Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Max Payne 3: spektakulární návrat naštvaného poldy

  0:01aktualizováno  0:01
Psychicky rozpolcený policajt Max Payne se vrací. Ale jinak, než jsme si představovali.

Max Payne 3

Psychicky rozpolcený policajt Max Payne se vrací. Ale jinak, než jsme si představovali. Prodělal plastiku a odstěhoval se do Brazílie. O trojce se spekuluje už několik let. Jediným známým faktem ale až donedávna bylo, že hru skutečně nevytvoří Remedy, kteří jsou ostatně plně zaměstnáni svým Alanem Wakeem. Fandové se předháněli v teoriích, jak by mohl příběh pokračovat a co všechno by se mohlo či nemohlo změnit.

Max Payne 3

Představení už je staré několik týdnů, a tak se můžeme s chladnou hlavou podívat na to, co nám autoři zatím odhalili. Předem podotýkáme, že jde o překvapivý materiál. Možná až moc překvapivý.

Max Payne 3Aby bylo jasno i těm, kdo kultovní charakter, jenž propůjčil hře jméno, neznají. Max Payne je bývalý tajný agent newyorské policie. A odjakživa se mu daří špatně, takže je správně naštvaný. Před lety se musel dívat, jak mu parta feťáků zabíjí rodinu. Proto nepřekvapí, že se z Payna stal emocionální krápník.

To jediné, co drsňáckého poldu drží při životě, je až nezdravá touha po pomstě. Všem kriminálním skupinám vyhlásil nekompromisní válku a má tak tedy hodně práce s decimováním nelegálního podzemí velkoměst svou dvojicí Uzi a solidní pohyblivostí.

Ačkoliv má Payne nezpochybnitelné úspěchy, jeho psychická rozloženost je stále patrnější a drogová Max Payne 3závislost pořád silnější. Jím řešené případy se proto mění v hotové masakry. To už vedení NYPD nemůže akceptovat a postaví Maxe před dveře, respektive mimo službu.

Jistě si dovedete představit, co ztráta smyslu života s takovým člověkem udělá. Max je ještě deprimovanější než kdy dříve a ztrácí veškerou důvěru ve spravedlnost. Zná už jen jeden jediný zákon – ten svůj.

Max Payne 3 se odehrává dvanáct let po těchto smutných událostech. Hlavní hrdina se otáčí ke Spojeným státům americkým zády a nechá se zaměstnat u bezpečnostní agentury. Překvapivě v Sao Paulu, tedy v jedné z brazilských metropolí.

Ptáte se, proč zrovna Sao Paulo? Kromě toho, že je to pro americké a evropské hráče, tedy primární Max Payne 3publikum, velmi atraktivní lokace, dává to smysl i pro Maxe. Stačí se projít po ulicích tohoto města. Za širého dne se tu obchoduje s drogami i holkami a únosy jsou zde společenským koloritem.

Ano, přesně tady Max může pořádně popustit uzdu svému rozhorlení. Bývalý polda zde najde nové teritorium, na kterém může rozsévat svou vizi spravedlnosti. Poslední plamínek jeho morálky zhasne v nechutné bažině zločinnosti. Pravidla tu nejsou prakticky žádná a ani bossové bezpečnostní agentury si s nimi hlavu nelámou.

Max se tu tak opět může pustit do vykonávání nekonečné odplaty. Jeho tažení prý bude tak silné, že to herní branže ještě neviděla. Popravdě, dosud jsme neviděli Maxe Payna v takové podobě, Max Payne 3jak je prezentován nyní. Co na tom, že přibral několik kilogramů svalové hmoty, ale léta života mu jaksi proměnila i těžko zaměnitelnou tvář. Nemluvíme přitom jen o oholené lebce.

Zcela jasně jde o jeden z důsledků převzetí značky Rockstarem. Ten se zjevně chce vůči prvním dvěma dílům vymezit. Na tom by nebylo nic špatného, ale je otázkou, zda to s odlišením poněkud nepřešvihl. Neměla by se ta hra už jmenovat jinak, když se změnilo prakticky vše, až na hrdinovu historii (což ke všemu působí dosti nepravděpodobně)? Inu, zákony marketingu jsou neúprosné, a nám nezbývá než doufat, že Max Payne 3 bude stejně dobrý, ne-li lepší než jeho předchůdci.

Série Max Payne

Svého času oplýval Max Payne podobnou pověstí jako Duke Nukem Forever. Velkolepě navržená hra byla neustále odkládána a důvěře nepomáhaly ani malé zkušenosti nepříliš známého finského studia Remedy Entertainment.

Jenže hra nakonec vyšla a se svým bullet-timem se trefila do aktuálního kurzu, jelikož zrovna frčel Matrix. Oba tituly spolu sice až na zpomalení času neměly nic společného, ale oba slavily značný úspěch.

Od Max Payna se taková trefa do černého snad ani neočekávala. Nepřekvapilo proto, že kvapem vyšel druhý díl, na němž už se podílel také Rockstar – jinak známý coby tvůrce Grand Theft Auta. Jeho prostřednictvím pak společnost 2K Games značku koupila a třetí díl už je tak plně v jeho režii.

Připravte se rovnou na další změny. Ta tam je čistě noirová atmosféra předchůdců. Třetí díl se Max Payne 3bude částečně odehrávat také za denního světla. Jeden z šéfů Rockstaru Sam Houser nicméně tvrdí, že by to hře nemělo ubrat na drsnosti, cyničnosti a ponuré atmosféře.

Naopak, hráči budou moct sledovat Maxe mnohem příměji a kontinuálněji, jak se mu život stále více vymyká z rukou a jak se z něj stává vraždící mašina. Velmi pravděpodobně bude Max Payne 3 krvavější a akčnější než první dva díly, nemělo by to ale být na úkor atmosférického prožitku. Že umí dělat hry na hranici společensky přijatelného, dokázali v Rockstaru už několikrát.

Max Payne 3 běží na grafickém enginu RAGE, jenž tvůrci připravili už v roce 2006 pro Table Tennis a jenž použili také v Grand Theft Auto 4. V době vydání hry někdy v příštím roce by ale engine mohl být už poněkud zastaralý. Houser však podobné starosti odmítá. Engine bude prý radikálně vylepšen a udrží krok s absolutní špičkou.

Max Payne 3Max Payne 2 už je přeci jen nějaký ten rok starý, a tak je třeba očekávat i změny v herní mechanice. Za všechny jmenujme nový, částečně automatizovaný krycí systém, díky němuž by přestřelky, samozřejmě i s bullet-timem a akrobatickými skoky do stran, měly být dynamičtější.

Třetí díl Maxe Payna vypadá jako velmi slibná akce, která se dost pravděpodobně povede a bude oblíbená. Přesto mi ale připadá, že autoři na to, co si fandové představují pod značkou Max Payne, sáhli až příliš.

Autor:




Nejčtenější

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

Destiny 2
VIDEO: Sci-fi Destiny 2 je nejhezčí na PC

Zatímco první díl střílečkové hry na hrdiny vyšel pouze na konzole, druhý se podívá i na počítače. A bude tam vypadat zdaleka nejlépe.  celý článek

Wolfenstein II: The New Colossus
Wolfenstein 2: střílet nácky je lepší se zbraní v každé ruce

Koncem října se vrátí bijec nacistů B.J. Blazkowicz, aby dokončil rozdělanou práci z New Order, na nějž hra navazuje. Pár věcí se změní.  celý článek

Další z rubriky

Ghost Recon: Wildlands
Další průšvih na spadnutí? Ghost Recon: Wildlands působí rozpačitě

O víkendu jsme se věnovali uzavřené betě očekávané střílečky Ghost Recon: Wildlands od Ubisoftu. Ale možná jsme se radši měli jít koulovat.  celý článek

For Honor
Hlavně neztratit hlavu. Brutální řežba For Honor baví chytrými bitvami

Když se potkají rytíři, samurajové a vikingové, není z toho žádné vyprávění historek u ohně, ale nemilosrdná řež, v níž vyhrávají pouze přeživší. Hraní...  celý článek

FIFA 18
Zahráli jsme si za Ronalda a je to paráda. První dojmy z FIFA 18

Vyzkoušeli jsme letošní ročník fotbalu od EA Sports. Žádné revoluční novinky se nechystají, ale změn je dost na to, aby obhájily cenu nové hry. Lepší animace,...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.