Medieval 2: Kingdoms

12:06aktualizováno  3:04
Datadisk k ultimátnímu strategickému zážitku přináší čtyři povedené kampaně, možnost hrát přes Hotseat a řadu dalších drobných změn. Zda se povedlo zachovat kouzlo originálu, vám poví naše recenze.

Medieval 2: Kingdoms V Creative Assembly mají, poté co se dostali do vlastnictví společnosti SEGA, napilno. Krom konzolových projektů se dále v plné míře věnují i populární a renomované sérii Total War. Nedávno byl odhalen zbrusu nový díl – Empire –, na který se již brzy podíváme v podrobném preview, nicméně podle letitého vzoru je zapotřebí zvelebovat i již dobyté statky. Kingdoms jsou tak prvním oficiálním datadiskem k dost možná nejpopulárnějšímu dílu série – Medievalu 2. Přídavky k těmto hrám rozhodně nejsou několikahodinovým zabíjením času, ale až na tematickou a technologickou bázi zcela nové tituly, vyžadující dostatek času k prozkoumání.

Jednoznačně největším přínosem Kingdoms je čtveřice nových, vcelku dlouhých kampaní.

Jednoznačně největším přínosem Kingdoms je čtveřice nových, vcelku dlouhých kampaní. Tou nejpovedenější je tažení ve Střední Americe, v němž lze vyzkoušet hru jak za dobyvatelské Španěly, tak domorodé kmeny Apačů, Mayů, Aztéků a dalších. Ty se od národů v původním programu odlišují jako nebe a dudy, tudíž jimi nemůže pohrdnout žádný věrný fanoušek hry. Ale i pozice v čele španělských vojů,Medieval 2: Kingdoms jež se musí zpočátku chovat opatrně, později však o to brutálněji, má něco do sebe. Druhou kampaní jsou křižácké výpravy na Blízký východ, jichž se zúčastníte na stranách Turků, Egypťanů, Byzantinců, Antiochie či Jeruzaléma. O ozvláštnění se v tomto případě starají především historické události, jako například benátský útok na Byzanc. Třetím je teutonské tažení, kdy tzv. Německý řád touží dobýt východní Evropu – buď mu pomůžete, nebo se mu v tom v roli vůdců ostatních národů, jež se podobají těm z původní hry, budete snažit zabránit. Tady konečně zjistíte, jak důležité je mít náboženskou převahu při výcviku vojáků. Čtveřici uzavírají boje o britské ostrovy. Zpočátku napínavá kampaň, jíž vedete buď na straně silné, ale poněkud tuhé Anglie, popřípadě zcela odlišných malých uskupení (Wales, Skotsko, Irsko, Vikingové), ve svém průběhu trochu ztrácí na atraktivitě, zejména kvůli nedostatku událostí.

Jak jste jistě pochopili, každý scénář umožňuje zhostit se situace z pohledu několika frakcí,Medieval 2: Kingdoms které stejně jako v předchůdci stojí před vlastními výzvami. V Americe spolu zpočátku vedou domorodé kmeny války a zajatce obětují bohům, aby obšťastnili své poddané. Tak se ale oslabují – k radosti Španělů. Ti jsou díky kavalérii a střelným zbraním sice v technologické výhodě, na druhou stranu ale ve významném početním oslabení. Proto se nejprve snaží vyhýbat konfliktům a najímají do svých řad domorodé vojáky. Teprve skrz řadu splněných útoků dosáhne španělský vicekrál šlechtického ranku, čímž se mu zpřístupní silné jednotky typu kanónů. Teprve poté se koloniální velmoc může vydat na řádnou zteč.

Již zmíněné historické události jednoznačně příjemně ozvláštňují většinu kampaní a boří tak zárodky monotónnosti. Ve chvílích největších bojů mezi křižáky a muslimy jim do zad vpadnou kočovní Mongolové, následované ambiciózními Benátčany. Ve východní Evropě pro změnu vznikne dobře známý hanzovní spolek. Komu se podaří dobýt všechna města tohoto obchodního spojenectví, získá bonusový příjem.Medieval 2: Kingdoms A od Anglie se pro změnu oddělí „aliance baronů“. To se však bohužel příliš neprojeví, protože šlechticům se často povede získat pouze jediné město. I jinak je „bitva o Británii“ chudá na podobná zpestření.

Frakce účastnící se bojů na Blízkém východě se zase spoléhají na hrdinské generály, kteří v bitvách mohou využít svých speciálních schopností.

Každý scénář navíc přináší i herní novinky. Na mapě britských ostrovů tak lze nalézt spoustu pevností, jež můžete dobýt. Kolem těchto hradů se ale často táhnou vodní příkopy, které situaci notně ztěžují. Frakce účastnící se bojů na Blízkém východě se zase spoléhají na hrdinské generály, kteří v bitvách mohou využít svých speciálních schopností. Turecký Nur-ad Din například krátkodobě zvýší rychlost a morálku svých bojovníků. Krom toho lze na křížových výpravách získat vzácné relikty. Třeba jeruzalémskému vojevůdci spadne do klína „Šalamounova pečeť“, která posílí vojsko. Ve východní Evropě zase Německý řád může cvičit nejlepší vojáky pouze v katolických městech a musí tak konvertovat například pohanské Litevce. Veškerá vylepšení se však týkají pouze toho kterého tažení. Pokud by je datadisk v určité podobě promítal do ostatních kampaní a zpětně třeba Medieval 2: Kingdoms i do hlavní hry, byli bychom nepochybně ještě spokojenější.

Z jedné novinky však profitují všechna tažení v Kingdoms dostupná. Pokud na strategické mapě zaútočíte (nebo jste napadeni) více armádami zároveň, s jednou pochopitelně vedete realtime bitvu, nově však lze umělou inteligencí řízeným vojevůdcům naznačit do dalších bitev základní vzorce chování. Mohou tak nastoupit třeba v ofenzivní, defenzivní, popřípadě na dálku zaměřené formaci. Protivníci pro změnu těží z nového patche 1.2, který je implementován i do datadisku a který způsobuje, že nepřítel před bojem stahuje armády do silných uskupení či konečně dodržuje spojenectví. Přesto stále trpí nepříjemnými výpadky. To když třeba pošlou svého generála bez doprovodu napříč mapou.

Kdo se nechce rozčilovat s umělou inteligencí, může vzít zavděk novým Hotseat módem, který funguje jak ve scénářích z Kingdoms, tak kampaních originálu. Každý hratelný národ může být řízen jedním člověkem, hráči se střídají na tahu, bitvy jsou generovány počítačem a aktuální stav lze případně posílat i emailem (v zaheslované formě).

Klady a zápory

Plus Čtyři solidní kampaně
Plus Návyková hratelnost

Mínus AI má občas výpadky
Mínus Někdy problém s bitevní kamerou

Cena 599 Kč
CZ České titulky

Mezi tahy ale nevidíte, co protivníci provádí, takže se může stát, že někdo porazí vaši armádu a vy si toho všimnete až posléze. Rozhodně by se tu hodily opakovačky všech tahů. Samozřejmě se ani tady neobejdete bez diplomacie či obchodu a skutečným fandům tak tato novinka určitě udělá radost. Méně trpělivé ale jistě odradí herní doba, která pravidelně jde do desítek hodin.

Již zmíněné historické události jednoznačně příjemně ozvláštňují většinu kampaní a boří tak zárodky monotónnosti.

Creative Assembly se snažilo vtisknout čtyřem kampaním co možná největší porci variability. Podařilo se. Osobně jsem byl velmi motivován možností dovést k vítězství značně odlišné národy. To je samozřejmě i důsledkem skutečnosti, že skvělý mix z tahové a realtime strategie stále vytváří závislost. Nová tažení jsou sice menšího rázu a nemají tak ten nádech světového dobývání, milovníkům Medievalu 2 to ale ani v nejmenším vadit nebude. O to intenzivnější totiž přidaná dobrodružství jsou.

Témata: Islám