Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mass Effect CZ – vynikající epické RPG nezklamalo!

  0:03aktualizováno  0:03
Hit číslo jedna z Xboxu si nekompromisně prorazil cestu i mezi ty nejlepší RPG na PC.
85

Mass Effect

Platforma: Xbox360
Výrobce: Bioware
Bioware

  • Skvělý příběh
  • Fantastické dialogy
  • Mimika obličejů
  • Maximálně chytlavá hratelnost
  • Nudné vedlejší questy
  • AI nepřátel

Vědeckofantastický film áčkové kategorie, ve kterém jste hlavní hrdina a to vše na desítky hodin zábavy. Můžete si proboha přát něco víc?

Herní karta

Mass Effect (PC) | foto: Bonusweb.cz

Nebudu se tu zbytečně dlouho rozepisovat o tom, jak se Mass Effect stal jednou z nejlepších her na konzolích X360 (recenze) a kolik kde jakých ocenění získal, o tom ať si Mass Effect (PC)básní konzolisté. Pro nás je důležité, že ani ne po roce je tento skvost k dostání i na osobní počítače, u nás navíc k dostání ve verzi s profesionálními českými titulky. O co jde?

Mass Effect je gigantické RPG od vývojářského studia Bioware. Ano, přesně od toho studia stojícího za hity jako Jade Empire, Knights of the Old Republic nebo Neverwinter Nights, pečeť kvality je tedy zaručena. Už je samotný příběh hry je kapitola sama pro sebe.

Hra se odehrává ve 22. století, kdy lidstvo najde na Marsu zbytky dávno vyhynulé civilizace a tím i cestu k novým technologiím, mezihvězdné lety nevyjímaje. Netrvá Mass Effect (PC)dlouho a lidé se dostanou do kontaktu s mnoha mimozemskými rasami a následně jsou přizváni i do galaktického koncilu, který dohlíží nad dodržováním zákonů.

Bohužel lidé jsou pro své chování některými rasami značně neoblíbení a v radě mají minimální důležitost a postavení.

Na scénu vstupuje hlavní hrdina (či hrdinka) komandér Shepard a to právě ve chvíli, kdy je surově vyhlazena lidská kolonie Eden Prime. Shepard tedy začne vyšetřovat a postupně odhalovat nitky příběhu, jehož podání nemá v počítačové zábavě valnou konkurenci. Nalézt v něm jde skutečně vše, od dějových zvratů, přes mezilidské vztahy, lásku i obětování. Popisovat zde byť jen ve zkratce dějovou linii opravdu nehodlám, tu už si projděte sami, ale jen ve zkratce říkám – stojí to za to.

Hra začíná nezbytnou tvorbou virtuálního Já. Ta není omezena jen na křestní jméno, ale zvolíte si vzhled (editor je velice intuitivní a výsledné dojmy působí uvěřitelně), pohlaví, minulost, chování, povolání atd. Tvorba postavy je zpracována velice dobře a Mass Effect (PC)pokud ze Sheparda chcete udělat válečného hrdinu či parchanta, kterého se všichni bojí, můžete.

Specializace zahrnují jak klasická vojenská povolání, tak i hackery či biotiky (telekineze a podobné čáry máry) a také různé mixy.

Krátce po rozkoukání na kolonii Eden Prime se dostanete na obrovskou vesmírnou stanici Citadela, kde se budou odehrávat klíčové rozhovory s Koncilem, kde také dostanete vesmírnou loď Normandy a kde budete svědky spousty situací a vyřešíte mraky úkolů. Hned tento začátek dává tušit, jak gigantický Mass Effect je a v čem je také jeho hlavní síla.

Mluvím samozřejmě o dialozích, které jsou jedny z nejlepších, jaké jdou v počítačové hře vůbec nalézt. Nejedná se o žádné strohé věty, naopak. Každý dialog má Mass Effect (PC)rozvětvený strom otázek a odpovědí, které jsou výborně napsány a dialogy jsou tak nenucené a uvěřitelné.

Pokud budete mít navíc rozvinutou dovednost na komunikaci, množství možností v rozhovorech se ještě zvýší. Pokud neradi čtete texty ve hrách, Mass Effectu se rozhodně vyhněte obloukem, protože tady se krafe skoro pořád.

Ovládání rozhovorů je velice příjemné, vše se vybírá myší a protože hlavní postava úplně nekopíruje větu z výběru, ale přeříká ji vlastními slovy, budete číst s radostí každou větu. V kombinaci s parádním příběhem to působí jako magnet.

Když už jsme u těch rozhovorů, tak těch je ve hře skutečně neuvěřitelná spousta. NPC postav potkáte na desítky a kromě těch nejvíce neutrálních čumilů vyrazíte pár vět téměř z každého. Abyste na všechno nebyli sami, můžete cestovat až se třemi Mass Effect (PC)dalšími postavami v týmu.

Na výběr je celkem šest členů posádky (naberete je postupně postupem v příběhu) a finální složení party si vybíráte vždy před vystoupení z Normandie.

Každý má samozřejmě nejen svoje dovednosti a je jinak přínosný pro tým, ale také svoji minulost a jinak zasahuje do děje. Průběh některých questů tak může být s jinou partou zcela odlišný, což nabádá k dalšímu rozehrání. Pokud jste hráli první nebo druhý díl Star Wars: Knights of the Old Republic, víte, co tím myslím.

Nakousl jsem questy, tak se jim teď trochu věnujme. Hlavní linii jsem už trochu probral, ta téměř nemá chybu a postup hrou je zábavný a bez výraznějších hluchých míst. S vedlejšími questy to už bohužel taková sláva není a jsou podle mě jednou z největších slabin hry. To, že jich je skutečně velké množství, tentokrát žádný velký Mass Effect (PC)klad není, protože jsou nudné, nezajímavé a hlavně neskutečně podobné.

Design těch různých základen a stanic si je podobný jako vejce vejci a přestože odměny za tyto vedlejší úkoly jsou mnohdy zajímavé, moc se mi do jejich plnění nechtělo.

Aby vše nebylo moc jednoduché, přicházejí na řadu samozřejmě souboje. Těch si užijete do sytosti a na rozdíl od výše zmíněných Knights of the Old Republic se zde herní systém dost mění.

Hra je zaměřena primárně na střelné zbraně, ke kontaktu na blízko já se téměř nedostal. Mass Effect (PC)Abyste také nestáli uprostřed bitevní vřavy a dělali živý terč, je nutné se schovávat za překážky a strategicky vykukovat (podobně jako např. v Gears of War) a rovněž využívat speciální dovednosti.

Souboje nejsou tahové, ale kdykoliv jde podržet mezerník a v klidu zamířit, rozhlédnout se či rozdat úkoly parťákům. I tak vám ale některé dají pořádně zabrat, hlavně kvůli časté velké přesile.

Zdraví hlavního hrdiny se postupně doplňuje, ale žádná závratná rychlost tu není. Lze sice používat medikity, ale těch můžete nést pouhých pět a navíc jdou používat až chvíli po sobě. Naštěstí jsou v brnění štíty, které se rychle doplňují a nejednou vás zachrání od jisté smrti.

AI (inteligence) vašich spolubojovníků je na celkem dobré úrovni. Do rány se sice občas připletou, ale není to nijak často. Přestože jim můžete dát za úkol, co mají dělat, až na nějaké Mass Effect (PC)těžké souboje jsem jim do ničeho nekecal a nechal je používat zbraně a skilly dle jejich uvážení. To AI nepřátel už občas pokulhává, ale i tak se příležitostně kryjí a taktizují, ale celkově nic moc.

Na závěr si jako obvykle nechávám audiovizuální stránku hry a jsem rád, že i v této části recenze můžu hýřit superlativy, vše se totiž povedlo na výbornou.

Ze zvuků nemůžu nezmínit perfektní namluvení všech rozhovorů, jejichž kvalita díky tomu připomíná sledování filmu. Po grafické stránce mnoho výtek také nenajdu. Vše pohání Unreal Engine 3.0, díky kterému většina scenérií působí opravdu parádně. Místy by neškodila větší detailnost prostředí, ale to je opravdu jen detail.

Co je ale neskutečná bomba je vymodelování všech postav a hlavně obličejů. Při rozhovorech Mass Effect (PC)budete svědky takových mimických orgií, že budete jen nevěřícně zírat, s jakými detaily si vývojáři pohráli. Postavy dokáží vyjádřit snad všechny pocity, na které si lze jen vzpomenout a při promluvení jejich rty věrně kopírují řeč.

Co napsat na závěr. Mass Effect je vynikající konverze Xboxového hitu, navíc maximálně vyladěného a optimalizovaného, opatřeného lepším ovládáním a dalšími vychytávkami a servírovaného s velice povedenou lokalizací. Vyniká parádním příběhem, skvělými dialogy, povedenou grafikou a chytlavou hratelností.

Samozřejmě obsahuje i několik výtek v čele s mizernou kvalitou většiny vedlejších questů, kixy v inteligenci nepřátel, menší detailností prostředí, méně přehledným interfacem inventáře a pár dalšími kravinami, ale ve výsledku budete hrou tak uneseni, že si nic z výše jmenovaného ani neuvědomíte. Povinnost pro každého milovníka žánru.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

0 %

Čtenáři

91 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 2350 čtenářů

Témata: hacker, virtuální


Nejčtenější

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech, slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Cosplay Chun-Li, jedna z nejikoničtějších postav série Street Fighter
Fanouškům připadala herní postava příliš ošklivá, autoři ji předělali

Postava bojovnice Chun-Li byla v bojovce Marvel vs. Capcom: Infinity tak ošklivá, že ji museli autoři v nejnovějším patchi znovu vymodelovat obličej.  celý článek

Fishing Planet
VIDEO: Simulátor rybaření aspiruje na nejlepší trailer roku

V podání autorů chystané hry Fishing Planet vypadá rybaření napínavěji než většina současných stříleček. Volume doprava!  celý článek

Další z rubriky

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.