik (namátkou Theme Hospital, The Sims či různé Tycoon tituly). Podle Martina Procházky, který její vývojáře na GDS zastupoval, jsou však "designéři stolních her často inovativnější než počítačoví vývojáři," a Hammerware se proto inspirují i v deskových hrách.

Centrem jejich titulu jsou rodinné farmy, kterým hráč pomáhá v rozvoji a expanzi. Sází kytky, chová zvířata, vaří jídlo pro pracovníky a sklízí úrodu. Postavy ve hře získávají úrovně, čímž odemykají nové dovednosti. V úvahu se též berou faktory jako únava pracovníků či jejich hlad.

Postavy mají i různé stupně "neumětelství", kvůli kterým jim mohou z rukou vypadávat nástroje. Hammerware na hře pracují od roku 2008, kdy fenomén Farmville ještě neexistoval. Hra vyjde začátkem příštího roku (video).

Family Farm

Mafii 2, rychle

Přednášce o Mafii 2 předcházela pauza na oběd a sál se po přestávce téměř zaplnil. O vývoji tak od Jarka Koláře z 2K Czech slyšela přibližně stovka návštěvníků.

Po úspěchu první Mafie, která vyšla v roce 2002, začal její designér a scénárista Daniel Vávra uvažovat nad námětem pro pokračování. Následující rok se vývojáři rozhodli, že Mafia 2 bude vznikat primárně pro konzole a vyjde na obou platformách souběžně (tehdy Playstation 2 a Xbox). Vývojáři chtěli využít přízně, kterou si první díl získal.

Kolář na GDS předvedl video, které zachycuje Mafii 2 v roce 2004. Již tehdy měla propracovanou grafiku i fyziku. Byly prý hotové téměř všechny zvukové a vizuální prvky. Existoval příběh i mise a titul dokonce obsahoval funkční multiplayer.

Nepříznivý rok

Pomyslné nohy do betonu mohl Mafii zalít rok 2005. Vývojáři tehdy využívali zkušební verzi enginu Renderware na němž vzniklo kupříkladu Grand Theft Auto: San Andreas a tým chtěl tento engine pro Mafii teprve licencovat. Čekalo se na novou verzi. Renderware však odkoupila společnost Electronic Arts a práva pro Mafii se nepodařilo získat.

Alternativou mohl být Unreal engine, který vývojáři z obavy před dalšími potížemi zavrhli. Blížila se též nová generace konzolí (Xbox 360 a Playstation 3), pro které již vytvořené grafické a zvukové prvky nedostačovaly.

Pro Mafii 2 začal nakonec vznikat vlastní engine, který vyžadoval vývoj řady technologií. Tým teprve pracoval na technologickém jádru a nebylo možné vytvářet herní prototypy. "Hra vznikala jen na papíře," popisoval Jarek Kolář, v jakém stavu se projekt v roce 2006 nacházel.

Odborná spása

Další zpoždění zapříčinil v následujícím roce Playstation 3. Stávající engine pro něj nebyl optimální, a začal se proto přestavovat. Technologické průtahy pochopitelně znamenaly i opožděné platby. Proto byl pozitivní rok 2008, kdy vydavatel Take Two odkoupil Illusion Softworks a kromě lepší finanční podpory počal do Čech posílat své odborníky (kupříkladu některé tvůrce Bioshock či Splintecell). Vývojářské studio se tehdy přejmenovalo na 2K Czech a restrukturalizovalo svůj tým.

Konec dobrý

V témže roce došlo též k masivnímu náboru zaměstnanců, které tým zaučoval. Na začátku roku 2009 stále ještě chyběly některé technologie a nahrazovala se doprava ve městě. Na produkci pracovalo okolo 150 lidí, začínal se nahrávat dabing a lokalizovalo se. Vznikly též první ukázky pro novináře.

Začátkem letošního roku vývojáři zastavili práce na nedokončených prvcích a zaměřili se na dotažení již existujících komponent. Probíhalo intenzivní testování hry, která měla být v květnu hotová. Projekt se v termínu skutečně podařilo dokončit a Jarek Kolář k tomu řekl: "Já si myslím, že to byl zázrak."

Autor:
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Sestrojila si vybavení za statisíce, aby během hraní cítila bolest

Streamerka vystupující na internetu pod přezdívkou Gingas si doma postavila zařízení, které...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami

V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...

Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2

Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....