Kvalitních českých webových online her, před jejichž spuštěním nemusíte autorům zaplatit ani korunu, není vůbec dostatek, dalo by se dokonce říct, že je nutné, abyste je lupou na internetu hledali (myšleno co do počtu, nikoliv co do reklamní aktivity). A protože BonusWeb se snaží být hráčovým, tedy i vaším průvodcem světem počítačových her na internetu a snaží se vám nabídnout všechno, o čem si myslíte, že by vás mohlo zajímat, rozhodli jsme se zařadit do našeho portfolia také online strategickou hru ze světa fantasy s názvem Melior Annis (z latinského „Lepší časy“), která byla dokončena počátkem ledna a v současné době je podrobována důkladnému betatestingu tak, abychom ji dokázali ještě před oficiálním spuštěním zbavit dětských nemocí, jimiž trpěly mnohé konkurenční projekty.
Cílem autorů bylo vytvořit hru, která bude co nejrealističtější, přesto však dobře hratelná. „Ve chvíli, kdy jsme s vývojem začali, tady žádná podobná hra nebyla,“ vzpomíná autorka scénáře, světa a grafiky Markéta „Renfri“ Kosinová a pokračuje odpovědí na otázku, proč je Melior Annis zrovna webová online fantasy strategie. „Docela často jsem jezdila na nejrůznější fantasy akce. A protože mi fantasy docela hodně učarovalo a byla jsem tím prostředím nasáklá, je Melior Annis tím, čím je. A proč zrovna webovka? Chtěli jsme udělat hru, dobrou hru, kterou si bude moci zahrát spousta lidí, aniž by měla špičkový počítač a peníze na nákup originálky. Webová gameska totiž umožní hraní každému, kdo vlastní počítač, na němž lze provozovat Internet Explorer a každému, kdo surfuje po vlnách internetu,“ vysvětluje Markéta. „Navíc jsme chtěli český internet obsahově tak trošičku pozvednout,“ dodává.
Od myšlenky udělat hru k její vlastní realizaci uplyne spousta času a Melior Annis je toho zářným příkladem. „Papířina, kdy jsme začali vymýšlet svět Melior Annis, postavy, které se v něm budou pohybovat a další a další zákonitosti, podle nichž se bude muset hráč řídit, začala v lednu roku 1999, do samotného programování se Lukáš pustil v srpnu 2000,“ popisuje Renfri. „Nejdůležitější je však hru důkladně promyslet, programování už potom jde tak nějak samo,“ doplňuje ji programátor Lukáš "JAToSEm" Ocilka, o čemž svědčí fakt, že hra byla počátkem ledna dokončena a začalo se s důkladným betatestingem, zátěžovými testy serveru, vylaďováním hry a optimalizací výkonu. Přístup k betaverzi má v současné době pouze omezený počet lidí, ovšem ve chvíli, kdy začnou zátěžové testy nutné ke sledování výkonu v souvislosti s množstvím online připojených uživatelů, však jejich počet rozšíříme a nabídneme tuto možnost i vám, našim čtenářům.
Když už jsem nakousnul technické zpracování, bylo by asi dobré zmínit se i o tom, jakým způsobem je Melior Annis naprogramován. „Hra je psána jako FCGI (fast-cgi) aplikace v Perlu. Pro chod využívá Linux Apache a MySQL (jedná se o velmi spolehlivou kombinaci), přičemž v případě nestíhání MySQL počítáme s převodem do Sybase. Hrát hru pak lze pomocí všech dostupných internetových prohlížečů (například Mozilla, Netscape, MSIE, Lynx, Opera…), které podporují tabulky,“ osvětlil programátor Lukáš.
Samotná hra je pochopitelně tahová, ostatně jako většina webovek, přičemž tahy nebudou přibývat v jednodenních intervalech, jako je tomu u některých konkurenčních projektů, ale pro vyšší realističnost a interaktivnost každých dvanáct minut. Tyto tahy si můžete pochopitelně střádat, ovšem jejich maximální množství je 360, což jsou přesně tři dny nečinnosti. Nebudete-li tedy táhnout déle, nebudou se vám již tahy více hromadit. V každém jednotlivém tahu je pak možné provádět současně stavění, rekrutování, vynalézání kouzel a podobně.
A co je cílem hry? Musíte se postavit na stranu dobra nebo zla a bojovat za svého pána proti jeho protivníkovi. Konkrétně v případě, že se postavíte na stranu dobra, budete šířit slávu království jeho veličenstva Godefroye III stojícího na straně dobra, v opačném případě můžete hájit barvy Fiony I., démonky vládnoucí podzemní říši zla. Na výběr budete mít z celkem třinácti charakterů, osmi povolání a čtyř barev (bílá, zelená, černá, modrá). Koho si po veřejném spuštění hry vyberete, bude záležet jen na vás. A za koho hraje autorka herního světa? „Já jsem si vybrala dobro, konkrétně druidy, protože mám kladný vztah k přírodě. Ve hře jsme se snažili jednotlivé charaktery a povolání koncipovat tak, aby si každý našel uplatnění v tom, k čemu tíhne,“ uzavřela Markéta.
Závěrem bych jen dodal, že hra bude oficiálně spuštěna v březnu či v dubnu a o jejích kvalitách svědčí i fakt, že když jsem ji představil v redakci, zavládla zde doslova herní mánie (nejen v redakci BonusWebu, ale i v redakci Mobil.cz). Třešinkou na dortu pak byla reakce šéfů, kteří Melior Annisu doslova propadli (stejně jako jejich manželky :o)) a když jsem je požádal, jestli by mi nedali pár zbytečných peněz, jeden výkonný server a 100Mbitovou linku na páteřní síti za účelem provozování Melior Annisu, neváhali ani minutu. Věřím tedy, že se máte na co těšit.
Melior Annis byla spuštěna v úterý 10. dubna 2001 v 19:00 hodin na adrese http://www.meliorannis.cz