Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Memoranda zaujme jen nádhernou grafikou

  17:00aktualizováno  17:00
Některé hry vypadají mnohem lépe, než se nakonec hrají. Tento rozpor potkal i adventuru Memoranda, která se inspiruje povídkami japonského spisovatele Harukiho Murakamiho.
59

Memoranda

Platforma: PC, Steam OS, Linux, macOS
Výrobce: Bit ByterZ

  • Nádherná grafika
  • Zajímavý a do sebe zapadající herní svět
  • Cena (zhruba 380 korun)
  • Nedokáže vtáhnout
  • Vedlejší dějové linky zajímavější než ta hlavní
  • Pixel hunting
  • Nelogičnosti
  • Slabší animace

Herní karta

Hlavní hrdinkou je mladá dívka, která si nedokáže vzpomenout na své jméno. Zda za tím není něco více, se pokusí zjistit v malém městečku s evropskou architekturou a jeho blízkém okolí.

Protože tvůrci odkazují na magický realismus, nemělo by vás překvapit, že v rolích některých lidí vystupují zvířata. Těch zvláštností je samozřejmě mnohem více, ale v rámci herního světa do sebe zapadají.

Memoranda

Memoranda

Memoranda

Memoranda

To první, co vás praští do očí, pravděpodobně bude ručně kreslená grafika. Je vážně nádherná. Tvůrci se také snažili, aby obrazovky nepůsobily staticky, téměř všude se tak alespoň trochu něco hýbe.

S kvalitou grafiky bohužel kontrastují animace. Zejména pohyb hlavní hrdinky je hodně prkenný, čemuž už vůbec nepomáhá „doskočení“ animace z chůze do výchozí pozice, kdy postava stojí na místě. Naštěstí se lze mezi obrazovkami rychle přesouvat přes dvojklik.

Memoranda v mnohém připomíná některé staré adventury, ne však v tom dobrém slova smyslu. Asi ještě pochopím, že někdo ocení nulovou návodnost. Vadí mi ovšem pixel hunting, kvůli němuž se zbytečně zaseknete. Vážně nerozumím tomu, proč jsou interaktivní plochy u některých předmětů tak malé.

Memoranda

Memoranda

Nelogické jsou i následky některých akcí. Například připravíte past pomocí mouky na chodníčku u chaty, což má za následek, že se na náměstí objeví tři lidi, na které lze kliknout. Do té doby šlo na náměstí spatřit různé postavy, žádná však nebyla interaktivní.

To může být problém také při rychlém přesunu, kdy si nevšimnete návazné věci v sousedící obrazovce. V takových momentech by měl být rychlý přesun neaktivní. Hra vás totiž klidně nechá teleportovat se z bytu třeba k majáku, čímž lze přeskočit celkem dost obrazovek.

Občas, zejména v první polovině hry, jsem se úplně ztratil – netušil jsem, co po mně hra chce. Deník se zápisky je jen minimálně nápomocný, zaznamenávají se do něj pouze zjevné věci.

Memoranda

Memoranda

Memoranda

Memoranda

Nejvíc mě ovšem zklamalo, že až na pár výjimečných chvilek mě hra nedokázala vtáhnout. Při čtení knihy si vytváříme v hlavě obrazy, při hraní her se stáváme součástí už konkrétního fantaskního světa. Memoranda však na mě nijak nepůsobila.

Po dohrání jsem neměl moc o čem přemýšlet, nic ve mně nezanechala. Možná je to i tím, že příběh hlavní hrdinky není nijak extra zajímavý. Více mě zajímaly některé vedlejší dějové linky (třeba příběh slona), které však zůstaly i po dokončení otevřené.

Memoranda

Memoranda

Délka hry není nijak závratná, ale můžete u ní vydržet i osm, deset hodin. Často vás kromě hádanek totiž potrápí i nelogické kombinace předmětů či pouhé přehlédnutí. Obtížnost kolísá od začátku do konce a u některých puzzlů si se systémem pokus - omyl nevystačíte. V inventáři se samozřejmě zbytečně kupí předměty, které už nikdy nepoužijete. Potěšitelná je naopak cena.

Slovo závěrem: asi není dobře, když vás více než příběh motivuje to, že uvidíte další nádhernou obrazovku. Není to propadák, některé neduhy se ještě dají napravit, ale asi se nic nestane, když Memorandu vynecháte. Jen dobrý námět, zajímavý svět a hezká grafika automaticky nedělají povedenou adventuru.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

59 %

Čtenáři

33 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 9 čtenářů



Nejčtenější

Warhammer 40 000: Dawn of War 3
RECENZE: Warhammer 40 000: Dawn of War 3 je velkým šlápnutím vedle

Pokud se mohli vývojáři z Relic Entertainment něčím chlubit, tak tím, že jejich realtimové strategie patří k naprosté špičce žánru a při jejich koupi...  celý článek

Blizzcon 2016
Co budete hrát o víkendu?

Prozraďte, na které hry se chystáte o víkendu. Pustíte se do něčeho nového, nebo rozehrajete nějakou klasiku?  celý článek

Harley Quinn v Injustice 2
Pět nejočekávanějších květnových her

Během května sice nápor nových videoher trochu poleví, ale skutečně jen malinko. Největším lákadlem bude pravděpodobně sci-fi akce Prey.  celý článek

PaRappa The Rapper: Remastered
RECENZE: Předběhněte frontu na záchod díky svému rapovému umění

Prapředek kdysi tolik populárních rytmických her se vrací v remasterované podobě. A je to pořád stejný úlet.  celý článek

Další z rubriky

Kona
RECENZE: Na tajuplnou detektivku Kona jen tak nezapomenete

Soukromý detektiv Carl Faubert přijíždí do bezútěšného severního Quebecku, aby řešil případ, na který do smrti nezapomene. A vy, pokud máte rádi netradiční...  celý článek

Hearthlands
RECENZE: Budování města ve strategii Hearthlands kazí neustálé válčení

Budovatelská strategie z fantasy prostředí zní jako skvělá zábava. Jenže stačí málo a dobrý nápad se snadno utopí v šedi.   celý článek

Sniper: Ghost Warrior 3
RECENZE: Sniper: Ghost Warrior 3 se příliš veze na vlně zájmu

Série Sniper: Ghost Warrior se vždy řadila spíše mezi ty, od kterých se toho očekávalo méně. Mezi vydáním druhého dílu a tím současným však uběhly čtyři roky a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.