Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Metal Gear Solid - tajný agent

  12:00aktualizováno  27. července 2001 9:54
Ve zkratce řečeno, v Metal Gear Solid ovládáte speciálně vycvičeného elitního vojáka, jenž má za úkol zničit prototyp přísně tajného nukleárního vozítka. Čili co vás čeká? Seskok padákem do džungle - vyzbrojeni pouhým nožem - a desítky, či možná stovky nepřátelských vojáků.

Metal Gear SolidJe to jako Commandos pro GBC. Kdyby mě někdo požádal, abych mu velmi stručně přiblížil hru Metal Gear Solid, řekl bych mu přesně toto. A opravdu, sic se Commandos odehrávalo za druhé světové války, principem se obě hry příliš neliší. Pravda, verze pro PC nabízí poněkud komplexnější a nápaditější pohled, nicméně těžko si ji zahrajete třeba ve vlaku a podobně. Výhody a nevýhody PC vs. GBC však ponechám na uvážení každého ze čtenářů.

Ve zkratce řečeno, v Metal Gear Solid ovládáte speciálně vycvičeného elitního vojáka, jenž má za úkol zničit prototyp přísně tajného nukleárního vozítka. Čili co vás čeká? Seskok padákem do džungle - vyzbrojeni pouhým nožem - a desítky, či možná stovky nepřátelských vojáků. Každý z vojáků disponuje určitou zónou viditelnosti, za kterou vás nezaregistruje. Jak bývá zvykem, saláti v džungli by neslyšeli, ani kdyby jim někdo dělem u hlavy střílel. Prostě si tam tak chodí po svých stanovištích a čekají na to, až budou umně zlikvidováni. Zezačátku si voják musí vystačit pouze se svým velmi ostrým nožem, nicméně později svému účelu poslouží i pistole, výbušniny, granáty a raketomet. Repertoár zbraní mi zcela vyhovuje, neboť jsou zde zastoupeny všechny důležité.

Metal Gear SolidProblém začíná ve chvíli, kdy si vás někdo z ostrahy všimne. Okamžitě se spustí běsnící alarm, jenž přivolává někdy až příliš početné posily vojáků. Existují zde tři fáze určující nebezpečí. V té první byste se měli se svým vojákem nacházet nejčastěji – pojmenoval bych ji „klid“. Nepřátelé totiž nemají potuchy o vetřelci na svém území, a tak ležérně plní svoji hlídací povinnost. Druhou fázi bych označil jako „stav nebezpečí“, kdy vojáci tuší zradu a mnohem pozorněji sledují své okolí. Třetí fáze si získala jmenovku „stav nouze“. Neznámo odkud se totiž vyrojí spousta vojáků a jako sršni začínají prohledávat okolí. Proč to všechno říkám? Když se spustí alarm, nastává třetí fáze. Na obrazovce GBC zmizí radar, místo něj se objeví nápis a rychlé odpočítávání. Až skončí, barometr nebezpečí se přepíná do fáze dva. Opět se odpočítává. Vy buď někde tiše přečkáváte žalostné časy, nebo hlava nehlava bojujete s nepřítelem.

Ale pozor, nevítanou návštěvu a neblahý alarm nespouštějí pouze nepřátelští vojáci. Ti sice fikaně vyčkávají na svých pozicích, leží maskováni v trávě (eventuelně bahně) a vůbec vyvádějí podobné pochybnosti. Mnohem nepříjemnější jsou chytře rozmístěné kamery, které může neopatrný hráč snadno přehlédnout. Aby toho nebylo málo, na důležitých místech se Metal Gear Solidkamery pohybují. Ten, kdo se chce dostat dál, musí chytře využívat schovávaček za bednami a harampádím a postupně tak proniknout až do srdce komplexu. Nemusím říkat, že nevyžádaná střelba spouští alarm (natož nevyžádaná raketa), proto si do sytosti užijete obyčejného nože. Paradoxně „nejhorší“ zbraň se stává tou nejcennější.

Hru sledujete v lehkém 3D nadhledu, ale fakticky to není nic jiného, než 2D ptačí perspektiva. Nutno podotknout, že k tomuto žánru se hodí dokonale. Barevné zpracování mě nijak neoslinilo, stejně tak stále se opakující tytéž lokace, což přispívá k menšímu zmatku v orientaci. Vezměte si, že stále chodíte mezi těmi stejnými domy, stále vidíte ty samé bedny, stále navštěvujete ty samé prostory. Ještě že se prostředí po jednotlivých úrovních celkově obměňuje. Animací se mohou pochlubit pouze nepřátelé, váš svěřenec, občas nějaká ta kamera a výbuchy. Za nepříjemné považuji i obnovování vojáků, což na jednu stranu chápu, ovšem pro příště bych doporučoval se nad tím trochu zamyslet. V budovách a úkrytech se občas vyskytují bedničky s různý obsahem – od zbraní, přes předměty až po munici. Ve vaší misi vám dále vypomáhá malinký radar, jenž zobrazuje pozici všech přítomných osob v okolí. Autoři měli dobrý nápad s vysílačkou, která vás spojuje s lidmi podílejícími se na akci. Ale Metal Gear Solidabych vás nemátl, v pozadí toho všeho se ukrývá klasické ukládání pozice a podobně. Trochu mě ale dostal fakt, že číselnou frekvenci si nastavuji sám. Jenže když je někdo tak chytrý jako já, že odklepává doprovodné animace a nečte texty, frekvence se nedopídí. Naštěstí vše zachraňuje manuál…

Zvukový doprovod k Metal Gear Solid celkem vkusně pasuje. Nechci tady vést brutální řeči, ale nejvíc se mi stejně líbí bodání nožem do nepřátelských vojáků. Následuje zhroucení na zem a příslušná rána. Tohle se musí Metal Gear Solid nechat, z GBC se opravdu linou „zajímavé“ skřeky. Metal Gear Solid nejvýstižněji charakterizuje slovní spojení „svižná akce“, naštěstí postrádá duch moderní primitivní bitky. Ano, na své cestě zlikvidujete spoustu nepřátel, ale není to vyloženě „smažba pro blbce“. Metal Gear Solid vás nejprve uchvátí. Naneštěstí se však brzy ohraje a počáteční pocit nadšení mizí jako pára nad hrncem. Ale pokud seženete někoho s GBC a hrou, mohlo by to být docela maso.

Autor:


Témata: bitka, Radar, Raketa, Vlak


Nejčtenější

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech slibuje, populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Black Mirror Remake
Česká adventura Posel Smrti se dočká remaku. Budou ho dělat Němci

Jedna z nejlepších českých her vůbec se po 14 letech od vydání dočká kompletního přepracování. Nepracují na něm však původní autoři a od originálu se má lišit...  celý článek

Iron Harvest
Strategie Iron Harvest obohatí 1. světovou válku o bojové roboty

Nový trailer očekávané strategické hry Iron Harvest ukazuje, jak by vypadala bojiště 1. světové války, kdyby mělo lidstvo k dispozici obří bojové roboty.  celý článek

Fishing Planet
VIDEO: Simulátor rybaření aspiruje na nejlepší trailer roku

V podání autorů chystané hry Fishing Planet vypadá rybaření napínavěji než většina současných stříleček. Volume doprava!  celý článek

Cosplay Chun-Li, jedna z nejikoničtějších postav série Street Fighter
Fanouškům připadala herní postava příliš ošklivá, autoři ji předělali

Postava bojovnice Chun-Li byla v bojovce Marvel vs. Capcom: Infinity tak ošklivá, že ji museli autoři v nejnovějším patchi znovu vymodelovat obličej.  celý článek

Další z rubriky

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.