O historii herního fenoménu jménem Metroid již na našem webu padla krátká zmínka, ať již to bylo ve vůbec první novince týkající se právě samotného nebo v nedávné recenzi na GBA inkarnaci Metroid Prime.
Samus Aran, hrdinka předchozích dílů, byla sice až doposud schopna přežít všechny útoky nepřátelských alienů, nicméně její přerod z 2D do 3D jí mohl zlomit vaz - ostatně nebyl by to jediný případ, kdy se tomu tak stalo, pro nějakou exemplární ukázku pak nemusíme chodit nijak daleko, namátkou vzpomeňme sérii Prince of Persia. Uvedená causa se zdála o to dramatičtější, že se Nintendo odhodlalo tímhle delikátním úkolem pověřit do té doby nevyzkoušené americké vývojářské Retro Studios, které se stalo second party bigN.
V roce 1999 začalo Retro pod křídly Nintenda pracovat na prvních projektech, z nichž tu byl hnedle jeden titul cílený pro launch herní kostky jménem GameCube. Jednalo se o akční adventuru ve třetí osobě, v níž
figurovala trojice ženských protagonistek - a z tohoto počinu se posléze stal Metroid Prime. Začátky nebyly vůbec jednoduché. Překážka v podobě nevyhovujících development kitů do značné míry znesnadňovala optimalizaci enginu, který byl vytvořen od základu a měl být výchozím bodem pro vývoj všech chystaných titulů "made in" Retro Studios. Ve finále to dopadlo tak, že Nintendo prosadilo (ačkoliv designéři z Retro Studios byli proti) předělat koncepci shora avizované hry - stala se z toho first person, která se - na rozdíl od third person - dá lépe vyladit!
Po pár měsících práce na předělané first-person hře se v Austinu v Texasu (kde sídlí Retro Studios) objevil samotný Shigeru Miyamoto (duben 2000) a zasvěcený zdroj z Ameriky hovořil o této skutečnosti jako o návštěvě Císaře, který přišel zhlédnout Hvězdu smrti. Miyamoto údajně ignoroval všechny ostatní rozpracované projekty a soustředil svou pozornost na onu first-person záležitost, která jej však v daný moment příliš neuspokojila. Důsledkem bylo několik dalších návštěv ze strany Nintenda, jež posléze resultovaly v zastavení prací na všech ostatních Retro hrách (byl tu dokonce k vidění americký fotbal) a upřednostnění klíčové FPS.
A pak to přišlo, několik týdnů před Space Worldem roku 2000 ("only" Nintendo akce, která bývala pravidelně pořádána mj. v prázdninovém období) se Nintendo rozhodlo ověnčit úsilí Retro Studios licencí Metroida, do něhož měla být ona shora citovaná first person akce postupně přetransformována. Retro Studios si tohoto kroku velice považovalo, ale bylo si vědomo možného rozporuplného ohlasu na ideu pokračovat v sérii Metroid jako first person adventuře. Do tohoto ovzduší přispěchalo Nintendo s požadavkem, aby Retro mohlo na výstavě Space World předvést alespoň dílčí část hry. Nakonec z toho byla ona známá a krátká ukázka Samus běžící skrze koridor. Nicméně v kontextu termínu vydání bylo zřejmé, že launch GameCube Metroid Prime rozhodně nestihne.
Byly definitivně zrušeny všechny rozpracované projekty a síly celého týmu byly vrženy na vývoj Metroid Prime (a jeden nepříliš zajímavý RPG titul, jenž ustál zemětřesení možná jen díky CEO Retro Studios - Jeffu Spangenbergovi, kterýžto byl velkým fanouškem tohoto žánru). Nintendo v případě Metroidu chtělo mít něco opravdu extra, čemuž ostatně nasvědčovala i slova George Harrisona (Nintendo Marketing Vice President), který mluvil o velice tvrdém testování kódu Metroid Prime (testeři z pověstného Mario Clubu) s tím, že tahle hra se nedostane na trh dříve, než z ní bude opravdu kvalitní kus softwaru.
Koneckonců, třebaže jsou Retro Studios jakožto firma nováčky na herním poli, jednotliví zaměstnanci za sebou přirozeně mají jisté úspěchy, které exekutivu bigN vedly k tomu důležitému kroku svěřit jim práce na novém Metroidu. A že se tento tah vyplatil potvrzují výborná hodnocení hry po celém světě (i když v Japonsku poněkud šetřili superlativy) a dobrá prodejnost, jež zejména ve Starém světě neuvěřitelně zahýbala s pozicí samotné GameCube (byť tady je těch faktorů determinujících náhlý úspěch herní kostky povícero), která se tak na okamžik vyšplhala před své konkurenty a hlavně předstihla i do této doby neprůstřelnou PS2.
Jak moc dobrý Metroid Prime je, se budete již zanedlouho moci přesvědčit na našich stránkách sami, abyste snad naši recenzi neminuli, připomínám, že její nedílnou součástí bude i soutěž, jejíž vítěz získá retail verzi hry Metroid Prime! Co k tomu na závěr dodat? Inu snad jen noticku, že v Retro Studios se již pracuje na druhém díle…