Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Metal Fatigue - 3D manévrování Combotů

  12:00aktualizováno  10. července 2001 9:44
Už vás nebaví shlížet na svět z dvoumetrové nebo dokonce třímetrové výšky (zdravím všechny mutanty z Falloutu :-)) a fantasy či historické strategie vás již omrzely? Pokud ano, nebuďte smutní, protože pro nás Zono inc. pod křídly Take 2 připravili vcelku zajímavý výlet do budoucnosti a vydali ho pod názvem Metal Fatigue.
Metal Fatigue

Už vás nebaví shlížet na svět z dvoumetrové nebo dokonce třímetrové výšky (zdravím všechny mutanty z Falloutu :-)) a fantasy či historické strategie vás již omrzely? Pokud ano, nebuďte smutní, protože pro nás Zono inc. pod křídly Take 2 připravili vcelku zajímavý výlet do budoucnosti. Odhoďte tedy všechny meče, sekery či luky, brnění nechte rezivět někde v koutě a nasedněte do obrovských Combotů, kteří by díky své výšce mohli zaklepat na okno v posledním patře toho největšího paneláku a boj s tanky typu Mammoth je pro ně stejně těžký jako utkání s dotěrným hmyzem.

"Vítáme vás milí diváci při sledování krátkých zpráv ze světa. Hlavní zprávou dne je potyčka armád dvou bratrů zastupující společnosti Rimtech a Neuropa. Při bojích nedošlo k civilním obětem, ale ceny zničených bojových strojů čítají neuvěřitelná čísla. Co si o tom myslíš, Johne?"
"Podle mých zpráv se tento týden jedná již o třetí bitvu tohoto typu a podle neověřených zdrojů montuje Diego Angelus do svých Combotů nový typ zbraní, který prý měl získat při vyhraném souboji nad Comboty společnosti Mil-Agro."
"Johne, možná by diváky zajímalo, jak tohle všechno vlastně začalo. Co ty na to?"
"No, podle mých zdrojů se to všechno točí kolem nějaké zbraně, o kterou se všichni tři bratři přetahují. Víc toho již bohužel není známo, ale jedna věc je jistá, tyhle boje jen tak brzo neskončí, abych pravdu řekl, tak teprve začaly."
Metal Fatigue "Dobrá. Tak to je pro tuto chvíli vše a těším se na opětovné shledání při dalších zprávách na WebTV 3 zase za hodinku."

Celá hra se točí kolem tří bratrů Angelusů, kteří pracovali jako piloti Combotů, obrovských bojových robotů společnosti Rimtech. Při jedné misi v systému Hedoth Prime objevili mocnou zbraň prastaré civilizace a nastala hádka o její vlastnictví. Jako kdyby nestačilo, že se "pošťuchují" takové kolosy, jakými Comboti bezpochyby jsou, ještě se přihnala letka nepřátelské společnosti Mil-Agro, která měla za následek zranění jednoho z bratrů, Stefana. Ten je poté mylně pokládán za mrtvého, ale pravda je jiná a to taková, že ho společnost Mil-Agro nalezla a po vymytí mozku otočila na svou stranu. Další z bratrů, Jonus, zběhne z Rimtechu a přidává se k záhadné společnosti Neuropa, která ho vítá s otevřenou náručí, neboť sebou přináší i mocnou zbraň. No a nakonec zůstává Diego, který se vrací zpět do Rimtechu. A tak začíná příběh plný hrdinství, zrady a zbabělosti.

Metal Fatigue je real-timová strategie se vším, co k tomuto typu hry patří. Nechybí zde již klasické stavění výrobních hal a obraných věží, vyrábění nejroztodivnějších bojových jednotek a výzkum nových, či těžení materiálu, kterým je v této hře láva. Na první pohled hra kromě 3D prostředí nepřináší nic, co bychom tu již mnohokrát neměli a i to 3D není žádná velká novinka. Pokud si zahrajete jen jednu misi či jen tak hodíte očkem po monitoru, kde zrovna váš známý tuhle hru paří, napadne vás nehezká myšlenka o totální neoriginalitě a dáte nadosmrti od této hry ruce pryč. Ale to by byla obrovská chyba, neboť tak, jak se na první pohled tváří neoriginálně, na druhý překypuje dobrými nápady a chytlavou atmosférou.

Metal Fatigue

V jiných recenzích by se autor na tomto místě rozepisoval, jak se staví budovy či jak se vyrábí bojové jednotky a zkoumají nové atd. Ale protože tento základ každé real-timové strategie je již tolikrát ohraný a jediné, co se mění, je prostředí a jednotky, nemyslím si, že by vás bavilo čísti něco, co je v každé recenzi na real-timovou strategii. Proto tuhle část s vaším dovolením přeskočím a vrhnu se rovnou na novinky, které Metal fatigue vytahují z odpadliště průměrných her.

"Hlásíme se vám opět z nejnovějšími zprávami o probíhajícím "hedothprimském konfliktu". Náš zpravodaj John se nachází u bojové základny Rimtechu a má pro vás nejžhavější informace. Slyšíme se Johne?"
"Slyšíme, dobrý den přeji."
"Jak to vypadá v terénu a co se od minule změnilo?"
"No, okolo základny je velice živo a vypadá to, že Rimtech připravuje bojové stroje pro nadcházející bitvu. Ale i když základna vypadá obrovitánsky, je to jenom slabý odvar oproti té hlavní, která je postavena hluboko v jejich uzemí. Prý právě tam sestavují obrovské Comboty, přičemž jejich počet by mohl čítat i několik desítek."
"Když už jsme u toho, co je pravda na zprávách o létajících Combotech spole...."
"To je neuvěřitelné...!!!"
"Johne, haló Johne, co se tam děje?"
"Základna byla napadena společností Neuropa, která se doslova vyhrabala uprostřed základny Rimtechu. A teď probíhají nelítostné boje. To je něco! Neuropa chrlí ze země další a další jednotky. Základna je doslova zaplavena výbuchy a střelbou. Rimtech se pokouší o obranu, ale prohra se nemilosrdně blíží."
"Johne, co to tam slyším za dunění?"
Metal Fatigue "Tak to jsem ještě neviděl. Asi tucet Rimtechských Combotů. Vypadá to, že byly schováni za nedalekým kopcem a teď běží k šokovaným tanků Neuropy. No, boj se docela obrátil. Comboti si s jejich tanky hází jako s hadrovými panáky a jejich výška vrhá stíny na celé údolí. Takovýto zvrat v boji jsem ještě neviděl. A je po boji. Teď se na chvíli rozloučíme a já se zkusím dostat blíže...."
"Slyšeli jste sami, již brzo budeme mít nejnovější informace z místa dění a pokud zůstanete na WebTV3, budete je mít i vy."

První "originalitkou" jsou naprosto božský Comboti, což jsou bojové stroje nevídané výšky. Pokud si chcete představit, jak takový Combot vypadá, vezměte si klasické a již nemódní Transformers, přidejte jim výšku minimálně desetipatrového paneláku a vyzbrojte je futuristickými zbraněmi jako např. energetický meč nebo štít či mu na nohy přimontujete odpalovací rampy. I když to na bojišti nevypadá, že by se jednalo o takové kolosy, jak vám je tady líčím, pravda je jiná. Při setkání Combota s osamoceným tankem nastává rychlý proces končící rozdrcením tanku dvěma ranami obrovské sekery či na dálku odpálenými smrtnesoucími raketami. Takovýto Combot je pro malou skupinku tanků jistá smrt, ale když se setká s nepřátelským Combotem, pak začíná oku lahodící bitva. A právě boje obrovských kolosů dělají tuto hru tak atmosférickou. Po bitvě z Combotů odpadne nějaký ten díl jejich vybavení, kterým je třeba useknutá ruka s novou zbraní či nohy, díky kterým budou vaši mechaničtí bojovníci běhat rychleji. Vy potom musíte udělat jedinou věc, tuto zbraň naložit a odvézt do výzkumného centra a za nějaký čas ji již montovat na své roboty, nebo zahodit např. ruku se štítem a uprostřed bojiště si nasadit ruku zničeného nepřítele. Tak toto já považuji za skvělý nápad, nemyslíte? Podobných součástek je ve hře velice mnoho a vy můžete kombinovat až do zešílení, přičemž kombinací je několik desítek tisíc!

Metal Fatigue

Další zajímavou novinkou je boj na třech frontách zároveň. Nelekejte se, hned to vysvětlím. Těmi třemi frontami jsou myšleny zem, podzemí a vzduch. V mnoha strategiích se bojovalo na zemi či ve vzduchu, říkáte si, ale tohle je něco zcela jiného. Začínáte na zemi, ale pokud vyrobíte důlní výtah a obrovský pojízdný vrták, můžete si dělat cestičky i v podzemí a přesouvat tak své jednotky nepozorovaně. Něco podobného je i se vzdušnou frontou. Postavíte tzv. Spaceport a již můžete okupovat oblohu. Praví stratégové již teď vidí ty možnosti, které tento systém přináší: nečekané vyhrabání se v blízkosti nepřátelské základny či letecké útoky zrovna v nejméně vhodnou dobu. A právě když dokážete správně načasovat úder na všech třech frontách najednou, jste na dobré cestě k vítězství.

Třetí, podle mne velice užitečnou věcičkou, je tzv. Prebuilt. Pod tímto slovem se neschovává niv jiného nežli předpřipravení základny. Na začátku většiny misí, si budete moci do jistého finančního limitu postavit několik budov a vyrobit si dostatek bojových jednotek (i když těch není nikdy dost), aniž by jste byli otravováni nepřítelem. Poté, co máte již základnu připravenou a myslíte si, že by jste brzký a nečekaný úder protivníka přežili, stačí odklepnout tlačítko a jste in. Tuhle možnost jsem ihned uvítal a odpadá díky ní pořád stejné stavění základních budov vaší báze. Vy se pak můžete více soustředit na nové budovy a boj, přičemž základna je již více či méně zabezpečena.

Co se týče grafické stránky hry, ta je celkem bez problémů. I když 3D strategie zrovna nemusím, u této mi třetí rozměr vůbec nevadil, spíše naopak se mi sem docela hodil. Když se nad tím zpětně zamýšlím, nedokážu si představit, že bych měl Comboty ovládat ve 2D strategii.

Rozlišení se pohybuje od 640*480 (16 bit) do 1600*1200 (v truecoloru), podle toho jak si přibližuje či oddalujete bojiště. Při nejmenším rozlišení je hra celkem dobře hratelná i na pomalých počítačích. Metal Fatigue Jediné, co bych na grafice hry vytknul, jsou podle mne odfláknuté výbuchy budov, která budí dojem sypání se domečků z karet.

"Tak jsme opět zpět a přinášíme nové zprávy od našeho reportéra v terénu. Slyšíme se Johne?"
"Ano, slyšíme."
"Co nového se událo od našeho posledního vstupu?"
"Od poslední bitvy je zde klid a tak vám nerušen můžu sdělit nejnovější poznatky. Dostal jsem se do blízkosti hlavní základny Rimtechu a po krátkém vyjednávání mě pustil dovnitř sám Diego Angelus, aby mi poskytl rozhovor."
"No to je skvělé, co jste se dozvěděl?"
"Pan Angelus mi poodhalil roušku tajemství výcviku posádek Combotů. Jedná se o jistý simulátor, ve kterém se mají budoucí piloti naučit strategie boje i znalosti nepřátelské techniky. Myslím si, že zasvěcení tento simulátor nazývali nějak jako Metal fatigue či podobně. Ale to není důležité, hlavní je, že ti, co tento simulátor šťastně dokončí, jsou velice dobře připraveni na následující boje a společnosti Mil-Agro a Neuropa by se měli začít obávat. Tak, to je pro dnešek již všechno a až narazím na nové informace dám vám vědět."
"Díky Johne, na slyšenou. A vám přeji pěkný den a zase někdy na WebTV3."

Metal fatigue je na první pohled lehce nadprůměrná strategie zasazená do 3D prostředí, ale na druhý a možná i třetí pohled na vás spod slupkou ohraného schématu "vytěž, postav, vyrob a znič" vykukuje velice chytlavá real-timová strategie s, na dnešní dobu, velkým množstvím originálních nápadů, které posouvají herní zábavu zase o malý krůček dále. Pokud tedy fandíte tomuto hernímu žánru a myšlenka na obrovské Comboty zadupávající tanky do země, vám připadá skvělá, pak vám tuto hru jednoznačně doporučuji.

Metal Fatigue
Výrobce: Zono inc.
Distributor: Take 2
Minimální konfigurace: Pentium 200, 32 MB RAM, 8x CD-ROM
Doporučená konfigurace: Celeron 300, 64 MB RAM, 16xCD-ROM
3D karty: ano, je vyžadována
Multiplayer: ano
Verdikt: Povedená real-timová strategie s hromadou nových nápadů a božskými Comboty.
Hodnocení 80%

Autor:
Témata: Raketa, Robot, simulátor
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách

Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čeští Warhorse slibují brzké oznámení nové hry. Co by to tak asi mohlo být?

Více než šest let od vydání nejvýznamnější české hry posledních let Kingdom Come: Deliverance...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

Digitální láska. Kdo jsou nejzajímavější videoherní milenci

Premium Láska je prý něco, po čem touží spousta z nás. A očividně není řeč jen o reálných osobách, ale...

Vrací se Rayman, ale zase ne tak, jak bychom si přáli

Série Rayman patří k těm nejlepším hopsačkám vůbec, nový díl je ovšem v nedohlednu. Letos se chystá...

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...