• Některá čísla je potřeba psát jinak než jsme zvyklí
  • Jde málo do hloubky
  • Časem stereotypní
  • Systém "výkonnostních levelů" příliš nemotivuje k dlouhodobějšímu hraní

Úplně k ničemu tato hra není, i když matematiku vás nenaučí. Velmi svižně počítat ale ano.

Maths Training

Maths TrainingMatematika je s největší pravděpodobností v globálu asi nejvíce nenáviděným vyučovacím předmětem. Přitom se ale jedná o velmi krásnou vědu, která v sobě skrývá řadu takových „neuvěřitelností“, že kdyby to člověk neviděl vypočítáno černé na bílém, tak by tomu – ehm – neuvěřil. Proto jsme při prvních zmínkách o hře Maths Training zahořeli radostí, že se krásy matematiky konečně dostanou zábavnou formou k širší veřejnosti. No, ale nejen v matice se člověk občas sekne.

Hra je designována na „americké písmo“.

Podobně, jako je tomu u Brain Trainingů, je i Matematika Training zaštítěna mistrem svého oboru, konkrétně profesorem Kageyamou, jenž by měl být zárukou toho, že vás hra v matematice skutečně vytrénuje. Ve výsledku je to ale pouze mámivé šálení, Maths Trainingprotože ve skutečnosti vás hra nezdokonalí v matematice, ale pouze v kupeckých počtech.

Hned v úvodu máme na výběr ze tří položek. První je již tradičně denní test, kde je vám zadáno několik příkladů, na jejich základě hra vyhodnotí váš výsledek. Žřetel se samozřejmě bere na správnost výsledků i na čas, který jste k řešení potřebovali. Jisté rozčarování ale přichází v okamžiku, kdy je vše poprvé vyhodnoceno. Hra na vás totiž nevyplivne nějaké číslo, kterým byste se mohli porovnat s ostatními, například „stáří matematického mozkového centra“, ale profesor Kageyama vám pouze oznámí, že jste postoupili na první level, a pokud budete mít stejně dobré výsledky po dobu dalších čtyř dní, postoupíte na level druhý. Další dvě položky úvodního menu jsou pak vyhrazeny pro tréninkové účely – v jedné si libovolně můžete vybrat typ cvičení a ve druhé počítáte takzvanou Kageyamovou metodou, což je tabulka 10x10, kde na Maths Trainingzačátku řádku je vždy jedno číslo, které pak přičítáte, odečítáte nebo násobíte s čísly nadepsanými nad sloupci. Zároveň se zde skrývá položka Division Marathon, v níž procvičujete dělení – na nejlehčí obtížnosti beze zbytku, na dalších dvou pak se zbytkem.

Co se týče herního rozhraní, nelze mít v první chvíli principiálně žádných výhrad. DS se opět jednou drží stylem „knížka“, kdy na horním displeji vidíte zadání a na dotykovém ručně zapisujete řešení. Problém ale nastává právě u toho psaní. Hra totiž číslice nedetekuje kdovíjak přesně, a tak je potřeba výsledek čas od času smazat a napsat znovu, čímž ztrácíte čas. Největší peklo je v tomto ohledu ale skutečnost, že hra je designována na „americké písmo“ což znamená o to větší potíže s detekcí. Značná chybovost se tak objevuje u číslice 4, kterou je potřeba psát jedním tahem a bez přeškrtnutí, tedy jakoby ve tvaru blesku. A Maths Trainingnejvětší sranda je u cifry 7, kterou je potřeba psát pouze jako otočené písmeno L, tedy opět bez přeškrtnutí. Pokud jste ale zvyklí sedmičku přeškrtávat, bude ono přeškrtnutí bráno již jako další číslice. V okamžiku, kdy napíšete první tah sedmičky, to hra rozpozná jako sedmičku, kterou „přijme“, a další tah je již brán jako začátek další číslice.

Ve skutečnosti je hra naučí akorát vykonávat základní početní operace.

Hra je v začátcích docela zábavná, stejně jako je tomu u všemožných dalších Trainingů. Nabízí řadu variací na základní početní operace (kromě dělení), kdy se vedle standardních zadání objevují například i zadání psána slovně, příklady s chybějícími číslicemi, které je potřeba dopočítat, počítání pod sebou nebo série Maths Trainingpříkladů, kdy stále dál a dál přičítáte nebo odečítáte stále stejné číslo, a hned na začátku na vás hra vybafne i s „vizuálním“ počítáním – na chvíli se objeví kartička s předměty a vy musíte napsat jejich počet. Až nepříjemně brzy ale zjistíte to, co bylo zmíněno již v úvodu článku: o opravdovou matematiku zase až tak nejde.

V názvu hry je sice slovo Training, ale pokud napíšeme, že vše v této hře lze v pohodě natrénovat, zase až tak pozitivně to nemyslíme. Jde totiž o to, že když si ve „volných disciplínách“ vyberete vícemeně cokoliv, třeba sčítání x-ciferných čísel, během několika pokusů se dostanete do formy, kdy již atakujete nejrychlejší čas. A občas máte i štěstí, třeba když od čísla 110 máte odečíst 11 a s dílčím výsledkem to zopakovat ještě osmkrát. Časem pak přijdete i na různé „stereotypy“ jako například, že když je na konci sčítance nebo menšitele číslice 9, bude se poslední číslice Maths Trainingvýsledků zmenšovat nebo zvyšovat o jednu, a tak ji budete psát již zcela automaticky víceméně bez jakéhokoliv počítání.

Pro člověka, který s matematikou nemá zrovna nejhorší vztahy, je tak tato hra v podstatě zbytečná. Do jisté míry to ale bohužel platí i o skupině lidí, kteří si s matikou rozhodně netykají. Těm sice bude činit radost, že se postupně zlepšují a dosahují lepších a rychlejších výsledků, ale ve skutečnosti je hra naučí akorát vykonávat základní početní operace a o tom, že by pochopili alespoň základní matematické principy, si mohou nechat nadále jen znát. Dokážeme si například představit, že by se zde objevily i nějaké zcela základní rovnice, nerovnice, případně jejich soustavy, čtení z jednoduchých grafů základních funkcí, příklady na určení priority základních početních operací nebo třeba úlohy založené na Maths Trainingbázi zjednodušování algebraických výrazů. A co třeba otázky na téma ekvivalentních úprav? Vždyť by se nemuselo jednat o složitosti, jimiž byste popsali celou stránku, nehledě na to, že právě na jednoduchých příkladech se nejlépe ukazují souvislosti a principy. A že si to ne každý musí ze školy pamatovat? No a proč tedy do hry nepřidat jakousi mini-učebnici, kde by nám to profesor Kageyama vysvětlil? Ostatně, nemá tato hra být v prvé řadě o učení?

Žertovné úlohy aneb po práci legraci

Asi nemá cenu si namlouvat, že by zrovna matematika byla tou nejlepší zábavou na světě, ale asi nebudeme jediní, kdo tvrdí, že se docela často i hodí. Proto jsme se rozhodli vás motivovat soutežní bleskovkou o hru. A jelikož nejsme tak naivní, abychom si mysleli, že vás po náročném početním výkonu potěší ještě matematická hra, rozhodli jsme se do „tomboly“ dát něco na odreagování – výborně hodnocenou akci Syphon Filter: Logan's Shadow pro PSP. Stačí jen spočítat následující příklad a jako první poslat na náš redakční mail (bwcrew (z) idnes.cz) řešení s alespoň hrubým nástinem postupu.

1.Myslivec jde z lovu domů rychlostí 5 km/h a k hájovně to má 10 km. V okamžiku, kdy vyrazí, vyběhne jeho pes směrem k hájovně rychlostí 12 km/h. Když k ní doběhne, otočí se a běží zpátky naproti myslivci. Když doběhne k němu, zase se otočí a zase běží k hájovně a tak pořád dokola stále stejnou rychlostí, dokud k hájovně myslivec nedojde. Kolik kilometrů takto pes naběhá?

A kdyby vám tato úloha příliš neseděla, máme tu i několik bonusových záchytných příkládků, které přinejhorším můžete vyřešit namísto prvního zadání.

2.Odvoďte Schroedingerovu rovnici nebo kompletní sadu rovnic Maxwellových.
3.Dokažte samojedinost nulového vektoru ve vektorovém prostoru.
4.Transformujte Lagrangeovy rovnice do podoby rovnic Hamiltonova formalismu.
5.Spočtěte, kolik stojí kilo hrušek, když jedna stojí v širém poli.

UPDATE 18.2. 2008, 9:45: Soutěž již byla ukončena, výherci vyhláíšeni, proto již na další odpovědi nebude brán zřetel.

Maths TrainingNičeho z toho jsme ale ve hře nedočkali, takže nám z toho nevychází ani ryba ani rak (tedy v případě, že se výše zmíněné hrátky ve hře náhodou třeba neobjeví po dosažení některého z vyšších levelů). Respektive spíše jen opět něco na způsob variace na téma Brain Training. Rozhodně se nedá říci, že by byl Maths Training úplně k ničemu, ale díky jeho jakési jednotvárnosti není tak atraktivní a asi vás ani neudrží tak dlouho jako pestřejší a zábavnější Brain Training.

60 %

46 %

Doposud hodnotilo 60 čtenářů