Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Windows 10 mohou pohřbít inovaci, obává se majitel proslulé firmy

  0:03aktualizováno  0:03
Společnost Microsoft je během dvou měsíců již po druhé pod palbou za kroky, které činí s operačním systémem Windows 10. Ty nenechávají klidným Tima Sweeneyho, ředitele společnosti Epic Games a hlavního programátora technologie Unreal Engine.

Tim Sweeney, spoluzakladatel Epic Games | foto: Nvidia

Sweeney se obává, že Windows 10 mohou skončit jako uzavřená platforma a svazovat uživatelům i vývojářům ruce. Systém by podle něj mohl mít negativní dopad na inovaci a Microsoft časem může získat monopol na distribuci i prodej programů a her.

Poprvé se Sweeney do Microsoftu opřel začátkem března, kdy napsal stať pro deník The Guardian. V té tvrdí, že Microsoft jde proti celému počítačovému průmyslu a zejména proti výrobcům videoher (čtěte české výtažky z článku).

Proč má Sweeneyho názor váhu?

Tim Sweeney je jedním z autorů Unreal Enginu, tedy sady vývojářských nástrojů a technologií sloužících pro vývoj videoher. Tato sada patří již více než dekádu k nejpopulárnějším řešením a pohání řadu velkorozpočtových i nezávislých hitů (například sérii BioShock či titul Ark: Survival Evolved). Epic Games jsou navíc tvůrci oblíbených her Unreal a Gears of War.

Nově pak proti Windows 10 hřímal 3. května na akci GamesBeat Summit v Kalifornii. Hlavním zdrojem jeho podráždění je nový formát UWP (Universal Windows Platform), díky kterému má být možné aplikace spustit napříč různými zařízeními s operačním systémem Windows 10. Například na PC, tabletech i konzolích.

„Kromě malé skupiny vývojářů, kterým za to Microsoft platí, UWP nikdo používat nezačíná,“ prohlásil Sweeney na GamesBeat Summit. „Stejné to je s obchodem Windows Store, kde objevíte především předělávky titulů z Androidu.“

Sweeney proto tvrdí, že Microsoft může postupovat obdobně jako Facebook. Tedy zprvu nabídnout poměrně otevřenou a benevolentní platformu, kterou postupně začne uzavírat.

Po vydání Windows 10 totiž na operační systém s továrním nastavením nebylo možné UWP programy instalovat jinak než přes obchod Windows Store.

Microsoft měl jinými slovy kontrolu nad tím, jaké aplikace budou ve formátu dostupné. Zatím je sice stále možné využívat i aplikace s tradičními příponami, například s koncovkou exe. Ty však firma může kdykoliv zakázat.

Microsoft na Sweeneyho dřívější článek reagoval ujištěním, že platformu uzavírat nebude. Sweeney však zůstává ostražitý a tvrdí: „Microsoft má možnost vynucovat záplaty bez vašeho schválení. Windows se sama aktualizují a vy s tím nic neuděláte. Pravidla hry se mohou kdykoliv změnit.“

Paragon
Paragon

Nejnovější hrou od Epic Games je akce Paragon

Pozvolné ovládnutí trhu a drastické následky

Sweeney se obává, aby Microsoft kroky směrem k dominantní kontrole prostřednictvím Windows 10 nepodnikal nenápadně.

„Když žábu hodíte do vařící vody, vyskočí. Ale když bude voda vlažná a pomalu budete zvyšovat teplotu, žába si toho nevšimne a nechá se uvařit. V herním průmyslu se už uvařila spousta žab. Podívejte se na Facebook, každá firma se tam přesunula, aby mohla zákazníkům posílat vzkazy.“

Sweeney v souvislosti s tím připomíná, že je dnes na Facebooku třeba platit peníze i za zobrazování zpráv lidem, kteří vás sledují.

Jako programátor také upozorňuje, že je otevřená platforma zásadní pro inovace.

Nadvlády Microsoftu se obává i majitel obchodu Steam, vytváří kvůli tomu operační systém.

Nadvlády Microsoftu se obává i majitel obchodu Steam, vytváří kvůli tomu operační systém.

„Revoluce v grafických kartách tak začala dlouho předtím, než se Microsoft přizpůsobil. Kdyby to záviselo na aktivitě Microsoftu a ten odmítal schválit ovladače a aplikace, které by pro využití byly potřeba, nikdy by k revoluci u grafických karet nedošlo.“

Pokud by Microsoft do budoucna podporoval pouze programy ve formátu UWP a ten by bylo možné instalovat jen prostřednictvím obchodu Windows Store, mohl by zcela eliminovat konkurenci.

Měl by možnost zabránit například instalaci Steamu a přinutit zákazníky, aby si veškeré hry kupovali přes Windows Store.

To je ostatně jeden z důvodů, proč firma Valve začala vyvíjet vlastní operační systém Steam OS, který běží na linuxovském jádru.

Ačkoliv tedy Sweeneyho kritika může zavánět takřka až konspirační teorií, obavy ostříleného podnikatele sdílí i další společnosti. Microsoft v minulosti čelil řadě zásahů antimonopolního úřadu, korporace se totiž agresivních kroků proti konkurenci nikdy nestranila.

Autor:




Nejčtenější

Syberia 3
VIDEO: V příběhovém traileru Syberie 3 potká Kate starého přítele

Od vydání očekávané adventury Syberia 3 nás dělí méně než měsíc a ačkoliv trojka má být podle autorů úplně jiná, na konci nového traileru se hlavní hrdinka...  celý článek

Heroes of the Storm 2.0
Heroes of the Storm čekají výrazné změny a amazonka z Diabla 2

Heroes of the Storm 2.0. Za tímto názvem se ukrývá řada systémových změn, které výrazně změní způsob, jakým bude arénová strategie od Blizzardu odměňovat...  celý článek

Mafia 3
Odradila vás kritická hodnocení Mafie 3? Vyzkoušejte demo

Zároveň s prvním placeným příběhovým rozšířením akce Mafia 3 vychází i demoverze.   celý článek

Vikings: Wolves of Midgard
RECENZE: Vikings: Wolves of Midgard je poctivá slovenská diablovka

Akční hra na hrdiny ze staré školy s vikinskou tematikou? To zní jako splněný sen. I když výsledek úplně snový není.   celý článek

Half-Life 2
Třicet her, na které nejraději vzpomínám. Díl třetí

Některé seznamy se sestavují obtížně. Třeba ten, v němž svou herní historii musíte shrnout do třiceti položek. Má herní historie je specifická tím, že táta...  celý článek

Další z rubriky

Fallout 4 - obrázky z recenzování PC verze
Fallout ve virtuální realitě je prý to nejúžasnější, co jsme kdy viděli

Tvůrci Falloutu ve spojení s virtuální realitou nešetří chválou. Titul bude upravenou verzí Falloutu 4, kterou si půjde vyzkoušet na herní show E3 v červnu v...  celý článek

Secret World Legends
Secret World před lety neuspěl, nyní se vrátí jako akční hra na hrdiny

Mysteriózní on-line hra na hrdiny The Secret World před lety komerčně propadla. Studio Funcom však svému dítku věří a letos na jaře spustí pod jménem Secret...  celý článek

Šéf vývojářské společnosti InXile Entertainment, kterým je Brian Fargo.
Brian Fargo vedl vývoj Wastelandu i Falloutu. Pracuje na poslední hře

Ostřílený návrhář s více než 35 lety zkušeností plánuje svůj odchod ze světa videoher. Nejprve však dokončí Wasteland 3, jehož vydání je naplánované na rok...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.