Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Radek Smíšek o Poldovi 2

  5:24aktualizováno  13. června 2000 12:54
Radek Smíšek o Poldovi 2

S první rozjezdovou otázkou bych začal přímo u vás samotného. Zajímalo by mne, jak jste se dostal k výrobě počítačových her (k firmě Zima Software)?
K počítačovým hrám jsem se dostal zajímavou shodou okolností. Zabýval jsem se tvorbou hudby a dostal jsem zakázku od nejmenované firmy, která vyvíjela PC hry. Když byla hudba hotová, zjistil jsem že už ji nechtějí. To mě pěkně naštvalo a Martin Zima, s kterým jsem se již delší dobu znal, přišel s návrhem založit vlastní firmu na vývoj her. A tak jsme to rozjeli.

První adventurou Zima Software byl Polda. Protože ale hru vyvíjel jiný tým (Sleep team), rád bych věděl, jak se Zima Software k této hře dostal. Kontaktoval vás Sleep team, nebo pro vás dělal Poldu na zakázku?
Sleep team nás kontaktoval v době , kdy hra byla ve fázi dodělávání grafiky a program se scénářem byl již hotov. Rozhodli jsme se hru spolu se Sleep teamem dotáhnout do konce.

Radek Smíšek třímající v rukou hru Polda 2

Jak moc se Zima software na výrobě hry podílel?
Zajistili jsme známé komiky a herce pro dabování, vyrobili jsme dabing a zvuky. Pak už zbývalo jen vymyslet název a hru vyrobit.

Zajímalo by mne kdo vůbec původně přišel s tím nápadem vytvořit adventuru s přihlouplým policistou v hlavní roli? A proč si vybral za hlavního hrdinu právě policajta-idiota?
Byl to nápad Sleep teamu a proč si vybrali policajta nevím. To, že byl trochu natvrdlejší, je asi jasné. V našich krajích, jak ve filmu tak i jinde, nevystupují chytří a drsní policajti. Asi by to nebyla taková legrace.

Polda slavil mezi hráči neuvěřitelný úspěch. Stal se nejprodávanější hrou v historii České republiky. Čekal jste od hry, že to bude absolutní bestseller, nebo jste v Poldovi viděl pouze další průměrnou českou adventuru?
Doufali jsme že Polda bude úspěšná hra, ale prodej a ohlasy od hráčů nás mile překvapily. Polda se stal hrou nejen pro mladší pařany, ale pro celé rodiny.

A nyní již k hlavnímu tématu rozhovoru - k Poldovi 2. Zajímalo by mne, kdy přesně vás napadlo vytvořit pokračování a kdy jste na něm začali pracovat?
Vytvořit Poldu 2 nás napadlo v lednu 1999 a pracovat na hře se začalo začátkem února.

Jaký byl průběh výrobního procesu Poldy 2?
Poté, co jsme dali dohromady vývojový tým, jsme vybrali vhodný námět. Scénárista a programátor začali pracovat okamžitě. Grafici se dali do hlavní postavičky policajta. Později se začaly vytvářet pozadí a postavy plus jejich animace. Mezitím se také pracovalo na hudbě a zvucích. Když byly napsány všechny texty, pustili jsme se do korekcí jak dialogů tak i herních úkolů. Pak následoval dabing. Nakonec usilovné ladění všech částí hry spojené s testováním.

Vývoj hry netrval vlastně ani jeden rok. Jak jste to všechno za tak krátkou dobu mohli stihnout?
Je důležité mít k dispozici schopné lidi, kteří pracují s vysokým nasazením a zaujetím pro to co dělají.

Poldu 2 vytvořili v základu zcela jiní lidé než Poldu 1. Kam se poděl Sleep Team a z jakého důvodu na Poldovi 2 nepracoval?
Sleep teamu jsme nabídli spolupráci na Poldovi 2. Chtěli však pracovat na vlastním projektu, který by byl prodejný i v zahraničí. Nevím jestli na nějaké hře v současné době pracují.

Příběh hry je podobně jako u prvního dílu pěkně ulítlý. Scénárista musel být zřejmě sám šílenec, když tohle všechno vymyslel. Rád bych věděl, proč jste si zvolili jako hlavní téma zrovna klonování?
Scénárista přinesl na posouzení tři náměty. Klonování se nám líbilo, protože je zde možné uplatnit spoustu nápadů a obsadit postavy, které by se v jedné hře nemohly ve skutečnosti potkat. Měli jsme proto prostor dát do hry například Zemana, Hitlera, Ceasara, Sloního muže a mnoho dalších " potvor."

Výrobní ředitel Zima Software Radek Smíšek za svým PC

Polda 2 je hra místy docela obtížná. Hodně často jsem ve hře narazil na všemi zatracovaný "pixel-hunting". Chtěli jste hledáním miniaturních předmětů na obrazovce přivést hráče k šílenství (u mě se to málem podařilo)?
Nechtěli.

A nyní několik otázek k dabingu. Opět jste pro tuto práci oslovili přední české herce. Jak na tuto nabídku reagovali?
Přední komiky a herce není opravdu jednoduché sehnat. Zvlášť před koncem roku. Kolegovi Pavlu Neužilovi se to však podařilo a přibrali jsme ještě oproti prvnímu dílu imitátora Faltuse, pana Bedrnu, který mluví Homera Simpsona a herečku Valerii Zawadskou. Všichni reagovali na naši nabídku vstřícně, protože s nimi máme dobré vztahy z prvního dílu a nebo o Poldovi alespoň slyšeli.

Určitě jste byl při dabingu osobně přítomen. Zajímalo by mne, jestli to například Luděk Sobota nebo Lábus brali jako svou běžnou práci nebo to pro ně bylo něco nového a netradičního? Určitě musela být ve studiu s těmi komiky náramná legrace.
Dabing je dost náročná záležitost. Například pan Sobota daboval více než sedm hodin v kuse. I přesto jsme si o přestávkách užili spoustu legrace, hlavně když pan Sobota začal vyprávět historky. S ostatními herci jsme dabovali kratší čas, takže to byla spíše práce než zábava.

Jaké byly jejich reakce, když nakonec viděli hru s jejich hlasy v plném provozu?
Většina z herců nemá PC a ti co mají, byli spokojeni. Programátorovi se výborně podařila synchronizace pohybu úst s hlasem.

Z Poldy 2 se nakonec vyklubala jedna z nejlepších českých her. Očekáváte od něj minimálně stejný úspěch jako od prvního dílu?
Myslím si, že Polda 2 je ve všech směrech o hodně lepší než jednička. Doufám, že prodej bude stejný, nebo lepší. Velké ztráty nám ale vznikají nelegálním kopírováním. Tentokrát však budeme tvrdě zasahovat ve spolupráci s BSA a policií proti pirátům, kteří vydělávají na naší práci.

A co budoucnost? Chystá se Polda 3? Nebo nějaká zcela jiná adventura a nebo něco úplně jiného?
Do konce roku se rozhodneme co dál. Máme totiž zajímavou nabídku ze zahraničí na podobný styl her. Určitě ale na české hráče nezapomeneme.

Zajímal by mě váš názor na budoucnost klasických českých kreslených point-and-click adventur. Zdá se, že má tento styl her překvapivě daleko větší úspěch než ostatní domácí produkty s jiným žánrovým zaměřením. V čem vy osobně vidíte příčinu úspěchu českých adventur?
Příčinu vidím v tom, že u nás nevznikají v jiných žánrech tak kvalitní hry, jako v zahraničí (až na výjimky, jako jsou např. Signus, Brány Skeldalu, Boovie - pouze můj názor ). Čeští tvůrci adventur se snaží dát do svých her specifický český humor a někdy to i vychází. Tak asi proto jsou tak oblíbené. Ale třeba je to úplně jinak.

A závěrem ještě jedna věc. V titulcích Poldy 2 jsem si všimnul, že jste si najali skutečně "profesionálního" kameramana (Salvádora Dalího). Můžete mi k tomu dát nějaký komentář? :-)
Tento člověk chtěl podle našich informací vždycky pracovat na hrách. Tak jsme si ho prostě naklonovali.

Díky za rozhovor a přeji hodně úspěchů při výrobě dalších her.

Autor:
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách

Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čeští Warhorse slibují brzké oznámení nové hry. Co by to tak asi mohlo být?

Více než šest let od vydání nejvýznamnější české hry posledních let Kingdom Come: Deliverance...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

Digitální láska. Kdo jsou nejzajímavější videoherní milenci

Premium Láska je prý něco, po čem touží spousta z nás. A očividně není řeč jen o reálných osobách, ale...

Vrací se Rayman, ale zase ne tak, jak bychom si přáli

Série Rayman patří k těm nejlepším hopsačkám vůbec, nový díl je ovšem v nedohlednu. Letos se chystá...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...