Hry za dvacku nebo za tisíc?

Hry za dvacku nebo za tisíc? | foto: PokerStars.cz

Megalomanství a chamtivost: hry za dvacku i za tisíc korun

  • 27
Herní průmysl se brání tlaku na nižší ceny, naději vydavatelům skýtá další generace konzolí.

Hry dnes málokdo vymýšlí pro zábavu, všem jde hlavně o peníze. A to vydavatelům i hráčům. Ti první chtějí peníze vydělat, ti druzí je nechtějí moc utrácet. A celý herní průmysl poslední dobou žije intenzivní diskusí o cenách her. 

Tradiční tvůrci videoher pokládají za svého úhlavního nepřítele hry za dvacet korun, další doufají, že nová generace konzolí přispěje k zachování prémiových cen "her do obýváku". Další skupina na zavedené pořádky vůbec nedbá a vysává kapsy hráčů jako o život.

A pak je tu ještě společnost THQ, která z hráčů dělá blbce s cílem spojit to nejhorší možné: nabízí nižší cenu základní hry s nutností dokoupit zvlášť další obsah.

Hry na iPhone 4

Hry  za dvacku jsou zlo
Firma Epic Games má silnou pozici na osobních počítačích, herních konzolích i na iPhonu. Přesto má jejich prezident strach z mobilních her, pohybových ovladačů a her na Facebooku. Právě dostupnost tisíců her za dolar nebo zdarma vnímá šéf Epicu Mike Capps jako největší hrozbu pro tradiční herní průmysl.

"Pokud nás něco ničí, jsou to aplikace za dolar. Jak máte někomu prodat hru za 60 dolarů, i když za to opravdu stojí, když jsou lidé zvyklí platit dolar?" ptal se v rozhovoru pro server IndustryGamers Mike Capps. A to Epic Games stojí za jednou z nejvýdělečnějších her na AppStore: Infinity Blade. Ta ale nestojí dvacet korun, ale pětkrát tolik.

Nástup nových konzolí
Možnou odpověď na řečnickou otázku šéfa Epic Games nabízí prosakující informace o Wii 2 a o nové generaci konzolí od Microsoftu a Sony. Hlavně o Wii 2 nebo Wii HD s kódovým označením projekt Café se začalo hodně mluvit. 

Nová konzole od Nintenda má nabídnout dostatek výkonu, aby překonala PS3 a Xbox 360 a získala dostatečný náskok i pro období, až Microsoft i Sony představí další generaci svých zařízení. To podle všeho potrvá ještě rok do oznámení a nejspíše 18 měsíců až dva roky do zahájení prodeje. 

Dotažení grafického náskoku a spekulace o dalších vychytávkách v ovládání pak bude pro Nintendo důvod, proč u her pro Wii HD srovnat cenovou politiku s konkurencí. Doposud většina her pro Wii byla levnější než jejich protějšky pro Xbox 360 nebo PlayStation 3.

Nintendo 3DS

Na novou generaci sází Nintendo i Sony i v případě svých mobilních zařízení. Tam je nepoměr mezi cenou her pro mobily a specializované kapesní konzole ještě dramatičtější, bez ohledu na kvalitu her.

Na mizernou kvalitu drtivé většiny her pro mobilní telefony upozorňuje nejen Nintendo, ale třeba také Graeme Devine, který měl na starost rozjezd iPhone a iPodu Touch jako herní platformy. Podle něj je 99 procent her pro iPhone nevyladěných a navíc ani nevyužívají specifické vlastnosti dotykových zařízení.

Čtyřicet dolarů za demo
Spíše jako zoufalý pokus strhnout na sebe pozornost a rychle vydělat pár dolarů vypadá strategie THQ, které se opět připomenulo se svým hybridním obchodním modelem. Už za tři týdny chce firma vydat hru MX vs. ATV Alive. Cena u této hry je nastavená o třetinu níže, tedy 40 dolarů (namísto běžných 60 dolarů).

THQ se s nižší cenovkou tváří jako spasitel videoher, který vyslyšel přání hráčů ohledně levnějších her. Chyba lávky. Sám šéf THQ Brian Farrell přiznává, že cílem je zvýšit průměrnou výtěžnost jednoho hráče. Přeloženo do češtiny, THQ chce i přes nižší cenu hry dostat z hráčů více peněz. 

K naplnění cíle THQ použije osvědčený model: oseká základní hru, a za funkce, které by se v závodní hře daly očekávat, se bude platit zvlášť. V plánu je sto různých kousků obsahu, a to včetně různých herních režimů. Tomu se říká kapitalismus s lidskou tváří.

Smurf Village

Šmoulové a žirafy
Debatám o cenách nových her se smějí tvůrci her pro sociální sítě a pro mobily. Jejich freemium model (bezplatná základní osekaná hra + dokupování obsahu) totiž generuje více peněz než levné i drahé hry dohromady. Důkazem je nejvíce vydělávající hra na českém AppStore od Apple. Jmenuje se Smurf Village, vydal jí zavedený herní dům Capcom a je zdarma.

Použitý systém funguje geniálně. Vesnička funguje jako Farmville a pro postup ve hře musíte mít dostatek vypěstovaných plodin. A ty rostou pomalu. A abyste se někam dostali a neumřeli nudou, tak si za pár eur koupíte košíček bobulí. A pak znovu. A za měsíc na účtu najdete stržených 150 eur.

Hra přitom sází na to, že ji budou hrát děti a ty se nad penězi nerozmýšlí. A pokud rodiče nedají dětem heslo nebo přímo zakážou nákupy v aplikacích, začnou škemrat.

Stejný trik využívají i další aplikace zaměřené čistě na malé děti, jako je Mluvící žirafa Gina, což je v podstatě Tamagoči, které pro radost potřebuje tu zmrzlinu, tu jahodu, tu limonádu. Všechno placené. Zlaté hry za patnáct stovek.