Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Master of Magic – fantasy klon Civilizace

  12:00aktualizováno  11. února 10:31
Jedním z milníků počítačové zábavy je rozhodně legendární hra Civilization. Mezi hry, které z této pecky více méně těžily, patří i tahová strategie Master of Magic, na kterou se dnes podíváme v rámci pravidelné Klasiky. Ledacos sice přebírá ze své předlohy, ale zároveň přimíchává fantasy ingredience a výsledný dojem je více než dobrý.

Master of Magic Když se řekne Microprose, spoustě lidí se vybaví legendární strategické hry jako je Civilization nebo Colonization. Speciálně Civilizaci je možno považovat v podstatě za přelomovou záležitost, která inspirovala a stále inspiruje mnohé tvůrce počítačových strategií. Jelikož tyto hry od Microprose slavily ve své době obrovský úspěch (a nejen ve své době, ale slaví v podstatě stále, důkazem čehož je například zbrusu nová Civilizace III), rozhodli se jejich autoři, že z osvědčené šablony vytěží ještě něco víc a pustili se do tvorby dalších strategických her. Jedním z těch povedenějších kousků je i hra Master of Magic z roku 1994, na kterou si dnes v rámci pravidelné Klasiky trochu zavzpomínáme.

Jak už název hry našeptává, jde o strategii zasazenou do fantasy prostředí plného magie. Kromě mnoha podobných rysů s již zmíněnou hrou Civilization se můžeme setkat i s prvky z dalších strategií – leccos vám možná připomene hry Warlords nebo Fantasy Empires. Stejně jako si v Civilizaci na začátku hry volíte svůj národ, i v Master of Magic (dále jen MoM) máte na začátku na výběr. A to nejen na výběr z několika fantasy ras (kromě lidí jsou k dispozici elfové, trpaslíci, orkové, hobiti a podobně), ale volíte také své magické zaměření a povolání. Na volbě povolání a směru magie závisí schopnosti a kouzla, která budete mít k dispozici, na výběru rasy pak jednotky, které je možno rekrutovat. Po dobytí města jiného národa se vám však samozřejmě otevře možnost produkovat i "cizí" jednotky.

Master of Magic Těžiště hry spočívá ve zvelebování vlastních měst a rozšiřování svého území. Hlavní mapa je pojata velmi podobně jako v Civilizaci, to znamená, že na zjednodušené mapě krajiny jsou přehledně zobrazena města, hory, řeky a také zdroje surovin – minerály, úrodná půda či území bohaté na zvěř. Fantasy říše je navíc ideálním místem pro různé věže či doupata příšer, čili záležitosti známé například z Warlords. Veledůležité jsou také zdroje many, díky které můžete vynalézat nová kouzla a dělat podobné magické skopičiny – a vzhledem k tomu, že kouzlení je v MoM opravdu důležitou záležitostí, je získání dostatečného množství magických zdrojů leckdy klíčové. Ve hře nejste odkázáni jen na dobývání nepřátelských měst, ale můžete zakládat i své vlastní osady, budovat mezi nimi cesty a tak podobně. Svá města (respektive zpočátku hry spíše vesnice) si zvelebujete známým "civilizáckým" způsobem. Při dostatku jídla se vám rozroste populace a umožní obhospodařovat kousek půdy v okolí vesnice, ve městech je možno stavět různé budovy, z nichž některé mají obranný charakter, jiné zlepšují hospodářskou situaci a další umožňují výrobu lepších zbraní. Města jsou také místem, kde verbujete svá vojska – od více méně klasických humanoidních vojáků přes létající pegasy až po temné jezdce, dračí želvy a podobné radosti.

Jednotlivé typy vojenských jednotek se liší svou silou a pohyblivostí, specialitou jsou pak hrdinové. Ty můžete zaměstnávat jak pro klasický boj, tak pro průzkumné účely či prolézání různých jeskyní. Pokud vaše ozbrojené voje narazí na nepřátele, dojde samozřejmě k bitvě. Boj samotný je buď automaticky přepočítán a vy pouze vidíte výsledek střetu, nebo se můžete chopit řízení svých jednotek ve speciálním bojovém módu. Nejmarkantnějším zpestřením oproti Civilizaci je vynalézání a Master of Magic sesílání kouzel. Jednotlivých zaklínadel je ve hře poměrně velké množství, ale je pravda, že mnohé z nich jsou si svým efektem navzájem velmi podobná. I tak ale je z čeho vybírat – od různých léčivých kouzel přes útočné formule až po zaklínadla vyvolávající ku pomoci všelijaké magické bytosti.

Jak už jsem naznačil výše, magie v této hře hraje důležitou roli. Nejen že je prostředkem v boji, ale v MoM je vlastně i celá magická říše, která je z materiálního světa přístupná jen pomocí magických věží (je to dost podobné, jako když třeba v Heroes of Might and Magic sestoupíte jeskynním průchodem z povrchu do podzemí – zkrátka taková druhá rovina světa). Boje samozřejmě probíhají jak v normální krajině, tak v magické říši, a jen dobytí celého světa vede k vítězství.

Technické zpracování je z dnešního pohledu samozřejmě dost zastaralé, ale ve své době bylo na poměrně slušné úrovni. Mapa světa je přehledná a je na ní vše důležité, v detailním pohledu na město najdeme solidně zobrazené důležité budovy, mapku okolí města a důležité údaje, bojový mód je graficky sice poměrně chudý, ale pro taktické účely dostačující. I když se hra MoM nevyznačuje nijak převratnou originalitou co se systému hry týče, spojuje osvědčenou myšlenku s přitažlivým fantasy prostředím a je nabitá kouzly a magií. Ve své době rozhodně patřila mezi kvalitní strategie a i dnes může být dobrou volbou pro majitele starších počítačů, kteří nemají šanci rozběhnout nové tituly.

Autor:




Nejčtenější

Valve Steam
Názvy her jsou stále kratší, ukázal průzkum na Steamu

Jaký je nejdelší název hry na Steamu? Která barva převládá v propagačních obrázcích? Na tyto a mnohé další zásadní otázky našel odpověď nezávislý vývojář Tim...  celý článek

Splatoon 2
Fantastická týmovka, která se obejde bez krve. Recenze Splatoon 2

V týmové akci Splatoon nejde jen o přesnou mušku, ale i taktiku související s přebarvováním herní plochy. Druhý díl, který vychází exkluzivně na Switch, je...  celý článek

Albion
RETRO: V Albionu se herní doba nepočítala na hodiny, ale na měsíce

Připomeňte si s námi fantastickou hru na hrdiny, kterou u nás hrál snad každý, kdo měl v půli devadesátých let počítač.  celý článek

Call of Duty: WW2 - Zombie Mode
Notně krvavý trailer představuje Zombie Mode pro Call of Duty: WW2

Kombinace druhé světové války a zombies snad ani nemůže dopadnout špatně, přesto je první trailer na oblíbený Zombie Mode pro letošní Call of Duty ještě lepší,...  celý článek

Shadow Warrior (PS4)
Stáhněte si nového Shadow Warriora zdarma. Ale pospěšte si, čas běží

Nabídka, která se neodmítá. Vynikající akční hra z roku 2013 je po omezenou dobu k mání zdarma v internetovém obchodě Humble Bundle. Nepromeškejte tuto...  celý článek

Další z rubriky

Logo UbiSoftu
Osmdesát procent tržeb Ubisoftu za první čtvrtletí je z digitálu

Ubisoft zveřejnil první čtvrtletní zprávu fiskálního roku 2017-2018, tedy finanční výsledky za tři měsíce, končící 30. června. A nevede se mu špatně.   celý článek

Bojovnice Cammy ze Street Fightera 5
Až příliš sexy kostým. Soutěžící musel změnit své bojovnici oblečení

Postava Cammy ze série Street Fighter je na televizní vysílání zřejmě až příliš sexy. Na turnaji vysílaném stanicí ESPN proto musel jeden ze soutěžících změnit...  celý článek

Albion
RETRO: V Albionu se herní doba nepočítala na hodiny, ale na měsíce

Připomeňte si s námi fantastickou hru na hrdiny, kterou u nás hrál snad každý, kdo měl v půli devadesátých let počítač.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.