Odhalení modelu Xbox One S během konference před akcí E3 2016.

Odhalení modelu Xbox One S během konference před akcí E3 2016. | foto: Bonusweb.cz

Microsoft dostal rozum. Monstrózní konzole majitele starší řady neohrozí

  • 45
Společnost Microsoft během následujícího roku začne nabízet tři různě výkonné konzole. Cílem je podporovat moderní trendy, s výjimkou her pro virtuální realitu by však tituly pro Xbox měly být kompatibilní se všemi třemi zařízeními.

Kromě stávajícího Xbox One se v obchodech v srpnu objeví i menší a výkonnější model Xbox One S a na konci příštího roku má následovat model Scorpio, který oproti původnímu Xbox One nabídne čtyřiapůlkrát větší výkon.

Microsoft však pro programy a hry chce využívat obdobný systém jako Apple, žádné tituly proto nebudou vznikat exkluzivně pouze pro jeden typ přístroje.

Firma zároveň plánuje nabízet nové modely jen v reakci na významnější technologický pokrok, každý rok proto nové konzole na trh uvádět nebude.

Například připravovaný Xbox One S kromě větší kompaktnosti nabízí i podporu rozlišení 4K a nové televizní technologie HDR, která dokáže vykreslovat větší počet barev. Výsledkem je kontrastnější a realističtější obraz.

Na softwarové úrovni technologie není žádnou novinkou, v roce 2005 ji zahrnovalo například technologické demo Half-Life: Lost Coast. Hry však narážely na omezení displejů, což nové televize řeší.

Project Scorpio pak k tomu má přinášet ještě o poznání vyšší výkon, cílem je nabízet plnohodnotné zážitky s hrami pro virtuální realitu. A ty vyžadují silnější stroje.

Phil Spencer během konference Xbox Briefing 2016.

Cílem Microsoftu tak údajně není „dojení“ hráčských peněženek, firma však chce zákazníkům poskytovat možnost volby. Pokud někomu vyhovuje původní verze Xbox One, může u ní s klidem zůstat. Pokud však toužíte po vyšším rozlišení, HDR a virtuální realitě, můžete si koupit modernější verzi.

Právě proto však firma za klíčovou považuje dostupnost titulů na všech třech zařízeních. Žádného z hráčů by existence výkonnějších modelů neměla nijak penalizovat. Výjimkou však jsou tituly pro virtuální realitu, okolo kterých je Scorpio navržené a zážitek na slabších strojích by byl podřadný.

Specifikace připravované konzole ostatně vycházely z otázky, kterou Microsoft kladl předním vývojářům. Ptal se jich, jaký výkon by potřebovali pro vytvoření plnohodnotných 4K her.

„Když jsme se s vývojáři bavili o tvorbě her pro virtuální realitu na úrovni standardních konzolových zážitků, požadovali výkon 6 teraflops, což stávající konzole PlayStation 4 a Xbox One nenabízejí,“ řekl pro magazín Wired šéf Xbox divize Phil Spencer.

Xbox One S
Xbox One S

Xbox One S

Z tvůrčího pohledu by navíc existence více modelů neměla představovat problém. Spencer upozorňuje, že pro většinu her v současné době vznikají i PC verze a ty je třeba optimalizovat pro celou řadu hardwarových kombinací.

Příliš častého vydávání nových zařízení se však lidé obávat nemusejí. „Zákazníci očekávají, že každý rok můžete jít a koupit si nový telefon. Do takové situace se však s konzolemi dostat nechci,“ prohlásil Spencer.

Šéf Xboxu také zmínil, že Microsoft momentálně neplánuje vznik vlastní helmy pro virtuální realitu a nechce ani podporovat jen jeden typ zařízení. V praxi by to mohlo znamenat, že ke Scorpiu půjde připojit Oculus Rift, HTC Vive, ale i libovolnou další helmu, jejíž výrobce propojení s konzolí umožní.

Kromě toho Microsoft chce i nadále pracovat na zpětné kompatibilitě her z Xboxu 360. „Konzole se dělily na generace, které vaši knihovnu vždy vynulovaly. Snažíme se posunout za generační model a ptáme se, jak si můžete veškeré nákupy přenášet do budoucnosti?“ prohlásil Spencer.

Firma dokonce zvažuje podporu her pro původní Xbox z roku 2001. „Momentálně na tom nepracujeme, ale teoreticky to realizovatelné rozhodně je,“ dodává Spencer.