Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Messiah - anděl s ďáblem v těle už je tady

  12:01aktualizováno  10. července 2001 9:43
Dlouho očekávaná akční hra Messiah od Shiny Entertainment, v níž nehrajete za žádného robota či steroidama nadupaného svalovce, ale za malého okřídleného andílka Boba oděného do elegantních plenek, je konečně na trhu. Zajímá-li vás, jestli si Bob získal naše srdce, neváhejte a přečtěte si tuto recenzi.
BonusWeb doporučuje Messiah

Dobro a zlo spolu svádí svůj odvěký souboj. Každý den, každou hodinu, každou minutu. Neustále. Zlo se přitom často tváří jako Dobro, a Dobro zase někdy musí sáhnout i k takovým praktikám, že Zlo radši odvrací svou strupovitou, pekelným ohněm začazenou tvář. Jednou vede ten, pak zas onen. A pěšáky v této válce nejsou bytosti nebeské a zplozenci pekla, jak se může kdekdo domnívat, ale my, obyčejní lidé, žijící své obyčejné, všední životy. Jen v případech, že jedné ze stran hrozí potupná porážka, zasáhnou její zástupci do souboje přímo.

Jedním z nejprohnilejších, nejďábelštějších míst na Zemi je město Faktur. Nejen, že je plné neřestí, nejen, že tamní vědci zapomněli na Boží zákony a snaží se vdechnout neživé hmotě život a nedbají přitom na duši. Problém je v tom, že se město jako celek odvrátilo od Boha a místo toho následuje Satanova pohůnka jménem Father Prime. "Bůh není a nikdy nebyl. Věřte ve mne a uctívejte mne, neb já jsem život, smrt i zákon," provolává a všichni malověrní mu věří. To však ještě neznamená, že by měl pravdu. Bůh existuje, a vy to víte velice dobře - je vaším přímým nadřízeným.

Messiah

Avšak nad Fakturem se již začínají stahovat mračna, blíží se bouře. Bůh s nelibostí sleduje počínání samozvaného vládce města a hodlá ho odstranit z cesty. Jen tak se může město vrátit zpět do Božích rukou. Kdo však bude pověřen oním nelehkým úkolem - zničením Otce Primea? Ano, hádáte správně. Vy. "A proč," ptáte se Boha. "Proč právě já?" "Proto," odpovídá vám s bohorovným klidem. A protože je slušně vychovaný, nezapomene vám ještě popřát šťastnou cestu.

Spasitel v plenkách
Tak začíná vaše strastiplná cesta futuristickým městem Faktur, ztvárněná v nové akční adventuře nazvané příznačně Messiah. Cesta, která je o to obtížnější, že ji neprovádí steroidy nadupaný stroj na zabíjení, ani sexappealem přetékající Lara Croft, ale malý andílek v plenkách. Už to je znamením, že při hraní Messiaha je zapotřebí používat jiná mozková centra, než jaká jsou zatěžována u jiných her, a tvůrci sami to také zdůrazňují. "Myslete jinak," říkají, a nemyslí tím žádnou podporu nějaké politické straně.

Myslet v jiných dimenzích je zde opravdu zapotřebí. Messiah Bob - tak se náš cherubín jmenuje - má totiž schopnosti, které jsou nejen nám, smrtelníkům, ale i většině herních hrdinů odepřeny. Jmenujme jen dvě základní. Bob se umí zmocnit jakékoliv živé duše a používat tělo jejího majitele pro plnění různých úkolů a překonávání zábran (posednut andělem - to zní netradičně, že?), a další je schopnost letu. Nevznáší se sice v oblacích jako orel, spíše poskakuje jako nakopnutá slepice, ale let to přeci jen je a většinou s ním vystačíte.

Dále je zapotřebí mít na paměti, že jste Boží vyslanec v místě, kde vládne Satan. Nedá se tedy říci, že byste byli zrovna vítáni. Někdy sice vaše přítomnost vyvolá pouze pobavený zájem (například u vědců či prostitutek) a nehrozí vám žádné větší nebezpečí, většinou se ale dočkáte místo slavobrány střelby z rychlopalných zbraní. Ochranka nemá pochopení pro malá batolata v plenkách, která poletují sem a tam po vojenské základně. Z toho vyplývá nutnost kamufláže za pomoci již zmíněného infiltrování do cizího těla. Přitom si musíte vybírat takové osoby, které nebudou v místě pohybu nápadné či vysloveně nevítané. V baru tedy bývá nejvhodnějším objektem tanečnice nebo barmanka, v podzemí lidožravý chot, na policejní stanici esenbák a ne prodejná dívka.

Messiah

Pokus o kus reality
Tímto se dostáváme k otázce jednotlivých postav ve hře, kterých je v Messiahovi několik desítek druhů a je nutno uznat, že si s nimi v Shiny opravdu vyhráli. Každá má své vlastní charakteristiky, se kterými musíte při hraní počítat, nebo které můžete vhodně využít. Všechny postavy jsou vytvořeny v 3DS-MAXu, prý podle živých modelů. Lze tomu věřit, lze o tom pochybovat, ale pravdou je, že jak po grafické, tak po pohybové stránce jsou více než zdařilé. Konec konců, o využívání polygonů, tvorbě postav a okolí a o grafice v Messiahovi vůbec si můžete přečíst docela zajímavý článek přímo na domovské stránce hry.

Grafika byla navíc popsána již v našem preview, takže raději přejdu k věci, která mne na hře zaujala nejvíce. Tou je umělá inteligence postav. Nezastírám, že jsem byl příjemně překvapen. Ba co víc, lebedil jsem si. Nejen, že postavy neustále vykonávají svou práci, baví se spolu na ulici či tančí v baru, ale chovají se (s malou, níže popsanou výjimkou) adekvátně právě probíhající situaci. Pokud nejste vtěleni do jiné osoby a procházíte kolem nich ve své vlastní okřídlené polonahé podobě, vzbuzujete zájem (nebo střelbu), pokud se ukrýváte v cizím těle, chovají se k vám ostatní podle toho, kdo zrovna jste a jak se chováte vy k nim. Messiah Pokud jste ale policista, stačí tasit zbraň, namířit na civilistu a ten se bez meškání kácí k zemi, kryje si hlavu a prosí vás o slitování. Zkuste ale to samé na jiného policistu a se zlou se potážete. Je známo, že strážci zákona (ve městě Faktur) nemají příliš velký smysl pro humor. Pokud jste voják s vysokou šarží, podřízení vám salutují apod. Poměrně zajímavý byl také pohled na chota, který v temné stoce zuby rval na kusy mrtvého policistu, spatřil vás a s krvavou pěnou u úst a s nelidským řevem se na vás vrhá (screenshot není z výchovných důvodů zařazen).

Poměrně nezvyklou skutečností je i to, že při ozbrojených střetech se vaši nepřátelé snaží vás dostat do křížové palby, skrývají se za překážky a i jinak využívají potenciálních výhod, které jim terén poskytuje.

Onou předeslanou slabinou v chování postav je, že pokud napadnete jako civilista jiného neozbrojeného občana, nebrání se vám a pouze naříká. Tak to v běžném životě ale nechodí, osobně alespoň neznám nikoho, kdo by se nechal jen tak beztrestně otloukat.

Messiah

Ve hře na realitu se ale tvůrci neomezili jen na AI, šli do dalších podrobností. Valnou většinu z nich jsem uvítal. Jako příklad nám zde může sloužit takový pád z... řekněme... pěti metrů. V lidském těle, samozřejmě, protože v andělské podobě to bez problémů splachtíte. Nehrozí vám, stejně jako ve skutečnosti, že byste se zabili, na to je ta výška moc malá. Ale riskujete, že si zlomíte nohu nebo se jinak zraníte a vámi využívané tělo již nebude použitelné.

Další drobnůstkou, která přibližuje hru k realitě, je uzdravování. To zde pro lidi neexistuje, žádné bílé lékárničky nebo červené lektvary. Zraněný člověk zůstává zraněný do té doby, dokud nezmění svou podstatu a není z něj člověk mrtvý. Pokud by tohle ale platilo i pro vás, přestal by být Messiah hratelný. Vám se tedy jako éterické bytosti naskytuje možnost čerpat chybějící životní sílu z jiných postav. Díky vašim zraněním se tak zhorší zdravotní stav někoho jiného, ale proč si s tím lámat hlavu. Za takových padesát, sto let (nebo pár vteřin) stejně budou všichni koukat na záhon zespodu, tak proč si s tím lámat hlavu, že?

Messiah

A co dál, doktore?
Messiah je akční adventura, takže je jasné, že zde nemůže chybět spousta různých puzzlů, které musíte vyřešit. Nejedná se o hádanky jako takové, ale o vymyšlení způsobů, jak dosáhnout svého cíle. Řešení bývají jednoduchá, ba prostá, přesto jsem ale tvůrce stokrát, ba tisíckrát při zákysech proklínal, ale jen proto, abych se jim neméněkrát omluvil a v duchu je za jejich dílo pochválil. Nebudu uvádět žádné příklady, nechci vás připravit o ty bezesné noci, ve kterých se budete snažit přijít na to, jak ksakru nahodit ten prokletý generátor nebo odlákat pozornost dvou neodbytných strážných. Ale jedno vám slibuji - přijdete si na své.

Dále bych se měl asi zmínit o zbraních, zvucích a podobných věcech, to přeci k recenzi patří, ale... ono to dost dobře nejde. Obojí není ani dobré, ani špatné, prostě průměr. Dobrá, tak tedy dobrý průměr, za který se tvůrci nemusí stydět (raketová harpuna se mi celkem líbila), ale víc už neslevím. A pokud vás něco nezaujme, těžko se o tom píše. Klady Messiaha naštěstí vězí v něčem jiném, než je střelba a zvukové efekty, takže to hře na kvalitě nijak neubírá.

Messiah

Chybička se vloudí všude
Nebyla by to pořádná recenze, kdybych se nezmínil o věcech, které mi na hře vadily. Bohudík jich není mnoho, vlastně jenom dvě. První věcí, která mne často iritovala, byla kamera sledující Bobův pohyb. Ačkoliv většinou brala v potaz okolí a jeho členitost, někdy jí nedocházelo, že nechci, opravdu nechci pozorovat dveře za kterými už stojím, ale dění kolem sebe. Obdobný problém se vyskytoval i při scházení ze schodů či seskakování z beden. Kamera zabírala vnitřek schodiště (či bedny) a já byl jako oslepený. To většinou až zas tak nevadilo, ale když jsem se v takové situaci ocitl pod palbou, byl jsem velice, velice sprostý (což svědčí také o jedinečné atmosféře Messiaha - by Vreco).

Druhou slabinou hry je to, že je určena nejspíš jen pro majitele silnějších a velice silných počítačů. To já s procesorem 300 Mhz a 96 MB RAM nejspíš nejsem. Ačkoliv hra běhala většinou bezproblémově a plynule, v některých situacích (bez zřejmé závislosti na počtu zobrazených polygonů) se akční adventura měnila na tahovou strategii a moje šance na úspěch se každou chvíli razantně snižovaly. Messiah Bohužel šlo většinou o situace, kdy bylo zapotřebí rychlé a správné reakce. Zde je sice možná chyba spíš na straně mého počítače, přesto si myslím, že k podobným věcem by u dobře zpracovaného enginu docházet nemělo.

Konec dobrý, všechno dobré
Nerad bych, aby vznikl dojem, že Messiah není hrou, kterou bych si dovolil doporučit. Naopak. Ačkoliv sám nejsem zapáleným fanouškem tohoto žánru, Messiah ho ze mě ještě možná udělá. Shiny Entertainment si při jeho vytváření opravdu vyhráli. Nabízejí solidní, i když hardwarově náročný engine, zábavný scénář, vynikající umělou inteligenci postav, hudební doprovod od Fear Factory, originální a těžké puzzly... Zkrátka desítky hodin plných dobré zábavy a nejednu probdělou noc, kterou strávíte jako přikováni k židli, s očima červenýma od záře vašeho monitoru. A až zpěv ptáků vás upozorní, že je již ráno a vy se musíte vydat zpět do reality za svými povinnostmi.

Messiah
Výrobce: Shiny Entertainment
Distributor: Interplay
Minimální konfigurace: Pentium 233 MHz, 32 MB RAM, 3D akcelerátor
Doporučená konfigurace: Pentium II 300 MHz, 128 MB 3D akcelerátor
3D karty: ano
Multiplayer: ne
Verdikt: Výtečná, možná nejlepší hra svého druhu, na které by
však i přesto bylo možno (a třeba) ještě něco vylepšit.
Hodnocení 90%

Autor:




Nejčtenější

Age of Empires 4
Skvělá zpráva, Microsoft oznámil Age of Empires 4

Přání fanoušků byla vyslyšena. Microsoft oživuje legendární značku historických strategií, jejíž poslední díl vyšel již před dlouhými 12 lety.  celý článek

Zaklínač 3: Srdce z kamene
VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

Star Wars Battlefront II
Podívejte se na nové trailery Battlefront 2 a Assassin’s Creed: Origins

U příležitosti právě započatého Gamescomu dostaly dvě z nejočekávanějších her současnosti nové trailery. A oba vypadají fantasticky.   celý článek

Mass Effect: Andromeda
Je to oficiální. Žádný další příběhový přídavek pro Andromedu nebude

To, o čem se dosud jen neoficiálně šeptalo, je nyní potvrzené. Mass Effect: Andromeda opravdu nedostane žádný další přídavek do hry jednoho hráče.   celý článek

Další z rubriky

Sniper: Ghost Warrior 3
RECENZE: Sniper: Ghost Warrior 3 se příliš veze na vlně zájmu

Série Sniper: Ghost Warrior se vždy řadila spíše mezi ty, od kterých se toho očekávalo méně. Mezi vydáním druhého dílu a tím současným však uběhly čtyři roky a...  celý článek

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

Warhammer 40 000: Dawn of War 3
RECENZE: Warhammer 40 000: Dawn of War 3 je velkým šlápnutím vedle

Pokud se mohli vývojáři z Relic Entertainment něčím chlubit, tak tím, že jejich realtimové strategie patří k naprosté špičce žánru a při jejich koupi...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.