Se zajímavou teorií se nechal slyšet Greg Zeschuk, jeden ze šéfů a spoluzakladatel vývojářského studia BioWare. Podle jeho názoru mnoha studiím škodí, když se snaží vytvořit co nejlepší hry. Stojí je to totiž značné úsilí i peníze a výsledek tomu ve většině případů neodpovídá. Opravdu špičkové hry totiž podle Zeschuka umí vytvořit pouze "Top 10" herních studií po celém světě.
Je jasné, že mezi takováto studia počítá Zeschuk i BioWare. Zda oprávněně, to už je na posouzení každého hráče. Faktem ovšem je, že nejnovější počiny této firmy slaví značné úspěchy a jak Mass Effect, tak i Dragon Age, si našly ihned po vydání velké množství fanoušků a v prvé řadě i zákazníků.
Pro většinu vývojářů vidí Zescguk mnohem lepší příležitosti při vývoji méně ambiciózních titulů. "Je tady větší konkurence než kdy předtím a je to nebezpečnější než kdy předtím," řekl na konferenci vývojářů v Brightonu. "V současnosti je to něco (špičkové hry), za čím není vhodné se hnát."
Do značné míry to podle něj souvisí i s opatrností vydavatelů, která je v rovněž o poznání vyšší než dřív. Zároveň se neustále zvyšují výrobní náklady nových her, ale pouze málo titulů se prodává tak dobře, aby generovaly vysoké zisky.
Vydavatelé tak jsou již jen velmi zřídka kdy ochotni podstupovat rizika, která souvisejí s dlouhým vývojem potenciálně špičkové hry. "Jsou tady sice nějaké výjimky, ale stojí to hodně a je potřeba si správně stanovit dobré cíle."
Upřímně řečeno, trochu to celé ale působí, jako by chtěl Zeschuk pouze vyčistit pole od případné konkurence. Nedá se totiž předpokládat, že by v BioWare začali s vývojem nízkorozpočtových titulů. "Líbí se mi vidět, jak zkušení vývojáři přecházejí do menších vývojářských týmů."
V rámci férovosti je ale potřeba zmínit, že to nemyslí nijak škodolibě. Předchozí větu totiž řekl v té souvislosti, že jeho teorii potvrzují právě i veteráni herního průmyslu, kteří přestali být aktivní ve "velkém" herním byznysu a pustili se do práce v menších týmech a na projektech s menšími rozpočty.
V souvislosti s tím prohodil Zeschuk i pár slov o prodejním modelu. U menších herních firem totiž sílí trend prodávat své produkty přímo zákazníkům, bez aktivní role vydavatelského domu. Přidal se k hlasům, které tento systém chválí a zároveň to považuje za velkou příležitost pro vývojáře.
"Klasický prodej nadále funguje, ale není to univerzální nástroj na všechno," uzavřel Zeschuk.
Na závěr dodal, že se BioWare chce nadále věnovat vývoji her pro konzole, ale herní průmysl jako celek bude podle něj v nejbližší době "velmi agresivně experimentovat" s novými příležitostmi jako je vývoj aplikací pro Facebook nebo iPhone.