Kamil Paríža o Rainbow Rhino a Havranovi

  5:20aktualizováno  13. června 2000 1:01
Kamil Paríža o Rainbow Rhino a Havranovi

Koho vůbec napadlo udělat Havrana a jak jste se dali dohromady?
Byl to tak nějak návrh programátora Mira (Miroslav Adamus), pak se k němu přidal scénárista Juro (Juraj Podroužek), hlavou projektu byl ale Jano (Ján Adamus). No a potom už stačilo jenom najít grafika (Ján Kuva - animace, prostředí) a někoho, kdo udělá hudbu (Juraj Olejník).

Odkdy vlastně pracujete s počítačem?
Já, Jano a Miro jsme začinali na ATARI 65/XE. S počítačema jsme sice pracovali i předtím, ale tyto nebyly naše a jako počítače ani moc nevypadaly.

A kdy a v čem jste začali programovat?
S programováním jsme začínali ještě v dobách atárek a to v programu Atari Basic. Potom jsme se naučili dělat v Pascalu a nakonec se Miro naučil Assembler a v tom dělá dodnes.

V jakém programovacím jazyku tedy vznikal Havran?
Jádro je dělané v Assembleru, ostatní věci a v podstatě celá struktura programu v Delphi 4.

Na jakých počítačích jste hru dělali? Ve škole na 386tkách, doma na Pentiích nebo ve studiu na Sillicon Graphic?
Dělali jsme to doma na Pentiích, Silikony budeme používat až na další hru :-).

Scénář, na jehož základě hra vznikla, byl psán od začátku pro hru, nebo to byla původně nějaká školní povídka?
Ne. Scénář byl od začátků psán pro hru, jistým způsobem na zakázku :-), i když se dotvářel v průběhu celé tvorby hry.

A jakým způsobem vznikala grafika?
Pozadí byly kreslené olejovkama, potom jsme to naskenovali a upravili postavičky. Ty se vlastně na papíru jenom rozanimovaly, potom naskenovaly a pomocí pár vlastních filtrů poskládaly a vybarvily. A pak se to jenom zasadilo do hry :o).

Olejovky ale nejsou na detaily a díky tomu máte trošičku ušmudlané interiéry. Nesnažili jste se je nějakým způsobem přiostřit?
Víme o tom, snažili jsme se to udělat vlastním programem na filtry a uložením animací do vlastního formátu, ale všechno se prostě nepodaří. Některým lidem asi trošičku vadí ty tahy štětcem na stěnách, ale aspoň je to originální, ne? Nebo pozadí ve hře Polda - zelená barva vystínovaná od světlé do tmavé - byly pěknější?

Dělali jste hru ve vlastním engine, nebo jste sehnali již dříve použitý?
Engine jsme si vyvinuli sami, trvalo to víc jak rok a během hry jsme ho několikrát předělávali.

Jak dlouho jste hru vlastně dělali?
V podstatě asi patnáct měsíců, pokud nepočítáme začátky (prvního půl roku), což byly v podstatě jenom Mirovy pokusy dokázat, že se to dá. I grafika vypadala v začátcích jinak, skoro jako v Poldovi.

Teď mě ale napadá, proč jste vlastně dělali hru právě na toto téma?
Protože náš scénárista se zajímá o středověk a fantasy, což je trošičku vidět i na hře. To fantasy bude ale v další hře vidět mnohem víc, protože další hra bude čistě fantasy. Chtěli bysme tam vnést nějakou myšlenku, filozofii, protože her o ničem bylo na české a slovenské scéně dost a dost. Chceme prostě vytvořit něco, nad čím se člověk, který si hru zahraje, také trošku zamyslí.

Co vás tedy inspirovalo při skládání hudby právě do tohoto příběhu? Nebylo těžké sladit ji s dobou a dějem?
Ani ne... nechali jsme se totiž unášet pivem, pěknými ženami a nekomerčním stylem hudby.

Když jsme u těch pěkných žen, co tomu všemu říkaly vaše přítelkyně, které jste určitě zanedbávali?
Nikdo se jich na to neptal:-). V podstatě každý z nás dokázal svoji holku přesvědčit, že to, co dělá, je správné. Navíc my všichni se počítači věnujeme o hodně déle, než momentálním přítelkyním, takže už když jsme si s nima začínali věděly, do čeho jdou :-).

Jak jste spokojeni s dabingem, který vám zajišťoval Cinemax?
S dabingem v podání Jiřího Lábuse jsme spokojeni a myslíme si, že když hru namluví jeden člověk profesionálně, je to lepší, než když ji udělá víc lidí neprofesionálně, monotónním způsobem, jako například DreamLand.

Říkal jsi, že máte v plánu urobit další adventuru, tentokráte fantasy. Máte v plánu udělat ji ve stylu Broken Sworda, či Gabriel Knighta, kde je k dohrání nutné mít alespoň základní znalosti více oborů a kde je hráč do děje vtažen, dělá si poznámky a studuje odbornou literaturu?
Určitě něco podobného v plánu máme, jestli to ale budeme realizovat záleží na tom, jak moc úspěšný bude Havran. S tím jsou totiž spojené zisky, které chceme vložit do dalšího projektu a je jasné, že bez peněz profesionální hru neuděláš. Co se týče inspirace, možná to tak nevypadá, ale třeba Broken Sword nás v mnoha věcech inspiroval i u Havrana, hlavně ve stylu animací, které možná nejsou namakané, ale, jsou lepší než v konkurenčních hrách na našem trhu. Zkus si třeba porovnat animace naší hry a animace v Poldovi.

Takže na té nové adventuře ještě nepracujete a čekáte, jak dopadne Havran?
Ne. K nové adventuře už děláme engine, máme dva scénáristy, v základních rysech a náčrtech už máme hotovou i grafiku.

Zastáváte zajímavý názor - děláte co vás baví bez ohledu na to, jestli vás to uživí. To jste tak bohatí?
Ne, je to spíš tím, že jsme všichni na škole a hry děláme hlavně proto, že nás to baví. Bylo by ale pokrytecké říct, že to není i kvůli penězům, protože ty jsou k tvorbě kvalitních her potřeba. Je pravda, že kvůli nim nebudeme dělat Fifu 2003, ale když budeme dělat to, co nás baví profesionálně, tak se tím později určitě uživíme.

Nepřemýšleli jste, tak jako jiné firmy, nechat si od hráčů radit, co dát do hry
Všechny naše další projekty jsou hudba budoucnosti. Na všechno je potřeba čas a peníze a zatím nás zajímá, jaký je zájem o Havrana a jestli budeme mít na to, abychom se pustili do dalšího projektu a nebyli na tom ztrátoví.

Jaké tedy byly náklady na Havrana?
Mám zakázané od hlavy týmu mluvit o tom, kolik peněz jsme do toho vrazili. Kdyby jsi ale poznal náklady na Havrana, který podle mě vypadá celkem dobře, asi by si řekl, že se dá udělat pořádná hra ze měnší peníze, než si kdo umí představit. Vždycky se menší investice někde projeví, ale my se řídíme příslovím: I za malé peníze se dají udělat velké věci.

Autor:
Témata: dabing, Havrani, Pivo, Zisk
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky

Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...