Kromě stávajícího Xbox One se v obchodech v srpnu objeví i menší a výkonnější model Xbox One S a na konci příštího roku má následovat model Scorpio, který oproti původnímu Xbox One nabídne čtyřiapůlkrát větší výkon.
Microsoft však pro programy a hry chce využívat obdobný systém jako Apple, žádné tituly proto nebudou vznikat exkluzivně pouze pro jeden typ přístroje.
Firma zároveň plánuje nabízet nové modely jen v reakci na významnější technologický pokrok, každý rok proto nové konzole na trh uvádět nebude.
Například připravovaný Xbox One S kromě větší kompaktnosti nabízí i podporu rozlišení 4K a nové televizní technologie HDR, která dokáže vykreslovat větší počet barev. Výsledkem je kontrastnější a realističtější obraz.
Na softwarové úrovni technologie není žádnou novinkou, v roce 2005 ji zahrnovalo například technologické demo Half-Life: Lost Coast. Hry však narážely na omezení displejů, což nové televize řeší.
Project Scorpio pak k tomu má přinášet ještě o poznání vyšší výkon, cílem je nabízet plnohodnotné zážitky s hrami pro virtuální realitu. A ty vyžadují silnější stroje.
Cílem Microsoftu tak údajně není „dojení“ hráčských peněženek, firma však chce zákazníkům poskytovat možnost volby. Pokud někomu vyhovuje původní verze Xbox One, může u ní s klidem zůstat. Pokud však toužíte po vyšším rozlišení, HDR a virtuální realitě, můžete si koupit modernější verzi.
Právě proto však firma za klíčovou považuje dostupnost titulů na všech třech zařízeních. Žádného z hráčů by existence výkonnějších modelů neměla nijak penalizovat. Výjimkou však jsou tituly pro virtuální realitu, okolo kterých je Scorpio navržené a zážitek na slabších strojích by byl podřadný.
Specifikace připravované konzole ostatně vycházely z otázky, kterou Microsoft kladl předním vývojářům. Ptal se jich, jaký výkon by potřebovali pro vytvoření plnohodnotných 4K her.
„Když jsme se s vývojáři bavili o tvorbě her pro virtuální realitu na úrovni standardních konzolových zážitků, požadovali výkon 6 teraflops, což stávající konzole PlayStation 4 a Xbox One nenabízejí,“ řekl pro magazín Wired šéf Xbox divize Phil Spencer.
Xbox One S
Z tvůrčího pohledu by navíc existence více modelů neměla představovat problém. Spencer upozorňuje, že pro většinu her v současné době vznikají i PC verze a ty je třeba optimalizovat pro celou řadu hardwarových kombinací.
Příliš častého vydávání nových zařízení se však lidé obávat nemusejí. „Zákazníci očekávají, že každý rok můžete jít a koupit si nový telefon. Do takové situace se však s konzolemi dostat nechci,“ prohlásil Spencer.
Šéf Xboxu také zmínil, že Microsoft momentálně neplánuje vznik vlastní helmy pro virtuální realitu a nechce ani podporovat jen jeden typ zařízení. V praxi by to mohlo znamenat, že ke Scorpiu půjde připojit Oculus Rift, HTC Vive, ale i libovolnou další helmu, jejíž výrobce propojení s konzolí umožní.
Kromě toho Microsoft chce i nadále pracovat na zpětné kompatibilitě her z Xboxu 360. „Konzole se dělily na generace, které vaši knihovnu vždy vynulovaly. Snažíme se posunout za generační model a ptáme se, jak si můžete veškeré nákupy přenášet do budoucnosti?“ prohlásil Spencer.
Firma dokonce zvažuje podporu her pro původní Xbox z roku 2001. „Momentálně na tom nepracujeme, ale teoreticky to realizovatelné rozhodně je,“ dodává Spencer.