Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Microsoft vzdal bitvu o Japonsko a Japonci zase ignorují Wii U

aktualizováno 
Letošní ročník herní výstavy Tokyo Game Show ukázal mimo spousty her i dva zajímavé jevy. Microsoft v současné generaci konzolí rezignoval a výstavy se vůbec nezúčastnil. A podpora nadcházející konzole Wii U ze strany japonských firem je mizivá.
Microsoft vzdal bitvu o Japonsko. Ilustrační foto

Microsoft vzdal bitvu o Japonsko. Ilustrační foto | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

V bitvě o Japonsko Microsoft pohořel

Americký Microsoft to na silném japonském herním trhu neměl nikdy jednoduché. První Xbox tam nikoho nezajímal a aktuální Xbox 360 to tam také neměl lehké. V žebříčcích prodejnosti pravidelně prohrával i s o generaci staršími přenosnými konzolemi a některá z her pro tento systém se do první desítky týdenních prodejů dostala jen velmi zřídka. A to ještě muselo jít o nějakou v Japonsku velmi populární značku.

Přístup Microsoftu byl ale poměrně sympatický. Vědom si své finanční síly zaujal postoj, který by se dal zhruba charakterizovat jako: "My to tady vydržíme a však oni si na nás časem Japonci zvyknou".

Letošní ročník výstavy Tokyo Game Show ale ukázal, že i tak silné firmě, jakou je Microsoft, po letech došla trpělivost. A možná i peníze. Nepřítomnost Microsoftu na výstavní ploše totiž nelze chápat jinak, než jako přiznání porážky. Zvláště když si vzpomeneme, jak velkolepé stánky měl Microsoft ještě na minulých dvou ročnících.

Tokyo Game Show 2012
Tokyo Game Show 2012
Tokyo Game Show 2012

Herní akce Tokyo Game Show

Je to o to zajímavější, že v herních obchodech se Microsoftu podařilo své konzoli vybudovat pozici platformy, víceméně rovnocenné s ostatními. Nabídka her ani záběr prodejní plochy sice nebývají tak velké jako v případě PlayStationů nebo obou generací Nintenda DS, ale hry a příslušenství pro Xbox 360 se v žádném případě nekrčí někde v koutě. Přinejmenším tedy v opravdu velkých prodejnách.

Bude proto zajímavé sledovat, s jakými velkolepými plány pro Japonsko vyrukuje Microsoft v příští generaci konzolí.

Japonské firmy Wii U ignorují

Velkým šokem byla prakticky naprostá absence her pro konzoli Wii U. Podle oficiálních materiálů výstavy zde bylo letos k vidění 1043 titulů (včetně aplikací, ryze karetních her apod.), ovšem pro Wii U byly určeny pouhé dva. Jeden jsme zahlédli na stánku Koei Tecmo, druhý nám zůstal utajen. Pro hořké srovnání: pro dosluhující Wii se zde objevilo pět titulů.

Wii U

Herní konzole Wii U, která ovládací možnosti zařízení rozšiřuje o dotykový tablet, vyjde v Evropě 30. listopadu. A bude dražší, než se čekalo.

Na výběr budou dvě verze. Základní v bílé barvě nabídne za cenu 7 990 korun 8 GB úložného prostoru. Součástí bude ovladač, adaptér do sítě a HDMI kabel.

Prémiová černá verze nabídne 32 GB úložného prostoru, rozšířené příslušenství, například stojánek na gamepad, hru Nintendo Land a slevu 10 procent na hry a software na digitální službě Nintendo Network. Zájemci za konzoli zaplatí 8 990 korun.

Wii U

Wii U

Omluvou mohou být dvě zásadní skutečnosti. Tokyo Game Show se tradičně odehrává bez účasti Nintenda a letos chyběl i Ubisoft, který se v posledních měsících prezentuje jako velký dodavatel her pro Wii U.

Ale když uvážíme, že na TGS v hrubém přiblížení vystavují víceméně jen japonské firmy kromě Nintenda, je situace ještě tristnější. To opravdu nikdo z nich pro novou konzoli v blízkém horizontu nic nepřipravuje? Vždyť Wii U se začne prodávat za méně než dva měsíce (v Evropě 30. listopadu).

O důvodech můžeme jen spekulovat, ale zdá se jako pravděpodobné, že Japonci prošli špatnou zkušeností se současnou konzolí Wii. Ta měla vývojářům poskytnout široké pole působnosti spojené především s nízkými náklady na vývoj. Docela brzy se ale ukázalo, že ve skutečnosti se dobře prodávají víceméně jen hry ze stáje Nintenda, zatímco často netradiční a hardcore tituly třetích stran si mohly o takových výsledcích nechat jen zdát.

Jako první do toho již před lety "třísknul" Capcom. Pro Wii vyrobil několik zajímavých exkluzivit, ale prodeje zůstaly hluboko za očekáváním. A tak tehdy firma vyhlásila, že pro Wii už hry dělat nebude.

Tomu by odpovídalo i současné nadšení Ubisoftu pro Wii U. Na Wii se totiž postupně uchytil množstvím různých party či tanečních her, u nichž bylo nezřídka zjevné na první pohled, že jejich vývoj byl hodně levný.

Po úspěchu Wii se dá očekávat, že i Wii U se nějakou dobu bude prodávat "jako housky na krámě", což Nintendu může opět přinést skvělé finanční zisky. Jako hráči ale doufáme, že se Nintendo nebude jen slepě držet této pohodlné cesty s podporou Ubisoftu v zádech. Zatím oznámená první vlna her působí dojmem, že by Wii U nemělo být pouze pro rodiny s dětmi, ale tak se staré Wii původně tvářilo taky.

Pár čísel z výstavy

Po třech letech jistého útlumu zaznamenal letošní ročník Tokyo Game Show rekordní zápis 1043 vystavovaných titulů. Je ale potřeba zmínit, že ne všechno byly přímo videohry (326 titulů připadlo na periférie a zboží s herní tematikou) a číslo jistě narostlo i přítomností producentů pro mobilní zařízení, kteří vystavovali velká množství her.

Celkem zde bylo k vidění 265 titulů pro chytré telefony: 139 pro iOS a 126 pro Android. Pro tablety byla určena rovná stovka titulů. Zajímavé je, že v Japonsku je stále populární i hraní na "hloupých" telefonech. Určeno pro ně bylo 142 vystavovaných titulů.

Specifickou pozici má v Japonsku PC, protože vedle on-line titulů se tu na něm hrají i poměrně specifické hry. Přesto se jich zde objevilo celkem 32, což je ve srovnání s ostatními "velkými" platformami slušné číslo.

Na PlayStation 3 bylo možné si zahrát 57 her a i přes nepřítomnost Microsoftu přivezly třetí strany 24 her pro Xbox 360.

Mezi handheldy nabídlo nejvíce her Nintendo 3DS s 34 tituly a objevily se i dva kousky pro vysloužilé Nintendo DS. Nová PlayStation Vita se snažila zaujmout 24 hrami, především na stánku Sony, a překvapivě čile se k životu má i staré PSP. K vidění tu pro něj bylo rovných 30 titulů.

Při současném překrývání žánrů není již jejich dělení zrovna jednoduché, přesto ale asi nepřekvapí, že nejvíce v Japonsku vystavovaných her (148) se vešlo do šuplíku s hrami na hrdiny.







Nejčtenější

March of the Living
Pohled na život vývojáře: Nezaplacené účty a stálá obava o budoucnost

Mnoho lidí vnímá práci na videohrách jako ten nejlepší způsob obživy. Ve velkorozpočtovém vývoji je to však tvrdá dřina plná přesčasů a častého propouštění po...  celý článek

No Man’s Sky (PS4)
GLOSA: Je No Man’s Sky podvod roku? Ne, jen oběť přehnaných ambic

Od ambiciózního vesmírného simulátoru No Man’s Sky se čekalo mnoho, tenhle druh slávy by si však autoři určitě rádi odpustili.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.