Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pět logických her, které vás přivedou k šílenství

aktualizováno 
Klonování, hrátky s magnetickými rukavicemi či zahradničení na Marsu. Vybíráme pět méně známých logických her z poslední doby, na které by byla škoda zapomenout. Pokud máte rádi výzvy, nahlédněte.

mozek (ilustrační foto) | foto: MF DNES

Antichamber

Na začátku roku 2013 bez většího povyku vyšla cenami ověnčená indie hra Antichamber. Je velká škoda, že tato nezávislá hra zůstala skoro bez povšimnutí, protože pro milovníky prostorových logických hádanek ve stylu Portalu servíruje podobný zážitek, byť úplně jiným způsobem.

V Antichamberu je jeden úžasný element, který jsem nezažil v žádné hře předtím ani potom. Jelikož jste uvrženi do zcela neznámého světa, kde nahoře nemusí automaticky znamenat nahoře a jáma může být ve skutečnosti horizontální tunel, musíte se v tom na první pohled šíleném světě naučit chodit. Nějaký čas budete nechápavě koukat. Projdete jedny dveře, druhé dveře, otočíte se a dveře za vámi jsou pryč. Místo toho tam je podivně zbarvená chodba. Vydáte se jí neohroženě vstříc, zase se otočíte a jste opět na začátku. Divné? Po pár hodinách vám bude připadat spíš naše fyzika a kauzalita divná. Zvyknete si rychle.

Jste jako dítě, objevující taje světa, které ostatní dávno znají. Každý ne/logický úkol vás učí nové fígle, které využíváte později už naprosto automaticky. Jako se naučíte v dětství chodit, číst a psát, naučíte se v Antichamberu překonávat na první pohled nepřekonatelné překážky. Aby hra nebyla frustrující přehlídkou momentů pokus omyl, autor do hry zakomponoval nápovědy v podobě „mouder“. Občas jsou to skoro zenové kóany, které vám dají zabrat, jindy celkem jasná sdělení ve stylu „Občas se musíš vrátit pár kroků, abys mohl pokračovat vpřed“. Podobné hlášky na vás vyskakují z každé zdi a vtipně na vás pomrkávají s řešením.

Antichamber

Antichamber

Antichamber

Antichamber

Nebyla by to nezávislá hra, kdyby neměla nějakou tu stylizaci. Antichamber si zvolil minimalismus, vizuální i hudební, který evokuje v člověku kyberprostor. Komiksový vzhled hře ještě více přidává na odcizení z naší reality. Ve hře nejsou souboje ani nepřátelé, přesto se vám do ruky dostane zařízení, kterým můžete metat kostičky. Bez kostičkometu by byl Antichamber poloviční. Pomocí skládání kostiček dohromady a dalších psích kusů totiž můžete řešit mnoho puzzlů.

Hra je sympatická i tím, že k řešení jednotlivých problémů můžete přistupovat kreativně. Propast můžete překlenout mostem nebo udělat v propasti schody až nahoru. Takových momentů je ve hře na každém kroku spousta. Projekt Antichamber je zkrátka divný a bolí z něj hlava, ale jen do chvíle, kdy se v jeho pohlcujícím světě naučíte existovat. Původní název hry totiž přesně vystihuje její podstatu Hazard: The Journey of Life.

Platforma: PC, MAC, Linux

Magrunner: Dark Pulse

V roce 2050 nadnárodní společnost MagTech pořádá soutěž, která má vítězi zajistit slávu a bohatství a zároveň předvést novou magnetickou technologii. Jako jeden ze soutěžících procházíte různě velké arény a s pomocí speciálních magnetických rukavic řešíte nelehké gravitační a magnetické hlavolamy. Soutěž se však rychle změní v boj o přežití. Díky hororovým vsuvkám, které jsou dávkovány s rozumem, je hra příjemně variabilní. Chvíli proklínáte level designéry za jejich zlomyslné nástrahy v barvami a světly hýřící aréně, abyste se za pět minut nato kradmo ploužili potemnělými koridory a přemýšleli, co že je ten nepřirozený stín před vámi.

Obtížnost hry stoupá exponenciálně a v poslední fázi je hra už opravdu šílená. Desítky rotujících plošin, které krouží po ohromných lokacích, fůra magnetických boxů, které musíte dopravit na potřebné místo, a do toho dotěrní nepřátelé. Ano, hra má protivníky, většinou obří monstra s více končetinami, než je na zemské poměry zdrávo. Zničit taková monstra není žádná sranda a ukrojí vám to další kousek duševního zdraví. Přese všechno vás stále žene kupředu příběh a povedená vizuální stránka hry. Autoři si poradili s myšlenkou invaze transdimenzionálních božstev opravdu fikaně, a tak zde často vidíte ze zdí pronikat „sochy“. Ne pro každého platí naše chápání času.

Magrunner: Dark Pulse

Magrunner: Dark Pulse

Magrunner: Dark Pulse

Magrunner: Dark Pulse

Od hry nečekejte klon Portalu, naštěstí jde vlastní jedinečnou cestou. V podstatě jde o velice originální kousek, který vám přivodí pár nočních můr o chapadlech čouhajících ze zdí a magnetických plošinkách mizejících pod nohama.

Platforma: PC, PlayStation 3, Xbox 360

Q.U.B.E.

Hra postavená jen na hrátkách s kostičkami? Není řeč o Minecraftu, ale o Q.U.B.E. čili Quick Understanding of Block Extrusion. Stejně jako v případě výše jmenovaných jde o hru založenou na jednoduchém principu. Zde je to manipulování různě barevnými kostičkami tak, abyste se dostali dál.

Ocitáte se v podivné stavbě, která je celá postavená z kostek. Hra trochu připomíná nezávislý kanadský film Kostka, a to nejen kvůli spojení s tolik viděným geometrickým útvarem, ale také kvůli podobné atmosféře. Obklopuje vás nějaká obří testovací stanice? Jste snad pokusný králík? Otázky se kupí a vy jste neustále udržováni v nejistotě. Pro každou teorii je kolem vás příliš pro a proti, nic nemusí být tak, jak se zdá. Hra dostala i Director‘s Cut verzi, kde vás provází celou hrou hlas přes vysílačku. Bohužel se tím trochu vytrácí ona atmosféra odtržení, osamocení a bezmoci.

Pouze vysouvat kostičky a tvořit z nich platformy by vás omrzelo hodně rychle. Hra má naštěstí v rukávu hodně nápadů a sype je na vás tak, že stereotyp nemá šanci. Kromě manipulace s rudými kostkami, které se dají vysouvat, modrými, které fungují jako trampolína, a žlutými tvořícími schodiště, se tu dočkáte i hrátek s magnetismem, skládání barevných paprsků a řešení hádanek v naprosté tmě. Ač se to nezdá, na řadu přijdou i jiné geometrické útvary, než jsou krychle.

Q.U.B.E.

Q.U.B.E.

Q.U.B.E.

Q.U.B.E.

Vizuálně hra připomíná minimalisticky pojatý explorativní titul Naissancee (2014) a Mirror’s Edge (2008). Všechny interaktivní prvky z jinak šedého prostředí doslova září barvami. Hra je poměrně krátká, takže jde o příjemnou jednohubku na jeden až dva večery podle toho, jak se vám chce trápit mozek prostorovými puzzly.

Platforma: PC, MAC, iOS, Android, Xbox One, PlayStation 3, PlayStation 4, PS Vita, Wii U

Waking Mars

Z trojrozměrného prostředí se vydáme do 2D. Sice nám jedna dimenze ubyla, ale to neznamená, že je tato hra o něco chudší. Kolik si vybavíte her, které se odehrávají na Marsu? Doom, Martian Gothic nebo Red Faction? Určitě jsem ještě na něco zapomněl, ale sáhodlouhý seznam to nebude, proto každá hra, která tématu rudé planety využívá, je plus.

Tvůrci nám servírují budoucnost, kdy se první kolonizace Marsu odehraje až na konci 21. století. Jako Liang, jeden z průzkumníků sestoupíte roku 2097, tři roky po objevení života, do podzemních tunelů Marsu najít ztracenou sondu 0CT0, která se zaběhla dost hluboko pod povrch a přestala se hlásit. Rutinní mise se však brzy změní v něco docela jiného.

Už v prvních chvílích vás hra překvapí hutnou atmosférou. Tvůrcům se podařilo skvěle napodobit pocit, že jste úplně první člověk ve spletitých nekončících tunelech. Ty jsou tak složité, že bez jetpacku byste byli nahraní. Průzkumnický pocit vás neopustí po celou dobu hry.

Podzemí Marsu není tak pusté jako jeho povrch. Je tu mnoho rostlin, které mají rozličný účel a právě interakce mezi rostlinami, jejich sázení a pochopení mimozemských biologických procesů jsou klíčové pro zdárný průchod. Zpočátku budete hlavně pozorovat ekosystém, abyste rozklíčovali propojení různých druhů. Hra má pomalé tempo. Zahradničení nikdy nebylo o spěchu a zde to platí také.

Waking Mars

Waking Mars

Waking Mars

Waking Mars

V každé lokaci musíte pomocí fauny a flóry zvýšit množství biomasy na potřebnou úroveň, aby vás zdejší prostředí pustilo dál. Toho docílíte pečlivým výběrem rostlin a jejich sázením na vhodná místa. Proces zazelenání podzemního království je úchvatný, každá místnost se pod vaší pečlivou rukou změní k nepoznání, a pokud vše zařídíte správně, ekosystém se bude ještě rozrůstat. Když se kavernám daří i bez vaší bezprostřední přítomnosti, zahřeje to na srdci.

Nemusíte se strachovat, nejde o simulátor sázení fialek ani fíkusů, tady jste na Marsu a ten byl vždycky spojován s válkou. Zdejší rostliny se umí velmi dobře bránit, takže pokud si nedáte pozor, budete opakovat levely častěji, než je zdrávo.

Milovníky výzev určitě potěší, že Waking Mars má několik rozdílných konců. Pakliže máte rádi netradiční logické hry nebo jste fanoušci Marsu, měla by to pro vás být jasná volba, litovat nebudete.

Platforma: PC, MAC, Linux, iOS, Android

The Swapper

Na první pohled je The Swapper (2013) hodně podobný Waking Mars. Také hrajete za kosmonauta a řešíte logické úlohy, tím ovšem podobnost končí. Hlavní slovo tu totiž má klonování hlavního hrdiny.

Pamatujete na staré plošinovky, kde bylo třeba včas zmáčknout v určité sekvenci několik tlačítek a stihnout proběhnout dveřmi? Tak The Swapper je podobný, ale řešení vězí v synchronizaci až čtyř vašich duplikátů.

Z počátku se může zdát, že vlastně nejde o žádnou výzvu. Zkrátka se nakopírujete na čtyři různé plošinky a cesta k cíli je volná. Ale tak snadné to nebude. Vaše kopie totiž dělají na to samé, co vy. Proto koordinujete pohyb čtyř na vlas stejně se chovajících kopií na rozdílném terénu. To už taková brnkačka není, že? Jeden váš klon se zasekne o zeď, jiný spadne z dvacetimetrového srázu a svou krátkou pouť zakončí v klonovém nebi a třetí o vlas mine požadované tlačítko. Vy jen vše resetujete a s předsevzetím, že tentokrát si budete dávat pozor na všechny své klony, začnete znovu.

The Swapper

The Swapper

The Swapper

The Swapper

Hádanky postupně gradují do opravdu komplexních bolehlavů, kde už jde o bezchybnou koordinaci, načasování a rozmístění všech vašich já. Při každém vyřešeném hlavolamu se vám přičtou další body, které potřebujete k otevření odlehlejších a těžších částí vesmírné stanice. Celou tuto duplikační podívanou obklopuje dospělý a notně filozofický příběh.

Platforma: PC, MAC, Linux, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, PlayStation 4, PS Vita, Wii U

Logické hry nám stále dokážou dát do těla, nemyslíte? My můžeme jen doufat, že nezávislí vývojáři nezanevřou na tento žánr a našim mozkům dopřejí pořádný trénink i v budoucnu. Pokud znáte další nezávislé logické hry, které vám nedaly pár večerů spát, nezapomeňte se o ně podělit v diskuzi.

Autor:




Nejčtenější

Splatoon 2
Fantastická týmovka, která se obejde bez krve. Recenze Splatoon 2

V týmové akci Splatoon nejde jen o přesnou mušku, ale i taktiku související s přebarvováním herní plochy. Druhý díl, který vychází exkluzivně na Switch, je...  celý článek

Game of Thrones
Využijte velkou slevu na Hru o Trůny a další interaktivní seriály

Interaktivní seriály na motivy Hry o Trůny, Živých Mrtvých nebo Minecraftu jsou nyní v obchodě Humle Bundle k mání za zlomek původní ceny.  celý článek

Albion
RETRO: V Albionu se herní doba nepočítala na hodiny, ale na měsíce

Připomeňte si s námi fantastickou hru na hrdiny, kterou u nás hrál snad každý, kdo měl v půli devadesátých let počítač.  celý článek

The Wolf Among Us (PS3)
Telltale připravují pokračování Wolf Among Us, Walking Dead a Batmana

Během letošního ročníku Comics Conu v San Diegu oznámila firma Telltale pokračování rovnou tří oblíbených titulů najednou. Radovat se mohou fanoušci Wolf Among...  celý článek

Bojovnice Cammy ze Street Fightera 5
Až příliš sexy kostým. Soutěžící musel změnit své bojovnici oblečení

Postava Cammy ze série Street Fighter je na televizní vysílání zřejmě až příliš sexy. Na turnaji vysílaném stanicí ESPN proto musel jeden ze soutěžících změnit...  celý článek

Další z rubriky

Smlouvu s Tony Kokem PSV zrušilo dva dny po podpisu.
PSV Eindhoven vstupuje do světa e-sportu, první krok se moc nepovedl

Dvaadvacetiletý Tony Kok měl být hlavní hvězdou e-sportovní divize slavného fotbalového týmu PSV Eindhoven. Kvůli jeho sexistickým projevům na Twitteru s ním...  celý článek

Pokemon Yellow
Fanouškovská kombinace Pokémonů a Minecraftu musí skončit

Fanouškovský mod Pixelmon, který kombinoval dva kulturní fenomény dneška - Pokémony a Minecraft - musel na přání majitelů po čtyřech letech práce skončit.   celý článek

New 2DS XL
Jde to i bez 3D a za dobrou cenu. Test New 2DS XL

Po propadáku 2DS přichází další verze, tentokrát povedená. Kapesní konzole New 2DS XL sice postrádá stereoskopické 3D, je však levnější a lehčí, což u...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.