Marble Blaster?
Každý, kdo hraje počítačové hry jistě zažil, že se čas od času objeví hra – buď klasická zlevněná edice nebo jedna z mnoha flashových záležitostí – která dokáže zaujmout. Hry tohoto ražení nespoléhají na super grafiku, ale především na nápad a ve většině případů i naprostou triviálnost v ovládání (což ale neznamená, že jsou lehké – ba naopak). A právě mezi výše popsanou sortu patří i Marble Blaster. Herní princip si samozřejmě zakládá na maximální snadnosti: máme definovaný začátek, cíl a herní duhovou mramorovou kuličku, kterou hráč ovládá. Cíl zní opět prostě, tedy dostat kuličku z místa A do místa B, ovšem zdaleka tak prostý není. Počátek a cíl totiž oddělují plošinky zasazené vysoko do oblak, nechybí mnoho nástrah a předmětů, až se ze zdánlivě lehounké úrovně vyklube pořádně pekelný rychlík vyžadující dostatečnou hráčovu zručnost.
Fyzikální model a ovládání
Hra si zakládá především na fyzikálních zákonech, z čehož později vyplývají i předměty, díky kterým
se kulička může chovat jinak než jak bychom očekávali. O těch později. Důležité je, že fyzikální zákony fungují: například uvízneme v údolí mezi dvěma kopci. Kdyby byl povrch travnatý, bez obtíží s kuličkou vyjedeme až na vršek, ovšem smůla, travnatý není. Stačí se ovšem nájezdy na jednu a druhou stranu dostatečně rozhoupat a hle, jde to. Mimochodem, engine použitý pro Marble Blastera využívá například postarší 3D akce Tribes 2. Ovládání se dostane do krve dost rychle – stačí čtyři směrová tlačítka, mezerník pro skok a myš. Levé tlačítko myši slouží k použití aktuálního předmětu, vlastní pohybem manipulujeme s kamerou. Jak prosté.
Něco navíc?
Podívejme se na předměty, které pomáhají mramorové kuličce v postupu. Nikoho asi nepřekvapí urychlovač rychlosti (pro pořádný rozjezd, třeba na spin) či pružinka pro zvýšení skoku. Zajímavý je pohlcovač nárazů, díky němuž se kulička, která spadne z velké výšky, neodrazí a nespadne tak, v horším případě, do hlubin propasti. Dále tu máme modifikátor gravitace (skvělý nápad) či vrtulku, díky níž lze zdolat větší vzdálenosti mezi dvěma plošinami. Ovšem i pasti stojí za pozornost. Účinek tornáda asi není třeba podrobněji vysvětlovat, stejně tak je každému jasné, co s kuličkou provede šikovně umístěná olejová skvrna, propadající se plošinka či mina (kuličku nelze zničit, výbuch ji pouze odrazí do prostoru). Cestu k cíli občas podmiňuje nutnost sesbírat daný počet drahokamů, což hráče fakticky nutí proskákat celou úroveň.
Rozuzlení
Marble Blast předkládá k pokoření slušných 73 úrovní rozdělených rovnoměrně do tří obtížnostních kategorií, nicméně musíme brát v potaz, že první sada levelů, tj. "začátečník", představuje tutorial. Hra tak doopravdy začíná až od úrovní v prostřední obtížnosti. Zpracování mi přijde na jednu stranu prosté, na druhou ovšem milé a účelné a například hudba nezní vůbec špatně. Za zhruba 450 Kč hráč obdrží slušnou hru na odreagování, což se někdy může hodit. Marble Blaster se totiž nehraje špatně – ostatně vyzkoušejte si hratelnou demoverzi.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|